Hitkeresők

2025.05.23. 12:00 caruso_

55703_10.jpgBajban lehet Bayreuth. Legalábbis erre utal, hogy a Richard-Wagner-Festspiele előadásaira – melyekre nem is olyan régen kizárólag több éves várólistákon keresztül lehetett jegyekhez jutni – manapság facebook hirdetéseken toboroznak nézőket. Úgy tűnik, hogy a lassan 150 éves fesztivál elpusztíthatatlannak vélt nimbusza leáldozóban van, de legalábbis jókora hullámvölgybe került. Ha valaki osztályon felüli Wagner-előadásokra kíváncsi, ma nem feltétlenül utazik a kis bajor városba, ahol a genus loci ugyan még igéző, de ezen felül nem sok valódi örömet tartogat. A turista-csapda városkában szállást alig kapni és az éttermi számlák is szemtelenül magasak. A Festspielhaus akusztikája páratlan, de székei legendásan kényelmetlenek, a Zöld Dombon pedig bizonyára ma is idillikus piknikezni az előadások szüneteiben – de hol vannak már a legendás karmesterek, a Wagner-specialista világnagyságok, az egyesével összeválogatott ének- és zenekar, és hol vannak a nemzetközi operajátszásnak irányt mutató rendezőegyéniségek!?

55703_10.jpgAz I. felvonás fináléja - Fotó: © Martin Sigmund

Mindezek híján a nézőtéren lassan csak a nosztalgiába meredő égőszeműek, a rendíthetetlen sznobok, a távol-keleti turisták, no meg az orosz Instagramm like-vadászok maradnak. Az értő és éhes közönség az egykori Bayreuth színvonalát megtalálhatja valamennyi Staatsoperben, ahol ma is a Wagner-opusok a repertoárok ékkövei. Wagner művészete operai viszonylatban rekord hosszan, mintegy százötven évig őrizte kikezdhetetlen pozícióját, ám a mai világ legfontosabb kérdéseire mintha ezek a zenedrámák nem adnának releváns választ. Kihalófélben van az a generáció is, amelyik még áhítattal ejtette ki a száján a germán géniusz nevét, a polcokon marad a könyvtárnyi irodalom, és egyre kevesebben szeretnek negyed napokat operaházakban tölteni, hogy aztán elvesszenek a bonyolult motívumerdőkben. Bizony, még egy Parsifal hallatán is felmerül a sokak szemében szentségtörésnek hangzó gondolat, miszerint üdvös lenne legalább félórával megkurtítani a partitúrát (maga a szerző kínált hasonló javaslatokat Hans Richternek).

55694_01.jpgHeinz Göhrig (I. Grál-lovag) és David Steffens (Gurnemanz)
Fotó: © Martin Sigmund

És hát a Wagner által megénekelt mítoszok... A mai férfiak jó része – tehát bármelyik „dalnok” – Vénuszt választaná a szűz Erzsébet helyett, és egyetlen lány se bólintana rá arra a lehetetlen feltételre, hogy nem kérdezheti meg jövendőbelije nevét. Napjainkra már-már elfogadott lett a testvérszerelem, a szűz-lovagokat pedig egyszerűen pofán röhögi az Y és Z generáció. Mindez persze fog még idővel változni, eljön majd az újrafelfedezések ideje is, de annyi tanulságot Wagner is megérdemel végre, hogy a művészetben semmi sem örökérvényű. Igaz ez az operarendezésekre is. Míg ezelőtt húsz-harminc-ötven évvel ezelőtt egy-egy produkció időtálló értéknek számított, melyet hosszú éveken keresztül relevánsan lehetett játszani, ez ma már elképzelhetetlen. Felgyorsult világunkban az előadások is az aznapi mára igyekeznek reflektálni, ezért a boncolt kérdéskör legkésőbb néhány szezon után indifferensé válik.

55695_02.jpgPaweł Konik (Amfortas) - Fotó: © Martin Sigmund

A társadalom java szemében egyre anakronisztikusabbá váló, vagy turista-fotótémává fakuló operaházak hatványozott erőfeszítéseket kénytelelenek tenni a közönség megtartásának érdekében. Ennek módja éppúgy lehet egy látványos, már-már cirkuszi produkció, de egy húsba vágó előadás is. A stuttgarti Staatsoper évtizedek óta a második utat igyekszik járni, vállalva olykor a búúzás, és a gyors erózió kockázatát is. Szótárukban azonban az értékmegőrzés hangsúlyos szerepet kap, és úgy tűnik, pontosan érzik annak felelősségét, hogy az elkészült – tehát sok adóforintot (-eurót) felemésztett – produkcióikat minél tovább a premierhez közeli nívón megőrizzék. Ennek szép példája az idén tizenöt éves Parsifal, Calixto Bieito egykor hatalmas hullámokat vert produkciója, mely több évnyi pihenés után hat áprilisi estén ismét színre került. Önmagában az a tény is tiszteletet érdemel, hogy egy operaház nem „húsvéti kötelességként” éli meg a mű elővételét, hanem tekintélyes előadásszámban módot ad az előadóknak szerepeik csiszolására. Bár olykor (különösen a II. felvonás Parsifal–Kundry kettősében) tetten érhető némi szellemi bizonytalanság és üres téblábolás, a spanyol rendező kegyetlen víziója ma talán még aktuálisabb, mint a premier idején lehetett.

55696_03.jpgHeinz Göhrig (I. Grál-lovag), Rosie Aldridge (Kundry)
és Catriona Smith (2. apród) - Fotó: © Martin Sigmund

Ha létezik opera, melyet még a wagneri életművön belül is szentségként kezeltek, akkor az a Parsifal. Maga zeneszerző nem is zenedrámának, hanem magasztosan Bühnenweihfestspiel-nek (a magyar műfordítás az „ünnepi játék”-ot használta) nevezte művét. Amíg a Wagner-unokák által elindított színpadi reformokat követően az 1950-es évek óta a teljes életművet sokszor át- és kiforgatták a dramaturgok és a rendezők, addig a balga szent történetének alapvetéseit általában tiszteletben tartották. Nem így Bieito, aki a nem is olyan távoli jövőbe helyezve a produkciót, minden áhítattól és hozzátapadt (gyakran ál-)ünnepi máztól megszabadította a művet, s az ily módon végre lecsupaszított bábot öltöztette fel újra.

55697_04.jpgTorsten Hofmann (3. apród), David Steffens (Gurnemanz)
és Aleksander Myrling (II. Grál-lovag) - Fotó: © Martin Sigmund

Aki csak egyetlen fotón látta Susanne Gschwender brutálisan szívbe markoló színpadképét, örökre megőrzi a retinájában. A három felvonás – képről képre mind jobban pusztuló – díszlete egy leomlott autópálya-felüljárót ábrázol. A már sehova sem vezető (lebombázott?) út talán maga alá temetett egy egykori kegyhelyet, de az is lehet, hogy más okból lett a háborús pusztítást túlélt emberek (közösség!?) találkozóhelye ez a 21. századi senkiföldje.  A mindenüket elvesztettek társadalmilag szinte az őskorba süllyedtek vissza, természetes kifejezőeszközük lett a gyilkosságig menő brutalitás, fő életfunkciójuk a mindennapi létért való küzdelem maradt. Egyetlen fogódzójuk a hit lenne, ám ahhoz, hogy ismét hinni tudjanak bármiben, valamiféle égi megnyilatkozásra, csodára, vagy egy megváltóra lenne szükségük. Erre a szerepre a meghasonlott Amfortas alkalmatlan, az I. felvonás végén a kegytárgybizniszben utazó Titurel is elbukik. Hiába érkezik felülről a „mennyei manna”, az emberek kétségbeesett és kilátástalan isten-keresésében a fröccsöntött szuvenírek már nem adnak megnyugvást. A kívülről jött, szintén félállati naiv óriáscsecsemő Parsifal mellkasára Gurnemanz tetoválja az „Erlösung” (megváltás) szót, ő pedig a Kundryval történt kaland után mintegy megvilágosodva, felismerve a rá szabott – és nem is olyan kellemetlen – szerepben rejlő lehetőséget, magára ölti a szicíliai templomok mega-giccses Jézus-kosztümét. Az üdvözült tömeg pedig a vállára veszi az új szentjét…

55698_05.jpgDavid Steffens (Gurnemanz), Rosie Aldridge (Kundry)
Fotó: © Martin Sigmund

Bieito Parsifaljában kivétel nélkül mindenki elveszett, megváltásra váró lélek, ám mindnyájuk számára mást és mást jelent a „megváltás”. Az előadás fókuszába Gurnemanz és Kundry került – az ő útjuk sokkal tisztább és húsba vágóbb történet lett, mint a bután-kéjesen-kegyesen mosolygó – és éppen hogy általuk – (ál-?)prófétává tett címszereplőé. Míg Wagner elsősorban Parsifal útjára fókuszál, s a többi szereplő nem fejlődő jellem, „csak” egy-egy stáció a „balga szent” megvilágosodásában, addig a rendező további teljes – és rettenetes – élettörténetekkel ajándékozza meg a nézőket. Gurnemanz a kiábrándult értelmiség megtestesítője, a mindenkori „tanár úr”. Hiába a férfias fellépés, szavait pusztába kiáltja, a III. felvonásra kilátástalanságában pedig inkább megvakítja magát és önsanyargatva várja a véget. A mindenhol jelenlévő Kundry, ijesztő ősanya és mindenki kurvája egy személyben, a második rész végén – miután kiokádta magából átkait – kivágja a nyelvét, így az utolsó szavai („Dienen! Dienen!” / Szolgálni!) már az öncsonkított száját hagyják el. Több mondanivalója nem marad. Ám számára Parsifal talán mégiscsak elhozza a megváltást: magára hagyja ugyan, de anyává teszi. Kundry két korábbi „áldozata”, Amfortas és Klingsor is Parsifal lándzsája (valójában csak egy kitépett vascső) által hal meg – még ha a Grál őrzője csak szimbolikusan is. Bieito száműz minden fellengzősséget és az operához tapadó (gyakran mesterkélt) áhítatot.  Kegyetlen és a vakhittel szemben metszően cinikus értelmezése nem ünnepi színjáték, hanem fanyar és reális jövőkép.

55699_06.jpgDavid Steffens (Gurnemanz) - Fotó: © Martin Sigmund

Egy tizenöt éves, többször „felmelegített” produkciótól természetesen nem lehet egy premier-széria frissességét és érzékenységét elvárni. Az eltelt idő alatt a szereposztás java is többször kicserélődött, az újonnan beállóktól pedig már testi-lelki habitusuk okán sem lehet pontosan számon kérni az egykori instrukciókat. A felújításért felelős Sophia Binder érezhetően szívén viselte az előadás sorsát, de hat heti műhelymunkát Calixto Bieitóval senki sem pótolhat.

55701_08.jpgSamuel Sakker (Parsifal) - Fotó: © Martin Sigmund

Jó tesz a Parsifalnak, hogy nem fesztivál-jelleggel, hanem sorozatosan van módjuk előadni, egészen másfajta energiabeosztás és rutin adja meg így a celebrált esték alapját. Természetes, hogy a produkciót Cornelius Meister, a Staatsoper Stuttgart főzeneigazgatója tartja kézben. Az utolsó Wagner-opus technikailag jóval könnyebb, mint elődei, valódi jutalomjáték a karmestereknek, akik szabadon fürödhetnek a partitúrában és kedvükre színezhetik a szólamokat. Meister és zenekara magabiztosan birtokolja a művet, a tempók ugyan néha kicsit hajszoltak, de ez részben szimbiózisban van a cseppet sem lírai produkcióval, részben pedig így legalább elkenhetők az unalmasabb tíz percek.

55704_11.jpgShigeo Ishino (Klingsor) - Fotó: © Martin Sigmund

Különös jelensége korunk operaéletének Rosie Aldridge. Az angol mezzoszoprán mintha sohasem lett volna fiatal, mintha karrierjéről kimaradtak volna a Dorabellák, Hamupipőkék meg a társaik, és azonnal, kész lelki-színészi eszköztárral felfegyverkezve a koros-kortalan karakterszerepekbe vethette volna magát (a Sekrestyésnétől a Jancsi és Juliska mamáján át a Sweeney Todd Mrs. Lovettjéig). Bár énektechnikája és német szövegejtése egyedi, a lehetetlen helyre írt szólam csúcshangjai megszólalnak, efölött nem csupán birtokba vette, hanem tökéletesen a saját képére is tudta formálni Bieito Kundryját. Tovább fejlesztve Christiane Iven eredeti, végig loncsos ősasszonyát, Aldridge képes előbb a II. felvonásban – belülről(!) – megszépülni, nővé válni, majd a záróképben megtisztult terhes asszonnyá magasztosulni.

55705_12.jpgA Viráglány-jelenet - Fotó: © Martin Sigmund

Rokonszenves jelenség David Steffens Gurnemanza. Valódi tartással és mondanivalóval bíró nyugati férfi, de mégsem vezető alkat. Korunk értelmisége. Vesztésre ítélve.  A negyven év körüli bajor művész matériája valódi basszus, mely, ha a Verdi-szólamok cantabiléjét nélkülözi is, német szerepekre kiválóan alkalmas. A távoli Ausztráliából érkezett a címszereplő Samuel Sakker. Ösztönös vadember és óriáscsecsemő egyszemélyben, gondolkodás nélkül öl és ölel, de képes visszatalálni a gyerekkorába és átlátja a messiás szereppel járó előnyöket is. Semmi sem prezentálja tehát, hogy jó vezető váljon belőle, de efféle igény a közösség részéről nem is merült fel. Sakker tenorja nem kellemetlen színű, bírja is a szólamot (kérdés, hogy Trisztánnal hogy fog megbirkózni), dikcióka viszont határozottan csiszolásra szorul, nemcsak egy német színpadon lehetetlen, hogy valaki „Grél”-t énekeljen Grál helyett...

55706_13.jpgRosie Aldridge (Kundry), Samuel Sakker (Parsifal) - Fotó: © Martin Sigmund

A stuttgarti együttes megbízható tagja Paweł Konik is, aki győzte hanggal és izzással is Amfortas kissé egyszínűre vett figuráját. A produkcióban Klingsor az egész II. felvonás alatt színen van, Shigeo Ishino nem hagyta ellaposodni ezt a saját ürességétől a kétségbeesésbe menekült alakot. A stuttgarti Parsifalban egyetlen gyenge hangot sem lehetett hallani, miközben azt sem lehetett érezni, hogy a színpadon bárki – és a viráglányokat igazán nem hozta könnyű élethelyzetbe a rendező – ne lett volna elkötelezett a produkció iránt. A főszereplőkkel egyenrangú munkát végeztek a „kisszólisták”" (Peter Lobert talán minden idők leghatalmasabb hangú Titurelje) és különösen az egyenként is önálló entitással bíró énekkar (különösen a férfikar), akik közül lehet, hogy többen pályafutásuk vége felé járnak (ezáltal a kórushangzás is olykor kissé kásás már), ám évtizedek óta nagy rendezőkön csiszolódott, színpadi munkájuk világszinten is kiemelkedő.

55708_15.jpgJelenet a II. felvonás fináléjából - Fotó: © Martin Sigmund

A német nyelvterület valamennyi jelentős – és több kevésbé jelentős – operaháza számára presztízs-kérdés, hogy jelentős rendezők, karmesterek és szólisták prezentálják a nagypéntek idejére időzített Parsifaljukat. A műnek 2010-ben, a Staatsoper Stuttgartban született meg az ezredforduló utáni évtizedek legmarkánsabb értelmezése. Calixto Bieitót sokszor tartják öncélúan és túlzóan brutális rendezőnek, nem észre véve, hogy mindezek mögött a túlzások mögött milyen emberismeret és érzékenység is lakozik. A stuttgarti színház pedig azóta is teljesíti feladatát, azóta is teltházakkal prezentálja a gondolatébresztő keserű víziót.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Richard Wagner Parsifal Cornelius Meister Calixto Bieito Staatsoper Stuttgart Rosie Aldridge

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3018865316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (3) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (52) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (17) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (252) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (5) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cornelius Meister (2) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (1) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (31) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (3) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (7) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (3) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (135) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (6) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (8) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (19) Richard Wagner (43) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rosie Aldridge (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (2) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása