A feltámadt zeneszerző

2025.01.08. 07:29 caruso_

A bécsi Staatsoperben több mint húsz év szünet után négy decemberi estén ismét színre került Hans Pfitzner Palestrinája Christian Thielemann vezényletével, Herbert Wernicke 1999-es rendezésében. Ennek az egyszerű kijelentő mondatnak olyan jelentősége van az osztrák, sőt a nemzetközi operaéletben (és olyan hatalmas munka áll mögötte), hogy a világ egyik vezető kulturális intézményében hetekkel az előadások előtt elkeltek a jegyek, de még az állóhelyeket is azonnal elkapkodták – még pedig nem a Bohéméletre vagy A diótörőre, hanem egy 20. század eleji operaritkaságra. Mi lehet az oka ennek a különös keresletnek? Miért rohamozták meg bécsiek és külföldiek a Staatsoper pénztárát a papírforma szerint csöppet sem népszerű opera miatt?

01_49.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Wiener Staatsoper

Pfitzner 1917-ben, Münchenben bemutatott műve már a keletkezése idején is magára vonta a kritika és a közönség figyelmét. A zeneszerző-szövegíró (olykor művének karmestere és rendezője is egy személyben...) remekművet akart írni, operájával nagyon is tudatosan magának tűzte ki célul, hogy pontot tegyen a Marschner, Weber, Beethoven, Wagner és Humperdinck nevével fémjelzett német romantikus opera műfajának végére. Kérdés, hogy végül ez a zárókő a 19. századi német opera katedrálisára vagy sírboltjára került-e. Mindenesetre amit a Palestrina idejében és azután Ausztriában és Németországban komponáltak – Richard Strauss, Franz Schreker, Alban Berg vagy Arnold Schönberg új utakat kereső opusai –, azok már sokkal inkább a múlt tagadásából, mintsem annak következetes továbbviteléből építkeztek.

02_43.jpgWolfgang Koch (Borromeo) és Michael Spyres (Palestrina)
Fotó: © Wiener Staatsoper

A Palestrina tehát nem csupán önvallomás (hiszen Pfitznernek az opera anyagával való viaskodása és a Missa Papae Marcelli megálmodott keletkezés-története között nem lehet nem párhuzamot vonni), hanem egy műfaj nagyszabású, túlírt, de minden ízében tiszteletet parancsoló requiemje is egyben. Olyan különleges opera, melyben (meghaladva Wagnert) a szöveg gyakran fontosabb a zenénél – és így a zene mintegy gyönyörű aláfestő kísérőül szegődik a fontosnak vélt szavakhoz. Elképesztő merészség egy 100 perces, lassú folyású, kamara jellegű első felvonás után „magára hagyni” a címszereplőt, a triptichon középső részében pedig egy végtelenül fanyar, szellemes, kisszerű és szomorú, operában eleddig sosem látott méretű és mélységű politikai tablót festeni, majd végül a levezető részben visszahozni a szinte már nem is evilági Palestrina földi megdicsőülését.

03_41.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Wiener Staatsoper

A műből szinte teljesen hiányoznak a női szereplők, így a szerelmi szál is, az egész alkotás párbeszédek, viták, víziók sora – tökéletes példája az anti-operának. De maga Pfitzner is besorolhatatlan és megfoghatatlanul önjáró volt, aki egyszerre vallott antiszemita nézeteket, védett zsidó művészeket és veszett össze a náci főfejesekkel – márpedig a 20. század második harmadában ezeknek egyike sem volt életbiztosítás. Hát még a három elegye!... Míg a zeneszerző többi operája nem állta ki az idő próbáját, addig a Palestrina már-már mitikus magasságokba emelkedett. S miután a mű majdhogynem előadhatatlan (hiszen osztályon felüli karmester és mamut zenekar, szakmáját értő rendező, valamint a több mint húsz szerep mindegyikére fajsúlyos énekművész nélkül gondolni sem érdemes a színre vitelére), ezért aztán jó ha legalább évtizedenként egy-egy új produkció születik valamelyik nagy operaházban – 2012 óta pedig sehol sem csendült fel a magnum opus. Ennek köszönhetően azonban a Palestrina Wagner műveivel ellentétben nem konzumálódott, ritka előadásai ma is őrzik azt a színpad és nézőtér közt immár oly ritkán megszülető „ünnepi színjáték” jelleget, melyet a Parsifal vagy a Ring produkciói már régóta nem, vagy csak elvétve.

04_38.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Wiener Staatsoper

Pfitzner operájának bécsi népszerűségét jelzi, hogy a Staatsoperben 1919 és 2001 között nem kevesebb mint 128 estén csendült fel. Valószínűleg Sergio Morabito, jelenlegi vezető dramaturg érdeme, hogy tavaly decemberben a legutóbbi, közel negyedszázados produkció kifogástalan állapotban megőrzött díszlete és jelmez-együttese előkerült a raktárból. Az 1999-es, Pfitzner halálának 50. évfordulójára időzített felújítás Ioan Holender leleménye volt, aki most, közel 90 évesen, az új betanulás szüneteiben az örök túlélők magabiztosságával emlékeztette egykori tetteire az arra érdemesnek vélt nézőket.

05palestrina_2024-12-05_z9a4843.jpgAz I. felvonás fináléja - Fotó: © Wiener Staatsoper

A Palestrina azon kevés operák közé tartozik, amelyben a fontossági sorrendben a betanító karmester ma is megelőzi a rendezőt. A „Heilge Deutsche Kunst” egyik féltve őrzött korona ékkövéhez már a kezdeti évek óta szinte kizárólag a legnagyobb német dirigensek nyúlhattak. 2024-ben Bécsben evidencia, hogy Christian Thielemannra bízzák a partitúra leporolását. A hatvanöt éves német karmester még berlini korrepetitorként találkozott először a művel, majd évtizedekkel később a három előjátékot rögzítette CD-re, de a teljes operát csak 1997-ben és 2001-ben volt módja elvezényelni Londonban. Most tudása és karrierje zenitjén végre a Staatsoperben is hitet tehetett a mű mellett. Thielemann nem csupán egy magasan jegyzett dirigens, Bécs (Berlin vagy Drezda) kedvence, személye jóval több ennél: a nagy Német Karmester Eszmény letéteményese, akit csodálnak, akiben hisznek és akinek interpretációit szinte feltétel nélkül elfogadják. A maestro sosem él vissza ezzel a bizalommal, maga is viseli a ráruházott hallgatólagos tisztség súlyát. Thielemann azonban a Palestrina betanítása közben heveny Achilles-ín gyulladással küzdött, ami nyilván rányomta a bélyegét a próbafolyamatra is. A premieren két mankóval bebotorkáló karmester látványa olyan szánalommal vegyes aggodalmat idézett elő a törzsközönségből, mint amilyet talán az idős Karajan utolsó estéin lehetett érezni. Ám éppen ez az érzés zárta össze azt a megfoghatatlan áramkört, mely a nagynak ígérkező előadások sajátja.

13_1.jpgChristian Thielemann Bécsben - Fotó: © Wiener Staatsoper

Ebből a kiindulási pontból született meg a Palestrina időtlen előjátéka. Lehetnek súrlódások a Bécsi Filharmonikusok és a legendásan problémásnak bélyegzett Thielemann között, ennek azonban az interpretációban nem maradt nyoma. Ha a december 5-i este még magán is viselte a premier lázát (mely a további alkalmakra – az utókor számára is megőrzött streamingre már feltétlenül – eltűnt), mindez nem volt több csöppnyi érzetnél. Thielemann maximális alázattal nyúlt Pfitzner partitúrájához, nem akarta újraértelmezni, „pusztán” interpretálta azt. A megszólaltatás egyik legnagyobb érdeme, hogy a karmester felismerte az opera méltóságteljes játékidejét és nem forszírozta a mű tempóit. Az olykor kifejezetten lassú hömpölygést a Bécsi Filharmonikusok természetesen nem csupán hangokkal, hanem zenei értelemmel is megtöltötte.

06palestrina_5_laurenz_koch.jpgMichael Laurenz (Novagerio) és Wolfgang Koch (Borromeo)
Fotó: © Wiener Staatsoper

A Palestrina „cselekménytelen cselekménye”, konkrét viszonyrendszerei és szituációi, valamint misztikus csodái okán napjainkban a „megrendezhetetlen” operák sorát gyarapítja. Ioan Holender jó érzékkel talált rá 1999-ben a korszak egyik legnagyobb rendező-mesterére, a 2002-ben mindössze 56 évesen elhunyt Herbert Wernickére. A díszlet- és jelmeztervezőként indult alkotó ezt a produkciót is mindhárom minőségben jegyezte. Wernicke munkamódszerének alapja, hogy az adott művet a csontvázáig lecsupaszítva egy nagyon egyszerű – de mindig retinába égő(!) – térstruktúrában építi újra. Ugyanez a puritán mélység és a szigorúan lerendelkezett térkidolgozás jellemző a színpadi játékra is – melynek következtében egy-egy jó játékmester segítségével (mint jelen esetben Wolfgang Schilly) más egykori produkciók is akár évtizedekkel a premier után az átlagosnál kisebb kopással maradhatnak fent.

07_20.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Wiener Staatsoper

Wernicke díszlete már önmagában is telitalálat: egy a Wiener Staatsoper nézőterének architektúráját idéző és azt mintegy lezáró, berendezett koncertterem. Igen, ebben az operában minden a zenéről és annak megszólaltatásáról szól. Ez a tér pedig egyszerre szakrális és világi, reális és jelképes. Palestrina I. felvonásbeli víziója megható pillanattá magasztosul az orgona szétnyílásával, a mű záróhangjaira pedig az összeszedett kottalapokat a karmesteri pultra teszi és felemeli a kezét – a valódi történet csak most kezdődik...

08_13.jpgA II. felvonás fináléja - Fotó: © Wiener Staatsoper

A rendező egykori figura-elemzéseiből nem sok maradhatott ránk, ám Pfitzner operájának van egy sajátossága: szerepeihez nem hangvirtuózokra van szükség, hanem a szöveget nagyon pontosan értő énekművészekre. A Wiener Staatsoper casting direktora hű maradt ehhez az eszményhez és Bécsben ezúttal sem fukarkodtak a szereposztás összeválogatásakor. Ezért, ha Wernicke szerep értelmezései már nem is jutottak el a szólistákhoz, a régi mozgás- és viszonyrendszerek nyomán az egykor szintén a partitúrára támaszkodó interpretációhoz hasonlóan sikerült élő és releváns előadást létrehozni.

09_10.jpgMichael Spyres (Palestrina) és Kathrin Zukowski (Ighino)
Fotó: © Wiener Staatsoper

Palestrina szerepe legalább annyit követel meg megszemélyesítőjétől, mint Parsifalé – csak helyenként kellemetlenebb énekelni. Ha előzetesen ébresztett is kétséget, hogy a választás miért az amerikai Michael Spyresre esett, a tenor már az első hangoknál igazolta a döntés helyességét. A művész legutóbbi CD-je, a Baritenor egy olyan énekest mutat be, aki ugyan mindent el tud énekelni A longjumeau-i postakocsistól Don Giovanniig – ám ezek az áriafelvételek nem sokkal többek öncélú virtuózkodásnál. Márpedig Palestrina minden, csak nem öncélú és nem virtuóz. A Bécsben tanult Spyres pedig felnőtt a feladathoz, Julius Patzak, Nicolai Gedda vagy Fritz Wunderlich nagyságához méltóan szólaltatta meg a szerepet. Hangja éterien tiszta, szövegmondása plasztikus. Már koránál fogva sem játszotta a végelgyengülés közeli zeneszerzőt, depressziós, alkotói válságba jutott művésze releváns, nagyon is létező 21. századi karakter.

10palestrina_34_groissboeck_ensemble.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Wiener Staatsoper

Bár az opera címszereplője Palestrina, a legtöbb énekelni valót mégsem ő, hanem Borromeo bíboros kapta – az egyetlen, aki mindhárom felvonásban szerepel. Egy betegség utóhatásait nyögő Wolfgang Kochot az I. felvonás hatalmas monológjában majdnem maga alá temette a szólam, mellyel hősiesen küzdött. Ahogy fogyott az énekelni való, a jeles bariton is megnyugodott, a 3. részben, amikor mély megbánást tanúsítva visszatér a zeneszerzőhöz bocsánatot kérni, már egy nagy alakítás körvonalazódott, melyet a teljesen meggyógyult művész ebből a perspektívából vissza fog tudni építeni. Michael Nagy ugyan hangban kifogástalan volt, de még nem találta meg a kulcsot Morone súlyos figurájához. Kedves luxus Günther Groissböck bécsi szerződtetése VI. Pius apró, ám igen fontos szólamára. Napjaink egyik legjelesebb basszistája minden szinten kiélvezte a proszcéniumpáholyban megjelenő pápa jelenetét.

11_4.jpgGünther Groissböck (VI. Pius) - Fotó: © Wiener Staatsoper

A Tridenti zsinat több-kevesebb szóhoz jutó egyházi méltóságai szinte kivétel nélkül régóta a pályán lévő és számos német szerepet maga mögött tudó művészek közül kerültek ki. Michael Laurenz mindent kézben tartani próbáló Novageriója nagyon ismerős karakter a 21. században is. Wolfgang Bankl (Madruscht) és Adrian Eröd (Luna gróf) ezúttal is teljes embert ábrázoltak. A teljesen szenilis Abdisu pátriárka szerepében ugyan kellőképpen elidegenítő volt Hiroshi Amako, ám a fiatal japán tenorista úgy érezte, hogy ez egy vicces figura – ami igaz is, de nem attól, ahogy ő eljátszani gondolta, hanem ahogy Pfitzner megírta. Clemens Unterreiner ezúttal úgy viselkedett, mint Dragomir Dragomirovics Populescu a Marica grófnőben, nem pedig mint a Tridenti zsinat ceremóniamestere...

12_2.jpgMichael Spyres (Palestrina) - Fotó: © Wiener Staatsoper

Az egész szólistagárda érezhetően teljes tehetségét alázatosan állította a különleges ritkaság szolgálatába. Mindez legalább annyira Christian Thielemann érdeme, mint Hans Pfitzneré. A közönség egyfajta régimódi áhítattal köszönte meg a közreműködők munkáját. Úgy tűnik, Bécsben nem csak a kanonizált remekművek lehetnek sikeresek. Ott még mindig él egy nehezen megfogható, a polgári kultúrában gyökerező szellem, melynek ma is része Pfitzner művészet-filozófiai kérdéseket boncolgató zenei legendája (ahogy a szerző nevezte művét). Nem kétség, az idei évad egyik legfontosabb eseményévé nőtte ki magát a Palestrina négy estéje. S talán a felújítás hatására más nagy operaházak is kedvet kapnak a műhöz.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Adrian Eröd Staatsoper Bécs Palestrina Hans Pfitzner Christian Thielemann Wolfgang Koch Wolfgang Bankl Michael Nagy Günther Groissböck Herbert Wernicke Michael Spyres

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4418770570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (242) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (4) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (1) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (134) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (5) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (3) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása