Egy vezetőnő bukása

2025.03.21. 08:19 caruso_

Most, hogy az Erkel Színház elvesztette operaház jellegét, érdemes elgondolkozni azon, hogy hol tarthatna ma a budapesti operajátszás, ha az 1990-es évek közepén megvalósult volna Oberfrank Géza és Kerényi Miklós Gábor a maga korában igen nagy felháborodást kiváltó ötlete, miszerint válasszák szét a két házat, mégpedig azért, hogy az Erkel saját társulattal, háromtagozatú (opera, operett, musical) korszerű népoperaként önállóan működhessen tovább. Európa számos kulturális metropoliszában, így Bécsben, Berlinben, Münchenben, Londonban vagy Párizsban ma is remekül működik ez a modell, a közönségért vívott „harc” pedig minden intézmény számára építő. Milyen izgalmas szakmai, értelmiségi (de legalábbis közönség…) diskurzus alakulhatna ki, ha más-más produkcióban és szereposztásban, egyszerre mutatnák be például a Macbethet az Andrássy úton és a II. János Pál pápa téren!

52880_norma_1_c_monika_rittershaus_kl.jpgNorma: Asmik Grigorian - Fotó: © Monika Rittershaus

Idén februárban valami hasonló történt Bécsben, ahol ugyan nem Verdi operáját, hanem Bellini Normáját tűzte műsorára alig egy hét különbséggel a Staatsoper és a Theater an der Wien. Miután mindkét színház évekre előre tervez, kizárt, hogy ne egyeztették volna műsorrendjüket, tehát tudatosan vállalták ezt a kulturális csörtét. Természetesen a két intézmény produkciói teljesen más alapokra épülnek. Míg a Staatsoperé – az ajánlók alapján – esztétikus szépelgésnek tűnik (az előadás-sorozatot Juan Diego Flórez lemondása nehezítette), addig a frissen felújított Theater an der Wien előadása igazi 21. századi zenés színházzá magasztosult. S ami a legfőbb tanulság: úgy tűnik, Bécs elbír egyszerre két új Normát – legalábbis erre utal, hogy jegyet egyikre sem lehetett kapni.

52903_norma_23_c_monika_rittershaus_kl.jpgJelenet a nyitányból - Fotó: © Monika Rittershaus

Stefan Herheim, a Theater an der Wien tisztében újabb öt évre megerősített vezetője és Peter Heilker casting director nem kockáztatott nagyot, amikor az alkotókat és a szereposztást összeválogatta, hiszen a jelenlegi progresszív nemzetközi élmezőnyt szerződtették a produkcióra. Vasily Barkhatov azok közé a ritka kortárs operarendezők közé tartozik, akik el tudják olvasni egy adott mű partitúráját és librettóját is(!), s azokat a ma releváns problémáira adott válaszként tudják színpadra állítani. Így természetesen a bécsi produkcióban szó sem volt ezüst sarlóval levágott megszentelt fagyöngyről és állszakállas, lándzsa-rázó ókori figurákról sem, hiszen Bellininél és a szövegkönyvet jegyző Felice Romaninál bármelyik Asterix-képregényt olvasó mai tini is mélyebb ismeretekkel rendelkezik a letűnt druida kultúráról. A mű szerzői ugyanis éppen úgy pusztán koloritként használták az áthallásos témát, mint másfél évtizeddel később Verdi a Nabucco estében. A korabeli közönség pedig pontosan dekódolta a festett látványvilág mögötti aktuális mondanivalót.

52887_norma_8_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Tareq Nazmi (Oroveso)
Fotó: © Monika Rittershaus

Barkhatov mára megtanulta, hogy mi a nagy nyugat-európai operaházaknál a biztos siker receptje: a nagystílű, esztétikus látvány, a gondos szereplővezetés, és a diszkréten becsomagolt, mégis határozott aktuális mondanivaló, netán holmi társadalomkritikával fűszerezve. Mindez tökéletesen működött a Norma esetében is. Zinovy Margolin díszlete, az időtlenséget sugárzó nyerstégla szobor-manufaktúra és szocreál lakókörnyezet, valamint Olga Shaishmelashvili remekbe szabott jelmezei (melyek még az előnytelen alkatú tenoristából is Férfit csináltak) sokáig megmaradnak a közönség retinájában. Az utóbbi éveben a színlapokon a látványtervezőkkel egyenrangúként feltüntetett világítástervezőt ezúttal külön hála illeti, ugyanis Alexander Sivaevnak sikerült az, ami kollégáinak egyre ritkábban: sötétben-világosban mindig jól látható arcokat varázsolni.

52888_norma_9_c_monika_rittershaus_kl.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

A produkció a nyitány alatt még az ókort idézi, egy békés agorán hófehér istenek és angyalok szobrai között kvaterkázó népet igáznak le a „barbár rómaiak”. A nyitókar alatt azonban már egy beletörődött munkáshad gyártja szakmányba egy diktátor különböző kiszerelésű egyen minta szerint készülő mellszobrait, a Lajtától keletre oly jól ismert séma szerint. Vezetőjük – és összekötőjük az elnyomókkal – nem Oroveso, aki leginkább egy hőzöngő szakszervezeti vezetőre emlékeztet, hanem a közösség legintelligensebb nője, Norma. Ha sejtik is kiváltságos helyzetének titkát, szemet hunynak felette. Ebben a fojtogató légkörben születik meg Bellini örök érvényű szerelmi háromszöge, mely – a minden apró rezdülésre kiterjedő gondos színészvezetésnek hála – valódi, élő drámává alakul. Barkhatov ismeri az emberi lélek titkait, a rábízott művészek pedig követik őt az önfeltáró játékban. Mindennek hatására az első Norma – Adalgisa kettős (melynek kegyetlenségét fokozza, hogy Clotilde végigstatisztálja a lány vallomását) és az I. felvonást záró hármas, valamint a produkció utolsó félórája olyan vérre menő drámává alakul, melyet színházban, de még filmvásznon is ritkán látni.

52889_norma_10_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Aigul Akhmetshina (Adalgisa)
Fotó: © Monika Rittershaus

Bellini operájának dramaturgiája a fináléban némiképp megbicsaklik. Gyönyörűen áradó dallamok közt úszva sajnálkozik a druida törzs azon, hogy törvényeik értelmében fel kell áldozniuk bűnös főpapnőjüket – de azért gond nélkül hagyják, hogy Norma és a római prokonzul kisgyermekeik szeme láttára a máglyára lépjenek. Barkhatovot elsősorban Norma figurája és sorsa izgatja, az, hogy egy kemény vezető, érzékeny „papnő”, miféle kíméletlen cinizmussal tudja kivédeni gyermekei apjának hűtlenségét, majd a II. felvonásban hogyan omlik fokozatosan össze, és hogyan semmisül meg először önmaga előtt mint nő, majd a közösség szemében vezetőként is. A rendező nem követel máglyahalált, a „druidák” jobban is tartanak Pollionétól mintsem feláldozzák őt, az ítéletvégrehajtás Norma dolga lenne, aki viszont képtelen megtenni azt. A megsemmisült asszony végül maga rohan a biztos halált jelentő kemencébe, ám férje kirángatja onnan az öngyilkosjelöltet. Norma sorsa a tovább élés – a közönség pedig elgondolkozhat az Európában jelenleg kissé túlfavorizált női vezetők mindenkori alkalmasságán…

52905_norma_25_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Aigul Akhmetshina (Adalgisa)
Fotó: © Monika Rittershaus

Tristan du, ich Isolde, nicht mehr Tristan!” – énekli Bellini egykori kottamásolójának, Richard Wagnernek főhőse, s valami ilyesmi történik a Norma esetében is. Nehéz megállapítani, hol ér véget Vasily Barkhatov rendezői munkája, és hol kezdődik exneje, a címszerepet éneklő Asmik Grigorian figurateremtő művészete. A bécsi előadás elsődleges apropója ugyanis az, hogy a népszerű szoprán új szerepben debütálhasson az operajátszás egyik fővárosában. Grigorian korunk egyik legkülönlegesebb tehetsége, nem éppen lemez hang, ám egyedi szerepalkotó készsége miatt minden estéje élmény. Papíron szopránjának éppúgy nem való Norma, ahogy Turandot, Lady Macbeth, de talán még Salome sem. Énekesszülők gyerekeként egyedi technikájának köszönhetően azonban a legproblémásabb szólamokat is képest megoldani. Ma még. Hiszen az az ezer fokon való égés, amivel a színpadon létezik, nem tudja nem felégetni magát. Ám ez a láng ad értelmet színpadi létének, és ez a technikai bravúr, valamint a hozzá tartozó személyiség képes még valóban felhevíteni a közönséget.

52895_norma_15_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Victoria Leshkevich (Clotilde)
Fotó: © Monika Rittershaus

Az elmúlt majd’ kétszáz évben sokan énekelték Normát változatosabb hangszínen, virtuózabban, drámaibban, több koloratúrával mint Grigorian, ám a szólam mégiscsak maradéktalanul megszólal. Az alakítás aktualitásának és minden mozzanatában jelenlévőségnek hála azonban maga a vokális kifejezésmód is csupán az eszköztár egyik természetes része lesz. Amit ugyanis a szoprán a színpadon művel, az messze túlmutat a „színjátszáson”. Nem „játssza el” Normát, hanem a Barkhatovval újraalkotott életutat járja végig. Megszűnik önmaga lenni és egy olyan női sorsot él meg, melynek permanens intim kitárulkozásától szinte zavarba jön a néző. Grigorian meri magát nem szépre sminkelni, elhagyatott, akár toprongyos is lenni. Az asszonynak, akinek fokozatosan hullik ki kezéből sorsának fonala, semmi sem számít. S bár az „Asmik Grigorian-jelenség” igen szokatlan korunk egyre sterilebbé váló operaéletében, úgy tűnik, a közönség örömmel követi az anti-sztárt ezen a lenyűgöző utazáson. Amikor a szoprán először magányosan hajolt meg, két kezével megérintette a színpadot. Egyszerű gesztus, melyből mégis valami nagyon ősi, nagyon szláv hála áradt a megszentelt deszkák felé.

52906_norma_26_c_monika_rittershaus_kl.jpgJelenet az I. felvonás fináléjából - Fotó: © Monika Rittershaus

Nemcsak Grigorianhoz méltó partnereket sikerült szerződtetni a Theater an der Wiennek, hanem olyan művészeket is, akik felnőttek a hatalmas alakításhoz. Még harminc éves sincs Aigul Akhmetshina, de máris a világ egyik legkeresettebb mezzoszopránja. Igaz képességeit mindössze két szerepben igyekeznek kamatoztatni a nagy operaházak: Rosinaként és Carmenként. Úgy tűnik ezeknél jóval inkább fekszik neki Adalgisa szólama, melyet gyönyörűen tölt ki a minden regiszterben kiegyenlített sötét, áradó mezzoszopránja. A művész otthonosan mozog a szürke kisegér bőrében, aki talán nem csak naiv, de kicsit butuska is. Tökéletes, otthon ülő feleség lenne Pollione mellett, aki sohasem kérdezné, merre járt az ura. A sors azonban más utat jelölt ki számára, de ez sem Bellinit, sem Barkhatovot nem érdekelte.

52896_norma_16_c_monika_rittershaus_kl.jpgNorma: Asmik Grigorian - Fotó: © Monika Rittershaus

Napjaink egyik legígéretesebb feltörekvő tenor csillaga Freddie De Tommaso szintén érdekes jelenség. Mindenféle művész allűrtől és tenorságtól mentes, természetes fickó – lehetetlen bajusszal, mégis férfiassága teljes tudatában. Éneke hasonlóképp mentes a maníroktól, hangjának van egyedi színe, a művész ráadásul olyan magabiztosan birtokolja a képességeit, hogy nehéz nyitóáriájában egészen meglepő díszítésekkel simogatja a fogékony bécsi füleket. (De Tommaso előző este a Staatsoper Normájába ugrott be, ám hangján mindez nem hagyott nyomot.) Tareq Nazmi basszusnak valóban basszus, ám dallamvezetése távol áll a bel canto világától. Figurájának ad egy pikáns élt, hogy mind a fizimiskája, mind a viselkedése erősen emlékeztet a Csengetett Mylord örökké elégedetlen szakszervezeti vezetőjére, Jockra. Azzal, hogy a rendezés deheroizálja az öreg druidát, valójában csak rávilágít arra, milyen gyenge Bellini karakterfestése. Clotilde örök duena szerepéből sikerül a nagy kisugárzású Victoria Leshkevich-nek nagy alakítást csinálni, ő valóban Norma mindent tudó és értő bizalmasa lett, nem sablon társalkodónő. Gustavo Quaresmas szép hangon énekelte Flavio nyúlfarknyi szólamát.

52886_norma_7_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Freddie De Tommaso (Pollione)
Fotó: © Monika Rittershaus

A Bécsi Szimfonikusokat és az Arnold Schoenberg Kórust vezénylő Francesco Lanzillotta régivágású operakarmester. Olyakor a megszokottnál lassabb tempói segítették elsősorban a címszereplőt abban, hogy akadálytalanul megbirkózhasson a szólamával. Ritka manapság az olyan karmester, aki mindezt belátja, és önmegvalósítás helyett képes alázattal lebonyolítani az estét.

52900_norma_20_c_monika_rittershaus_kl.jpgAsmik Grigorian (Norma) és  Freddie De Tommaso (Pollione)
Fotó: © Monika Rittershaus

Elsősorban a Vasily Barkhatov – Asmik Grigorian párosnak hála a Theater an der Wienben Bellini ősöreg, szépséges Normája releváns drámaként kel új életre. Azok a szerencsések, akik bejutottak a sorozatra, aktuális, nagy színházi és zenei élményben lehetett részük. Szerencsére az előadásról felvétel is készült, talán az utókor is meg fogja érteni tíz-húsz év múlva, miféle problémakört boncolt az előadás. A díszletek és jelmezek ezúttal nem raktárba kerülnek, hanem kamionba, ugyanis április közepén a berlini Staatsoper teljesen új szereposztásban tűzi műsorára a produkciót.

52907_norma_27_c_monika_rittershaus_kl.jpgFreddie De Tommaso (Pollione) és Asmik Grigorian (Norma)
Fotó: © Monika Rittershaus

 

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Theater an der Wien Norma Vincenzo Bellini Asmik Grigorian Vasily Barkhatov Aigul Akhmetshina Freddie De Tommaso

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2818821458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (244) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (1) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (5) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (21) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (3) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása