SEX t. REX

2023.06.23. 08:06 caruso_

Napjainkban természetesnek vesszük, hogy az operaházak repertoárja Monteverditől a kortársainkig több mint négy évszázadnyi kompozíciót ölel fel. Ám korábban ez közel sem volt így, az operákat sem az örökkévalóságnak komponálták, hanem – a mostani szappanoperákhoz hasonlóan – általában hétköznapi (vagy éppen ünnepi) használatra szánták. Georg Friedrich Händel több mint negyven színpadi művével és huszonöt oratóriumával anno még csak nem is számított különlegesen termékeny szerzőnek. A komponista bár nagy reményeket fűzött az 1738-as Xerxes-hez, a siker nem szegődött mellé, a szerző életében a vígopera alig öt előadás ért meg, az újrafelfedezésre pedig nem kevesebb mint 186 évet kellett várni. Nem lehet elég hálás az utókor Oscar Hagen német művészettörténésznek, aki az 1920-as években Göttingenben leporolta, átdolgozta és újra színpadra segítette Händel operáit. A korabeli kortárs zenét egyre kevésbé befogadni kész és képes közönség ekkor csodálkozott rá először az elfeledett művekre. Ezután azonban meglepő elánnal mutattak be átdolgozott vagy áthangszerelt barokk operákat, majd az 1970-es évektől a historikus irányzat hatására kibontakozott a ma is élő, izgalmas reneszánszuk.

6a00d834ff890853ef016305845300970d-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Míg a drámai operák konfliktusai többé-kevésbé örök érvényűek, kérdéses, mennyire azok a vígoperák szituációi és poénjai. Hiszen például újrahallgatva egy tíz-húsz éves aktuál-kabarét, azok mára gyakran érthetetlen, min is nevettek annakidején. Bizonyára mást tartott humorosnak a Xerxes-ben is (amennyiben egyáltalán annak tartotta) a 1700-as évek közönsége, mást 1924-ben, és megint mást napjainkban. Amikor Händel operáját a Komische Oper 2012-ben bemutatta, Barrie Kosky a mű színrevitelével korunk egyik legjelesebb operarendezőjét, a Theater an der Wien jelenlegi intendánsát, Stefan Herheimet bízta meg. Az elmúlt tizenegy évben 39 Xerxes-előadást tartottak Berlinben, a siker-produkciót Düsseldorf és Graz is átvette. A Komische Oper bezárásának előestéje darabtemetés is volt egyben, ugyanis a díszlet nem fér be a társulat új játszóhelyére, a Schillertheaterbe. Az utolsó előadásra a betanító karmesteren és egyetlen szólistán kívül mindenki kicserélődött a premier szereposztásából. Mi maradt az eredeti produkcióból? Sajnos ezúttal valamivel kevesebb, mint ami egy bizonyára válogatott játékmesteri gárdával rendelkező német színháztól elvárható lenne. Mintha épp az előadás érzékeny szelleme szökött volna el, vagy pedig az új énekes generáció nem tudta volna megcsinálni a vélt lényeget.

6a00d834ff890853ef0168eb79f76f970c-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Herheim rendezése egyszerre tisztelet és görbe tükör a barokk operajátszás, sőt talán maga a barokk kor előtt. Finom eszközeivel egy teljes világrendet és életérzést képes közvetíteni. Sikerült úgy feléleszteni a korabeli színházi tradíciót, hogy ugyan a mai kor embere számára mulatságossá teszi, de mégsem alázza meg. Ebben a kifogyhatatlan fantáziájú játékban a rendező méltó alkotótársa volt Heike Schiele díszlet- és Gesine Völlm jelmeztervező. Az alkotók figyelme olyan apróságokra is kiterjed, mint a színpad enyhén poros fa padlózata, vagy a kézi erővel működtethető kulisszafüggönyök. Herheim nem akar nagyot mondani és nem írja át az eredeti történéseket, csupán kiszínezi azokat, a vaskosabb német humor módjára kacagtat, de olykor torokszorító is.

6a00d834ff890853ef016766784422970b-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

A komédiában azonban akad három olyan jelenet, amelyek jóval túlmutatnak a jelenlegi produkció jelentőségén is. Xerxes a Più che penso alle fiamme del core kezdetű áriájában álruhás jegyesén, Amasztriszon gyakorolja mágikus szexuális energiáját (a boldogtalan lány az egyetlen, akire ez valóban hatással van), majd a díszletfalakon felgyulladnak a címszereplő névbetűi. Egy adott pillanatban a falak megcserélődnek és a XERXES szóból SEX REX lesz. Mindez nem csupán egy végtelenül szellemes geg, a rendezőnek két szótagba sűrítve az egész opera mondanivalóját sikerült néhány neoncsővel felvillantania.

6a00d834ff890853ef0167667844c3970b-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Az első rész végi Se bramate d’amar, chi vi sdegna Xerxes-ária alatt az egyidejűleg veszedelmes és nevetséges főhős válogatott kivégzési módokkal próbálja szerelemre bírni Romildát. Nem elég, hogy egy ágyúval kilövi a „színház” hátsó falát, végül egy íjpuskával a levegőbe nyilazva lehullik a félig tollát vesztett Ámor… A nézőtéren kacagás – s szintén telitalálat: erről szól az opera!

A lendületes (és olykor kevésbé lendületes), bő háromórás előadás végén, amikor már nem folytatható a téboly, a zárókórusra az énekkar mai, hétköznapi ruhákban jelenik meg. A szólisták, szembesülve azzal, hogy idejük lejárt, lassan összeomlanak, semmivé válnak. „Visszatér szívünkbe a nyugalom és az öröm” – énekli a kar, valójában cseppet sem vidáman, miközben mögöttük lehull a függöny. Könnyes búcsú egy kiváló színház kiváló produkciójától.

6a00d834ff890853ef016305842569970d-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Amit Herheim valaha megálmodott, már nem minden valósult meg a június 8-i estén. Miközben a teljes szereplőgárdán érezni lehetett az elkötelezettséget és azt, hogy valóban nagy szeretettel és élvezettel(!) dolgoztak, mintha a varázscseppek – amelyek feladata életre keltsék a letűnt barokk színházat éppúgy, mint a tizenegyéves előadást – ezúttal nem kerültek volna kiosztásra. A Xerxes főszerepeit (a basszusra, illetve baritonra komponált Ariodatesz és Elviro kivételével) a Komische Operben csupa hölgy énekelte – míg Düsseldorfban két kontratenor is színesítette az azonos produkció szereposztását. Így az öt főszereplőnő egymás utáni áriázása kissé monotonná tette a hangzást. Az sem tett jót, hogy a nagyrészt németül (s csak egyes áriák esetében olaszul) megszólaló operában egyetlen mezzoszoprán volt csak német anyanyelvű, így az áriák és főleg a recitativók nyelvi humorának közvetítése nem volt olyan evidens, mint amennyire annak Berlinben természetesnek kellene lennie. A rendezői jelenlét hiányát tetézhette egy művészi generációváltás is. A produkció alapja a finom, lírai szerelem és a vulgáris, szabad szexualitás. A (legalábbis a színpadon) mind prűdebbé váló új generáció jó esetben el tudja ugyan játszani a videón látott rendezés mozdulatait, valóban belülről átélni azonban nem. Mintha korunk színházi túlérzékenysége éppen a valódi sistergést irtaná ki. Ha pedig a villanó tekintetek és érzelmek egyszer véglegesen kivesznek, kérdés, miféle új világ sarjad majd a nyomukban. Az őszinte, zaftos történetek helyett maradnak az „olyan mintha”-történések. Ez azonban nem az a színház, amiért valaha sorba álltak a pénztáraknál.

6a00d834ff890853ef0167667816f2970b-500wi.jpgElviro: Hagen Matzeit (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Bemutatása óta a produkció biztos alapja a lantművészből lett 70 éves karmester, Konrad Junghänel. A Komische Oper zenekara, bár közel sem barokkra szakosodott együttes, otthonosan mozog a preklasszikus operák világában is. Junghänel interpretációja leginkább zökkenőmentesnek nevezhető, mely a zene folyamatos áramlására helyezi a hangsúlyt.

A címszerepben Cecelia Hall problémamentesen énekli a legnehezebb áriákat is, és minden eszközzel igyekszik mulattatni. Láthatóan élvezettel ölti magára az erőszakos, ám végeredményben balek Xerxes pazar kosztümjeit, a szakállas transzvesztita azonban mégis kissé idegenül hat a színpadon. Az Arszamenészt éneklő Susan Zarrabi esetében ez kevésbé zavaró. A király öccse azonban kissé unalmas és hálátlan szereppé válik, amennyiben nem sikerül alakítójának látványos vokális mutatványokkal előrukkolnia. Amasztrisz az előbbiekkel ellentétben nő, aki viszont – hogy teljes legyen a zűrzavar – férfiruhában rejtőzködik. Virginie Verrez magabiztosan lubickol a figurában, hanganyaga is értékes, még ha elsősorban nem is preklasszikus szólamokra termett. A Párizsban végzett remek ifjú orosz szoprán, Kseniia Proshina mintha Romilda szerepének csak a felső rétegét vette volna birtokba. Barokk primadonnaként tündökölt, sajnos elfeledve, hogy ruhakölteményei mögött egy szenvedő lány is megbújik. A pályakezdő Josefine Mindus, a Komische Oper stúdiójának tagjaként elfogódottság nélkül ármánykodta végig Atalana szerepét. A lány másik arcához – miután néhány férfi „eljátszik” vele – még ő sem találta meg a kellően tragikus hangütést.

6a00d834ff890853ef0168eb79c94e970c-500wi.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Közel három órát kellett várni, hogy egy Händel ária azzal a zenei teljességgel szólaljon meg, amit napjainkban elképzelünk. Mindez Philipp Meierhöfernek, a társulat régi buffójának volt köszönhető. Meierhöfer közel sem hangvirtuóz, ám vokális kultúrája tagadhatatlan, miközben Ariodatész, a veterán hadvezér szerepében kedvére komédiázhatott. Így tett Hagen Matzeit is, az egyetlen szólista, aki a premier óta birtokolja Elviro szerepét. Az énekes kicsit talán túl elbizakodott is a biztosan befutó nevetésektől és tapsoktól, miközben természetesen rutinosan játszik – akár nadrágban, akár szoknyában s olykor félmeztelenül is. Baritonját jóval nehezebb tolerálni, mint remekül iskolázott kontratenor technikáját.

1f186abf7e7bed208e9fd6f50b0115dc.jpgXerxes (2012) - fotó: © Jaro Schuffner

Bármilyen fájdalmas is, az egykor kiváló Xerxes-produkció mára megérett a bezúzásra. Jelmezeit – így a pompás barokk kosztümök mellett az I. felvonás idilljének bárányait – bárki megveheti a színház hétvégi kiárusításán. Az előadás tanulsága, hogy olykor a legjobb rendezések sem érhetnek meg napjainkban tíz évet. Az elkerülhetetlen kopás mellett – szintén a gyorsan változó világ „áldásaként” – a következő énekes generációnak már egyszerűen hiányoznak az eszközei, hogy az egykor friss gondolatokat-figurákat-szituációkat magukévá tegyék. Abban pedig csak reménykedni lehet, hogy ha a Komische Oper az ígért hat évnyi felújítás után ismét megnyitja a kapuit, újult erővel veszi vissza helyét Berlin és a világ operatérképén.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Georg Friedrich Handel Xerxes Komische Oper Berlin Stefan Herheim

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4018151216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása