Kísértetkastély

2023.06.14. 08:10 caruso_

Elkerülhetetlenné vált a Komische Oper Berlin bezárása, lévén az 1966-ban megnyílt – és azóta csak részben felújított – épület lassan olyan állapotba került, hogy átépítése immáron nem tűrhetett halasztást. A tervek nagyszabásúak, a társulat pedig a munkálatok alatt szeptembertől „Nyugaton”, a Schillertheaterben lel új otthonra. Az elmúlt hónapokban a nézők valóságos ostrom alá vették a pénztárat, a színház rajongói még legalább egyszer búcsút akartak venni a szeretett-ikonikus-otthonos épülettől – mely valójában a berliniek (és nem-berliniek) szemében jóval többet jelent, mint színházépületet vagy emlékezetes produkciók színhelyét, sokkal inkább egy mindig izgalmas szellemi műhelyt és mentsvárat, a „berlini levegő” egyik alapösszetevőjét, azaz kultikus helyet.

fav_hamlet_056.jpgHuw Montague Rendall (Hamlet) és Kjell Brutscheidt (Yorick)
Fotó: © Monika Rittershaus

A Komische Oper mindig is híres volt sokszínűségéről, mely természetesen sokszínű és érzékeny közönséget vonzott. Így nem csoda, hogy a 2023 áprilisában bemutatott Hamlet idei utolsó előadását körüllengte a szomorkás búcsúhangulat. Magát a Thomas-operát is egyfajta melankolikus lebegés jellemzi, mely ezúttal a nézőteret is birtokba vette. Mintha az idős látogatók nem csupán a Sírásó-jelenet alatt elmélkedtek volna a szereplőkkel a mulandóságon, hanem végig a szemük előtt lebegett volna a jogos kérdés: vajon viszontlátom-e még a Komische Opert a hatévesre tervezett (?…) felújítás után!?

Az épület, noha több szépészeti beavatkozáson esett át az elmúlt évtizedekben, vitán felül megérett a felújításra. A backstage az egykori Erkel Színházat idézi, de a nézőtéri csillár köré kifeszített hatalmas vitorlaszerű védővászon sem sok jót ígér. Az átköltözés már hetek óta tart, június közepétől pedig eltűnik a közönség, szabadságra megy a társulat, a magára hagyott épület átépítőit várja. Ám a június 7-i estén – különleges, minden bizonnyal véletlen egybeesésként – még ugyanez a megelőlegezett kísértetkastély hangulat áradt Etienne Pluss elsősorban térkonstrukciójában, mintsem esztétikájában hódító Hamlet díszleteiből.

hamlet_186.jpgA II. felvonás fináléja - Fotó: © Monika Rittershaus

A három berlini operatársulat közül valójában a legkevésbé a Komische Oper játékrendjébe illeszkedik a Thomas-ötfelvonásos, tulajdonképpen érthetetlen, hogy a vezetőség miért éppen ezzel a művel bővítette az egyébként igen szerteágazó repertoárt. A francia nagyoperában egyvalamit nem szabad keresni: az alapjául szolgáló Shakespeare-drámát. Thomasnak és alkotótársainak eszébe sem jutott a világirodalom gyöngyszemét méltó módon az operaszínpadra adaptálni, csupán a zengzetes cím, a fő karakterek és a szituációk keltették fel figyelmüket. S ha nem is született remekmű, az alkotói szándékot mindenképpen igazolja, hogy több mint százötven évvel a párizsi ősbemutató óta napjainkban is rendre leporolják.

hamlet_144_1.jpgHamlet: Huw Montague Rendall - Fotó: © Monika Rittershaus

A Komische Oper nem rendelkezik olyan társulati bariton- és szoprán-sztárral, akik miatt feltétlenül elő kellett volna venni a művet, így a felújítás oka talán az lehetett, hogy a jelenleg Bielefeldben művészeti vezetőként dolgozó Nadja Loschky bemutassa Hamlet-értelmezését. A negyvenéves rendezőnő tudja a szakma alapjait: van víziója a műről, tapintható a színészvezetése és jó részt korrektül el is rendelkezi a jeleneteket. Mindez önmagában sem csekély érdem napjaink operaéletében! Losky finom jelzésekkel az 1800-as évek végére helyezi a cselekményt, arra az időszakra, amikor az arisztokrácia világának évszázados falai repedezni kezdtek. Irina Sprechelmeyer bíborba öltözteti a királyi udvart, csak Hamletnak és apja szellemének szürkésfehérje, valamit Ofélia hófehérje töri meg a szándékosan nemes egyhangúságot.

hamlet_174.jpgKarolina Gumos (Gertrud) és Liv Redpath (Ofélia)
Fotó: © Monika Rittershaus

A nyitány elején megnyílik a színpad mélye, kalapos, aktatáskás, szürke öltönyös végrehajtók (közjegyzők?) érkeznek szerződni Hamlettel, akinek – az utódnak – feladata lenne az örökségül egyszer majd rászálló királyság felszámolása. Az ifjú pontosan érzékeli a körülötte lévő világ idejemúltságát és anakronizmusát, ám – mintegy jellegzetesen 21. századi nihilista fiatalnak – semmiféle ötlete sincs a jövő megoldására. A II. felvonás fináléjában csákánnyal esik neki a palota falainak, melyekből téglapor helyett a bűnökre épült birodalom szimbólumaként fekete pernye ömlik. Az előadás végére már halmokban áll ez a hamu, mindjobban ellepve a színpadot.

hamlet_176.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

Az utódlás megoldatlannak tűnő problémája az egymással erős szexuális függésben élő királyi párt, Claudiust és Gertrudot is élénken foglalkoztatja. Losky értelmezése szerint az elmúlástól rettegő páros – el nem ítélhető módon – semmiképpen sem szeretné a gyeplőszíjat erre a fiúra hagyományozni. A rendezőnő – a finom eszközökkel kortársunkká tett, ám klasszikus Hamlet parókájával mégis elidegenített címszereplőn kívül – elsősorban a két női főszereplőt helyezi előtérbe. Ofélia útja a hagyományosabb: a lány elég értelmes ahhoz, hogy felfogja, hiába is vonzódik Hamlethez, valójában családja és a királyi pár csak eszközként használja őt a királyfi befogásához, majdani irányításához. Jóval izgalmasabb lesz a Thomas által elhanyagolt Gertrud királyné sorsa, aki – nagy részben Karolina Gumos prózai színésznőket is megszégyenítő alakításának hála – leplezetlenül boldog, hogy megszabadult első, erőszakos férjétől és Claudius oldalán végre kiélheti nemi vágyait, miközben Oféliát lelkiismeretfurdalás nélkül egy hasonlóan reménytelennek tűnő házasságba taszítja.

hamlet_234.jpgHuw Montague Rendall (Hamlet) és Liv Redpath (Ofélia)
Fotó: © Monika Rittershaus

Losky rendezése mindvégig a realitás és a képzelet határmezsgyéjén táncol. A főszereplők megkettőzött alakban rendre felbukkannak a színen, megjelenítve a múltat, a vágyakat vagy éppen a tudatalattit. Az előadásban Hamlet Horatio és társai helyett egy képzeletbeli barátot kap, Yorick-ot, akinek koponyáját Shakespeare V. felvonásában ássák ki sírjából. A buggyos-flitteres reneszánsz kosztümbe öltöztetett, mások által láthatatlan néhai udvari bolond lesz a királyfi társa annak őrületbe forduló magányában. A rendezői gondolat érdekes, de a figura valójában nem tesz hozzá sokat az előadáshoz.

A szezon végére a hatalmas sikerű Őrült nők ketrece sorozat mellett egy Händel Fesztivált (Jephta, Saul, Semele, Xerxes) is rendezett a Komische Oper. Így aztán nem meglepő, hogy a zenekar hallható élvezettel vetette bele magát Thomas egészen más gyökerű partitúrájába. Erina Yasmina és az együttes harmóniája teljesnek tűnik, a karmesterasszony keze alatt finoman bontakozott ki az opera áradó melankóliája, csupán Ofélia két nagyjelenete lehetett volna egy árnyalattal gyorsabb és Hamlet monológjai kicsit csendesebbek. A megszokott zenekari hangzást a musicaleken is csiszolódott fafúvósok tették egyedibbé.

hamlet_195.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

A Hamletet kizárólag akkor szabad elővenni, ha a két főszerepre megfelelő énekes áll rendelkezésre. Az ifjú tehetségeket mindig éberen figyelő Komische Opernek minkét esetben sikerült megfelelő vendéget szerződtetni. Énekes szülők fia, még harminc éves sincs, de már keresett bariton Huw Montague Rendall, aki egyrészt angol (tehát Shakespeare honfitársa), másrészt intellektuális művész. Mindkét dolog hozzásegíti ahhoz, hogy mondanivalója legyen erről az összetett figuráról. Hamletje érdekes módon veszélyes kitörésében, „őrültségében” sokkal inkább önmaga, mint enervált gyötrődéseiben. Olyan színpadi alak, akire mindig oda kell figyelni. Montague Rendall matériája nem olyan egyedi, mint a korábbi generáció jeles Hamletjeié, de a frazeálása kidolgozott, francia kiejtése pedig mintaszerű. Kérdés, nem jött-e kicsit korán a terjedelmes szólam, hiszen az adott estén a volumen néha elveszett a zenekari árokba, de lehet, hogy az nem tett jót, hogy a művész egy párizsi próbafolyamat közben ruccant át Berlinbe.

hamlet_143_1.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

Liv Redpath mindenekelőtt nagyot akart énekelni az operairodalom egyik jeles koloratúrszoprán szerepében – s ez maradéktalanul sikerült is neki. Ofélia figuráját sikeresen mozdította ki annak vízi hulla állapotából, magányos, élő-érző kislányt alakított, akire sem Claudius, sem Hamlet királyságában nem várt volna méltó jövő. 2006 óta a Komische Oper oszlopa Karolina Gumos, nagy rendezőkön csiszolódott színész-énekes. Gertrud királynéja korunk színpadi figurateremtésének mintapéldája, kár, hogy a lengyel mezzoszoprán hangilag ezúttal nem tudott méltó lenni az alakításhoz.

hamlet_207.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Monika Rittershaus

Két női szerepen kívül kizárólag férfiszólamokat írt Thomas. Claudius szerepében Tijl Feveyts remek karaktert alkotott, vokálisan továbbra is inkább a mélyebb tartományokban mozog otthonosan. A király szellemét az együttes veteránja, Jens Larsen kapta. Basszusát kellő súllyal használja a megírtnál jóval összetettebbé, izgalmasabbá, és emberibbé tett szerepben. A Hannoverből kölcsönkért Josi Simerilla Romero felléptetése Laertes két röpke jelenetnyi szerepében luxus, ahogy Horatióként Frederic Jost és a II. sírásóként Ferdinand Keller is érzékeltette, hogy jóval több lehetőség van bennük, mint amit a néhány mondatos epizódszerepük lehetővé tesz számukra. Nadja Loschky harmadik operaprodukciójába építi bele Kjell Brutscheidt-et. A színész „különlegessége”, hogy ritka betegsége miatt egyik szemét nem tudja kinyitni. Brutscheidt azonban mintha Yorick-ként nem igazán találná a helyét a Hamlet színpadán, jön-megy, bohóckodik-sírdogál, jelenlétének mégsem lesz valódi értelme.

hamlet_182.jpgHuw Montague Rendall (Hamlet) és Kjell Brutscheidt (Yorick)
Fotó: © Monika Rittershaus

Irányt vesztett korunk finom lenyomata lett a Komische Oper Hamlet produkciója. Nadja Loschky rutinosan és bölcsen – csupán néhány technikai esetlenséggel – állította színpadra a művet. Már Thomas befejezése is nehezen értelmezhető („A lelkem a sírban, s én – o, jaj – király vagyok!” – énekli Hamlet, miután megölte Claudiust és értesült Ofélia haláláról), ám a rendezőnő mindezt úgy oldotta meg, hogy a címszereplő egy harangon állva látványosan a levegőbe emelkedik. A közönség lelkesen tapsol, majd komótosan, sokat fotózva elhagyja a Behrenstraße-i színházépületet…

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Hamlet Ambroise Thomas Komische Oper Berlin

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr718145946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása