…avagy a haszontalan

2018.08.18. 11:35 caruso_

main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0777_20180808.jpgMárcsak azért sem könnyű szabadtéri színházat vezetni, mert alig féltucat operacím közül ildomos kiválasztani a nyáron színre kerülő közönség-kedvenceket. Ha egy direktor megpróbál új darabokkal kísérletezni, két dolgot kell szem előtt tartania: az adott mű megél-e a speciális körülmények között, illetve a néző hajlandó-e jegyet venni, ha nem az Aida, a Carmen vagy a Nabucco van műsoron. Mindez hatványozottan igaz egy olyan giga-vállalkozás, mint a Veronai Aréna esetében. Noha a játékok történetében olyan nyári  ritkaságok is színre kerültek egykor, mint a Tell Vilmos, A Nyugat lánya, a Mefistofele, vagy a Parsifal, az elmúlt évtizedek igazgatói – jelenleg Cecilia Gasdia, a ragyogó szoprán a művészeti vezető – már jóval óvatosabban állítják össze szezonjaikat.

main_il_barbiere_di_siviglia_010818_fotoennevi_2658_20180802.jpgRosina: Nino Machaidze

Jogos a kérdés, hogy A sevillai borbély, melynek előadásával a 150 éve elhunyt Rossinira is emlékezik Verona, alkalmas-e az arénai előadásra, hiszen a mű hiába (az egyik) legnépszerűbb olasz vígopera, előadói apparátusát tekintve mégiscsak kamaradarab. Ennek ellenére 1948 óta már negyedik produkcióban adták a remekművet, Hugo de Ana rendezése 2007-ben készült és idén ötödik alkalommal szerepel a staggione műsorán. Az Aréna néhány éve szakított a korábbi időszak elképesztően pazar gazdálkodásával, egykor ugyanis szinte minden szezonban új produkcióban hozták ki még az Aidához hasonló állandó darabokat is. Félő, hogy mindez – akkor és ma is – összefüggésben lehet a közönségért vívott harccal. Egykor ugyanis nagy dolognak számított jegyet szerezni az Arénába, melynek gigantikus nézőterét a helyi és egyéb olasz városokból felránduló, az opera műfaját még saját élete szerves részeként megélő törzsközönségen kívül a buszokkal célirányosan szállított német és távol-keleti, kultúrára és látványosságra vevő nézősereg töltötte meg. Az olcsó, felső helyekre órákkal az előadások kezdete előtt beült a publikum, aki valóságos ókori cirkuszt kapott és csinált a kezdésig, míg küzdőtér elit közönsége kiöltözve, pezsgőzve csak 8 óra táján kezdett gyülekezni. Mára a rítusok megkoptak, felül több szektort lezártak, alul pedig jóval szellősebben ül a közönség. Lassan eltűnni látszik az a generáció, melyet az opera – akárcsak, mint nyári látványosság – vonzana, s hiába a 21. századi marketing eszközök professzionális használata, egy feledhetetlen nyári este a Veronai Arénában – márpedig a helyszín maga mindenképpen feledhetetlenné teszi az estét! – egyre kevesebbeket vonz.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0936_20180808.jpgJelenet az I. felvonás fináléjából

A staggione vezetősége mindent elkövet a sikerért, idén 48 este A sevillai borbély mellett olyan darabokat ad, mint az Aida, a Turandot és A trubadúr. Az Aréna mindemellett a nézők érdekében állandóan halad a korral, még egy több méteres olasz-angol feliratozót is üzemeltetnek, melynek villódzása nem kicsit anakronisztikus az ókori építményben. Az előadásokat kísérő és meghatározó show ma sem rosszabb, mint negyed százada, csupán a szereposztások nélkülözik azokat a nagy neveket, akik egykor a veronai mindennapok részesei voltak. Egyetlen kivétel idén ez alól éppen A sevillai borbély első két előadása, ahol öt sztárt sikerült meghívni (a hatodik, a Bartolo szerepére kiírt Ambrogio Maestri neve idővel lekerült a szereplistáról). Verona „egykori nagysága” abban rejlett, hogy a színpadra állítók olyan látványosságokkal igyekeztek elvarázsolni a közönséget, melyekre a kőszínházi körülmények között nem volt lehetőségük, miközben a legnevesebb olasz és nemzetközi karmesterek és énekesek megpróbáltak a speciális térben legalább akkorát zenélni-énekelni, mint az évadban. Mindez a hallgatólagos szövetség mára mindkét részről megsérült. Franco Zeffirelli és Gianfranco de Bosio – kényszerű és jóval szavatosságuk lejárta utáni – visszavonulása óta nem akadt olyan szellemes alkotó, aki tudott volna valamit kezdeni a hatalmas térrel. Lassan eltűntek az Alida Ferrarini, Giovanna Casola, Gianfranco Cecchele, Giorgio Zancanaro és Bonaldo Giaiotti típusú olasz hangnagybirtokosok, akinek természetes életterük volt az Aréna, de a műfajt hétköznapi szinten értő és megélő közönség helyét is olyan bámészok foglalták el, akik úgy érzik, évi egy-két alkalommal illik operába menni valami kellemes előadásra.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0856_20180808.jpgCarlo Lepore és Ferruccio Furlanetto

Ezt a közönséget célozta meg Hugo de Ana. Mint a látványtervezőként indult alkotók többsége, az argentin „rendező” is jóval nagyobb hangsúlyt fektet az előadás vizuális keretére, mint a mű mélységeinek feltárására (hogy A sevillai borbély, számos olasz vígoperával ellentétben mennyre mély dráma is tud lenni, azt Kirill Serebrennikov 2016-os Komische Oper-beli alkotása példázza). De Ana, mintha a mű eredeti címét – Almaviva, avagy a haszontalan elővigyázatosság – vette volna kiindulópontként, melyből mára mindössze a „haszontalan” látszik. A rendező maga által teremtett látványvilága méretes műrózsákkal tarkított rokokó kerti labirintust idéz, melynek vitathatóan kivitelezett sövényeit olykor minden funkció nélkül tologatják, az Aréna védjegye, a hatalmas játéktér így jelentősen lecsökken. A színpadra állító ennek ellenére annyira nem bízott a darabban, hogy a felhizlalt férfikar mellett számos táncossal és akrobatával próbálja elterelni a figyelmet a szólistákról – és magáról az operáról. (Noha az I. felvonás fináléja valóban teljes kavarodást idéz, mindezt úgy megjeleníteni, hogy különböző csoportok színes legyezőkkel hűsítik magukat, miközben Ambrogio labda-trükköket mutat be, kissé arcpirító.) A pazar ruhákba öltöztetett énekeseknek így nem marad más dolguk, mint a magukkal hozott szerep- és darabismeretükkel lehetőleg kikerüljék a színpadon feleslegesen tartózkodókat. A tájékozódó futás a II. felvonásra alábbhagy, arra de Anának már egyetlen ötletre sem jutott.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv1030_20180808.jpgDmitry Korchak, Leo Nucci és Nino Machaidze

Az előadás kizárólag attól lett vállalható, hogy olyan szereplőgárda lépett fel benne, mely a világ bármelyik színházának dicsőségére válna. Leo Nucci áprilisban töltötte be 76. évét s nemrég ünnepelte színpadra lépésének félévszázados jubileumát. Papíron ez a kor már nem Figaróé, hiszen A sevillai borbély a diadalmas fiatalok darabja (valaha Melis György rekorder lehetett, 60 évesen adta vissza a szerepet, 1983 szilveszterén). Nucci minden reális körülmény ellenére ma is maga Figaro. Nem „csinál” semmit, nem mórikálja magát, egyszerűen beleszületve a figura évszázados étoszába, jelmezként viseli magán a címszerepet.  Nem ugrándozik, mint fiatal pályatársai, sőt, olykor fél jeleneteket széken ülve tölt, mindez mégsem von le semmit hitelességéből. Hangilag ma is tökéletesen intakt, a diadalmas belépőjét a közönség megismételtette, aminek érezhető Nucci örömmel tett eleget, sőt, másodszorra – a régi nagyságok példáját követve – több látványos kadenciával ékesítette az áriát. Ez a Figaro nemcsak a régi korok árnyékaként villantott fel valamit az egykori nagyságból, hanem ma is élő bizonyítéka a műfaj egykori legnemesebb értékeinek. Ferruccio Furlanetto (69) évtizedek óta az egyik legismertebb Don Basilio. Nagy alakításának egykor szintén csodájára járt a világ. Itália első basszusa mára azonban elsősorban erejét veszítette el, a hang ma sem kicsi, pusztán enervált, s az alakítással együtt a semmibe hullik. Ráadásul míg Nucci állandóan kereste a kontaktust a közönséggel, Furlanetto mintha csak magának énekelt volna egy kicsit. Egészen más generációt és kultúrát képviselt a szerelmespár. Nino Machaidze hangszíne inkább a mezzó Rosinákat idézi, miközben magasságai korlátlanul szárnyalnak. Végtelen otthonossággal bohóckodja végig az előadást, mintha csak egy mulatságos este lenne számára. Mindez elfogadható is, csak épp a rab gyámleány kiszabadulásának története marad így el, az opera cselekményének nincs téte. Hasonló a helyzet Dmitry Korchakkal, aki úgy énekel ma Rossinit, mint kevés tenor, stílusosan, s közben vagányan szórva a magasságokat. A Bartolo szerepét éneklő Carlo Lepore pont azt nyújtotta, amit minden valamirevaló olasz Bartolo az elmúlt 200 évben. Manuela Custer karrierje során mindig megmaradt a közép szerepeknél, hosszú évek óta a középszerepek keresett előadója, másfél felvonásnyi intenzív rohangálás után, éppcsak Berta áriáját nem tudta méltóan tolmácsolni. Daniel Oren régóta visszajáró vendége az Arénának. Egy riportban azt ígérte, hogy mindenki mással ellentétben ő színes Sevillai borbélyt szeretne vezetni. Az agyonkoptatott nyitány valóban egyedien és szellemesen sikerült, ám később annyira beleveszett a karmester a muzsikálásban, hogy az első rész jóval tovább tartott, mint másfél óra. Rossini – legalábbis A sevillai borbély szerzőjeként – azért mégsem Wagner, hogy ilyen terjedelmében legyen érdemes kibontani a partitúráját. Oren elképzelései valószínűleg egy kőszínházban jobban érvényesülnek.

 main_il_barbiere_di_siviglia_040818_fotoennevi_064_20180804.jpgFinálé - tűzijátékkal

Ha elfogadjuk a szabadtéri operaelőadások létjogosultságát és megbarátkozunk annak körülményeivel, az 1913 óta működő Veronai Aréna ma is páratlan atmoszférájú élményt ad. Lehet azon keseregni, hogy előadásai nem nyújtják azt a művész átlagszínvonalat, mint negyedszázada, vagy korábban, de az olasz operaélet összeomlása jóval drámaibb méretű, mint Európa többi táján, színházaik nagy része kihasználatlanul áll, s a meglévő staggionék is egyre rövidebbek és szürkébbek. Ennek tükrében Verona ma is a legvirágzóbb olasz fesztivál.

Foto Ennevi, Arena di Verona

2 komment

Címkék: beszámoló Ferrucio Furlanetto Leo Nucci Arena di Verona Gioacchino Rossini A sevillai borbély Daniel Oren Nino Machiadze Dmitry Korchak

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7214188247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stolzingimalter 2018.08.18. 19:27:46

A képaláírásokban machiadze van machaidze helyett

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása