A zene várost épít

2023.04.14. 08:07 caruso_

Napjainkra lassan alig hallatszik ki a tiszta muzsika a vészharangok kongása mögül. Az opera és a komolyzene egyre inkább rétegműfajjá válása, a későn (ha egyáltalán) megkezdett ifjúságnevelés, a jelentős művészegyéniségek ritkulása, sőt eltűnése, a túl sok középszerű vagy éppen megbotránkoztató produkció, majd a világjárvány és az orosz inváziót kísérő energiaválság guillotine-ként szalámizzák le a magaskultúra híveit. A kulturális csúszdán ugyan szerencsére még bőven akadnak apróbb fogódzkodók, jelentősebb nyugvópont viszont alig. A 2017 januárjában átadott hamburgi Elbphilharmonie a kevés monumentális ellenpéldák egyike.

161221_elbphilharmonie_foto_thies_raetzke_0009.jpgFotó: © Thies Raetzke – Elbphilharmonie Hamburg

Hatalmas szakmai vitákat, majd közel tíz évnyi építkezést követően, az eredetileg tervezett költségvetés több mint tízszereséért elkészített épületkomplexum alig hat éve egycsapásra a Hanza-város új, markáns jelképe lett. Aligha készült Európában az elmúlt évtizedekben hasonlóan jelentős komolyzenei központ. Hamburg lassan funkcióját vesztett kikötőnegyedének, a HafenCitynek széleskörű újragondolása önmagában is példaértékű, ám a gigantikus vállalkozás koronája kétségkívül az Elbphilharmonie épülete.

elbphilharmonie_foto_maxim_schulz_9.jpgFotó: © Maxim Schulz – Elbphilharmonie Hamburg

A város alaphangulatát is meghatározó téglaszínű átalakított dokkra a Herzog & de Meuron építésziroda jóvoltából egy modern szerkezet került, amelynek üveghomlokzata vitorlára, hullámokra, jéghegyekre vagy kvarckristályra emlékeztet. Az Elbán szinte lebegő hatalmas épület már látványában is szabad asszociációra készteti a szemlélődőt. A huszonhat emeletes komplexumban hotel, étterem és a város talán legdrágább lakásai mellett három koncertterem (2.100, 550, illetve 170 férőhellyel) is helyet kapott. Az Elbphilharmonie-ba a megnyitást követő évben 850.000 hangversenyjegy kelt el, s – miután a hosszú belső mozgólépcsővel megközelíthető terasz, melyről csodálatos kilátás nyílik a folyóra és a városra, egész nap várja a betérőket – csak 2017-ben 4.5 millió(!) látogató járt az épületben. Mindez azt is jelenti, hogy nemcsak a hamburgiak voltak kíváncsiak az Elbphilharmonie-ra, hanem jelentős turistatömeg is ellátogatott és ellátogat azóta is a városba – részben a létesítmény kedvéért.

plaza_c_michael_zapf4.jpgFotó: © Michael Zapf – Elbphilharmonie Hamburg

Okkal! Míg az épület a 21. századi építészet diadala, addig a nagyterem a berlini Philharmonie mintájára szőlőültetvény-szerűen kiképzett „demokratikus” nézőtér látványa, az akusztika és a válogatott műsor osztályon felüli élménnyel csábítja a jegyvásárlókat. Az Elbphilharmonie-ban fellépni megtiszteltetés, a szervezők pedig gondosan ügyelnek arra, hogy rendre minőségi programokkal csábítsák be a komolyzene barátait és persze a kultúrsznobokat is. A nagyzenekari hangversenyek mellett természetesen kamara- és jazz-estek és olykor koncertszerű operaelőadások is színesítik a programot.

panoramafenster_foto_michael_zapf.jpgFotó: © Michael Zapf – Elbphilharmonie Hamburg

A nagyterem nézőtéri kiképzése még a félig szcenírozott előadásokat sem teszi lehetővé. Szerencsére. Ezzel ugyanis gátat szabnak annak az elmúlt évtizedekben elharapózott ösztövér „műfajnak”, amelyik a produkciók igen csekély százalékában nyújt értelmes eredményt izzadságszagú vagy esetleges félmegoldások helyett. Egy koncertszerű operaelőadáson viszont az énekesek meg vannak fosztva a rendezőtől, a díszlettől, a jelmeztől s (végre?) egyedül a karmesterre és önmagukra utalva pusztán hanggal és apró gesztusokkal teremthetik meg nemcsak a szólamot, hanem a figurát is. Ez az önmagára utaltság egyszerre ajándék, de kihívás is, hiszen ilyenkor még annál is „meztelenebb” lehet egy művész, mint amikor egy rendező ruha nélkül küldi be a színpadra. Valójában minden operaénekesnek szüksége lenne az efféle megmérettetésre.

elbphilharmonie_c_sophie_wolter_27.jpgFotó: © Sophie Wolter – Elbphilharmonie Hamburg

Példaértékű recept alapján jött létre január közepén az Elbphilharmonie-ban Georg Friedrich Händel 1735-ös Alcinájának koncertszerű előadása. Egy kiváló régizenére is szakosodott karmester (Marc Minkowski), aki évtizedek óta vezeti saját együttesét (Les Musiciens du Louvre) összegyűjtött néhány ragyogó énekest a világ minden pontjáról, hogy a gondosan bepróbált operát néhány hét alatt Európa öt-hat nagy hangversenytermében eljátsszák. Az eképp létrejött projekt egyaránt örömünnep a közönségnek, a szervezőknek és a művészeknek.

alcina_daniel_dittus2.jpgMagdalena Kožená és Marc Minkowski - fotó: © Daniel Dittus – Elbphilharmonie Hamburg

Händel egyik legjobb operája a maga töredezett barokk-dramaturgiájával, kusza recitativóival és általában egyetlen érzelmet kifejező 6-8 perces áriáival vagy gondos rendezői koncepció után kiált, vagy – megfelelő (azaz osztályon felüli) zenei megvalósítás esetén – remekül megél önmagában a koncertpódiumon. Minkowski úgy helyezte el Hamburgban a zenekart, hogy az „körbejátszható” legyen. A szólisták általában fent énekeltek, de egy-egy hangsúlyosabb áriát legelőre „rendezett” – szituációkat teremtve és feloldva a több mint három órás barokk opera monotóniáját. A produkciónak nem volt sem rendezője, sem jelmeztervezője, mégis minden szituáció és ajtónyitás pontosan működött, és az összes közreműködő olyan saját ruhában állt ki, melyek tökéletesen harmonizáltak az általuk megszólaltatott figurákhoz.

ziihzm-marcminkow-master.jpgMarc Minkowski és a Les Musiciens du Louvre

Händel műveinek értelmezése sokkal tágabb teret ad a karmestereknek, mint például a romantikus vagy a kortárs repertoár. Már a zenekar összetételében is jóval szabadabban dönthetnek, még inkább a tempókban és a hangzásban. Talán éppen ez a szabadság és az elfeledett területek mohó visszahódítása az okai az elmúlt évtizedek régizenei reneszánszának. Az interpretátorok nemes versenyének legnagyobb győztese természetesen a közönség. Minkowski, ha napjainkban nincs is a dobogón, mindenképpen az élmezőnyhöz tartozik. Ráadásul mintha Händel operájához jóval nagyobb kedvvel fogott volna hozzá, mint az elmúlt évek meglehetősen unalmasra sikeredett Offenbach vagy Meyerbeer produkcióihoz. Az Alcinában nem a zenedrámát, a varázslónő és köre történetét kereste ezúttal, sokkal inkább egy szellemesen, franciás sármmal végigmuzsikált estét ajándékozott a hallgatóknak, melyben mindvégig méltó társa volt a feltűnően sok női zenészt foglalkoztató, ragyogó Les Musiciens du Louvre.

kozena.jpgMagdalena Kožená

Az opera szereposztásának érdekességét adta, hogy valójában egészen eltérő művészegyéniségek és hangképzési stílusok adtak randevút egymásnak Hamburgban. A legnagyobb név a címszerepet megszólaltató Magdalena Kožená. Az idén 50 éves cseh mezzoszoprán besorolhatatlan művész. Repertoárja a barokktól a 20. század közepéig terjed, de az ő esetében még igaz, hogy annál, amit énekel, izgalmasabb, aki énekli (sőt, talán olyan különleges személyiség, hogy az „ahogyan”-t is feledtetni tudja). Kožená nem evilági jelenség. Mintha általa Debussy Mélisande-ja támadt volna fel. Rebbenékeny, légies lénye mintha nem lenne jelen sem a történetben, de még a koncertpódiumon sem. Talán Alcina bűverejével sincs egészen tisztában, mindez – ahogy önnön szépsége, hangja és vokális kultúrája – természetes számára. A koncert számos ragyogó momentuma közül is kiragyogott a címszereplő Ah! Mio cor kezdetű áriája, mely alatt szinte megállt a teremben a levegő, ahogy az énekesnő szembesült (ha nem is nézett szembe) a mulandósággal.

bonita-master.jpgAnna Bonitatibus

Anna Bonitatibus Ruggieróként elsősorban a barokk énektechnika egyik legavatottabb tolmácsolójaként adott nemes leckét bravúros tudásából. Morgana, Alcina húga kissé hálátlanabb szólamában Erin Morley nem csupán bájos volt, hanem azt is megmutatta, hogy kristálytiszta koloratúrszopránjáért nem ok nélkül vetélkednek a világ legnagyobb operaházai. A közönség kegyeiért kissé három húzónév árnyékában a legnagyobb erőbedobással Elizabeth DeShong küzdött. Vélhetően kizárólag egy amerikai énekesnek (és ügynökének) juthat eszébe, hogy felváltva énekeljen barokkon, Meyerbeert, Puccinit és Wagnert. DeShong hangján mindez ma nem hagy még semmi nyomot, érezhetően imád énekelni, és ezzel az egészséges vitalitással a nézőtéret is magával tudja ragadni. Apró momentum: amikor a mezzo egyik áriájához előrejött, az egyik lépcsőn elesett. Minkowski azonnal letette a pálcát és a szólistájához sietett, meggyőződni róla, hogy nem történt-e nagyobb baj. Ezután spontán beszédben kért elnézést mindenkitől, ezzel végleg összezárva az estére a közönség és az előadók közti addig is működő áramkört.

deshorg.jpgElizabeth DeShong

Händel a főszereplők közül egyedül Ruggierót írta kasztrált énekesnek, a férfi hangokat ezúttal sem kényeztette el. Kifogástalan basszistává fog érni a pályája elején járó, szép hangú, igen kulturáltan éneklő Alex Rosen. Kissé kevésbé volt komolyan vehető Valerio Contaldo, akiről nehéz eldönteni, hogy valóban így viseli-e magát a színpadon, vagy egy tenor paródiát adott elő. Maga a vokális produkció mindkét esetben megállta a helyét. Egész ifjú és rettentően szeretnivaló Alois Mühlbacher. A kontratenor fel van vértezve a Sängerknabenek minden erényével, egyetlen probléma, hogy maga a hanganyag igazán nem szép.

alcina_daniel_dittus.jpgfotó: © Daniel Dittus – Elbphilharmonie Hamburg

Az Elbphilharmonie ünnepivé nemesedett estjében talán az volt a legszebb, hogy semmiféle ünnepi alkalomhoz nem kötődött: egy egyszerű télvégi este volt Hamburgban. S ha egy barokk koncertre több mint kétezer ember jegyet vesz és elégedetten megy haza, még van létjogosultsága a műfajnak. Hamburgnak sikerült a kulturális beruházás. De vajon fogják még követni a példáját!?

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Georg Friedrich Handel Marc Minkowski Elbphilharmonie Alcina Magdalena Kožená

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3318102028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása