Dolce vita, tutti frutti, pizza, pasta, bibite, birra, prosciuto, prosecco, mare, Roma, Venezia, vaporetto, vespa, opera. A sort a végtelenségig lehetne folytatni. Közhelyek, melyek Olaszországról először eszünkbe jutnak. Mégis pont ezek miatt a közhelyek miatt kerekedünk fel annyian minden nyáron, hogy újabb izgalmas városokat fedezzünk fel magunknak, vagy csak kiterüljünk valamelyik tengerparton. Amennyiben kulturális étvágyunk is támad, érdemes megnézni, miféle fesztiválokkal várják a betévedőket Olaszország-szerte.
Minden szabadtéri fesztiválok ősanyja a Veronai idén kilencvenkilenc éves. Már a jövő héten érdemes erre utazni, ugyanis június 22. és szeptember 2. között majdnem végig a hét hat napján tartanak előadásokat. Hat opera szerepel a műsoron. Az elmúlt nyolcvankilenc évadban egyszer sem szerepelt még a Don Giovanni a programon. Az előadást a rendezők doyenje, Franco Zeffirelli állítja színpadra, Daniel Oren vezényli, Don Giovanni: Ilebrendo D’Arcangelo, Anna: Anna Samuil, Ottavio: Samir Pirgu. Az elmaradhatatlan Aida tizenhatszor fogja megtölteni az ókori Aréna nézőterét, Gianfranco de Bosio rendezését színtén Daniel Oren vezényli. Néhány név a szereposztásokból: Hui He, Dolora Zajick/ Giovanna Casolla, Marco Berti / Walter Fraccaro / Carlo Ventre, Giacomo Prestia / Francesco Ellero d'Artegna, Ambrogio Maestri. Az előadás koreográfiáját a magyar származású Susanna Egri készítette. Szintén évek óta visszajáró vendég Ulbrich Andrea, aki most Amneris szerepében lép fel. A másik népszerű Aréna-produkció, a Carmen tizenháromszor megy idén. (rendező. Franco Zeffirelli, karmester: Julian Kovacsev, főszereplők: Nadia Krasteva, Fiorenza Cedolins, Marcelo Alvarez. Ha Verona, akkor Rómeó és Júlia. Tavaly Gounod operáját játszották, idén Berlioz műve csendül fel. A négy júliusi este szólistái: Aleksandra Kurzak és Olga Peretyatko, John Osborn és Vittorio Grigolo, Artur Rucinski. Puccini művei közül leginkább a Turandot kívánkozik szabadtérre. A hat augusztusi előadás főszereplő párosai: Giovanna Casolla és Carlo Ventre, valamint Lise Lindstrom és Stuart Neill. Az idei szezont a Tosca zárja, a szereposztás élén Martina Serafin, Aleksandrs Antonenko és Alberto Mastromarino.
A nyári fesztiválok nemes versenyében Róma sem akar lemaradni, ezért néhány éve ismét megnyitották Caracalla Termáit, hogy a Teatro dell’Opera ott tartsa nyári stagionéját. Június 30-ától négy estén a Giselle szerepet, Patrice Bart koreográfiájában, olyan világsztárokkal, mint Svetlana Zakharova, Olesya Novikova, Friedemann Vogel és Leonid Sarafanov. A Szentpétervári Filharmonikusuk Jurij Tyemirkanov vezényletével Prokofjev Alexander Nyevszkij című kantátáját mutatják be július 7-én. Egy Olaszországban ritkán színre kerülő barokk opera, Monteverdi Tankér és Klorinda párviadala négyszer csendül fel, Bellini Normája hétszer (vezényel: Gabriele Ferro, Norma: Julianna di Giacomo, Pollione: Fabio Sartori), Verdi Attilája négyszer (rendező: Pier Luigi Pizzi, Attila: Orlin Anastassov)
Ötvennyolcadik alkalommal rendezik meg Torre de Lagoban a Puccini Fesztivált. A szereposztásokat még gondosan titkoló honlapról csak annyi derül ki, hogy a mester három operája mellett – Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony – idén a Traviata is színre kerül. Ahogyan Torre del Lago neve összeforrt Pucciniéval, ugyanúgy Pesaroé Rossiniéval. Évtizedek óta tartanak augusztusban többhetes fesztivált a város nagy szülöttének ismert és kevésbé ismert operáiból. A több helyszínen zajló eseménysorozat legnagyobb felfedezése valószínűleg a Kürosz Babilonban, avagy Baltazár bukása című ifjúkori lehet. A művet 1823 után az 1960-as években vették elő néhányszor (főszereplők: Ewa Podles, Jessica Pratt, és Mirco Palazzi). Nemrég került elő a kottaár mélyéről a Matilde di Shabran, elsősorban Juan Diego Florez kedvéért, aki cd-re is rögzítette a művet. Most is ő éneki Corradinót, mellette Anna Goryachova és Olga Peretyatko lép fel. Szintén nem tartozik a legsűrűbben játszott opusok közé a Bruscino úr. A vígopera főszerepeiben Alexey Kudrya és Marco Vinco komédiázik majd. A fesztivál zárásaként koncertszerű előadásban szólal meg a Tankréd, napjaink egyik legelismertebb Rossini karmestere és kutatója Alberto Zedda vezényletével; közreműködik: Daniela Barcellona, Elena Tsallagova, Mirco Palazzi és Antonino Siragusa.
Olaszországra ma már nem lehet úgy gondolni, mint ahol kizárólag a Rigoletto és A trubadúr harsog minden faluban. Az idei Spoletói Fesztiválon Britten operája, A csavar fordul egyet mellett a Wiener Staatsballett, a Pacific Northwest Ballet és a Drezden Semperoper Ballett vendégszerepel. Számos kisváros is igyekszik valami egyedit kitalálni. Ki gondolta volna néhány éve, hogy a pici pugliai Martina Franca olyan négy művet fog nyáron műsorára tűzni, mint Hasse: Artaserse, Taralli: Nur, Bellini: Zaira és Luigi Rossi - Daniela Terranova: Orfeo? Hogy a kis toszkán Barga Alessandro Scarlatti operát (Gli equivoci nel sembiante) mutat be? Hogy Ravennában a három középső Verdi mű mellett Hindemith: Sancta Susannája is meg fog szólalni – Boross Csillával? Hogy Sienában egy szerb komponista, Isidora Zebeljan operájának Due teste e una ragazza) ősbemutatója fog felcsendülni?
Az összeállítás nem teljes, de hű képet ad egy olyan országról, ahol az opera nem csak a múltat jelenti és nem mindenképpen kiszolgálni akarja a közönség igényét. A számtalan város és helyszín bőven kínál felfedeznivalót is, preklasszikustól a modernig mindenki megtalálhatja a számára érdekeset. 2012 nyarán, Olaszországban, az európai válság egyik veszélyzónájában.