Csajkovszkij-ritkaságok II. – A varázslatos

2023.01.17. 08:53 caruso_

Öles molinó hirdeti a világháború utáni színházépítési optimizmust tükröző frankfurti színházkomplexum homlokzatán, hogy az intézmény lett a 2021/2022-es szezonban Az Év Operaháza. A járókelők a belvárosban lépten-nyomon hasonló tartalmú plakátokba botolhatnak. Az 1993 óta, a kritikusok szavazatai alapján kiosztásra kerülő díjat immáron hatodik alkalommal nyerte el a színház – az „örök ranglistán” egyedül a stuttgarti előzi meg. Bernd Loebe 2002 óta az Oper Frankfurt intendánsa. Az elmúlt évtizedekben egyetlen nagy német dalszínház igazgatója sem töltött ilyen hosszú időt a székében. A városvezetés, a szakma és természetesen a közönség megújuló bizalma azt jelenti, hogy Loebe valamit igencsak jól csinál.

die-zauberin_org_2740.jpgAsmik Grigorian - fotó: © Barbara Aumüller

Kulcsszó a bizalom, melyet azonban az intendánsnak évről-évre meg kell szolgálnia. A frankfurti opera nem világsztár vendégművészekre épít, hanem a folyamatosan megújuló, remek hangú és számos fiatalt nevelő-foglalkoztató együttesére. A főzeneigazgatói tisztet másfél évtizedig a kiváló Sebastian Weigle töltötte be, helyét 2023-tól az új német karmester-generáció egyik legígéretesebb képviselője, Thomas Guggeis veszi át. A frankfurti produkciókat rendre a legjelentősebb rendezők jegyzik. A színház változatos repertoárján bölcsen egyensúlyoz a közönségkedvencek és az izgalmas ritkaságok között. Mindezek tükrében nem csoda – de mindenképpen csodálatra méltó –, hogy Csajkovszkij nyugat-európai színpadokon szinte sosem játszott operája, A varázslónő nagysikerű premierjének másnapján (!) az utolsó szálig elfogtak a jegyek a sorozat következő előadásaira.

A december végi szériát valami hasonló rácsodálkozás övezi a kritika és a közönség részéről, mint egy generációval korábban a Pikk dáma felfedezését kísérhette. Pedig A varázslónő nem könnyű, és nem is könnyen emészthető opera. Csajkovszkij partitúrájából azonban az orosz erdők friss illata árad, egészséges, földszagú, mégis titokteli muzsika. A címben szereplő чародейка szó egyaránt jelent varázslónőt, illetve varázslatos nőt, tehát olyan asszonyt, aki képes másokat megbabonázni. Maga Csajkovszkij inkább a második verzió felé hajlott, főhősnője, Nasztaszja (becenevén Kuma) különleges, öntörvényű nő, akinek ajkát nem hagyják el a „Čury mury fuk” vagy a „Hokuspokus, Hexenschuss!” féle varázsigék. Hippolit Spazsinyszkij eredetileg színdarabnak írt meséjében az erdő szélén egyfajta szabad szellemű kocsmát üzemeltető fiatal özvegynek maga a herceg sem tud ellenállni. Nasztaszja gyönyörű testét ugyan megkaphatja a főúr, ám a fiatal özvegy szeretni csak egyvalakit lenne képes: Jurijt, a herceg fiát, aki viszont megesküdött édesanyjának, hogy megöli azt, aki szülei házasságát tönkretette...

die-zauberin_org_2737.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Barbara Aumüller

Csajkovszkij jó érzékkel fedezte fel a tökéletes zenedrámai alapanyagot, mely azonban több mint háromórás játékidejével helyenként kissé bő lére van eresztve, jó néhány számfeletti epizódszereplővel megspékelve. A hálátlan (?) utókor az elmúlt 135 évben nem is igazán vett tudomást arról a műről, amelyet maga a zeneszerző a legjobban szeretett operái közül. Érdekes, hogy a komponista életművét kutató kiváló Papp Márta is hullámvölgyének tartja ezt a szabálytalan remekművet, mely egy hiperérzékeny, valódi érzéseit örökké rejtegetni kényszerülő férfi alkotásaka, s nem egy Muszorgszkij-féle vadzsenié. Csajkovszkij élete egyik legkiegyensúlyozottabb periódusában írta A varázslónőt, ezt az igen furcsa opera-kísérletet, melyben a népies kolorit éppúgy megtalálható, mint az igen merészen hangszerelt részek. Slágerszámoknak nyoma sincs, a cselekmény leginkább beszélgetésekre, kettősökre épül.

die-zauberin_org_2735.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Barbara Aumüller

Spazsinyszkij művére egyaránt jellemző a görög sorstragédiák komolysága és az orosz népmesék megmosolyogtató naivsága. Csajkovszkij mégis ráérzett a történet modernségére, melyet bölcsen az 1400-es évek történelmi távlatába helyeztek. A komponista nem ítélkezik, úgy sikerült megírnia A varázslónőt, hogy abban minden főszereplőnek megvan a maga vállalható igazsága. Csajkovszkij együttérez az apát, majd fiát elcsábító Nasztaszjával, de a gyilkosságra buzdító tigrisanyával, a feleségébe beleunt Herceggel, de még a hálószobába ölni induló, végül az ágyban mégis szerelmeskedő Jurijjal is. Ám míg a szerző a fiatalokat feloldozza, a szülőket nem. A varázslatos nő hatása alatt álló apa megöli a fiát, azaz elpusztítja a jövőt (a frankfurti rendezés egy lépéssel továbbmegy, amikor a Herceg a feleségét is lelövi). Mindeközben egy városszéli kocsmában ülő özvegy nemcsak egy családot bomlaszt fel a szerelem nevében, hanem a régi világrendet is. Ilyen értelemben A varázslónő az orosz operairodalomban Muszorgszkij főműveinek és Rimszkij-Korszakov Láthatatlan Kityezsének méltó párja.

die-zauberin_org_2741.jpgMagnús Baldvinsson, Asmik Grigorian és Frederic Jost - fotó: © Barbara Aumüller

Csajkovszkij ezúttal is lélekből jövő, őszinte zenét írt. Nasztaszja első áriája, vagy a III. felvonásbeli mintegy negyedórás nagy kettőse Jurij herceggel mai is zavarba ejtően intim alkotás. A varázslónő Verdi vagy Puccini közönség-kedvenceivel ellentétben „kemény dió”: ha sikerül feltörni, lenyűgöző alkotás, mely minden esetlegességével együtt zabolátlan remekmű benyomását kelti. Az opera egyik fő (és megválaszolatlan) kérdése – mely valószínűleg Csajkovszkijt is marcangolta –, hogy birtokolhatunk-e valakit? Az pedig már nem több a sors keserű fintoránál, hogy Csajkovszkij vélhetően ugyanúgy mérgezett víztől halt meg, mint kedves Kumája.

Ahhoz, hogy Csajkovszkij operájának megvalósítása ne hulljon káoszba, olyan nagyformátumú színházi gondolkodóra van szükség, mint a budapesti Nyugat lányát is jegyző Vasily Barkhatov. A moszkvai rendező Németországban a közvetve Nyugattal is hadban álló mai Oroszországról mesél, okosan, szeretettel, megértéssel – és fanyar mosollyal. Nem „árulja el” hazáját, nem tesz politikai nyilatkozatot, ehelyett egyfajta kissé görbe tükrön keresztül próbálja megértetni az orosz mentalitást – és a közállapotokat. A rendezés az alapműhöz hasonlóan nem mentes a hibáktól, a naiv, elvarratlan gondolatoktól, mégis szeretnivaló, nagyformátumú alkotás.

oper-franmkfurt-die-zauberin-grigorian-100_v-img_16_9_xl_-d31c35f8186ebeb80b0cd843a7c267a0e0c81647.jpgAsmik Grigorian és Iain MacNeil - fotó: © Barbara Aumüller

Barkhatov élesen elválasztja az opera két világát: a hercegi család pazar ízléstelenséggel berendezett palotáját, valamint Nasztaszja „birodalmát”, mely idővel egyre álomszerűbbé válik, hogy végül a negyedik felvonásra a két színtér összefolyjon és totális káoszba forduljon. A hideg realitás áll szemben azzal a zöld, erdei mesevilággal, mely a korcsmárosnéből festővé lett Nasztaszja képeiből árad. Christian Schmidt szellemes díszlete maximálisan igyekszik kihasználni a frankfurti színpadtechnikát, de sajnos, az olykor kissé önkényesen beiktatott gyorsváltozások inkább elvesznek, mintsem hozzáadnának valamit a produkcióhoz. Az utolsó rész azonban ritka mélységet tár fel, amikor pont azt mutatja meg, amit korábban gondosan rejtegetett – megkérdőjelezve magát a színházi díszlet által addig teremtett világot. Schmidt tobzódik az orosz otthonokat meghatározó giccsekben (a matrjoska babától a gigantikus kitömött állatokig), melyek Nyugaton riasztóan téridegenek.

Barkhatov rendezése egyidejűleg realista és költőien emelkedett. Míg Csajkovszkij mindössze egyetlen halvány utalást mert csupán tenni az egyházra, addig a rendező összevonva az opera két negatív basszus figuráját: Mamirovot, a megalázott, pedáns öreg hivatalnokot és Kudma varázslót, hogy belőlük egy rendre felbukkanó, a hercegi család minden tagját a hatalma alá vonni próbáló papot (nyilvánvaló utalás Kirill pátriárkára) formázzon. Mamirov famulusa, a kopasz Paisi pedig egy jellegzetes orosz élvezettel besúgó kisember lesz. Ők ketten ugyan megmérgezik (a IV. felvonásban szó szerint is) a főszereplők életét, valódi befolyásuk a drámára azonban nincs.

die-zauberin_org_2742.jpgIain MacNeil és Claudia Mahnke - fotó: © Barbara Aumüller

A rendezőt érezhetően a két teljesen eltérő életkorban, társadalmi helyzetben és családi állapotban lévő hősnő foglalkoztatta. A nyitány alatti vetítésben elmeséli Nasztaszja előéletét (melynek alapján sorsa nyugodtan alakulhatott volna a Hercegnééhez hasonlóan), házasságát egy maffiózóval, a vetélését, majd a férje meggyilkolása után részakadt gazdagságot, de a magányt is. A „varázslónő” el tudott menekülni, a rászakadt szabadságban új életet tudott kezdeni, míg az aerobikozó, vallási révületbe menekülő, hervadó Hercegné csak kapaszkodni képes a jóképű, fiatalabb férjébe és betonfejű fiába. Dekódolva van, hogy idővel mindkét férfi menekül fog az asszonytól. Pech azonban, hogy mindketten Nasztaszja ágyába…

„Könnyű dolga” volt Barkhatovnak az opera fókuszát képező címszereplővel, hiszen a feleségét állíthatta színpadra benne. Napjainkban Asmik Grigorian egyike azon operaénekeseknek, aki szuverén és izgalmas egyéniséggel rendelkezik, aki valamilyen. A zenészcsaládba született szoprán hangja nem különösebben egyedi, de még minden tartományban igen gondozottan szól. Nasztaszja szólama közel sem olyan gyilkos, mint a Triptichon egy estén megformált nőalakjai, Salome, Manon vagy Lady Macbeth – melyet Grigorian szintén repertoárján tart. A művész uralja Kuma szólamát, minden anyanyelvén énekelt frázis mögött gondolatok bújnak. Grigorian önégető művész, elképesztő rablógazdálkodást folytat tehetségével, jóval a teherbírását meghaladó szerepeket énekel világszerte – ennek ma még szinte nem hallani a böjtjét. Az efféle pillangó nem tud nem megégni a lángban, miközben a közönség hálásan tapsolja. Grigorian Nasztaszjája minden manírtól mentes hétköznapi lény. Az eseményeket varázslónőként nemhogy nem uralja, hanem épp ellenkezőleg, szinte teljesen passzívan elszenvedi, mintha nem is lenne tisztában képességeivel, önmagával. Mindeközben nem tud úgy elbújni a színpadon, hogy ne vonná magára a tekinteteket.

die-zauberin_org_2738.jpgClaudia Mahnke és Asmik Grigorian - fotó: © Barbara Aumüller

A Hercegnét bepróbált Claudia Mahnke sajnos beteget jelentett, a szerepet Elena Manistina vette át. Önmagában is bravúrra vállalkozott, hiszen a hosszú szólamot utoljára tíz évvel korábban énekelte Moszkvában. Az orosz mezzo a sziklasírt bedönteni kész Amneris vehemenciájával abszolválta a szólamot, zenei és színpadi bizonytalanságnak nyoma sem volt. Nem az ő „bűne”, hogy alakítása nélkülözte azokat az árnyalatokat, melyeket a rendező megálmodhatott. A fantasztikus energiákkal rendelkező fiatal kanadai Iain MacNeil az Ulysse után ismét egy olyan főszerepet kapott Frankfurtban, mely távol áll alkatától. A Herceg családapa, ötvenes férfiként menekülhet a házasságából. A húszas évei végén járó bariton nélkülözi azokat az élettapasztalatokat, melyekre a szerep adekvát megformálásához szüksége lenne. Remek figura, okosan játszik, csak nincs a helyén, s ez érzetben a vokális teljesítményére is rányomja a bélyegét. Otthon leginkább szépen formált áriájában (az előadás egyik truvája, hogy pamlagon ülve egy gyönyörű német juhásszal „beszélgetve” adja elő) és a zárójelenetben érzi magát.

Jurij figuráját Barkhatov kifejezetten Alexander Mikhailovra formálta. Igazi 21. századi megoldás az ifjú herceget suhogó mackós, aranycipős, tüsi hajú primitív bokszolóra venni, hiszen manapság ilyen fickók tucatszám mászkálnak az orosz utcákon. Kérdés, miféle aberráció folytán lehet ez az alak a finom lelkű Nasztaszja álomlovagja. Mikhailov egyébként tökéletesen hozza a figurát (kérdés, bármi mást el tud-e hitelesen játszani), ám érdektelen hangjában és szorított énekében nincs sok öröm. Éppen fordított a helyzet a Mamirov és Kudma varázsló összevont szerepét éneklő Frederic Josttal. Igazi kormos basszus, aki valószínűleg statikus szerepekben jobban érzi magát, mint a pap sok színt kívánó figurájában. A remek Zanda Švēde teljes alakítást tudott nyújtani egyetlen jelenetnyi szerepében, Michael McCown pedig láthatóan örömét lelte a besúgó Paisi villanásaiban. Mindig öröm hallani, hogy a legkisebb szerepeket is minőségi hangok éneklik Frankfurtban.

die-zauberin_org_2732.jpgAsmik Grigorian - fotó: © Barbara Aumüller

A zenei betanításhoz Oroszországból importálták Valentin Uryupint, a moszkvai Novaja Opera főzeneigazgatóját. A dirigens a „Nagy Orosz Hagyománytisztelet” jegyében látta el feladatát, a műben szereplő Volgához hasonlóan az árokból áradt is Csajkovszkij muzsikája. Ez bizonyára hiteles a szülőhazában, ám Nyugaton ma már kisebb pátoszhoz és ennél egy fokkal kevésbé vontatott tempókhoz szokott a világ.

Az Opernwelt szaklap által felkért ötven legfontosabb német kritikus nemcsak Az Év Operaházát választják meg, hanem több kategória mellett Az Év Újrafelfedezését is. A varázslónő idén jó eséllyel pályázhat a díjra. Megérdemelné.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Pjotr Iljics Csajkovszkij Asmik Grigorian Oper Frankfurt Iain MacNeil A varázslónő Vasily Barkhatov

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1318027902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása