Mese az úszólányról, aki elcsábította az edzőjét

2025.02.27. 12:24 caruso_

A Ruszalkát Nápolyban bemutatni legalább olyan képtelen ötletnek tűnik, mint Ománban előadni a Borisz Godunovot, a veronai Arénában a Tisztán és Izoldát, vagy Los Angelesben a Bánk bánt... Egyszerűen nem oda valók. A hatalmas Teatro San Carlo az olasz operajátszás déli fellegvárának épült – büszke lokálpatrióta törzsközönsége annak tartja ma is. Az intézményt 2019 óta vezető Stéphane Lissner a rábízott színházat azonban mintha minden áron integrálni akarná a nemzetközi operaéletbe, amikor is – amellett, hogy rendre sztárokat szerződtet – olyan műveket mutat be (A walkürtől a Ruszalkáig), melyek nem képezik a hagyományos nápolyi repertoár részeit, illetve olyan neves rendezőket kér fel, akik elsősorban a német-francia színpadok és azok közönségízlése számára alkotnak gondolatgazdag produkciókat.

468084759_974276958061206_6452232525159030554_n.jpgVideógrafika: Maria Kalatozishvili és Alexey Poluboyarinov
Fotó: © Luciano Romano

Lissner elsőrendű francia együttesek és fesztiválok igazgatása után 2005 és 2014 között a Teatro alla Scalát, 2014 és 2020 között pedig az Opéra de Paris-t vezette – ez utóbbi időszakra esik az a végtelenül kínos malőr, amikor is a direktor egy tv-műsorban öt népszerű operarészletből csak egyet ismert fel... A párizsi születésű igazgató nápolyi regnálása (teljesen függetlenül a bemutatott előadások minőségétől!) korunk operaéletének egyik legnagyobb problémájára hívja fel a figyelmet, mégpedig a globalizációval járó uniformizálásra (melynek nyilvánvalóan jelentős anyagi előnyei is vannak). Az elmúlt években színre került nápolyi produkciók ugyanis éppúgy készülhettek volna Milánó, Brüsszel vagy akár Madrid számára is. Mindez azt is jelenti, hogy Lissner – és a hasonló elvek alapján dolgozó operaigazgatók – mára egyszerűen semmibe veszik egy adott város operaházának három alapkérdését: Mit játszunk?, Kikkel játsszuk?, Kiknek játszunk? Ez pedig nem más, mint a helyi törzsközönség elárulása önös érdekek mentén – és ez Nyugaton nem csak a sznobériát, hanem egy igencsak tehetős kultúra fogyasztó réteget is magába foglalja.

468312505_982192673936301_7627720632257707595_n.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano

Ettől a szűk látókörű és már középtávon is káros vezetői attitűdtől majdnem teljesen függetlenül egyaránt születhetnek érvényes, de felesleges produkciók is. Dmitri Tcherniakov téli Ruszalkája megrekedt valahol a két véglet közti félúton. A kiváló orosz rendező hiába érkezett Nápolyba saját felkészült csapatával, az idegen közegben közel sem tudtak olyan hatékonyan dolgozni, mint tették volna valamelyik hasonló nagyságrendű német színházban. Tcherniakov alapkoncepciója mindenképpen figyelmet érdemel, ugyanis végre bátran szakít azzal a hagyománnyal, ami miatt Dvořák operáját az elmúlt évtizedben minden nagy operaház szinte valamennyi neves alkotóval megrendeztette. Ruszalka itt végre egyszer nem ártatlan áldozat, nem a Me Too-mozgalom plakatív figurája, azaz nem egy férfiak által kihasznált-megalázott ártatlan lány. Ehelyett Tcherniakov visszanyúl a cseh sellő őséhez, a Loreley/szirén-mítoszhoz, így a farkát vesztett, némaságra kárhoztatott lányka ezúttal egy férfi meggyilkolásának motorja lesz.

468153540_974276948061207_1218609130228100700_n.jpgAnita Rachvelishvili (Ježibaba) és Asmik Grigorian (Ruszalka)
Fotó: © Luciano Romano

A rendező úgy veti el az egykori mesefigurákkal való idétlenkedést (mely a 21. századi operaszínpadon már nemcsak anakronisztikus, hanem egyenesen nevetséges is), hogy közben az előadás a képregények látványvilágára építő vizuális megvalósítása mai meseként kel új életre. Idézőjelbe teszi a történetet, mégis aktuálisan. Maria Kalatozishvili és Alexey Poluboyarinov videógrafikái látványosak és szellemesek – kár, hogy a nápolyi vetítéstechnika nem eléggé erős, az olasz feliratozás képregényszerű alkalmazása pedig még zavarosabbá teszi az eleve halovány képi világot. Ebben a valóságtól elemelt, itt-ott kinyíló blendék segítségével feltuningolt játéktérben azonban nagyon is kisrealista történések zajlanak. A rendező egy szinkronúszó csapatként küldi a vízbe (vagyis a színpadra) Dvořák sellőit. A pubertáskort épphogy elhagyó, introvertált Ruszalka már a nyitány alatt maga megy be az edző/Víziember öltözőjébe, hogy elcsábítsa. A lánynak azonban kevés ez a kétes hódítás, egy hercegről álmodozik, róla jósoltat magának Ježibabával, majd előre megfontoltan a férfi kocsija elé is veti magát. A vétlen sofőr hazaviszi a „néma” lányt, akinek azonban a Herceg rendezett, nagyvilági életében nincs sok keresnivalója. Amikor Ruszalka egy partyn sellő jelmezben esetlenkedik, kigúnyolják, ő pedig bosszút esküszik. A szexuális függőségben tartott edzővel elraboltatja, végül meg is gyilkoltatja a Herceget.

469040669_984300257058876_8243710910328323778_n.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano

Dvořák operája nem hányja le magáról Tcherniakov kerek koncepcióját, ám annak megvalósítására a Teatro San Carlo, befogadására pedig a nápolyi törzsközönség nem igazán alkalmas. Hasonló kettősség jellemzi a zenei megvalósítást is. A főzeneigazgató Dan Ettinger elkötelezetten veti bele magát a Ruszalka utóromatikus világába. És valójában érdekes zenei kísérlet, ahogy a csodálatos akusztikában fenségesen áradnak a vonósszólamok – miközben a mű minden szláv akcentusától (azaz a velejétől) megfosztatott. Az a zenekar, amelyik Rossinitől Pucciniig az olasz operairodalom egyik legautentikusabb és szakavatottabb tolmácsolója, egyszerűen nem érti és érzi a Puccini-kortárs Dvořákot.

467665837_974277158061186_7069748841424664256_n.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano

Az olasz operaházakban azonban ma is a voce-é a főszerep. Pontosan tudja ezt Ilias Tzempetonidis, a Teatro San Carlo motorja és casting-direktora is, s ennek megfelelően ragyogó nevekkel igyekszik színházba csábítani a nápolyiakat. A Ruszalka címszereplője, Asmik Grigorian már önmagában garancia arra, hogy izgalmasak lesznek az esték. Dmitri Tcherniakov intelligens és szenzitív alkotótársat nyert benne, olyan művészt, aki átszűri magán és megvalósítja a koncepciót. Márpedig ez a Ruszalka nem a megszokott májbajos sellő, Grigorian pedig mer ellenszenves, kemény, akaratos, sértett – és ugyanakkor kiszolgáltatott lenni. Komplex figurát ábrázol, akit, ha szeretni nem is igazán lehet, érdemes megérteni és elfogadni. Aligha van napjainkban még egy vezető szoprán, aki hónapról hónapra ilyen intenzitással gyilkolná a hangszalagjait – és egyelőre többé-kevésbé büntetlenül. Egy megoldott Turandot után még mindig ökonomikusan végigvezetni a Dal a Holdról finom dallamíveit, az valódi énektechnikai bravúr. Grigorian ráadásul semmit sem tud félgőzzel és rutinból csinálni, mindig ezer százalékon ég és gyújt tüzet maga körül. Ritka, megbecsülendő (és szerencsére meg is becsült) unikum ő napjaink egyre sivárabbá való operaéletében.

468510553_977187201103515_5733651567537538293_n.jpgAsmik Grigorian (Ruszalka) - Fotó: © Luciano Romano

A még mindig csak negyven éves, világkarriert befutott Anita Rachvelishvili jelenleg aggasztó vokális állapotban van. Hangja töredezett, legatói széthullottak, miközben a matéria – főleg a mélyebb régiókban – most is lenyűgöző. A művész a színpadon már láthatólag attól felszabadul, hogy a számra kissé anakronisztikus csáblányok, Carmenek és Delilák után végre a megátalkodott, kortalan javasasszony Ježibaba bőrébe bújhat. Nagystílű gesztus Ekaterina Gubanova meghívása Az idegen hercegnő rövid szólamára. Az orosz mezzoszoprán tudja, hogy Itáliában elsősorban a kieregetett voce-ért járnak operába, és ő nem is spórolt a publikum örömére tenni.

467951310_974277401394495_5761420947559529455_n.jpgAsmik Grigorian (Ruszalka) és Bretz Gábor (Víziember)
Fotó: © Luciano Romano

A Herceget éneklő Adam Smith nem a hangszépségével hódít, cserébe az izmos, gondosan trimmelt mellei lassan minden szerepében megcsodálhatók. A jóképű angol művész minden tenor-attitűdtől mentes, természetes színpadi jelenség, s amint a fül hozzászokik a matériához, elkezdi értékelni a technikai kidolgozottságot. Bretz Gábor végre egy olyan szerepet kapott, melyben önfeledten megmártózhat. Királyok, főpapok és démonok után érezhető oldottsággal közlekedik az edző suhogós melegítőjében és lelakott baseball sapkájában, miközben egy férfisorsot tud ábrázolni a rendező által jelentősebbé tette figurából.  Basszbaritonjának legszebb színeit vonultatja fel a Víziember áriájában. Kevés operaház engedheti meg magának azt a fényűzést, hogy egy Andrey Zhilikhovsky (a tavalyi budapesti Háború és béke beugró Andreje, a MET idei Figarója) formátumú énekest szerződtessenek a Vadász néhány mondatára. Mellette remek karakterfigurát hozott Peter Hoare és Maria Riccarda Wesseling, akiket a rendezői fantázia Szakácsból és Kuktából Ruszalka idősödő, szorongó kispolgári szüleivé változtatott. A három pontosan éneklő nimfa (Julietta Aleksanyan, Iulia Maria Dan és Valentina Pluzhnikova) az első felvonásban olyan formagyakorlatot mutatott be, amelyet bármelyik balettkar megirigyelhetne.

468716994_982194783936090_8139853235205882506_n.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano

Dmitri Tcherniakov nápolyi Ruszalkája jelen állapotában olyan, mint egy készülő festmény első gondosan felskiccelt vázlata. Ha a rendezőnek van kedve még foglalkozni a témával (és a Teatro San Carlónak sikerül továbbadni a produkciót...), akár a mű jelentős olvasatává is válhat. S ha téridegen is Dvořák operája a dél-olasz teátrumban, éppen ettől kap a mű megszólaltatása olyan speciális színeket, melyekre északabbra aligha van esélye, így előadása semmiképpen sem volt hiábavaló.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Ekaterina Gubanova Adam Smith Bretz Gábor Dan Ettinger Asmik Grigorian Ruszalka Anita Rachvelishvili Antonín Dvorák Teatro di San Carlo Napoli Dmitri Tcherniakov

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr6618805616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (2) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (243) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (1) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (5) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (3) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása