¡Caramba!

2016.11.14. 09:24 caruso_

1_15.jpgA balettigazgatók néhány éve előszeretettel tűzik műsorra Ludwig Minkus és Marius Petipa közös alkotását, a Don Quijotét. Spanyol temperamentum, tüzes déli ritmusok, néhány jól kiosztható, hálás szerep – és az egyik legbárgyúbb mese, amit csak balettszínpadon el lehet képzelni. Fájdalommentes este a klasszikus balettre vágyó közönségnek, hiszen mire a kocsijukhoz érnek, már semmire sem emlékeznek a látottakból… Mindezek ellenére (vagy éppen mindezekért) világszerte tombol a Don Quijote láz, mely most Drezdát is elérte.

6_6.jpgA koreográfusként is tevékenykedő igazgató, Aaron S. Watkin nem ragadt le az „eredeti” műnél, hanem – igen helyesen – úgy gondolta, kéne csavarni párat a semmitmondó mesén, melyben az első percben sem kérdés, hogy a szökött szerelemesek végül egymáséi lesznek, hiába üldözi őket a lány apja, gazdag kérője, valamint a történetbe csak biodíszletként becsöppenő címszereplő és hő fegyverhordozója. Az eredeti alkotók valószínűleg kezükbe se vették Cervantes egykor divatos regényét, egyszerűen kellett nekik egy jól hangzó figura a színlap élére. Hiába szerepel ugyanis Don Quijote az európai kulturkincs alapjai között, míg a színházi alkotók Carmen, Faust, Anyegin, vagy Manon történetét időről-időre leporolva, vagy vitrinbe helyezve, tovább tudják adni a következő generációk számára is érvényesen, addig a Búsképü lovag ezt a tartalmat nem tudja közvetíteni. A Don Quijote egy szépeket álmodó öregember keserédes meséje. Mire azonban egy alkotó Don Quijote-i korba jut, általában már nincs meg az eszköztára, és a talán a kedve sem, amivel hitelesen tudna mesélni erről az állapotról – a közönség pedig sokkal inkább az ifjonti, mint az őszi érzelmekre kíváncsi.

 2_18.jpg

Watkin saját Don Quijote változatának elkészítéséhez Patrick Kinmonth-ot nem csak díszlet- és jelmeztervezőként, hanem egyszemélyben dramaturgként is szerződtette. Az angol-ír alkotó meglehetősen sokoldalú művész, éppúgy foglalkozik képzőművészettel, mint írással, számos színpadi terve mellett 2008 óta négy operát is színpadra állított. Amennyiben Watkin ismerte korábbi munkáit (s ez feltételezhető…), bizonyára jó ötletnek tartotta, hogy a Don Quijote új, drezdai librettóját Kinmonth-tal együtt készítse el. A balett dramaturgia azonban egészen speciális szakma. Talán a mai napig nem tanítják sehol, ezért amikor egy koreográfus eljut véletlenül odáig, hogy dramaturgi segítséget kérjen, rendre színházi gondolkodókba botlik. Márpedig a balett egészen más és speciális dramaturgot igényel. A táncjátékok mesevezetése, a történetet gyakran megakasztó táncok és az azt előrevinni hivatott némajátékok aránya és mikéntje egészen egyedi szabályrendszer szerint működik, ha működik. Egy próza, vagy akár zenés színház felől érkező dramaturgnak olyan megoldhatatlan feladatokkal kell szembesülni, melyek rendre a kudarc felé taszítják a készülő – sokszor kiváló koreográfiákkal teletűzdelt – új balett-változatokat. Ennek tökéletes példája a drezdai előadás.

 4_11.jpgChristian Bauch és Melissa Hamilton

Nagyszerű gondolat a balett bárgyú cselekménybe visszaojtani némi Cervantest (nem mintha különösebben sokan olvasták volna az elmúlt félévszázadban a régi könyvet...), különösen, ha a színház rendelkezésére áll egy olyan remek karaktertáncos, akiben több van, minthogy bamba arccal, semmibe-révedő tekintettel, előretartott tétova karral sétáljon a semmi felé. Azon azonban érdemes elgondolkozni, hogy mennyire borul fel egy balett aránya, ha Coppélius (Coppélia), Rothbart (A hattyúk tava) vagy Carabosse (Csipkerózsika) lesz az előadás főhőse a szerelmespárokat táncoló - jobb esetben fiatal és sugárzóan szép - vezető magántáncosok helyett, akik miatt egyébként a közönség valószínűleg jegyet vesz. Megoldalndó probléma ezenkívül, hogy egy cselekményes (neo)klasszikus balettben milyen gesztusrendszerrel ruházzák fel a 21. század elején a szereplőket a megszokott-elfogadott régi pantomimelemek helyett (nem lehet véletlen, hogy a hagyományos elemekre épülő tsz-kolhoz operettek, amint nem volt kötelező játszani őket, visszaadták a helyüket a Csárdáskirálynőknek).

 3_12.jpgSvetlana Gileva és Simon István

Az alkotóknak azonban nem volt elég a szereplők arányainak megváltoztatása, a darabot a 17. századból a Franco diktatúra Spanyolországba tették, ahol – nem egészen hagyományos balett helyszínen – egy hegesztőüzemben indul a cselekmény. Az nem derült ki, mi szükség van az időutazásra – azonkívül, hogy Patrick Kinmonth igen stílusos jelmezeket készíthetett a szokatlanul látványos és tökéletesen funkcionáló díszleteihez –, hiszen a kor nyomasztó politikai légköréből mindössze két operett-csendőrt kapunk és egy ismeretlen okokból bezárt üzemet, melyet az elhúzódó happy end alatt újranyitnak. S nem is akárhogy: egy nagy csomaggal besétál egy postás (!). A feladó ismeretlen. A Búsképü művezető kinyitja – és lám: több marék igazgyöngy és aranylánc hullik ki belőle. Az álmodozó Don mindezt az üzemét vesztett főnöke kezébe nyomja. Ezek után babakocsit tolva megérkezik még Bazil és Kitri, akik kétgyermekes családhoz méltatlanul népi jelmezt öltve egy arénában ellejtik a darab ikonikus nagy pas de deux-jét. Hármasban Sancho Panzával, aki ebben a változatban egy ideig csinos inas, majd a cigánytábor bábszínházában nővé változik, hogy Don Quijote kiszabadítsa az érte epekedő fiú-lányt (ebből a cervantesi epitódból készült de Falla: Pedro mester bábszínháza című kisoperája). A főszereplők sorát gazdagítja még az Driádok királynőjéből Dulcineává avanzsált álomleány, aki a legváratlanabb pillanatokban bespiccel pár percre, hogy megkeverje az egyébként is meglehetősen kuszává sikerült mesét. A  két részben játszott, háromórás előadásban szerepel még egy nagyszabású torreádortánc (amit a szépemlékű Kék Osztriga Bár személyzete is megirigyelne) ékes Ollé!, Caramba!, Paella! és egyéb dél-európai sláger-kiáltásoktól kísérve, néhány kidolgozott testű félmeztelen bika, akiket a Don leszúr, egy tricikli, amivel a malomból lisztet (valamint a bezsákolt címszereplőt és „Sanchót”) visznek a vasgyárba (…), egy plüssbarika (a mintegy negyedórás cselekménygyilkoló pásztorkép attrakciója), egy Franco beszédet játszó rádió, egy népzenét gitározó echte spanyol és még számos hasonló látványosság…

 5_10.jpgSvetlana Gileva

Szerencsére mindehhez az alkotóknak nem volt elegendő Minkus bántóan primitív zenéje, ezért Mikhail Agrest – aki egyben az ismét ragyogóan játszó zenekar élén az előadás karmestere is – Manuel de Falla (a spanyol komponista Bartókhoz hasonlóan hazájától távol, éppen a Franco diktatúra elől menekülve, önkéntes száműzetésben halt meg)  legnépszerűbb darabjainak részleteivel tupírozta fel az előadás partitúráját. A táncok meglehetősen vegyes képet adnak az „eredeti” Petipától (melynek betanítója Barishnikov legendás Kirtije, Cynthia Harvey) az Aaron S. Watkin által újraálmodott részekig.

7_3.jpgTöbb mint luxusszereposztás az, amivel Drezda balettrajongóit premieren megajándékozták. Christian Bauch mindent elkövet azért, hogy Don Quijote valóban főszerep legyen, nem az ő hibája, hogy táncolnivaló és személyére szabott karakteres mozdulatok híján gyakran csak elnyújtott szenvelgésre futja egy-egy indokolatlanul hosszú jelenetben. Nem lett kevesebb feladata az eredeti Kitri – Bazil párnak (itt Aldonza Lorenzo és Miguel Bazil), ellenben sokkal mostohábban van strukturálva és a szerelemek az elképesztően sűrű első rész után, mintegy másfél órát kénytelenek a büfében várakozni a fináléra. Simon István újabb főszereppel gazdagította repertoárját. Táncából az a magabiztosság árad, melyet csak úgy lehet megszerezni, ha valaki évadonként 20-30 előadást teljesít. A koreográfus nagy játéklehetőséget nem hagyott számára, így minden energiáját az aprólékosan kidolgozott, szemtelenül virtuóz szólóira és a látványosan életveszélyes emelésekkel teletűzdelt pas de deux-kre fordíthatta. Svetlana Gileva Aldonzája miközben képviselte orosz iskolát, levetkőzve a szerep sztereotípiáit, valódi 40-es évekbeli spanyol lányként viselte magát a színpadon. Nem volt könnyű helyzetben a másik női főszereplő, Melissa Hamilton. Juanita Sanchez azaz Sanzo Panza figurája több mint zagyva. A Don Quijote ilyetén felrakott balettváltozata sem bírja el a Janika-féle átöltözéseket. Hamilton miközben helyes utcakölyökként és vágyódó lányként is működik a színpadon, érezhetően rosszul érzi magát a bőrében. Sangeun Lee Dulcineaként furcsán elrajzolt népi kosztümben, magabiztosan spicceli végig a darabot.

8_2.jpgHa Don Quijote egyszer elkapná Dulcineát, vagy észrevenné Juanitát, nem kellene három órán át ücsörögni. Mert hiába a Semperoper világszínvonalú balett társulata, hiába a kiváló de Falla muzsika, ha jobb darab nem született, mint az eredeti. Kitri története legalább kerek egész, mégha vattacukor is, a Jelenetek Don Quijote történetéből című alkotás olyan, mint egy némafilm. Nézi-nézi az ember, de nincs hozzá semmi kapcsolata. Remélhetőleg a premierszéria után az alkotók is levonják a megfelelő következtetéseket és jövőre éles metélőkéssel lenyesve a felesleges részeket csinálnak egy kellemes balettet. Ehhez ugyanis minden adott!

Fotó: Ian Whalen

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló balett Don Quijote Simon István Semperoper Drezda Melissa Hamilton

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7611958467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (134) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása