Bukott angyalok

2025.05.07. 08:00 caruso_

Stuttgart a német operajátszás dél-nyugati végvára. Az 1912-ben átadott Staatstheater nemcsak korának kiemelkedően dekoratív színháza, hanem maga az egyszerre méltóságteljes és bensőséges szecessziós épület architektúrája is mintegy demonstrálja a mindenkori vezetőség és a város polgárságának szoros kapcsolatát. A Staatsoper legjelentősebb aranykora 1991 és 2006 közé, Klaus Zehelein intendatúrájának idejére esik, de az elmúlt húsz évben az új vezetők is sikeresen őrizték meg a kiemelkedően magas nívót, így a stuttgarti ma is a világ egyik legprogresszívebb operaháza. (Jellemző, hogy a színháznak csak egyszer sikerül átütnie a magyar sajtó ingerküszöbét, mégpedig tavaly ősszel, amikor is a Paul Hindemith műve nyomán Sancta címen bemutatott előadáson több néző rosszul lett a produkció naturalizmusa láttán. Arra természetesen egyetlen honi sajtómunkatárs sem vetemedett, hogy első kézből tájékozódjon, ahogy arról sem tudósítottak, hogy a hét meghirdetett előadás nemhogy telt házzal ment le az 1600 fős nézőtéren, de esténként nagyobb tömegek várakoztak az esetlegesen felszabaduló jegyekre is.)

56130_sig6839a.jpgJosefin Feiler (Jenny) és Alisa Kolosova (Begbickné)
Fotó: © Martin Sigmund

A Sancta „világbotránya” azonban nem több apró mécsesnél, mely még táplálja a hitet, hogy az opera műfaja olykor fontos is lehet. Stuttgart pedig az egyik megmaradt valódi operaműhely – melyhez hosszú évek gondos munkájával sikerült közönséget szocializálni. A valódi „botrány” a tartományi fővárosban nem az, ha néhány tájékozatlan néző rosszul lesz, vagy felháborodik (bejön helyettük más, vagy a felelős vezetőség levonja a konzekvenciát), hanem ha színvonaltalan vagy semmit sem állító produkciók születnek.

56126_sig6593a.jpgElmar Gilbertsson (Fatty) és Joshua Bloom (Hétszentség Mózes)
Fotó: © Martin Sigmund

A legfiatalabb budapesti színház igazgatója szerint: „Jó lenne végre elfelejteni azt, hogy a színháznak folyamatosan állást kell foglalnia politikailag.” Nos, valójában nem csak Bertolt Brecht vagy Leni Riefenstahl, hanem Molière, Shakespeare, Mozart, Verdi, Wagner, sőt Offenbach, Kálmán Imre, de még Lionel Bart is rendre állást foglalt a munkáival – hogy a 20. század kiemelkedő prózai- és operarendezőiről ne is beszéljünk. Az a színházi műfaj ugyanis, amelyik nem foglalkozik semmivel és nem fogalmaz meg állításokat, az a revü.

56128_sig6699a.jpgA négy favágó - Fotó: © Martin Sigmund

Az egyik legjelentősebb célzottan politikai töltetű opera Kurt Weill és Bertolt Brecht 1930-as Mahagonnyja, mely egyszerre mutat görbe tükröt a weimari köztársaságnak és korának haláltáncát lejtő Berlinjének. Az egykori siker, majd a betiltások után, ha az 1960-as évek óta egy színház műsorára tűzi a művet, azzal a nyilvánvaló szándékkal teszi, mert igen határozott mondanivalója van vele. Mindennek különösen igaznak kellene lennie Stuttgartban. Éppen ezért meglepő, hogy a meglehetősen sokrétű és nagy rendezői rutint igénylő mű 2024-es felújítását arra az Ulrike Schwabra bízták, akinek ez lett az első jelentős operaházban bemutatott nagyszínpadi munkája.

56129_sig6738a.jpgJelenet az I. felvonásból, középen: Alisa Kolosova (Begbickné)
Fotó: © Martin Sigmund

Schwab koncepciója az első és az utolsó 5 percben ad egyfajta – ha nem is különösebben szofisztikált – megközelítést a Mahagonnyhoz, míg a közbülső két óra megmarad egy közepesen kivitelezett revü színvonalán, állandó rohangálásokkal, karkörzésekkel, magánénekesi mókázgatásokkal, , kijátszásokkal a közönségnek, valamint gyors, ám mondanivalótlan díszletváltásokkal. A rendezőnő két főhősnő sorsát, Özvegy Begbicknéjét és Jennyét szerette volna elmesélni, míg Weill és Brecht összes többi problémakörét (mint például Jim és barátai pusztulását) legfeljebb ábrázolja, de nem fejti ki. Így az előadás apolitikussá válik és a címben szereplő Mahagonny városának felemelkedése és bukása ezúttal nem történik meg.

56131_sig6993a.jpgJelenet az I. felvonásból, középen: Matthias Klink (Jim Mahoney)
Fotó: © Martin Sigmund

Lena Schmid és Pia Dederichs díszletében a színpad hátába kerül a zenekar, ezért a befedett árok jóval közelebb hozza a szereplőket, ráadásul a nézőteret egy hosszan benyúló rámpa is kettévágja. Az előadás a nyitány helyett a 20. századi társas magányt oly mélyen megéneklő Benares című számmal kezdődik. Jenny és Begbickné – ezúttal minimális a korkülönbség a két nő között, így nem világos, hogy az egyik mitől madame már, a másik pedig miért űzi még a legősibb mesterséget – a vasfüggöny előtt ücsörgő két kitaszított barátnő a lét reménytelenségén kesereg, miközben Fatty és Hétszentség Mózes egy-egy páholyból kontrázik nekik. A város-alapítás tervére sűrűn kimutogatnak a nézőtérre, majd az első telepesek is a közönség soraiból érkeznek. Találó rendezői gondolatként tehát valójában a derék stuttgarti közönséget szipolyozza be a csapdaváros. S valóban ez is történik – bár nyilván a rendezői szándék ellenére. Ugyanis ami a tizedik perc után a színpadon zajlik – a favágók műanyag ladikon való érkezésétől kezdve –, nem több mint jól-rosszul felrakott jelenetek sora, szórakoztatás, de nem annak a Mahagonny című operának előadása, melyre jegyet váltottak.

56132_sig7003a.jpgA hurrikán - Fotó: © Martin Sigmund

Ennél fogva az este jelenetről jelenetre egyre nyúlósabbá válik. Mintha a rendezőnő is megérezte volna a produkciót kitöltő mondanivaló hiányát, és a nagyérdemű szórakoztatására rendre újabb ötleteket vetett be. A hurrikán alatt leszakadnak a zenekart addig takaró fehér függönyök, a II. részben pedig a zenekari dobogó is kettéválik – hogy középről rendületlenül díszletelemeket toljanak be (amiket aztán valahogy el is kell távolítani), a szereplők pedig egyre több funkciótlan ruhadarabban korzóznak (a futurisztikus filmeket idéző divatbemutató tervezője Rebekka Dornhege Reyes). Ulrike Schwab részéről humorforrásként belefér még az estébe némi vallási irónia: Jenny Szűz Máriaként vesz búcsút Jimtől, Hétszentség Mózes pedig tógában, a „kőtáblákról” olvassa fel a halálos ítéletet, valamint az is, hogy az egyik prostituáltat férfi énekelje (nem szabad messzemenő következtetéseket levonni belőle, de éppenséggel egy ukrán kontratenor). Az előadás vége totális apokalipszisbe torkollik, mindenki gyilkos vagy öngyilkos lesz, kivéve természetesen Begbicknét és Jennyt. Ők elégedetten szemlélik a pusztítást. Aztán a tapsrendben ráadást adnak (ahogy az operetteknél szokás): betolnak egy dobszettet és egy gitárt, melyeken a két kiváló operaénekesnő önmagát kísérve(!) előad egy pop/rock evergreen-t(?) – az örökkévalóságnak.

56134_sig7180a.jpgAz I. felvonás fináléja - Fotó: © Martin Sigmund

Fájdalmas kettősség, hogy a halovány színrevitelt egy elképesztően magas nívójú együttes vitelezte ki. Úgy tűnt, hogy Stuttgartban a legkisebb szerepet is remek hangi adottságokkal rendelkező énekes színészekre tudják kiosztani, olyan művészekre, akik minden színpadi szituációt képesek megoldani, zeneileg pedig kikezdhetetlenül magabiztosak. Több produkcióban csiszolódott már Alisa Kolosova Begbicknéje. Dús orosz mezzo, csöpp szláv akcentussal és kellő élettapasztalattal nem csupán kirázza a kisujjából a szerepet, de ki is élvezi azt, hogy ő uralkodik a terepen. Kissé nehezebben lendült bele az estébe a Jennyként helyt álló Josefin Feiler. A lírai szoprán alkatától érezhetően távol áll a magamutogató prostituált, ám Feiler idővel hangilag is oldódott és magából is egyre többet mutatott meg.

56135_sig7210a.jpgA stuttgarti énekkar - Fotó: © Martin Sigmund

Idén debütált Jim Mahoneyként Matthias Klink, a társulat kamaraénekese, aki így vélhetően már nem dolgozott a rendezőnővel. A német tenorista színpadi léte egészen más nívóra emelte az estét. Fehéren izzó szenvedélye egyszerre idézte meg Weill és Brecht világát, az 1930-as évek német filmjeit, de még a korabeli szovjet Pikk dámák Hermannjait is. Tekintete mesél, hangképzése ma is intakt, dikciója tanítani való, minden szóval közvetít. Eldönthetetlen, hogy az alakítás a rendezés szellemében fogant-e meg vagy a művész saját régi tapasztalataiból építkezett, mindenesetre a világon bárhol megállná a helyét.

56138_sig7613a.jpgElmar Gilbertsson (Fatty), Alisa Kolosova (Begbickné) és Joshua Bloom (Hétszentség Mózes)
Fotó: © Martin Sigmund

Mintha két krampusz lett volna Begbickné két famulusa, Fatty és Mózes, a túlmozgatott figurákban elemében volt Elmar Gilbertsson és Joshua Bloom. Miután az aranyásók közül mindenkinek jutott egy-egy saját jelenet, legalább azokban fel tudta villantani valódi kvalitásait Florian Panzieri (Jack), Jasper Leever (Joe) és különösen Laureano Quant (Bill). A szólista együttesen felül van még egy különleges értéke a stuttgarti operának, mégpedig a kórus. Ha hangzásban nem is világelsők, minden egyes tagnak releváns színpadi léte van, nem elvetélt Callasok és Pavarottik állnak a színpadon, hanem arccal-sorssal rendelkező emberek.

56139_sig7729a.jpgA II. felvonás fináléja - Fotó: © Martin Sigmund

A produkciónak valódi vesztese a zenekar és a karmester. A teljesen nyitott díszlet miatt Weill szellemes hangzásából olykor csak foszlányok jutottak el a nézőtérre. Ráadásul Ulrike Schwab azt gondolta, hogy jó ötlet, ha a II. rész egyes jeleneteit kísérő aktuális kamaraegyüttes olykor előremasírozik. Miután azonban például a Boksz-jelenet zeneileg igencsak bonyolult, a karmester is lesétált a dobogóról és meglehetősen megalázó módon, ölében a partitúrával a rámpán ülve próbálta egybe tartani az együttest (egyébként sikerrel). A precízen dolgozó Michele Gamba érezhetően rosszul tűrte a zeneellenes megpróbáltatásokat, melyet a tapsrendben egy udvarias, ám félreérthetetlen kézmozdulattal jelzett is.

56140_sig7777a.jpgAlisa Kolosova és Josefin Feiler - Fotó: © Martin Sigmund

Április végi kedd estén megdöbbentően sok gimnazista ült a Staatsoper nézőterén. Nem a Bánk bánra vagy A bűvös vadászra hozták el őket, hanem egy 20. századi antikapitalista operára. A provokatív jeleneteket láthatóan élvezték, részt vettek a játékban, sőt „visszaprovokálták” Mahagonny városának kurva-seregét – bőven a megengedhető viselkedésnormák keretei között. Ha néhány éven belül önállóan is jegyet fognak venni a színház előadásaira, az operajátszás meg van mentve. Legalábbis Stuttgartban.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kurt Weill Mahagonny Staatsoper Stuttgart

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2018854062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (3) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (17) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (251) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (4) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (1) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (31) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (3) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (7) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (3) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (6) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (19) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (1) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása