Szentpétervár, végállomás

2023.05.12. 08:14 caruso_

Az európai színház- és operaélet egyik nagy (ám valljuk be, némiképp túlérzékenykedett) kérdése Ukrajna lerohanása óta, hogy mit is kezdjünk az orosz kultúrával. Vegyük embargó alá azt is, vagy tűrjük meg a színpadainkon, netalán támogassuk?! Szerencsére az idei évadban a kezdeti hőzöngések után a szellemi nívójukra valamit adó operaházak egymással nemes versenyre kelve kerestek frappáns igazolásokat az orosz-szovjet (!) operakultúra kiaknázhatatlan nagyságára. Az egyik legszebb és legmélyebb előadás április végén született a Theater an der Wienben, ahol Mieczysław Weinberg Dosztojevszkij regénye nyomán komponált Félkegyelműjét mutatták be.

51401_der_idiot_008_c_monika_rittershaus.jpgAz opera nyitójelenete - Fotó: © Monika Rittershaus

Maga a komponista is fontos tanúja volt a kíméletlen 20. századnak. Mojsze Wajnbergként született 1919-ban Varsóban, zsidó zenészcsaládban. Szülei és húga a holokauszt áldozata lett, ő maga Taskentben vészelte át a II. világháborút. Ezekben az években kötött életre szóló barátságot Dmitrij Sosztakoviccsal és ekkor költözött Moszkvába. Az 1950-es években először tiltólistára, majd – származása miatt – börtönbe is került, csak Sztálin halála után szabadult és rehabilitálták. Weinberg igen termékeny zeneszerző volt, műveit (20 szimfónia, számos versenymű, kamaradarab és filmzene) a legnevesebb szólisták is előszeretettel tűzték műsorukra a Szovjetunióban. Nyugat-európai ismertsége csak 1996-os halála után kezdődött el, amikoris David Pountney 2010-ben a Bregenzi Fesztiválon bemutatta Az utas (Пассажирка) című holokauszt témát feldolgozó zenedrámáját. Weinberg hét operája közül az utolsó, az 1986-ban befejezett Félkegyelmű (Идиот) megkésett ősbemutatója 2013-ban, Mannheimben volt, Ausztriában most csendült fel először az opus.

51402_der_idiot_055_c_monika_rittershaus.jpgMiskin herceg: Dmitry Golovin- Fotó: © Monika Rittershaus

A Sosztakovics és Prokofjev mellett legjelentősebbnek titulált szovjet komponista és rutinos librettistája, Alekszandr Medvegyev szinte a lehetetlenre vállalkozott, amikor Dosztojevszkij 700 oldalas lélektani regényét az operaszínpadra adaptálta. Kérdés egyáltalán, hogy reménykedtek, reménykedhettek-e a peresztrojka és a glasznoszty éveiben művük bemutatójában, vagy „csak” önmaguknak és a jövőnek készítették az operát. Weinberg zenéje dallamos és befogadható, talán leginkább a korabeli szovjet filmek világát idézi, az 1980-as évek nyugati áramlataihoz képest azonban kifejezetten konzervatív. Jórészt párbeszédekre épülő szólamai, ha nem is a bel canto értelmében „hangszalag-barátok”, de jelentős részben énekelhetőek. Jóval nagyobb probléma az opera hossza, Bécsben egy szünettel három és fél órás volt az előadás, pedig fél órát kihúztak az eredeti partitúrából. Ráadásul a mű jelenetei meglehetősen töredezettek, egy-egy csúcspontot jelentő finálé után laposabb részek következnek. A félkegyelmű azonban mindezek ellenére fontos opus, nem csupán a keletkezés korának izgalmas dokumentuma, hanem egy jelentős és szinte ismeretlen komponista maradandó kommentje az orosz lélek egyik legnagyobb regényi megnyilatkozásához.

51403_der_idiot_150_kl.jpgNasztaszja: Ekaterina Sannikova - Fotó: © Monika Rittershaus

Tökéletes és méltó választás Vasily Barkhatov felkérése a produkció megrendezésére. Az idei évad korábbi munkái – a frankfurti Varázslónő és a berlini Simon Boccanegra – után művészi látásmódjához végre valóban igen közelálló feladatot kapott az alkotó. Barkhatov időtlen produkciója Stefanie Seitz jelmezegyüttesének köszönhetően éppúgy játszódhat a cári Oroszországban, a szovjet korszakban, de akár napjainkban is. Dosztojevszkij figurái örök orosz típusok. Christian Schmidt jelentős esztétikai értéket is képviselő díszletének központi eleme egy ízlésesen berendezett vasúti társaskocsi. A vagonnak azonban nincsenek kerekei, tehát valójában hiába az ablakokon a táj vetítése, egyhelyben áll – ahogy valahol maguk a szereplők is belső mozdulatlanságra vannak kárhoztatva. Jellemük nem fejlődik, tetteiknek nem mindig van valós súlya, sokkal inkább csehovi moralizálásba süppednek.

51413_der_idiot_223_kl.jpgA III. felvonás nyitójelenete,
középen: Ekaterina Sannikova és Ksenia Vyaznikova
Fotó: © Monika Rittershaus

Barkhatov korábbi munkáiban is előszeretettel él a lineáris idősíkok felkavarásával, vágásával, sőt, oda-vissza ugrálással. Ezúttal hatványozottan fordul kedvelt eszköze felé. Számos jelenet helyszíne lesz a társaskocsi, ahol rendre ugyanabból az állóképből bontakozik ki a következő: Miskin herceg kártyával játszik, vele szemben Rogozsin a késével babrál, egy másik boxban két gyerek labdázik, miközben Lebegyev nézi őket, egy harmadik ülőhelyen letakart test – melyről csak az utolsó jelenetben derül ki, hogy nem egy alvó hajléktalan, hanem a meggyilkolt Nasztaszja holtteste. A kilátástalan vonatozás mintha Jerofejev Moszkva-Petuskiját idézné. Barkhatov nagy erénye, hogy nemcsak zsigeri módon érti Dosztojevszkij figuráit, hanem el is fogadja és lelke mélyéből szereti őket. Erényeikkel és gyengeségeivel együtt tudja őket megmutatni, miközben némiképp görbe tükröt is tart azok elé az orosz emberek elé, akik közül ő maga is való.

51414_der_idiot_229_kl.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

Nehéz helyzetben vette át 2022 őszén Stefan Herheim a Theater an der Wien vezetését. Az épület felújítása elkerülhetetlen volt, így a MuseumsQuartier Wienben alakítottak ki az együttes számára a következő két-három (…) szezonra ideiglenes játszóhelyet. Az épület Bécs szívében van, de az alkotókat erős kompromisszumok közé szorítja a tér: a színpadon forgó van, ám zsinórpadlás és süllyedő nincs, és az akusztika is hagy maga után némi kívánnivalót.

Herheim csapatának talán legjelentősebb tagja Peter Heilker program- és casting director olyan elsősorban orosz művészekre épülő szereposztást válogatott a Félkegyelmű-produkcióhoz, melynek énekes-színészei egyenként és együttesként is a világ bármelyik pontján megállnák a helyüket.

51415_der_idiot_236_kl.jpgDmitry Golovin és Ieva Prudnikovaitė - Fotó: © Monika Rittershaus

A karaktertenor Dmitry Golovin Miskin hercege a Borisz Godunov Bolondjának mai, félig-meddig hajléktalan rokona. Az eseményekben alig vesz részt, inkább szemléli azokat – a többi szereplő egyfajta megkerülhetetlen és agyonüthetetlen szent tehénként kerülgeti. Valószínűleg a véletlen műve, de Golovin szőke hajával, kisugárzásával némiképp emlékeztet Barkhatovra, s ezáltal a rendező mintha önmagát lopná be a produkcióba. A fiatal ukrán, de Szentpétervárott működő Ekaterina Sannikova jóval több, mint ígéret. Hatalmas zsíros szopránját kiélvezve tolja az együttesek előterébe, hadd hallja a Nyugat, mi van a torkában. Mindez nem önkényeskedés, hanem bizonyítási vágy, miközben Sannikova vibráló személyisége teljes tartalommal tölti meg Nasztaszja kettős figuráját. Az opera egyik remekül megírt csúcspontja a két hősnő összecsapása. Ieva Prudnikovaitė Aglajaként bírja a megmérettetést. Dús mezzoszopránja minden regiszterben kiegyenlített, északias visszafogottságában mindig bujkál valamiféle feszültség.

51417_der_idiot_248_kl.jpgJelenet a IV. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

A pályakezdő Dmitry Cheblykov 2021-ben került a Bolsoj együttesébe, de már korábban sorra nyerte a legrangosabb orosz énekversenyek díjait. Ha nem is Hvorostovsky utódja (vajon lesz-e valaha valaki az?), de mindenképpen figyelemre méltó, magvas matéria, basszbaritonjának minden megszólalását öröm hallani. Rogozsinja olyan kiábrándult, szerencsejátékos aranyifjú, akiről nem lehet eldönteni, hogy másba, vagy önmagába fogja egyszer belevágni a kését, csak az biztos, hogy szúrni fog. Nagy segítséget kapott a jelmeztervezőtől a remek mozgású Petr Sokolov is, amikor Lebegyev kissé töredezett figurája borzasztó barna melegítőbe bújtatva azonnal panellszagot, s ezáltal karaktert kap. A mindig izgalmas és elgondolkoztató előadásairól nevezetes moszkvai Helikon Operából érkezett Bécsbe Ksenia Vyaznikova. A váltókorban lévő mezzoszoprán érzi és kiélvezi az anya, Jepancsina szerepét. Minden gesztusa tartalmas és élmény, tigrisanyaként uralja a játékteret. Férjét, Jepancsin tábornokot Valery Gilmanov a nagy orosz basszus hagyományok jegyében képzelte el. Azáltal azonban, hogy mindez már a múlté, az önmagát komolyan vevő veterán énekes némiképp nevetségessé vált – ám ezáltal egyúttal hitelessé is. Figyelemre méltó tenor Mihails Culpajevs, aki Gánjaként ügyesen egyensúlyozik a valódi szenvedély és a piti tisztviselő között. Warwara rövid jelenetében is emlékezeteset tudott nyújtani Kamile Bonté.

51420_der_idiot_275_kl.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

Az ORF Radio-Symphonieorchester Wien élén az a Thomas Sanderling állt, aki a mannheimi ősbemutatót is vezényelte, és akinek édesapja, a szintén karmester Kurt Sanderling Weinberg és Sosztakovics baráti köréhez tartozott. Bár a produkcióba viszonylag későn beugró 80 éves maestro pedigréje kifogástalan, leginkább életkora miatt inkább biológiai csoda, hogy fizikailag végig bírta a próba- és előadássorozatot. Bizonyos, hogy jól ismeri a művet, de ezúttal inkább csak végigdirigálta a maga tempóiban, mintsem segítette volna az énekesek és a zenekar munkáját a számukra ismeretlen terepen.

51419_der_idiot_265_kl.jpgAz opera zárójelenete - Fotó: © Monika Rittershaus

Mieczysław Weinberg operájának bécsi bemutatója önmagában is az évad egyik legfontosabb premierjévé avatta az eseményt. Egy olyan nyugat-európai országban szólalt meg a mű, ahol számos orosz és ukrán él napjainkban. Számukra ma egészen mást jelent a Dosztojevszkij regényből készült oroszul előadott opera. Az előadást jelentőssé tette a remek magánénekesi gárda elhivatottsága – akik mintegy a szláv kultúra nagyköveteként léptek fel esténként –, de még inkább Vasily Barkhatov rendezése, aki a produkcióban árnyalt és mély képet tudott festeni arról, hogy valójában miféle emberek is ők, az oroszok.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Theater an der Wien Vasily Barkhatov Mieczysław Weinberg Félkegyelmű

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4518122130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása