Győztek az oroszok

2025.04.09. 07:36 caruso_

Nem lenne sokkal szegényebb az operairodalom, ha Szergej Prokofjev nem írta volna meg az Eljegyzés a kolostorban című művét. A négyfelvonásos vígopera zenéje természetesen mindvégig szellemes és minőségi – úgy tűnik, Prokofjev nem tudott unalmas és semmitmondó lenni –, a Goldoni-vígjátékok szabályait követő habkönnyű történet pedig lendületes és önazonos. Felesleges volna mélyebb mondanivaló után kutatni a partitúrában, mely valóban nem akar többnek látszani, mint önfeledt szórakoztatásnak – annak viszont majd’ egy órával hosszabb, mint a műfaj kanonizált remekei.

53071_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-1.jpgDon Jerome: Evgeny Akimov - Fotó: © Werner Kmetitsch

A mű 1940 és 1945 közötti keletkezésének dátuma adhat talán magyarázatot arra, hogy Prokofjev két évtizeddel A három narancs szerelmese után, immár orosz „fogolyként” miért fogott ismét vígopera-írásba. Tombolt a világháború, a zeneszerzőt evakuálták, ő pedig – miközben Sosztakovics a Leningrádi szimfónián dolgozott – az Eljegyzés a kolostorban partitúrájába feledkezett, hogy addig se kelljen tudomást venni a világrend pusztulásáról. Egyedi stratégia, de ha a szerző lelkére gyógyírt jelentett, nem dolgozott feleslegesen!

53077_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-6.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

Az utókort nem szabad azonban hálátlansággal vádolni, ha a több tízezres szunnyadó operarepertoárból nem az Eljegyzés a kolostorban feltámasztásával bajlódik, és ami Nyugaton szinte sohasem került színre. (Üdítő kivétel volt a Daniel Barenboim és Dmitri Tcherniakov nevével fémjelzett 2019-es berlini produkció.) Oroszország-szerte azonban játsszák, két évtizede pedig az azóta páriává lett Valery Gergiev–Anna Netrebko páros készített belőle egy referencia DVD-t – természetesen hagyományos rendezésben. Ilyen előzmények után nem lehet eléggé értékelni a Theater an der Wien azon tettét, hogy idén tavasszal hét este erejéig feltámasztotta ezt az operát, mely miután koprodukcióban készült, Amszterdamban és Sevillában is látható lesz majd.

486131938_10238368493532291_9158802784729084148_n.jpgStacey Alleaume (Luisa) és Nagy Zoltán (Don Carlos)
Fotó: © Werner Kmetitsch

Damiano Michieletto friss rendezésének legnagyobb erénye, hogy meghagyja a mű levegősségét, nem ás mélyebb rétegek után és nem is keres örök igazságokat, hanem „pusztán” gondtalan szórakoztatást ígér. Márpedig három órára tökéletesen kikapcsolni a hétköznapokból ritka operaházi érdem!  Bár a mű eredetileg Spanyolországban játszódik, humora, figurái jellegzetesen orosz karakterek, Klaus Bruns pompás jelmezegyüttese is a 20. század második felét idézi. Paolo Fantin sematikus, L alakú, sok ajtós fal díszletei inkább terekként, mintsem konkrét helyszínként funkcionálnak, precízen. Michieletto egyetlen esetben konkretizál, amikor is az ortodox reverendába öltöztetett papok iszákosságát megtoldja egy jó adag transzvesztita show-val – ami nyilvánvalóan elég erős fricska a szivárványos kisebbséget üldöző mai Oroszország felé. Miután Bécsben jelentős orosz ajkú lakosság él, módjuk van dekódolni ezt a kelet-nyugati tengelytörést.

53080_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-9.jpgValery Gilmanov (Mendoza) és Elena Maximova (A duenna)
Fotó: © Werner Kmetitsch

A rendező felismerte, hogy egy egyszerű commedia del-’arte-produkció hosszútávon nem tölti ki a játékidőt, ezért a göröngyök nélküli történetből kiemelt két szereplőt, a kolostorba vonulni szándékozó Clarát és a Prokofjev által meglehetősen körvonalazatlan Don Carlost. Míg a lány űzött vadként a tragédiát képviseli, addig az alkoholista, talajt vesztett lángoló szívű férfi a 20. század elvesztett orosz értelmiségét testesíti meg. Michieletto legnagyobb érdeme ezúttal az, hogy segít a művészeknek önmagukra igazítani a szerepüket, és megteremti azokat a szituációkat, melyben gördülékenyen működnek a történések. Mindez egyszerűen hangzik ugyan, de ismerve korunk nemzetközi operaéletét, jó ideje már koránt sem evidencia.

53081_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-10.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

A produkció működésének bázisát azonban vitathatatlanul az Oroszországból importált ragyogó szólisták adják. Három évvel Ukrajna orosz inváziója után mára már világosan látszik, hogy mennyire kisszerű és utólag talán kissé mosolyfakasztó is volt az a kulturális bojkott, mely a háború első hónapjait kísérte. Kirekeszteni az európai kultúra egyik meghatározó elemét, mely már több alkalommal termékenyítette meg a nyugati kultúrát, valójában nem több, mint a Nyugat saját ágyékon lövése (mindez természetesen nem függ össze a nagyon is indokolt gazdasági szankciókkal!).

53084_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-12.jpgClara: Anna Goryachova - Fotó: © Werner Kmetitsch

Az Eljegyzés a kolostorban bécsi előadása az orosz kultúra ünnepévé nemesedett, a közönség pedig ismételten rácsodálkozhatott arra a kincsesbányára, mely még mindig kiapadhatatlannak tűnik, s mely értékeinek birtoklása az orosz ajkú előadóművészek számára magától értetődő, természetes dolog. Az énekeseknek ugyanis evidencia, hogy az anyanyelvükön énekelnek egy szovjet operát – s ezáltal otthonosan közvetítik (a zenén keresztül) a szavakat és azok tartalmát. Egy orosz művész számára ráadásul az Eljegyzés a kolostorban figurái még akkor is közeli ismerősök, ha korábban nem énekelték a szólamokat. Szinte mindegy, hogy aktuálisan Varlaam, Farlaf, Lenszkij, Vaudémont gróf, Márfa stb. a szerep neve, vagy Don Jerome, Mendoza vagy Clara – hiszen maguk a karakterek a vérükben vannak, évszázadok óta velük élnek, „csak” fel kell éleszeni őket a zsigerileg ismert készletből. (Nem a sokat átkozott „német rendezők” felelőssége az, hogy ez a valaha velünk élő jelenség mára gyakorlatilag kikopott a nemzetközi operajátszásból, hanem azé a folyamaté, mely szerint a legkisebb vidéki színházak is mindent eredeti nyelven játszanak, az énekesek pedig az egyszer már betanult szerepeiket lehetőleg minél több helyen és minél kisebb energiaráfordítással szeretnék elővenni a bőröndükből.)

53086_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-14.jpgJelenet a IV. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

Az Eljegyzés a kolostorban ifjú dirigense Dmitry Matvienko alig két éve debütált operakarmesterként. Munkáján érezni mesterei, Teodor Currentzis és Vladimir Jurowski hatását, valamint a kezdők olykor túlzott határozottságát. Az ORF Radio-Symphonieorchester Wien élén a premier utáni második előadáson még úgy valósította meg az elképzeléseit, hogy olykor a szólistákra nem volt tekintettel, a következő estén azonban már könnyedebb kézzel fogta a gyeplőszíjat.

53088_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-15.jpgJelenet a IV. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

Az 58 éves Evgeny Akimov tenorja ma is teljesen intakt, pedig nem kíméli, erőből énekel, minden finomkodás nélkül, de meg is szólal minden hang. Bár Don Jerome szólamát Prokofjev karaktertenorra írhatta, Akimov pedig Belmontétól Sujszkijig mindent végigénekelt (sőt, ma is olyan szólamok vannak a repertoárján mint Turiddu és Canio), mégis perfekt választásnak bizonyult a szerepre. Egyszerűen jó hallgatni egy ennyire egészségesen éneklő művészt, aki nem „játszik” a színpadon, hanem egyszerűen magán viseli a jól szabott öltönyét, egy olyan két lábon a földön álló vendéglősét, aki olykor meglepődik ugyan, de a világon igazából semmi sem rendít meg. Az opera másik karakter-főhőse Menoza, a gazdag halkereskedő, akinek hivatását állandó humorforrásként használja a rendező és a díszlettervező. Harminc éve van a pályán Valery Gilmanov, basszusa igazi szláv hang, rutinos művészként pedig azonnal megtalálja a kontaktust a közönséggel. Mintha az operajátszás régi aranykönyvéből lépett volna elő, bumfordi figurája szeretni való, de egy percig sem tűnik a fiatal szerelmesek valódi ellenfelének. Mendoza sorsa dekódolt, Gilmanov sikere megérdemelt.

53089_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-16.jpgValery Gilmanov (Mendoza), Elena Maximova (A duenna) és Evgeny Akimov (Don Jerome)
Jelenet a IV. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

A két állandó szökésben-menekülésben lévő fiatal párt játszó művészek közül vitathatatlanul Anna Goryachova a legjelesebb egyéniség. Clarájának nem is sorsa, hanem végzete van, az orosz mezzoszoprán egyénisége sokszorosan túlfeszíti az éppen csak felskiccelt szerepet. Rebbenékeny, megfoghatatlan lény, jóval több, mint amit Prokofjev megálmodhatott. Goryachova szerződtetése a szerepre luxus, Bécs után a Covent Garden várja Carmenként. Stacey Alleaume meghívása Luisa szólamára viszont már korántsem ilyen egyértelmű nyereség. Az ausztrál szoprán üde jelenség, mintaszerűen megbirkózik a nyelvi nehézségekkel, de a kissé lebegős hang bel canto szerepekben otthonosabban mozoghat, mint az egyenes hangadást kívánó orosz szólamban. Az opera tenor-hőse Don Antonio, azaz Vladimir Dmitruk eszményi lírai tenor, de Damiano Michieletto helyesen ismerte fel, hogy a művész alkata a hősiestől távol esik, ezért egy kissé piponya, de igen kedves figurára vette a szerepet. Talán csak egy csöpp fény hiányzik Petr Sokolov szép színű baritonjából, már-már karikírozott szenvedéllyel pedig legalább némi nyomatékot tudott adni Don Ferdinand rövidebb szólamának.

53074_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-4.jpgJelenet a IV. felvonásból - Fotó: © Werner Kmetitsch

Régóta járja a világ operaszínpadait Elena Maximova, aki lassan megérett a szerepkör váltásra. A mezzoszoprán számos nagy szerep után érezhető felszabadultsággal bújt a rusnya, fokhagyma szagú vén duenna szoknyájába – előkészítendő ezzel karrierjének második szakaszát, hiszen ugyan hangja még mindig hatalmas szláv voce, de már jókora gombóc csúfítja. Lehet egy középszerep fordulópont egy énekes pályafutásán? Mintha valami ilyen történt volna most Nagy Zoltánnal. Hangján már a nyári Aida-sorozaton is hallható volt, hogy magvasabbá vált, az orosz karakterszólamot pedig maximálisan kitöltötte. A Michieletto által megkívánt lecsúszott értelmiségi figuráját pedig sikerült belülről megfognia, s ezáltal az előadás édesen felületes kavarodásában egy fajsúlyos és nagyon Kelet-Közép európai ellenpontot létrehozni.

53091_verlobung-_c_-werner-kmetitsch-18.jpgAz opera zárójelenete - Fotó: © Werner Kmetitsch

Mintha a tavaszi orosz föld félreismerhetetlen illata áradt volna szét a Theater an der Wien nézőterén – ahol legalább három órára felhőtlennek tűnt a világ. A produkcióra szerződtetett orosz művészek pedig nemcsak Prokofjevet képviselték, hanem hazájukát is.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Theater an der Wien Nagy Zoltán Szergej Prokofjev Damiano Michieletto Elena Maximova Eljegyzés a kolostorban Anna Goryachova

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2418836140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (3) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (17) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (250) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (4) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christof Loy (5) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (1) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (31) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (7) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (6) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (19) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása