Még mindig csinálják!?

2024.02.29. 07:26 caruso_

Az 1948-ban alapított Aix-en-Provence-i Fesztivál olyasféle helyet foglal el a francia kulturális életben, mint Ausztriában a Salzburgi Ünnepi Játékok. Július elején rendre felkerekedik a párizsi operarajongó értelmiség (és persze a kultúrsznobok), hogy néhány napot a Provence-i városkában élvetegkedjenek, esténként pedig a top-kategóriás előadásokban vagy koncertekben gyönyörködjenek. Ez a fizetőképes polgári közönség egyszerre nyitott az újdonságokra és kényes a kifinomult minőségre. A tavalyi nyár egyik attrakciójaként Dmitri Tcherniakov új Così fan tutte-adaptációját kapták, mely – miután koprodukcióban készült – 2024 februárjában tíz estén a párizsi Théâtre du Châtelet-ben is látható volt.

cosi-fan-tutte_01-1170x780.jpgGeorg Niggl és Patrizia Petibon - fotó: © Thomas Amouroux

Az orosz rendező alapjaiban mozdította ki az operát a jól megszokott medréből, ráadásul úgy, hogy sikerült valóban újszerű és jórészt kifogástalanul működő koncepcióval előállnia – ami éppen ennek a Mozart-opusnak az esetében igencsak örvendetes tény. A Così fan tutte ugyanis már-már közhelyesen a fiatalok operája, melyben két-két nápolyi nővér, illetve ifjú katonatiszt tapasztalatlan szívét keveri meg a cinikus filozófus, Don Alfonso. Tcherniakov mindenekelőtt elveti az ifjúság naivitását és báját, és két jól szituált, magabiztos, ötvenes évei végén járó házaspárt helyez a produkció fókuszába, akik hétvégi unaloműzésként maguk jelentkeznek Alfonso, illetve barátnője, Despina hétvégi lelki kalandtúrájára. Az önmagukban és évtizedes összeszokott társukban biztos házaspárokban látszólag gondolati szinten sem merült fel korábban a félrelépés lehetősége, ám a két éjszakásra tervezett „túlélő show” lassan-lassan Mozart, da Ponte és Alfonso receptje szerint a borgőzös csevegésből fokozatos eljut a tettekig.

cosi-fan-tutte_02-1170x780.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Thomas Amouroux

Ebben a „játékban” egészen máshová kerülnek a hangsúlyok, részben azért, mert Tcherniakov ügyesen késlelteti a cselekményt, ezáltal a dráma is finomabb és mélyebb színeket kap, részben pedig természetesen a résztvevők életkorából adódóan. Míg huszonévesen egy vállrándítással rendbe lehet hozni a kalandot a két „albánnal”, addig hatvanhoz közeledve a hűség-megcsalás-összetartozás kérdésköre sokkal szomorúbb és keserűbb színeket kap, itt meglett emberek élete rendül meg alapjaiban. Az előadásban Don Alfonso és Despina is kilép megszokott commedia dell'arte-maskarájuk mögül. Már a nyitány alatt kiderül, hogy a férfi uralja, szexuális függőségben tartja a nőt, aki szinte végig tehetetlen bábként engedelmeskedik urának és vele együtt bonyolítja a játékot. Ezek a hétvégi „tréningek” a páros megélhetésének alapjai, amire Alfonso látszólag nemcsak munkaként gondol, hanem élvezetét is leli mások kínzásában. A bölcsen kigondolt és méltón kivitelezett rendezői koncepció csupán a végén szenved némi csorbát. Mozart zseniális emberismerete erősebbnek bizonyul Tcherniakovénál, aki a fináléra szinte állati sorba taszítja a megalázott házaspárokat, amit végül Despina sem bír elviselni – és lelövi Alfonsót...

cosi-fan-tutte_04-1170x780.jpgJelenet az I. felvonás fináléjából - fotó: © Thomas Amouroux

Ha az utolsó negyedórában meg is bicsaklik a koncepció, Tcherniakov mint pszichológus és mint játékvezető maradandót alkotott. Többek között azt is sikerült bebizonyítania, hogy a sokak által unalmasnak tartott Così fan tutte egyetlen díszletben (melyet ő maga tervezett) és alig két-három világítási jellel is lehet üresjárat nélküli dráma. A látványt Elena Zaytseva ízléses kosztümjei és feltűnően jól sikerült hajai-parókái egészítették ki.

cosi-fan-tutte_05-1170x780.jpgClaudia Mahnke és Agneta Eichenholz - fotó: © Thomas Amouroux

Az 1991-ben alapított francia régizenei együttest, a Les Talents Lyriques-t vezetőjük, Christophe Rousset vezényelte. A Théâtre du Châtelet akusztikája a zárt díszlet ellenére nem különösebben alkalmas Mozart-operák megszólaltatására. A hang szétmegy, az épület alatt pár percenként elhaladó metró pedig még a falakat is megrengeti. Rousset értelmezésében a Così fan tutte sokkal inkább a kérdések, mintsem a válaszok operája, mintha a karmester maga is keresne valamiféle igazságot, mintha csiklandozni akarná a nézők agytekervényeit, és nem kinyilatkoztatni akarna. Mindemellett a dirigens abszolút átérzi az interpretáció speciális voltát és önmagát nem előtérbe állítva vigyáz az énekeseire.

cosi-fan-tutte_06-1.jpgGeorg Niggl és Patrizia Petibon - fotó: © Thomas Amouroux

Merthogy ez a Così fan tutte tipikus „itt és most”-fesztiválprodukció, ami csakis ezekkel az énekesekkel valósulhatott meg a rendező által megálmodott komplexitásban és hőfokon. Külön tisztelet illeti a casting direktort, akinek sikerült a hat művészt kitalálni, összegyűjteni és rávenni arra, hogy bizonyos esetekben tíz-húsz(!) évnyi szünet után vegyék ismét kézbe a mű kottáját. Jó oka van, hogy Mozart főszerepeit általában világszerte a fiatal generáció tagjai éneklik. Nem csupán azért, mert „Mozart jót tesz a toroknak”, csiszolja a technikát, hiszen éppen a finomságai miatt Verdi-, Puccini-, vagy Wagner-szerepeinél sokkal korábban jelzi a technikai tökéletlenséget és a hangszalagok ernyedését is. Így a hatvanhoz közeledve ismét végigénekelni a két áriás, hosszú és kényes szólamokat önmagában is különleges bátorságot, önismeretet és vokális magabiztosságot feltételez. Mind a hat művész vállalkozása hatalmas tiszteletet érdemel, az pedig külön ajándék, hogy miközben önkéntelenül is énektechnikai leckét adtak estéről-estére, a nagybetűs Színházat játszottak, produkciójuk nem öltött roncsderbi jelleget.

cosi-fan-tutte_07-1170x780.jpgRussell Braun és Claudia Mahnke - fotó: © Thomas Amouroux

Hat egyenrangú énekes-színészi alakítás született, mindenféle vokális kakaskodástól mentesen. A legökonomikusabb Rainer Trost Ferrandója volt. Hangi kondíciója példamutató, technikája kikezdhetetlen, leendő és aktív fachtársai számára megfizethetetlen lecke lett volna megnézni a veterán tenoristát. Nem akart izgalmas figurát teremteni, azonban egyre eszköztelenebbé váló játékával a férfibánat ritka torokszorító pillanataival ajándékozta meg a nézőket. Russell Braun Guglielmója jóval élvetegebb fickó, nagyevő, nagyivó, de hűséges maci. Bukása kisebb és borítékolhatóbb, mint Ferrandóé. Braun baritonja sohasem volt különös, de ma is intakt, a Donne mie, la fate a tanti áriát pedig olyan energiával és tempóban abszolválta, hogy az bárkinek dicsőségére válna. A Così fan tutte legemberpróbálóbb szólama Fiordiligié. Ellen Orford és Lulu után ezt a szerepet elénekelni kegyetlen kihívás. A svéd Agneta Eichenholz nehéz küzdelemben diadalmaskodik végül az áriákon is. Kiismerhetetlen rebbenékenységében olyan titokzatos asszony, aki ősz haja ellenére pusztán a lényével vágyat ébreszthet a férfiakban – miközben fel sem merül benne, hogy hatással lehet bárkire is. Eichenholzhoz hasonlóan Claudia Mahnkénak is jelentős vokális kontrollra volt szüksége, hiszen a mezzoszoprán már évek óta énekli Judit és Kundry szólamát. Dorabellájában talán eredendően is megbúvik egy Glavri Hanna, melyet Guglielmónak sikerül is előcsalogatni belőle...

cosi-fan-tutte_08-1170x780.jpgGeorg Niggl és Patrizia Petibon - fotó: © Thomas Amouroux

A bécsi Le Grand Macabre- és a müncheni Denevér-premierszériák után érkezett a párizsi felújítópróbákra Georg Niggl. Az osztrák bariton napjaink egyik legeredetibb operaénekese. Elképesztően könnyedén és játékosan birtokolja szólamát, éneklése a természetessége okán emlékeztet Melis Györgyére. De Niggl még afölött is játszik a hangjával, mintha csak magát szórakoztatná azzal, hogy megmutatja, miféle hangűrökben tudja megjáratni az adott dallamot, mielőtt végleg útjára bocsátaná. Alakításai mindig kissé túljátszottak, sok a tánc, nyelvnyújtogatás, a jó ízlés határmezsgyéjén mozog, de azért gondosan a kerítésen beül marad. Alfonsója a kezdetben „csak” lelketlen férfi, akiből fokozatosan bukik ki a nihilista cinizmus, végül a szadizmus – temetése nem fog részvétet kelteni. A franciák egykori kedvence, Patricia Petibon az egyetlen, aki újólag került a produkcióba. Érte már izgulni kell, valójában nem sok ép hangja maradt (Despina szerepe Budapesten is évtizedek óta a szopránok búcsúajándéka), megszólalásai alig kerülik el a kínos pillanatokat. Azonban az idő csak megérlelte Petibon fanyarságát. Despina a rendezés szerint az opera kezdetétől a színen van, de szerepe szerint igen sokáig nem szólal meg, a szoprán ezalatt leginkább a körmeivel van elfoglalva. Ám amit csinál, az önkéntelenül is fogva tartja a tekinteteket, amikor pedig az egykori sztár végre elénekli az első mondatát: „Che vita maledetta” – „Micsoda átkozott élet” – az ebben a színpadi- és élethelyzetben igencsak fajsúlyosra sikerül.

cosi-fan-tutte_09-1280x772.jpgJelenet a II. felvonás fináléjából - fotó: © Thomas Amouroux

A befogadó színházként működő, arculatát kissé tétován keresgélő több mint kétezer fős nézőterű Théâtre du Châtelet-t 2023 februárja óta Olivier Py vezeti. Miután Anne Hidalgo polgármester asszony egy női jelölt ellenében nevezte ki a rendezőt, meglehetősen nagy ellenszélben kénytelen dolgozni. A február közepi estén úgy tűnt, hogy legalábbis ez a Così fan tutte-produkció nem találta meg a maga közönségét. Az szinte természetes, hogy tízszer még Párizsban sem telik meg a színház erre a Mozart-operára, az azonban jóval meglepőbb, hogy a rendező által célba vett nagypolgárság helyett sokkal inkább a kisebb pénzű értelmiségi és a tisztviselő-réteg ült a nézőtéren. A hét közepére mintha a zeneértők is elfogytak volna, és mindössze két ária után csendült fel a taps – annak ellenére, hogy mind a rendezés, mind a szólisták többet érdemeltek volna.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Cosi fan tutte Wolfgang Amadeus Mozart Rainer Trost Patricia Petibon Agneta Eichenholz Claudia Mahnke Dmitri Tcherniakov Théâtre du Châtelet Russell Braun Georg Niggl

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr318342015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása