.jpg)
dann bannt Ihr gute Geister!
Und gebt Ihr ihrem Wirken Gunst,
zerging' in Dunst
das Heil'ge Röm'sche Reich,
uns bliebe gleich
die heil'ge deutsche Kunst!
Azaz:
Úgy nézd a mestercéhet,
Mint élő példaképet,
És őrizd tiszta énekünk,
Ha egyszer tán
Hazánk majd szétszakad,
De akkoris a művészetben
Majd jóhírünk fennmarad!
Zeng A nürnbergi mesterdalnokok zárókórusa. A legutóbbi pesti premier után a sors úgy hozta, hogy az éppen akkor hatalmon lévő főigazgatóval sétáltam fel a fogadásra. Az illető úr kifejtette, hogy ez egy valóban szép opera, csak kár, hogy a vége így el van rontva a Szent Német Művészettel – ezt ki kéne húzni belőle. A jeles színházi szakember egyetlen apróságot felejtett el, nevezetesen, hogy a kultúra az egyik, talán legfontosabb alappillére egy nemzet összetartozásának. Erről szól a Mesterdalnokok fináléja. Szeretjük, nem szeretjük, de ha valami, akkor ez kapcsol egybe egy nemzetet. Ez ad tartást és alkalom adtán vigaszt. Németország, mely mára megbűnhődött a vakságáért és gyengeségéért, mostanra virágozó és felnőtt államként az európai kultúra egyik zászlóvivője lett. Mégis, ha a keleti tartományokban járunk, két évtizeddel a fal leomlása után is érezzük a sebeket, melyeket a diktatúra hagyott a lelkekben, az arcokon, a városokon.
Az egyik leghíresebb, a II. világháborúban értelmetlenül porig rombolt város Drezda volt. Az elvtársak több évtizeden keresztül nem is igen iparkodtak eltakarítani a romokat. Mementó, állították. Nincs vele gond, és nem kerül semmibe a helyreállítás. Azóta az Elba-parti Firenzére rá sem lehet ismerni, az óvárosban gombamód nőnek ki az újjáépített és újragondolt házak-paloták, koronaként a szimbolikus Frauenkirchével. A világ minden pontjáról érkezett pénz, hogy a feledjék a brit és amerikai légierő által okozott elképesztő pusztítást. Ugyanazon a februári éjszakán semmisült meg a város másik büszkesége, a Semperoper is, melyet végül a bombázás 40. évfordulóján, 1985. február 13-án nyitottak újra meg. Drezda a zenei élete mindig is kiemelkedő volt, gondoljunk csak a mostanában újra felfedezett Johann Adolf Hasse munkásságára, Weber itteni karmesteri működésére, A bolygó hollandi és a Tannhäser ősbemutatóira, vagy Richard Strauss szinte valamennyi jelentős operájára, melyek szintén itt szólaltak meg először.

A koncert műsor-összeállítása szimbolikusnak is tekinthető. A kisebb fúvós bakikkal súlyosbított Fidelio-nyitány után az I. felvonás négyese (Mir ist so wunderbar) következett Beethoven operájából. Mindig öröm hallgatni a Semperoper csodálatos akusztikáját, a nagysága tudatában muzsikáló zenekart, és most a pontos arányokra ügyelő karmestert, Jonathan Darlingtont. Az énekszámok között Ulrike Hessler intendáns beszélgetett a díjazottal, aki a Fidelio Marzellinája után három szépséges Richard Strauss zenekari dalt énekelt, majd két kettőst a Jancsi és Juliskából. Beethoven és Strauss meghatározó mérföldkövei a német zenének, Humperdinck „meseoperája” szintén igen fontos darab, nemcsak a Grimm mese színpadi változata; sokkal többet tár fel a misztikus és sokszor megénekelt német erdő titkaiból, valamint a kamaszkori vágyakból-lázálmokból. Köztudott, hogy a nácik hány neves művészt, köztük zeneszerzőket raktak tiltólistára. Természetesen az ő „rehabilitációjuk” is folyamatos. Az Amerikába disszidált „elfajzott” Kurt Weill már kint írta Street Scenes című operáját, melyet tavaly mutattak be Drezdában, ennek remek nyitánya is felcsendült. A büszke, sötétöltönyös, egyenes tartású alapítványi urak, és kosztümös hitveseik látszólag egészen pontosan értették, s érezték, min vesznek részt: egy olyan dalnokünnepen, mely egyenes ági továbbvivője a német hagyományoknak.

A német polgárok elégedetten sétálhattak ki a simogató októberi napsütésbe, annak biztos tudatában, hogy hazájuk szétszakadhatott, majd összeforrhatott, jóhírük a művészetben fennmaradt!