Új tervek, újítások – munkaverseny az Operaházban!
Az Operaház új főtitkárnője, Garai Imréné beszélget a Képes Figyelő munkatársával.- Nem vagyok én idegen az Operaházban – mondja – dolgoztam már itt, mint korrepetitor. Egyébként okleveles zongoratanárnő vagyok.- Mi a főtörekvése?- Hogy elsősorban olyan művek kerüljenek az Operaház műsorára, amelyeknek tartalma megközelíti a mai idők problémáit, különösen az optimista szemléletű s realizmushoz közelálló témákra s operákra gondolunk…- Hogyan kapcsolódik be az Operaház a munkaversenybe?- A sztálini felajánlás a magyar dolgozók tömegmozgalmává nőtt! Az Állami Operaház igazgatósága örömmel közli a nyilvánossággal, hogy a szakszervezet versenybizottságától elindított munkaversenymozgalomhoz a következő felajánlásokkal csatlakozunk: - Először is a tervezett két bemutató – Az eladott menyasszony és a János vitéz – helyett három bemutatót tartunk.- Mi lesz a harmadik?- Muszorgszkijtól a Szorocsinci vásár.December 21-ig pontos művészeti tervet dolgozunk ki a rendezők, díszlettervezők, karmesterek, balettmesterek korrepetitorok, műszaki vezetők bevonásával. Dramaturgiai munkaközösségre bízzuk a haladó szellemiségű régi operák átdolgozását. Először is Erkel Dózsa Györgyére gondoltunk. Egyébként nagyszámú egyéni felajánlás is történt az Operaház dolgozóinak köréből.- A színházi munkaversenynek mi a célkitűzése?- A nép szolgálatában álló szocialista realizmus kialakítása persze, az operaszínpadon ez igen nehéz… De gondoljunk Zsdanov meghatározására: „A művészeti alkotás valószerűségének összhangban kell lennie a dolgozó embernek a szocializmus szellemében való átalakításával és nevelésével.”De akármilyen nehéz – folytatja a főtitkárnő – a legnehezebb műfaj területén is el kell indulnunk errefelé.- Mi az első állomás?- Ismertetni az egyes műveket: a kort, a szerzőt, a mű alapgondolatát és az egész művet a szocialista nevelés szemszögéből nézve. Azután megalakítani a Sztanyiszlavszkij-köröket. Vojnonen az új szovjet ballettmester segítségével felállítjuk a táncstúdiót. Továbbiakban: munkamódszerátadás, valamint az ideológiai és a szakmai képzés folytatása. Megszilárdítjuk a munkafegyelmet is, csökkentjük az elmaradási százalékot, megvizsgáljuk a tavalyi műsorváltozások okait, megszüntetjük a pontatlanságot és a fegyelmezetlenséget úgy a próbákon, mint az előadásokon. Állandó ellenőrzés alakítunk ki.- És hogyan alakul a műsorpolitika?- El ne felejtsük, hogy idegen népek zenéjét csak olyan nép becsülheti, amelynek saját magasfejlettségű zenei kultúrája van! Legyen példánk a nagy Szovjetunió, ahol bírálva sajátítják el minden nép és minden korszak kultúrhagyományait. Így választják ki mindazt, amit a munka, a tudomány és a művészet területein nagy tettekre sugallhatja a szocialista társadalom dolgozóit.- És a balett?- Szeretnénk sokat foglalkozni a balettel!A magyar balett művészi és technikai szinten is magasra jutott, de nincs még meg az a tekintélye, amit érdemelne. Persze, jó volna, ha még sokat fejlődne! Különösen a koreográfiában. Ezt, remélem, Vojnonen mester segítségével el is érjük!Az új főtitkárnőtől megtudtuk még, hogy az Operaház elfogadta a Nemzeti Színház háromszázalékos költségcsökkentési versenykihívását és vállalják a túlórák csökkentésére vonatkozó versenykihívást is.
A Képes Figyelő riportja természetesen nem mostanában készült, Garai Imréné 1949. november 19-én nyilatkozott a lapnak.