Anti, anti…

2023.12.04. 07:32 caruso_

2023-ban ünnepli a zenei világ a 20. század második felének legismertebb magyar komponistája, Ligeti György születésének centenáriumát. A jeles évforduló nem csupán a zenekaroknak ad alkalmat arra, hogy reflektorfénybe helyezzék a szerző munkásságát, de az operaházaknak is, amelyeknek – miután Ligeti egyoperás szerző – egyetlen lehetőségük maradt: a Le Grand Macabre bemutatása. Míg Bukarestben és Párizsban egy-egy koncertszerű előadáson hangzott el az opus, Frankfurtban és Bécsben idén ősszel új produkciók is születtek, 2024 júniusában pedig Prágában és Münchenben folytatódik majd a Macabre-sorozat.

le_grand_macabre_z9c2577_kammerer_watts_jenz_c_michael_poehn.jpgHans Peter Kammerer (Fekete miniszter), Andrew Watts (Go-Go herceg)
és Daniel Jenz (Fehér miniszter) - fotó: ©Michael Poehn

Szinte kizárt dolog, hogy Ligetit foglalkoztatta volna a kérdéskör, miszerint az utókor az 1978-ban Stockholmban bemutatott Macabre-t „magyar operának” tartja-e abban a mély zenei gyökerű vonatkozásban, amelynek alapján A kékszakállú herceg vára a Szokolay- és Petrovics-életmű, vagy a Fin de partie mindenképpen az. Ligeti nyilvánvalóan egészen más módon közelítette meg az operaírás problémakörét, mint Bartók Béla vagy Kurtág György. Ligeti mintha nem csupán a többszáz éves műfaj, hanem kicsit saját munkásága elé is görbe tükröt tartott volna anti-operája komponálása közben. Egy határozott színekkel és formákkal dolgozó kortárs mű esetében gyakran fennáll annak a veszélye, hogy napjaink egyre gyorsuló világában hamar aktualitásukat vesztik, és ódivatúvá válnak. Meglepő (és szerencsés) módon az éppen negyvenöt éves Le Grand Macabre mit sem kopott, ma is friss és szellemes, világképe pedig nem kevésbé szemtelen, mint lehetett az ősbemutatója idején. Ezen erények tükrében Ligeti operájának előadása a színházak részéről talán pusztán nem letudandó centenáriumi kötelesség.

le_grand_macabre_1839_nigl_siegel_ensemble_c_marcelurlaub_com.jpgGeorg Nigl (Nekrotzar) és Gerhard Giegel (Piet) - fotó: © @marcelurlaub.com

1945 után igen kevés magyar opera jutott el a Wiener Saatsoper színpadára (és korábban sem sok). Néhány Lehár-sikertől eltekintve A kékszakállú herceg vára 1985 után kilenc, Eötvös Péter Három nővére (a szerző vezényletével) 2016-ban pedig öt előadást ért meg. Mindennek tükrében külön öröm, hogy Ausztria és Közép-Európa legjelentősebb operaháza nagyszínpadi premierrel tiszteleg az 1956 után Bécsben letelepedett (és ott is nyugvó) Ligeti György előtt.

Egy-egy fontos operaház kötelességének tartja időről időre kortárs műveket is műsorra tűzni, miközben a vezetőség nyilvánvalóan pontosan felméri, hogy a produkcióba befektetett munka jóval kevésbé fog megtérülni, mint a Verdi- vagy Puccini-reprízek esetében, mivel jóval kevesebbszer lehet kitűzni a modern opusokat – miközben a betanulásuk jóval bonyolultabb, a közönség érdeklődées pedig papírforma szerint renyhébb. Éppen ezért az operaházak ilyenkor igyekeznek kitalálni valami közönség csalogatót: világsztár énekeseket vagy nagynevű rendezőt-karmestert megnyerni a produkciókhoz. A Staatsoper ezúttal egyik lehetőséggel sem élt – meglepő és örvendetes módon mégis sikerült teltházat varázsolniuk egy hideg novemberi csütörtök estén, a premier-sorozat ötödik, utolsó előadásán.

le_grand_macabre_7957_bankl_prudenskaya_ensemble_c_michael_poehn.jpgJelenet a 2. képből - fotó: ©Michael Poehn

Nem biztos, hogy Ligeti ennek a publikumnak szánta művét: a színház közönsége ugyanis meglepő átalakuláson esett át az elmúlt években. A hétköznapi bérletes nézők mellett ugyan mindig is jelen voltak a turisták, olyanok is, akik azt sem tudták, mit adnak aznap este, de –miután az útikönyvük ötcsillagos stációként jelölte az intézményt –, kerül, amibe kerül, beültek, és mindegy volt számukra, hogy A varázsfuvola vagy Az árnyék nélküli asszony megy. A távol-keleti és amerikai turisták helyett most sokkal több a tehetős orosz, akik az este első felében sűrű csücsörítések közepette az elmaradhatatlan főlépcsőházi szelfire koncentrálnak, majd a szünet végén veszik a bundájukat és távoznak. Így nemcsak Ligeti Brueghellandjának lakóinak, de számukra is elmarad a haláltánc – ha más módon is!

le_grand_macabre_8357_c_michael_poehn.jpgJelenet a 3. képből - fotó: ©Michael Poehn

Mintha a Staatsoper vezetősége nem egészen találta volna ki, milyen közönségréteget célozzanak meg a premierrel abban a városban, amelyik napjainkban is a klasszikus és a kortárs komolyzene egyik fellegvárának számít. A produkció színrevitelével megbízott Jan Lauwers egyszer már dolgozott a színházban: néhány évvel korábban a Poppea megkoronázását állította színpadra – akkor is az 1986(!) óta működő táncegyüttese, a Needcompany közreműködésével. A 66 éves antwerpeni koreográfus egyébként nem rutinos operarendező, a Monteverdi-opuson kívül csak Luigi Nono Intolleranzáját vitte színre. Az alkotó ragaszkodhatott a saját táncegyütteséhez, a színház pedig az alacsony díszlet-jelmez költséghez, hiszen Ligeti művét nyilvánvalóan nem repertoárdarabnak szánták.

le_grand_macabre_z9c2022_signoret_nazarova_ensemble_c_michael_poehn.jpgIsabel Signoret (Giocondo), és Maria Nazarova (Gioconda)
Fotó: ©Michael Poehn

A Le Grand Macabre sok szempontból problémás mű. Elsősorban kis színpadi apparátust igénylő, szinte kamaraopera, ami eleve nem való a hatalmas Staatsoper színpadára. Másrészt a látszólag egyenes ívű – valójában teljesen szétforgácsolt – „alig cselekmény” önmagában nem lendíti előre a kétórás művet. Ligeti operája szinte totális szabadságot ad a színpadra állítók fantáziájának, amivel szerencsére élni is szoktak – kevés operának születtek annyira különböző gyökerű produkciói, mint éppen a Macabre-nak. Ahhoz azonban, hogy ne fulladjon unalomba és/vagy káoszba egy-egy repríz, erős kezű rendezőre, érzékeny dramaturgra és látványos színpadi megvalósításra van szükség. Bécsben mintha csak ez utóbbi lebegett volna a vezetőség szeme előtt – különben már az első koncepció-ismertetésen egyszerűen kihajították volna Lauwerst. Azt ugyanis, ami a Staasoperben történt, legutoljára Lully színpadán, a Napkirály udvarában nevezhették operarendezésnek. A produkcióban Ligeti zenéjének minden egyes hangjára tizenkét – az est jó részében csak alsóruhát viselő (egyébként igen profi és dekoratív) – táncos lejtette végeérhetetlen haláltáncát. Gyakran mindnyájan különböző ritmusban és mozdulatokkal vonaglottak, halványan alátámasztva a cselekmény menetét. Ez a rendezés, a színpadi szituáció teremtés helyetti végtelen mozgás először érdekes, aztán monoton és fárasztó lesz, végül pedig egyszerűen unalmassá válik – és még mindig csak tizedik percben járunk… (Az efféle színpadi megoldás akár működhet is, például egy preklasszikus opera esetében, a Macabre azonban nem Stravinsky Pulcinellája vagy Milhaud Francia salátája – tehát nem balettopera.

le_grand_macabre_z9c4576_aristidou_c_michael_poehn.jpgÁvónő: Sarah Aristidou - fotó: ©Michael Poehn

A magukra hagyott, meglehetősen kínos és kifejezetten csúnya jelmezekbe passzírozott énekesek (tervező: Lott Lemm) kisebb-nagyobb rutinnal próbáltak felépíteni valamiféle figurákat – vagy legalábbis nem útban lenni a táncosoknak. Az egyszeri néző az utolsó képben szégyellte el igazán magát, amikor is Gerhard Siegelt és Wolfgang Banklt – két hatvan feletti, korpulens, jelentős karriert befutott művészt – néhány balettfiú taszigált ide-oda, miközben egy méter magasan felfüggesztve énekelték a meglehetősen bonyolult szólamukat. A szituáció nem volt humoros és nem méltó a művészekhez.

le_grand_macabre_z9c2323_bankl_ensemble_c_michael_poehn.jpgMarina Prudenskaya (Mescalina) és Wolfgang Bankl (Astradamors) - fotó: ©Michael Poehn

Nyilvánvalóan meg lehet magyarázni nagy szavakkal a „rendezői koncepciót”, a hátsó vásznakra vetített, „megelevenedő” apokaliptikus Brueghel-festménytől (Jan Lauwers vállalta a díszletek tervezését is), a gigantikus felfújható lovon és lufibabákon át az aligai budi kinézetű „pokol kapujáig”, ám maga a végeredmény – ha fotókon vagy összevágott traileren jól is mutat – releváns előadássá nem állt össze. Lehet, hogy a belga koreográfus valaha jegyzett alkotó volt, ma és erről a műről semmiféle mondanivalója nem akadt, helyette „alibizett”, rutinosan színpadra állította a nagy semmit.  Míg Ligeti „anti-operája” valójában nagyon is opera, Lauwers „anti-rendezése” egyáltalán nem rendezés.

Szerencsére azonban a bécsi zenekari árokban ma is a Filharmonikusok ülnek. A világ egyik legjobb zenekarának tagjai részére hallható örömet és kihívást jelentett a Ligeti-univerzumba való kirándulás. Pablo Heras-Casado karmester gondosan bontotta ki a partitúrában rejlő finomságokat és szellemes zenei utalásokat, miközben természetes magabiztossággal tartotta össze a legbonyolultabb színpadi együtteseket is.

le_grand_macabre_z9c2233_nigl_c_michael_poehn.jpgNekrotzar: Georg Nigl - fotó: ©Michael Poehn

Szerencsére Bécsben ma sem takarékoskodnak a szereposztásnál. Georg Nigl a kifejezés Dietrich Fischer-Dieskau-i értelmében hiper-intelligens lírai bariton – szerencsére minden epigonságtól mentesen. Hangadása, frazeálása tanítani való. Nekrotzar szerepe azonban inkább basszbaritonra íródott – mégiscsak a Kaszás az opera kulcsfigurája, így Nigl minden igyekezete ellenére kissé sulytatlan marad. Még a karakteres arca és hatalmas, beszélő szemei sem tudnak kibontakozni kellőképp, miután kosztümje egy morc, kicsengetett házmester és egy szórakozott professzor keverékét mutatja. A Budapesten sem ismeretlen Gerhard Siegel kitartó küzdelmet folytat a magasságokkal, részeges, lezüllött Piet vom Fassként imponáló természetességgel veszi birtokba a játékteret. Hasonlóképp tesz a társulat évtizedes házikedvence, Kammersänger Wolfgang Bankl is, a Staatsoper egyik legrégebbi aktív tagja, aki ezúttal Astradamors szerepében irigylésre méltó otthonossággal sétál a színpadon (vagy éppen lebeg felette), megidézve a letűnt Nagy Bécsi Együttest.

le_grand_macabre_2741_watts_chor_ensemble_c_marcelurlaub_com.jpgGo-Go herceg: Andrew Watts - fotó: © @marcelurlaub.com

Sarah Aristidou el tudja énekelni Vénusz és az Ávónő kettős szerepét, a hang azonban ekkora térben picike. A jelmeztervező a fiatal francia szopránnal sem volt kegyes: lehetetlenül széles abroncsú szoknyában, olykor egy asztal tetején rángatózva kellett megbirkóznia a kíméletlen szólammal. A Go-Go hercegként színre lépő Andrew Watts ma már inkább emlékeztetett a János vitéz Francia királyára, mint egy bizonytalan kamaszfiúra. Bár derekasan és élvezettel táncolgatott, de inkább ő maga mulatott, mint mulattatott. Marina Prudenskaya erotikus, dús hangú Mescalina volt, de arra nem kapott lehetőséget, hogy megmutassa, ki is ez a nimfomániás nő, akinek karjaiból minden férfi menekül.

le_grand_macabre_1857_nigl_siegel_c_marcelurlaub_com.jpgGeorg Nigl (Nekrotzar) és Gerhard Giegel (Piet) - fotó: © @marcelurlaub.com

A méltó – helyenként osztályon felüli – zenei megvalósítás mellett még egy különleges értéket tartogatott a bécsi Le Grand Macabre premierje: a közel száz oldalas műsorfüzetet, mely számos kiváló tanulmány mellett Kurtág György és Fazekas Gergely gondolatait is tartalmazza. Kár, hogy éppen a színpad nem tudott felnőni Ligetihez.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Staatsoper Bécs Ligeti György Gerhard Siegel Le Grand Macabre Georg Niggl

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4518271899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása