Főisten lánya a gróf titkos szeretője, avagy Szilágyi Arabella titokteli élete VI. – Különös finálé

2024.06.12. 07:30 caruso_

Szilágyi Arabella 1895 áprilisában jelezte, hogy ősszel lejáró szerződését nem kívánja megújítani. Döntését azzal indokolta, hogy miközben kizárólag a legnehezebb szerepekre tűzik ki, fizetése jóval alacsonyabb, mint a rivális Italia Vasquezé (mindkét állítás megfelelt a valóságnak). A nyáron Káldy Gyula lett az Operaház igazgatója, s ez a tény sem tehetett jót a szoprán és a dalszínház kapcsolatának. Ha tárgyalt is az új direktor vagy Nopcsa Elek kormánybiztos a művésznővel a visszatéréséről – eredménytelenül. Szilágyi megtehette, hogy visszavonuljon, hiszen elsősorban nem a fizetéséből élt. Egyike volt azon kevés énekesnőknek, akik nem a megélhetés miatt álltak a színpadon, és amikor úgy érezte, hogy nem nyújt már valódi örömöt a szereplés (netán megunta a negatív kritikákat?), abban a tudatban vonulhatott vissza, hogy a továbbiakban sem lesznek anyagi gondjai. Bár a pénzügyi helyzetéről lehet a legkevesebb tudása az utókornak, néhány 1891-es, illetve 1903-as kötelezvényből látszik, hogy tetemes hosszú lejáratú kölcsönöket vett fel – melyre ingatlan-portfóliója bőséges fedezetet nyújtott.

 szilagyierzsebet03.jpgSzilágyi Arabella az 1895-ös prágai Hunyadi Lászlóban

Miután hátat fordított az Operaháznak, az újságok szerint a brémai, a boroszlói és a magdeburgi színházaktól is kapott vendégszereplési ajánlatokat, annak azonban nincs nyoma, hogy bármi is megvalósult volna ezekből – ahogy korábbi bécsi fellépéseire is inkább csak ő utal (s amelyek legfeljebb kisebbfajta jótékonysági események lehettek). Ellenben 1895. október 27-én és még két estén a közreműködésével jött létre egy különleges külföldi produkció: Angelo Neumann, az ekkoriban Prágában működő progresszív színházi vállalkozó a Deutsches Landestheaterben műsorra tűzte a Hunyadi Lászlót. A honi operatörténet jeles pillanata ez, hiszen ekkor került először színre magyar opera az országhatáron kívül (Goldmarkot a pesti szakírók ekkoriban leginkább kozmopolitának tekintették). A nagy sajtóvisszhanggal kísért német nyelvű produkciónak – (mely jellemző módon nem a Národní Divadlóban került színre) – a hazai reményekkel ellentétben még hosszú ideig nem lett folytatása a Monarchiában. Neumann a bemutatóhoz két vendéget hívott a hazáját szinte soha el nem hagyó Erkel Sándor és (állítólag Mahler ajánlatára) a Szilágyi Erzsébet drámai koloratúrszoprán szerepével korábban sohasem kísérletező Szilágyi Arabella személyében. A tudósítások (magyar kritikus nem utazott Prágába...) szerint a produkció sikert aratott és – ami talán még meglepőbb – Szilágyi Arabella is diadalmaskodott szólamán, mellyel az Operaházban az Erkelek sohasem kínálták meg. A vendégszereplésnek azonban nem lesz folytatása számára, sőt gyakorlatilag színpadi karrierjének utolsó állomását jelenti. Az Operaházban szerepeit felosztják: Brünnhildére és a Toldi Piroskájára ugyan egyelőre nem akadt megfelelő magyar művész, ezért ezeket az előadásokat pihentetik. Az újságok utólag még évekig gyászolják-felhánytorgatják a nagy drámai művésznő elvesztését...

 szilagyierzsebet02.jpgSzilágyi Erzsébetként

Miután hazatért Prágából, Szilágyit valami nagy testi vagy lelki megrázkódtatás érhette. A lapok mára megfejtethetetlenül szív-, illetve „idegbajról” cikkeztek, mely miatt egy ideig „kénytelen szüneteltetni a karrierjét”. Annyi bizonyos, hogy 1896 elején öt hétre a felfutóban lévő drezdai Lahmann Szanatóriumba vonul, mely afféle korabeli természetgyógyász paradicsom volt, nem kórház. Amikor eltávozik, sok biciklizést javasolnak neki – három kerekűvel. Ennek következtében a millenniumi ünnepek alatt sem szerepelt, s csak a következő év januárjában énekel először újra, mégpedig egy jótékonysági koncerten a patinás bécsi Musikvereinssaalban. Hasonló nemes célú fellépéseit 1910-ig folytatja, esténként egy-két ária erejéig, a legváltozatosabb helyszíneken és repertoárral. „Az est piéce de résistance-ja [főfogása] Szilágyi Arabella művészi éneke volt. A művésznő A sevillai borbély nagyáriáját adta elő a hallgatóság zajos tetszésnyilatkozata mellett, amit méltán kiérdemelt bravúros előadásával, bájos énekével. A közönség nem tudott betelni a ritka élvezettel s újra meg újra hallani óhajtotta a művésznőt, aki készséggel toldotta meg a műsort néhány népdal-ráadással” – írta a Fővárosi Lapok.  Brünnhilde Rosina cavatináját énekli! A következő másfél évtizedben a legkülönfélébb áriákkal (a Hunyadi Lászlóból az István királyból, A windsori víg nőkből, a Rienziből, a Mignonból, A zsidónőből, a Sámson és Delilából, Az orléans-i szűzből, A végzet hatalmából vagy a Mefistofeléből), valamint magyar nótákkal és válogatott kortárs dalokkal szerepel. Mihalovich Ödön, Szendy Árpád, Aggházy Károly, Kern Aurél szerzeményeit, sőt Reinitz Béla igencsak úttörőnek számító Ady-megzenésítéseit is műsorára tűzi. Fellép az izraelita nőegyletben éppúgy, mint a Mátyás templomban, olyan elsőrangú művészek társaságában koncertezik, mint Jászai Mari, Márkus Emília, Fedák Sári, Küry Klára, Jan Kubelik hegedűművész vagy a Grünfeld vonósnégyes. A kritika pedig minden esetben olyan elragadtatással ír Szilágyi énekéről – ahogy azt operaházi pályafutása alatt csak elvétve tette.

 szilagyiarabella_portre2.jpg

Egy alakommal, 1898 novemberében maga a dalszínház is segítségre szorult. Diósyné lemondott egy Walkür-előadást, Szilágyi Arabella pedig több mint három év kihagyás után régi megszokott partnereivel ismét elénekelte Brünnhildét. A sajtó ezúttal meglepően lelkes, a vezetőséget is biztatja a folytatásra, talán valamiféle tárgyalások is elkezdődnek, sőt 1900-ban egy Santuzzára is ki van írva – ám mindebből semmi sem valósul meg, Wotan lányát többé nem ébresztik fel az Operaházban.

 szilagyiarabella_neydavid_walkur.jpgSzilágyi Arabella és Ney Dávid A walkürben

Hosszú, szakmailag eseménytelen évek teltek el, mire 1906 őszén Szilágyi Arabella újfajta elfoglaltságot talál magának: tanítani kezd Somogyi Mór konzervatóriumában, majd két évvel később átszerződik a neves Fodor Ernő-féle zeneiskolába (a mai Tóth Aladár Zeneiskola elődjébe). Noha növendékei fennmaradt igényes koncertanyagából (és abból, hogy ő maga végig tudott énekelni roppant technikát és állóképességet igénylő főszerepeket is) arra lehet következtetni, hogy igen tudatos mester lehetett, tanítványai közül kevesen váltak professzionális énekessé. Hegyi Rózsi Olmützben, Berlinben és Bécsben lépett fel, Hajós Böske, Pető Imre karmester későbbi felesége Bolognában és a milánói Teatro Dal Vermében szerepelt, Kanitz Gézáné pedig jeles énektanár lett, a többiek azonban nem kerültek a pályára. A Szilágyi Arabella számára önigazolásként szolgáló fellépések (kezdetben havonta, végül már csak évente egy-két alkalommal) és a nem különösebben sikeres énekmesterség egyre inkább a múlt ködébe vonta az egykori primadonnát. Néhány soros szellemes önéletrajz erejéig 1894-ben még helyet kap A közönség kedvencei – Magyar művésznők albuma című kiadványban, később azonban az újságokba alanyi jogon már csak olyankor kerül, amikor Jaques-Dalcroze divatos intézetében nyaral, vagy ha eltöri a lábát...

 szilagyierzsebet04.jpgSzilágyi Erzsébet szerepében

Amikor 1911-ben Gustav Mahler elhunyt, a Pester Lloyd felkéri, hogy írja meg németül felfedezőjével kapcsolatos emlékeit. A jó tollal felskiccelt visszaemlékezésből egy szellemes asszony képe tűnik elő, mentorával való kapcsolatának esetleges mélységeit azonban gondosan leplezi. Pedig hálája nem lehetett manír. Amikor Mahler 1897-ben egy koncert erejéig visszatért Budapestre, a „hálás” Operaházat (Diósy Béla memoárja alapján) hivatalosan csak a babérkoszorút átnyújtó Szilágyi Arabella és Diósyné Handel Berta képviselték. A szoprán még egy nagyobb lélegzetvételű írással jelentkezik 1914-ben a Pesti Hírlapban publikált Az énektanítási rendszer című összeszedett, átfogó tanulmánnyal. Emlékiratot, tanítási metódusát jelenlegi tudásunk szerint nem hagyott az utókorra.

 szilagyiarabella_idos.jpgSzilágyi Arabella az 1910-es években

Szilágyi Arabella azonban nem csak énekesnő volt, hanem egy leányát hivatalos apa nélkül nevelő édesanya is. Míg kortársa, Gábos Nelly koloratúrszoprán karrierjét kettétörte házasságon kívül született fia, szerencsésebb sorsú pályatársnőjéhez nem értek fel egy esetleges botrány hullámai. Úgy tűnik, Szilágyi Ágotának az anyja – vagy a háttérben meghúzódó Andrássy gróf – gondos, és a maga korában igen modernnek számító nevelést biztosított. A lány a Veres Pálné Gimnáziumban érettségizett, és nemcsak biciklizett, hanem korcsolyázott is, márpedig a századforduló Budapestjén mindkét sport meglehetősen szabad és emancipált személyiséget feltételez.

 rajna_1899.jpgAz 1899-es bayreuthi Rajna kincse előadás színlapja

Arabella és a tizennyolc éves Ágota 1899 nyarán Bayreuthban jártak, ahol többek között Mihalovich Ödön, Márkus Dezső karmester, Ney Dávid és lánya, Hermina (1904-től Brünnhilde az Operaházban) képviselték a magyarokat, de ekkor látogatott először az Ünnepi Játékokra Alma Schindler, Mahler leendő felesége is. A Richter János és Siegfried Wagner vezényelte előadásokról Ágota kétrészes rajongó írást küldött a Pesti Naplónak. A cikkek ügyesen megírt, némileg elfogódott beszámolók, melyek azonban semmit sem fednek fel a lányról és az egykori Wagner-énekes anyáról, sőt magukról a kint töltött napokról sem. Zenekritikát többet nem is jegyez Szilágyi Ágota, ellenben érettségi után – a hatvankét lány egyikeként – beiratkozik a Budapesti Királyi Magyar Tudomány-Egyetem (a mai ELTE) bölcsészkarára. Ez akkoriban még olyannyira szokatlan lépésnek számított (hiszen a nők Magyarországon csak 1896-tól járhattak egyetemre), hogy a városban az a hír terjedt, maga Szilágyi Arabella is beiratkozott, csupán azért, hogy puszta jelenlétével biztosítsa lánya erkölcseit. Persze az sem kizárt, hogy ők maguk adtak táptalajt a bulvársajtónak, hogy aztán számos újságban cáfolhassák a szóbeszédet.

 szilagyiagota1927.jpgSzilágyi Ágota 1927-ben

Ezekből az információmorzsákból természetesen nem lehet megtudni, milyen édesanya volt Szilágyi Arabella, de bizonyára otthon is határozott, erős egyéniség lehetett, amiből sokat hagyományozott Ágotára, aki hamar megfelelő party után nézett. Miután számos társadalmi megmozduláson szerepelt és az egyetemen is afféle sztár lehetett, minden esélye megvolt az ismerkedésre. Igen hamar sikerült is egy meglehetősen magas társadalmi pozícióban lévő vőlegényre szert tennie. Huszonkét éves sem volt még, amikor – félévvel Andrássy Aladár 1903-as halála után – kihirdették az esküvőt. A „celebnek” számított vőlegény, Fedák István (1875–1921) ugyanis nemcsak Beregszász város főkapitánya volt, hanem a korszak legizgalmasabb magyar primadonnája, Fedák Sári bátyja is. Az október 18-ára beharangozott esemény sok érdeklődőt csábított a Terézvárosi Plébániatemplomba – az esküvő azonban váratlanul botrányba fulladt. Az utolsó pillanatban ugyanis kiderült, hogy Szilágyi Ágota még nem számít nagykorúnak, így a korabeli törvények értelmében hiába keresztelték meg anno, egyelőre az anyja vallása az irányadó. A fiaskó mindkét félnek igen kínos lehetett, melyet a végül a három héttel később megtartott esküvővel sikerül kiküszöbölni. A két (igencsak távolról indult) család kapcsolatát jelzi, hogy Szilágyi Arabella többször fellépett Fedák Sárival, sőt 1904-ben Beregszászon még a vőjével is elénekelte Thomas Hamletjéből a címszereplő és Ophelia (vagy Gertrud királyné) kettősét – állítólag frenetikus sikerrel. Fedák István és Szilágyi Ágota házassága – melyből két gyerek született, István (1905–1972) és Ágota (1907–1986 után) – hosszútávon nem bizonyult tartósnak, útjaik 1917 nyarán elváltak.

 20240507_144317.jpgSzilágyi Arabella egykori háza ( Zichy Jenő utca 35.) 2024-ben

1918 februárjában – tehát nem sokkal azután, hogy lánya ismét egyedülálló lett (talán nem is függetlenül az eseménytől) – Szilágyi Arabella 34.000 koronáért elindította Zichy Jenő utcai házának értékesítését. Vélhetően részben ebből a pénzből került a család tulajdonába az a vízivárosi ingatlan (Málna utca 5., később Iskola utca 28.), melyben ma a Jókai Anna Szalon működik. Alig néhány héttel később az énekesnő bekerült az István úti szanatóriumba, ahol április 27-én, dr. Klár Zoltán betegeként, szívelégtelenség következtében, 56 éves korában elhunyt.

Szomorú utóéletről tanúskodik, hogy a számottevő napilapok nekrológjai hemzsegnek a tévedésektől, és húsz évvel az utolsó operaházi fellépés után személyes emlékeket (már?) egyetlen kritikus sem tudott papírra vetni. Az is furcsa, hogy a család nem jelentetett meg gyászjelentést, miközben a temetést a jeles Hevesi Simon rabbi vezette, nagyszámú gyászoló előtt. Szilágyi Arabella a Kozma utcai temető egyik hátsó parcellájában kapott végső nyughelyet, 1929-ben mellé temették öccsét, Soltész Károlyt is. Sírjukat láthatólag évtizedek óta nem gondozzák.

 szilagyiarabella_2024.jpgSzilágyi Arabella sírja 2024-ben

Dr. Szilágyi Ágota 1921-ben másodszorra is megházasodott, jóval idősebb férje, hegyeshalmi Fischer Ödön (1867–1925) nyugalmazott gazdasági felügyelő alig négyévnyi házasság után elhunyt. Miután gyermekei felcseperedtek, az asszony tudományos munkába kezdett, fő kutatási területéről, az angol irodalomról könyvet is írt, rendszeresen tartott előadásokat és több szervezetben vállalt tisztséget. 1938 utáni sorsa ismeretlen.

 szilagyiagota1928.jpgSzilágyi Ágota 1928-ban

Mindkét gyermeke tisztességes karriert futott be a két világháború közti Magyarországon, mi több, a rendszer haszonélvezői voltak. A közgazdász és jogász végzettségű Fedák István 1932-ig Nyugat-Európában (elsősorban Németországban) dolgozott, majd itthon vállalt különféle pozíciókat, dolgozott a Kereskedelmi Minisztériumban és 1945-ig az Üvegértékesítő Kft. ügyvezető igazgatójaként is. Húga, Fedák Ágota a MAC úszónője angol és francia filológiából doktorált, fiatalon beutazta Európát és az USA-ban is járt tanulmányúton. 1933-ban házasodott össze Kauser István Európa-bajnok evezőssel. „Góti” sokoldalú tehetség volt, fordított, tolmácsolt, dolgozott bemondóként a Rádióban és férje mellett a filmiparban is. Az úgynevezett összeomlás után, legkésőbb 1944 telén mind Fedák István és népes családja, mind a Kauser házaspár elhagyta Magyarországot, 1948-ban Uruguayban éltek, később Caracasban telepedtek le. Fedák Ágota férje az NSZK-ban hunyt el, Fedák István számos régi magyar nevet viselő leszármazottja ma is Venezuelában él. Kérdés, tudják-e, hogy izraelita származású déd-, illetve ükanyjuk milyen fontos szereplője volt egykor a budapesti operaéletnek. De sok-sok énekes-generáció közvetítésével talán ma is él valami az első magyar Brünnhilde és Santuzza művészetéből az Operaház falai között...

Szólj hozzá!

Címkék: Operaház elfeledett magyar énekesek Szilágyi Arabella

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr6118424377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása