Bombázó – frakkban

2025.05.28. 13:50 caruso_

Vélhetően annak a két magyar értelmiséginek, Gáspár Margitnak, a Fővárosi Operettszínház igazgatónőjének és Révai József kultuszminiszternek köszönhető, hogy 1949 után a magyar értelmiség ugyan elfordult az operett-től, de magát a műfajt sikeresen mentették meg, illetve át az államszocializmusba. Miközben a dolgozó nép vörösre tapsolta tenyerét a degeneráltra karikírozott arisztokrácián kacarászva, a korábbi polgári célközönség jelentős részének zsenánt lett a Nagymező utcai államosított teátrum, s későbbiekben is csak fitymálva emlegették az „örök ifjú” Honthyt, a „hülye” Rátonyit, „Saaardy Jaaaanos”-t és a Latabárokat. A világháború előtt nem ez volt a szokásos hozzáállásuk, akkoriban még „tout Budapest” tódult egy könnyed szórakozást ígérő zenés komédiára, és megesett, hogy egyazon este az olykor operetteket is játszó Operaház mellett működő magánvállalkozásokban három-négy nagyszériás operett közül tudtak választani.

frau_von_format_0097a_matthias_jung_kopie.jpg

Annette Dasch (Dzsilli bej) - Fotó: © Matthias Jung

A hazai értelmiség és a szaksajtó (tisztelet a mindenkori kivételnek!) nézőpontja mára sem sokat változott, s még ha lelkesednek is egy-egy Mohácsi-Csárdáskirálynő típusú produkcióért, valójában zsigerileg zavarban érzik magukat az efféle szórakozástól. De mintha maguk a rendezők is néha szégyellnék, hogy munkásságukat az olcsónak bélyegzett népszórakoztatás szolgálatába állítsák, ezért aztán gyakran igyekeznek a Nagy Mondanivalót becsempészni produkcióikba – amitől viszont azok izzadságszagúvá és műfaj-idegenné válnak. Nyugaton ezek a törések (az 1950-es évekbeli befogadói, illetve a rendszerváltozás utáni alkotói paradigmaváltás) ismeretlen. Arrafelé ma is hasonló a közönségréteg látogatja az operetteket mint egykor – és ugyanúgy nem „ciki” számukra a Parsifal vagy a Hamlet helyett egy laza, fűszeres előadásra beülni.

frau_von_format_gp_0127_matthias_jung_kopie_2.jpgFotó: © Matthias Jung

A műfaj fénykorában egy operett nyilvánvalóan rövidebb idő alatt és könnyedebb kézzel készült el, mint az operák vagy a társadalmi drámák, ennek köszönhetően szinte azonnal (érzékenyen és szemtelenül) tudott is reagálni a világ aktuális történéseire. Ez az a frissesség az, amit igencsak nehéz 100–150 évvel későbbre átmenteni – akinek sikerül, általában nyert ügye van. Az Oper Köln erre tett kísérletet, mégpedig azzal a merész kezdőlépéssel, hogy nem egy unalomig ismert, lerágott csontot vett elő, hanem egy közel száz éve nem játszott művet, Krasznai-Krausz Mihály (Pancsova, 1897. április 11. – Budapest, 1940. november 3.) Magyarországon A fenséges asszony (Eine Frau von Format – ami talán így fordítható: Egy nő – tetőtől talpig) címen bemutatott operettjét. Míg a hazai elit zenekultúra felkent papjai (már amennyiben még egyáltalán léteznek…) azt számlálgatják, hogy hány Eötvös, Kurtág, esetleg Ligeti reprízt tartanak a világban, a nemzeti konzervatív vonal pedig azon siránkozik, hogy miért nem állnak sorba a külföldi színházak Erkel-kottákért, addig egy közepes méretű német operaház vállalta annak a kockázatát, hogy kiássa egy hazájában is teljesen ismeretlen magyar zeneszerző művét. Így az idei szezon legfontosabb magyar vonatkozású premierje – bár erről a hazai szakma nem vett tudomást – bizony Kölnben volt!

frau_von_format_ohp_0471_matthias_jung_kopie.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) és Wolfgang Stefan Schwaiger (Géza)
Fotó: © Matthias Jung

Nem véletlen azonban, hogy Krausz Mihály (német nyelvterületen: Michael Krasznay-Krausz neve és munkássága a feledés homályába hullt. Pedig anno afféle csodagyerekként már tizenhat évesen Herzfeld Viktor (zeneszerzés) és Siklós Albert (hangszerelés) növendéke lett a Zeneakadémián. (Életrajzai természetesen Kodályt is említik, de a korabeli sajtóban ennek nincs nyoma.) Olyan osztálytársai voltak, mint Kósa György, Losonczy Dezső és mindenekelőtt Ábrahám Pál – akinek stílusa meglehetősen sok rokonvonást mutat Krauszéval, sőt, az 1930-as években egy szerzői jogi csörte is zajlott köztük Bécsben. Emellett hegedű tanulmányokat is folytatott Szigeti Dezsőnél, a MET későbbi koncertmesterénél. 1916-ban szerzett diplomája után valószínűleg Berlinben élt, majd 1919-ben – a Tanácsköztársaság idején – az Operaház bemutatta egyetlen zenedrámáját, az erdélyi paraszt-környezetben játszódó Marikát. Huszonkét éves ekkor, tehát minden valószínűség szerint azóta is a legfiatalabb hazai operaszerző. A kritikák kedvezőek, a hét megtartott előadás sem feltételez bukást.

frau_von_format_gp_0252_matthias_jung_kopie.jpgRichard Glöckner (Pista) és Giulia Montanari (Lya)
Fotó: © Matthias Jung

A politikai viharok elől Krausz ismét Berlinbe költözik, ahol megkomponálja Lengyel Menyhért Táncosnőjét – melyet operaként sosem mutattak be –, majd végleg hátat fordít a műfajnak. Ekkoriban néhány évre eltűnik a magyar sajtó látóköréből, csak első operettjének (Bajazzos Abenteuer) bécsi premierje után kezdenek újra írni róla, 1923 decemberében. Igen gyorsan komponál, sorra kerülnek ki keze alól a filmzenék és operettek, melyek közül a legnagyobb sikert éppen az 1927-ben a berlini Theater des Westensben bemutatott Eine Frau von Format aratta. Krausznak „természetesen” 1933 után el kell hagynia Berlint, az Anschluss után pedig Bécset is. Budapesten telepedik le, ahol 1940-ban, mindössze 43 évesen szívgyengeség következtében elhunyt. Bár néhány hónappal korábban a Városi (Erkel) Színház bemutatta utolsó operettjét, a Mariont, ekkor már csak néhány soros nekrológokat kap. Mind a zeneszerzőt, mind az életművét a II. világháború után elfeledték.

frau_von_format_0342_matthias_jung_kopie.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) - Fotó: © Matthias Jung

Napjainkban Németországban fokozott érdeklődéssel fordulnak az 1933 után politikai okokból eltávolított alkotók életműve felé. Ennek a folyamatnak a részeként merülhetett fel Krausz neve is, aki az Eine Frau von Format ziccerszerepét a kor operettsztárja, Fritzi Massary számára komponálta (a premier másik húzóneve Max Hansen táncoskomikus volt). A mű sikerére jellemző, hogy a premiert követően állítólag négyszázötven(!) színház kötötte le az operettet, és egy némafilm-változat is hamar elkészült. A május közepén bemutatott friss kölni előadásban legfeljebb csak érezni lehet, hogy az átdolgozók (Christian von Götz és Svenja Gottsmann – szöveg, Adam Benzwi és Daniel Busch – zene) milyen mélységben nyúltak bele az alapműbe, de egy operett nem a Parsifal, ezért a mindenkori közönségigények kielégítése felülírja a keletkezésekor is csak napi fogyasztásra szánt ősváltozatot. Eine Frau von Format nem is fogalmaz meg a világról örök igazságokat, a haláltáncát lejtő hatalmas étvágyú, végletekig túlfűtött Berlin számára készült, s nem több egy fülbemászó könnyed szemtelenségnél.

493093476_1111829230978615_785531503464948545_n.jpgFotó: © Matthias Jung

A korabeli közönség persze bizonyára pontosan értette a politikai áthallásokat is és jól ismerte az operettben karikírozott figurákat, akiket azonban már rég elnyelt a történelem süllyesztője. Huszonkét évvel A víg özvegy Pontevedrója után ismét egy képzeletbeli balkáni fejedelemségben járunk, Szilisztriában, melynek kereskedelmi jogaiért Magyarország és Törökország vetélkedik. A tisztességtelen versenyben a helyi miniszterek korruptságát éppen úgy megpróbálják felhasználni, mint a kissé májbajos Petra hercegnő szívét. Míg a magyarok az ellenállhatatlanul sármos Tököli Géza grófot állítják hadrendbe, a törökök Dzsilli bejt küldik – egy nőt. A frakkos, szexi diplomata-asszony egy személyben testesíti meg a pusztító-önpusztító (de ma is csodált) Berlint, a másik főszereplő, Bánon Pista, a gróf táncoskomikus jobbkeze pedig a „Paprika im Blut”, aki még jobban felpörgeti a történéseket.  A fergeteges tempójú – és a magyar operettektől szokatlan pikantériájú – bonyodalmak borítékolhatók, mint ahogy az ironikus (mi több, magyar zeneszerzőként önironikus) komédia végkifejlete is...

frau_von_format_ohp_0087_matthias_jung_kopie.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) és Wolfgang Stefan Schwaiger (Géza)
Fotó: © Matthias Jung

A laza kézzel felskiccelt egyestés hülyeséget megspékelik Krausz Mihály szintén nem az örökkévalóság számára komponált slágerei, a korabeli tánczenék egytől egyig remek muzsikák, erős Ábrahám Pálos akcentussal. Az operett fő száma, a Nebenbei, túlélte a művet, számos primadonna búgta mikrofonba a Massary óta, de hasonlóan kellemes a My Baby, my Boy, komm ins Savoy kezdetű táncoskomikus duett, melynek már a szövege is jelzi, hogy mennyire vette bárki is komolyan ezt a művet.

frau_von_format_gp_0187_matthias_jung_kopie.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) - Fotó: © Matthias Jung

Köln másfél évtizede „elátkozott” hely a német operatérképen, azóta húzódik az operaház felújítása és azóta él a társulat a Rajna túlpartján felhúzott – operajátszásra kevéssé alkalmas – átmeneti játszóhelyén. Ilyen körülmények között a közönség megtartásáért vívott harc fokozott elkötelezettséget és kreativitást igényel. Az Eine Frau von Format csalinak kiváló, a színház vezetősége pedig hibátlan érzékkel választotta ki az alkotógárdát.

frau_von_format_0182_matthias_jung_kopie.jpgClaudia Rohrbach (Petra hercegnő) és Wolfgang Stefan Schwaiger (Géza)
Fotó: © Matthias Jung

Adam Benzwi, a bárzongoristából lett amerikai karmester napjainkban az 1920-as évek berlini zenéjének egyik legavatottabb, Barrie Kosky állandó munkatársa. Közös munkásságuk legfontosabb gyümölcse, a Bál a Savoyban 2013-as újrafelfedezése máig ható fárosz a német operett-színházi életben, hatása az Eine Frau von Format-produkción is félreismerhetetlen. Benzwi hangszerelőként, betanító karmesterként és közreműködő zongoraművészként is az újrafelfedezés bástyája, a Gürzenich-Orchester Köln pedig a súlyos operák után érezhető örömmel követi a maestrót ebben a kirándulásban.

493327521_1111829424311929_9192101223799693690_n.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) és Richard Glöckner (Pista)
Fotó: © Matthias Jung

Hasonlóan otthonosan mozog a korstílusban Christian von Götz rendező is, akinek 2022-ben Annaberg-Buchholzban bemutatott Der reichste Mann der Welt című Ralph Benatzky színre vitele díszletkoncepciójában is meglehetősen sok rokonvonást mutat a kölni produkcióéval. Von Götz igen rutinos rendező, pontosan tudja, mi kell a közönségnek. Bár a prózákból talán még lehetett volna nyesegetni – igaz, Krausz csak szükséges és elégséges számot komponált a műhöz –, de az előadás kellőképp gyors tempójú, Federico Zeno Bassanese koreográfiái kifejezetten szellemesek. Igen ötletesen fedi el Dieter Richter sematikus forgó-díszlete a színpad fogyatékosságait (talán a berlini Die Perlen der Cleopatra szecessziós tapétáját nem kellett volna egy az egyben átemelni), kifejezőek és erotikusak Sarah Mittenbühler jelmezei és különösen a remekül elrajzolt hajai és sminkei.

494552181_1111829384311933_5562297707178926657_n.jpgFotó: © Matthias Jung

A rendező elveti a mű korabeli aktuálpolitikai és társadalmi élét (a szereplők körül Manolescu báróné egy hírhedt tolvajra és házasságszédelgő özvegyére utalhat, Nyegrucki kancellár A víg özvegy Nyegusára, az iparmágnás Zuntz konzul és lánya Lya pedig a zsidó pénzarisztokráciát volt hivatott majmolni, míg a magyar gógyit a bárónak nézett Báron Pista gúnyolja), a mű cselekménye-dramaturgiája sem foglalkoztatja különösebben. Mindezek helyett egy sosemvolt 1920-as évekbeli folyton lüktető, fergeteges tempójú Berlint vizionál, ahol senki sem az, aminek és akinek mutatja magát és ahol mindenki szabadon váltogatja a férfi-női ruháit, ahogy éppen az aktuális önazonosságának jól esik. Dzsilli nyugodtan hetyeghet lányokkal és Géza sem veti meg a tisztiszolgáját, a hercegnő egyik minisztere afféle szláv Chaplinnek, a másik pedig Cso-cso-szánnak képzeli magát – és a von Götz által felskiccelt világban mindezek az égvilágon senkit sem zavarnak!

frau_von_format_0571_matthias_jung_kopie.jpgFotó: © Matthias Jung

Ahhoz, hogy efféle „férc”-operett megálljon a lábán, természetesen nem elegendő egy remek karmester és egy ügyes-látványos rendezés. A nem létező szerepekbe már száz évvel ezelőtt is kizárólag az erős színpadi egyéniségek tudtak életet lehelni. Szerencsére felmérte ezt az Oper Köln vezetősége is, és a saját társulatának egyéniségein kívül olyan vendégeket szerződtettek, akik működtetni tudják a produkciót. Nagy színházak nagy szoprán-főszerepei után, a negyvenes évei végén fordult Annette Dasch a „könnyebb” műfaj felé. A hang már fogyóban, ráadásul Dzsilli szólama túl mélyen van a művésznek. Ám a figura makulátlan, Dasch érzi a szerepet és ki is aknázza minden nüanszát. Egyszerre magabiztos férfi és hódító nő, okos, mindenkit az ujja köré csavaró diplomata és mindig talpra eső macska. Természetesen övé a felvonást záró sláger, a Nebenbei is, melyet melltartóját vesztve úgy táncol végig, hogy ő maga vagy a táncosfiúk a legyezőikkel éppen hogy eltakarják a remek kebleket. Aligha lehet ennél szemtelenebb egy operett! Ám a művésznek, illetve von Götznek sikerül még megspékelni a pillanatot, amikor is az egyik kényes pillanatban felkiált: „Ich hasse Regietheater!“ (azaz: Gyűlölöm a rendezői színházat!). Taps, ováció!

frau_von_format_gp_0185_matthias_jung_kopie.jpgAnnette Dasch (Dzsilli) - Fotó: © Matthias Jung

Az előadást Annette Dasch mellett Richard Glöckner viszi a vállán. Az Annaberg-Buchholzból szerződtetett ifjú tenor Pistaként mindent tud, amit egy táncoskomikusnak tudnia kell, sőt még azt is, ami nem tanítható. Nemcsak jól énekel és remekül táncol (még görkorcsolyával is), de természetes színpadszeretetet és életörömöt sugároz, a kisebb színpadon szerzett hatalmas rutinjával pedig otthonosan kacsint össze a nézőtérrel. Eszközei nem közönségesek, és ő maga sem jön zavarba, ha magyarul kell káromkodni, vagy delnőnek öltözve minisztereket csábítani. Csak remélni lehet, hogy a szerep nemcsak egyszeri lehetőség Glöckner karrierjében, hanem megnyitja számára a fontosabb színházak ajtaját, mert amit ma tud, az Európa-szerte ritkaság.

frau_von_format_0445_matthias_jung_kopie.jpgRichard Glöckner (Pista) és Giulia Montanari (Lya)
Fotó: © Matthias Jung

Nem tipikus bonviván szerep Tököli Gézáé (ám éppen ezzel tökéletesen demonstrálja a hagyományos nemi szerepek 1920-as évekbeli átalakulását). Ráadásul a produkcióban a gróf egyszerre bonviván és egy bonviván karikatúrája, komolyan veendő okos férfi és átejtett balek. Wolfgang Stefan Schwaiger, a pályakezdő bariton szép hangon énekli kevés énekelni valóját, ám efölött tiszteletet érdemlő magabiztossággal bújik bele a szerepbe, ami olykor azzal is jár, hogy alsógatyában kell tangóznia az őt férfi partnerként vezető Dasch-sal… Kölnben a kisebb szerepekre is sikerült egyéniségeket találni, akik érezhető örömmel mókáznak a „komoly” operaénekesi létüktől oly távol eső figurákban. Miután vannak tabutémák ma Németországban is, Zuntz konzult megfosztották eredeti vallásából és egy lehetetlen parókával trumpi magasságokba repítették, Stefan Sevenich pedig egy nagyhangú, puffogó, ostoba, de sújtatlan alakot formált belőle. Hatalmas basszusával magát kis pillangónak képzelve önfeledten röpködött Manulescu bárónőként Tobias Hieronimi. Míg Dalia Schaechter, Köln izraeli születésű kamaraénekesnője (többek között az Elektra Klytaemnestrája) szláv akcentussal, keménykalapban és harcsabajusszal botladozta végig Nyegruckiként az estét.

493278282_1111829614311910_8629470274886347815_n.jpgDalia Schaechter (Nyegrucki) és Tobias Hieronimi (Manulescu)
Fotó: © Matthias Jung

Annette Dasch mellett csak szekundálni tud Claudia Rohrbach a nem megírt, koravén butuska Petra hercegnő szerepében, és Giulia Montanari is, akinek a szintén lazán felskiccelt Lya klasszikus szubrett figurája jutott – igaz, mindketten makulátlan hangképzéssel és érezhető örömmel.

frau_von_format_gp_0363_matthias_jung_kopie.jpgFotó: © Matthias Jung

Az előadás végén minden pár sorsa rendeződik és megszületik a kereskedelmi megállapodás is. Egyetlen kérdés marad a szereplők – többek között a frakkos Dzsilli és az arany flitteres estélyiruhás Géza gróf – számára, hogy mégis hol éljenek ezentúl? Gyorsan meg is adják a választ: hát Kölnben, a világ legtoleránsabb és legelfogadóbb városában. A közönség boldogan tapsol – és talán egy pár pillanatra maga is elhiszi, hogy övék a létező világok legjobbika… Krausz Mihály újrafelfedezése pedig decemberben Annaberg-Buchholzban fog folytatódni, ahol is Christian von Götz a Lila akácot viszi majd színre.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló operett magyar operák Annette Dasch Oper Köln Krausz Mihály Adam Benzwi Richard Glöckner

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr9418869222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Benzwi (1) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (4) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (17) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (253) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (5) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cornelius Meister (2) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (1) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (31) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krausz Mihály (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (3) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (7) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (22) Mahagonny (3) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (7) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Köln (4) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (8) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Glöckner (1) Richard Strauss (19) Richard Wagner (43) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rosie Aldridge (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (2) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása