Mesék Németországból

2022.02.15. 08:56 caruso_

A Hoffmann meséi, ez a befejezetlen, ezerszínű és titokteli mű nemcsak az alcímében egy fantasztikus opera, hanem a zenés színház műfajának is egészen különleges remeke. Olyan muzsika, amely nem tud nem hatással lenni a befogadóra. Offenbach dallamai valójában nem is annyira az érzelmekre, sokkal inkább az érzékekre támadnak, racionálisan pedig még azt is feledtetve, hogy valójában mennyire nincs megkomponálva maga az opera.

00.jpgCoppélius: Sólyom-Nagy Máté, fotó: © Lutz Edelhoff

A „francia” Offenbach-hal párhuzamosan mindig is létezett a „német” Offenbach is. A kölni kántor sokadik fiának műveiért (bizonyos tiltólistás korszaktól eltekintve) egyformán rajongtak a Rajna mindkét oldalán. Hasonló dekadens erotika lenghette körbe egykor III. Napóleon Párizsát és a Hitler hatalomra jutása előtti Berlint. Talán ezért is lett a Hoffmann németországi interpretáció-történetének egyik legfontosabb produkciója a Krolloper 1929-es premierje Otto Klemperer betanításában, Moholy-Nagy László ma is elképesztően modernnek ható díszleteivel (Klemperer húsz évvel később ezzel a szellemiséggel termékenyítette meg és vonta hasonlóan misztikus ködbe az Operaház előadását is).

01_24.jpgBrett Sprague, Kakhaber Shavidze és Sólyom-Nagy Máté, fotó: © Lutz Edelhoff

Nyilvánvalóan a Hoffmann-legendáriumot táplálja az a tény is, hogy az operának nincs kanonizált változata. Miután Offenbach a premier előtt elhunyt, rendre idegen tollak toldozták a művet, s csak az utóbbi évtizedekben merült fel az igény, hogy egyrészt megszabadítsák a Hoffmannt a rárakódott rétegekről, másrészt felkutassák a világban a szétszóródott autográfokat.  A művelet napjainkban sikeresnek és befejezettnek tűnik – ám alig akad olyan színház, amely a több mint háromórás zenei anyagot egészében meg akarná szólaltatni. S mivel a Hoffmann meséi műfajilag jóval közelebb áll a Marica grófnőhöz, mint a Parsifalhoz, ezért csak a legszűklátókörűbb zenetudósok kérik azt számon, hogy miért játsszák el például a bizonyíthatóan nem Offenbachtól származó közönségkedvenc Gyűrű-áriát. Napjainkban ebben a kérdésben teljes a szabadság. Az 2009-ben megjelent Kaye–Keck változat alapján pedig minden színház elkészítheti az új produkciójára szabott változatát.

02_18.jpgJelenet az Előjátékból, fotó: © Lutz Edelhoff

Így történt Erfurtban is, ahol meglehetősen viharos körülmények között született meg a január végi Hoffmann meséi-premier. Mint arról a függöny elé botorkáló direktor beszámolt, a főpróba hetén előbb a karmester, majd a mezzoszoprán, végül pedig több zenekari tag produkált pozitív covid tesztet, így az utolsó percig kérdéses volt, hogy egyáltalán meg lehet-e tartani a bemutatót. Végül az előadást – mindössze két próbával – a produkció korrepetitora, a 27 éves Stefano Cascioli vette át, élete első vezényléseként. Ilyen körülmények között, beugró zenészekkel és hiányos szólamokkal valódi zenei minőséget elvárni nem lehet.  Mindenképpen az ifjú dirigens érdeme, hogy a premier nagyobb széthullástól mentesen, zavartalanul és lendületesen lement.

11.jpgJelenet az Olympia-képből, fotó: © Lutz Edelhoff

Kovalik Balázs Offenbach iránti elkötelezettségét annak idején több zeneakadémiai vizsgán bebizonyította, ám odáig csak most jutott el, hogy egy teljes művét színpadra állítsa. A rendező közismerten pontosan olvassa a kottát és a szöveget, vízióit ezekre építi. A Hoffmann meséi értelmezését – sokakkal ellentétben – az opéra comique műfaji meghatározással kezdte. Az erfurti nézők éppen olyan, végig borotvaélen táncoló, pimasz, összeszorult torokkal nevető produkciót kaptak, mint feltehetően a párizsiak a legendás Offenbach-ősbemutatók idején. Az opéra comique lényegét a rendező természetesen a saját, mai eszköztárával teremtette újjá, úgy, hogy egyetlen mondat vagy zenei gesztus fölött sem siklik el, koherens rendszerében mindennek helye van.

14.jpgOlympia: Danae Kontora, fotó: © Lutz Edelhoff

Kovalik egy végtelenül aktuális és szomorú történetbe (elő- és utójáték) ágyazva meséli el a három, egymástól független love storyt, melyek mentén három németországi társadalmi-történelmi tablót is felfest. Olympia a halottakon kísérletező Spalanzani kreálmányaként egyszerre lehet az 1936-os berlini olimpiára készülő, sorsa ellen lázadozó élsportoló, de akár maga Eva Braun is. Coppélius pedig A diktátor ártalmatlannak tűnő, örökmozgó Chaplinje, aki, miután Éliás bankja csődöt mondott, bosszúból Diktátorrá vedlik és elragadja a „babát”.

20.jpgBrett Sprague és Daniela Gerstenmeyer, fotó: © Lutz Edelhoff

A szín forog, feltűnik Misa maci, az 1980-as moszkvai olimpia kabalafigurája. A bepállott szocializmus közepette vagyunk, egy NDK panellakásban. Crespel tanácsos felesége disszidált az országból, Nyugaton csinált karriert. Nem csoda, hogy a lázadó kamasz Antónia anyjához hasonló életről álmodozik. A kisrealista otthonnál csak maga az életszagú történet nyomasztóbb: a stázi ügynök, a lehallgató készüléket szerelő Ferenccel („Csak a metódus…”) és Mirakel doktorral, a „néma” Antóniát elektrosokkal „megénekeltető” rendőrtiszttel. A lány végzetét mégsem ők hozzák, hanem rocker barátai, akiknek sikerül a mama nyugati lemezét is becsempészni, hogy azzal is dalolásra biztassák a lányt. A fiatalok végül kirohannak a lakásból, extatikus utcai koncertjüket a mindig éber NDK rendőrség fojtja vérbe.

21.jpgJelenet az Antónia-képből, fotó: © Lutz Edelhoff

A Giulietta-kép napjaink üres pénz- és celebvilágának állít görbe tükröt. A sztárocskákat Dapertutto, a producer vágyai mozgatják. Éppen Hoffmannra vet szemet, akit Giulietta egy fülbevaló kedvéért ágyba is vonszol, hogy ott a költő a „tükörképét” a producer karjai közt veszítse el. A kamerákkal berontó sajtóra a szeptett kavarodása után lehull a függöny.

Kovalik felismerte, hogy Hoffmann mindhárom mesének csupán passzív szereplője, aki idealizmusa és tehetetlensége miatt lesz szenvedő fél olyan játszmákban, melyek valójában nem az övék. Ám ott van a keretjáték. Az előadás elején könyvégetést látunk napjainkban, amit Hoffmann próbál megakadályozni. Börtönbe hurcolják, ahol vallatója régi jó ismerőse a frusztrált Lindorf. A hatalom ereje fokozatosan megtörik a költő belső szabadsága, rabságban nem tartható lelke alatt. A kegyetlenül cinikussá tett apoteózisban mindenki a Művészt csodálja, földgömbök forognak, zászlók lengenek. Történhet-e nagyobb tragédia egy alkotóval annál, hogy a Hatalom ahelyett, hogy elpusztítaná, piedesztálra emeli és Állami Művészt kreál belőle?

23.jpgAz Antónia-kép zárójelenete, fotó: © Lutz Edelhoff

Offenbach operáján kívül fontos hívószó lehetett a rendező számára, hogy sok év után újra együtt dolgozhatott egykori tanítványával, Sólyom-Nagy Mátéval, aki immáron húsz éve az erfurti színház tagja, 2017 óta kamaraénekese. Az opera bariton főszerepe önmagában is jutalomjáték, ám ezúttal hatványozottan az lett, hiszen a művész hat különböző figura bőrébe bújhatott. Az első percektől érezhetővé vált, hogy Kovalik mennyire épít Sólyom-Nagy kvalitásaira. A bariton nemcsak gyökeresen eltérő, ragyogó karaktereket jeleníthetett meg, hanem a puszta mókázásokon felül mély emberi pillanatokat is képes volt megmutatni, villanásnyi jelenetek alatt teljes sorsokat felfesteni.

31.jpgJelenet a Giulietta-képből

Hoffmannt a fiatal amerikai Brett Sprague-re bízták. A Mozart-tenor igen okosan énekli a hangjánál nagyobb szólamot, és ezen felül is helyt áll a komfortzónáján érezhetően kívül eső címszerepben. Szenzációs Olympiát énekelt a szintén Kovalik-tanítvány Danae Kontora, áriája a világ bármelyik színházában megállná a helyét. Daniela Gerstenmeyer Antóniája pedáns teljesítmény, míg Jessica Rose Cambio Giuliettája hangban kopottabb, figurában rikítóbban festett. A produkcióban Miklós végre női szerep lett, véget vetve ezzel a Múzsa-barát gyakran tesze-tosza vergődésének. Egy izgalmas fiatal nő, akit a költő sosem vesz észre, ő viszont mégis végig figyeli, reménytelen szerelmével próbálja óvni Hoffmannt. Nem lehetett érezni, hogy a szerepbe a beugró Alexandra Kadurinán, hogy nem vett részt a próbafolyamatban. Intelligens énekes, dekoratív jelenség. Jörg Rathmann, az erfurtiak muzikális veterán karaktertenorja természetesen lubickol Ferenc és társai kabinetalakításaiban. Feltűnően jó figurát hoz a hangjától távol eső Spalanzaniként Julian Freybott. Nagy matéria és különösen Crespelként erős Kakhaber Shavidze, ám nem ártana közelebbi barátságot kötnie a kottával.

34.jpgJessica Rose Cambio és Brett Sprague

Az erfurti Hoffmann meséi nagyon az ittnek és a mának szóló produkció. Nyilvánvalóan a színház adottságaihoz lettek igazítva Hermann Feuchter forgószínpadra épített komor és mégis játékos díszletei, valamint a színház büdzséjéhez Sebastian Ellrich korhű kosztümjei. Olympia és Antónia története abszolút a német-NDK történelméből táplálkozik, Giuliettáé pedig a Keleten olyannyira áhított újraegyesítés utáni keserű és üres korszakról mesél. Márpedig mi más lenne egy színházi előadás feladata, minthogy az adott közönségnek az aktuális problémákról meséljen!?

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kovalik Balázs Hoffmann meséi Jacques Offenbach Sólyom-Nagy Máté Theater Erfurt

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3217511288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása