Amazonok hálójában

2024.08.12. 10:31 caruso_

Tannhäuser Wagner legtökösebb hőse, aki szerelmesével nem csupán az ujjbegyét érintette össze a sötétben, nem bújócskázott a lánnyal egy hársfa mögött, nem kérdezz-feleleket játszott a nászéjszakáján, nem rohant a tűzoltást követően azonnal új kalandok után, és nem is csak egyetlen éjszakai gyönyör adatott meg számára (az is éppenséggel az ikertestvérével…), hanem jó hosszú időre elmerült Vénusz „barlangjában”.  A zenedráma 1845-ös ősbemutatója után több mint hatvan évnek kellett eltelnie, mire egy újabb opera (A rózsalovag 1911-ben – és véletlenül szintén Drezdában) lepedőszaggató nyitányát követően a függöny ismét egy átszeretkezett éjszaka utáni hajnali csömörre gördült fel. Ha innen nézzük, a Tannhäuser nagyon is modern mű volt a maga korában – és még hosszú ideig. Azt azonban talán éppen az idei olimpiai megnyitó után érthetjük meg, hogy miért is szemlélték olyan értetlenül 1861-ben az élveteg párizsi dandyk az amorettek és bacchánsnők – azaz a lucskos testiség – helyett az égi szerelmet választó dalnokot...

ob_59bc34_atannhaeuser-02.jpgJelenet az előjátékból - fotó: © Wilfried Hösl

A Tannhäuser Wagner egyetlen zenedrámája, melyet több változatban készített el, ám ő maga sem volt teljesen elégedett a végeredményekkel. (Ráadásul, ha hihetünk a korabeli pletykáknak, végül a zeneszerző is főhőse sorsára jutott, hiszen állítólag a Parsifal egyik viráglánya miatti családi vita okozta végzetes velencei infarktusát.) Mai füllel hallgatva kissé eljárt az idő a mű fölött, mely zeneileg valahol félúton helyezkedik el Weber vagy a Marschner operái és a Ring között, s melyet az özvegy Cosima is csak 1891-ben emelt be a Festspiele játékrendjére. Meséjét tekintve azonban talán ez a Wagner-opus áll legközelebb ahhoz az önálló operajegy vásárlóvá érő Z generációhoz, amelyik az interneten töméntelenül hozzáférhető szextől megcsömörölve egyre inkább valamiféle önmegtartóztatás felé fordul – tulajdonképpen a definiálhatatlan „égi szerelemre” vágyva.

csm_tannhaeuser_2024_c_wilfried_hoesl_b66ad367c5.jpgJelenet az előjátékból - fotó: © Wilfried Hösl

Wagner a minnesänger történetét meglehetősen egysíkúan, a saját egoista és hímsoviniszta szemszögéből rajzolta meg, hiszen a két hősnő, Vénusz és Erzsébet fenntartás nélkül, egójukat sutba dobva csodálják és alávetik magukat a bukott, hűtlen, öntetszelgő férfinek. Ez a szemlélet mára erősen megkopott – valljuk be, a Tannhäuser azon operák közé tartozik, mely „megérdemli”, hogy korunk feminizmusra hajlamos operarendezőnői elverjék rajta a port. Nikolaus Bachler, a Bayerische Staatsoper egykori intendánsa mégsem ezt az evidensnek tűnő utat választotta, amikor a 2017 májusi felújítás színrevitelével Romeo Castelluccit bízta meg.

csm_tannhaeuser_2024_c_wilfried_hoesl_6_cf54265642.jpgA Vénuszbarlang jelent - fotó: © Wilfried Hösl

Az olasz színházi alkotó (rendező, díszlet-, jelmez-, és világítástervező egy személyben) általában elsősorban a retinán keresztül „támad”, produkciói gyakran inkább vizualitásukban, mint mondanivalójukban maradandóak. A Tannhäuser nemes kivétel, ha nem is hibátlan mestermunka, és ha olykor el is veszik a saját jelképrendszerében, végig mély, elgondolkoztató, sőt olykor egyenesen torokszorító megoldásokat tartogat. Vélhetően a szigorú szertartásrendként felrakott mozdulatsoroknak is köszönhető, hogy a többször, több szereposztásban elővett hétéves produkció nem kopott meg, ma is érthető és élvezhető.

csm_tannhaeuser_2024_c_wilfried_hoesl_2_0ae8c5b9cb.jpgA Pásztorfiú jelenete - fotó: © Wilfried Hösl

Castellucci „megfordítja” Wagner alapképletét, amikor is az égi és földi szerelem között csapongó dalnok helyett a nők kezébe adja Tannhäuser sorsát, pontosan tudván, hogy bár a férfiak szeretik úgy érezni, hogy ők választanak és az ő kezükben van a gyeplőszíj, a valóságban általában az asszonyok döntenek. A produkció első két felvonása mintegy szertartás játék, melynek „rendezői” az uralkodó nélkül, kíméletlen némaságban működő amazonok. Íjuk és nyiluk egyszersmind gyilkos fegyver és utalás a szerelem pogány istenére, a dalnokok kezébe kerülve pedig vadászszerszám, de hangszer is lehet. A fedetlen keblű asszonysereg a nyitány alatt több tucatszor talál telibe egy vetített emberi szemet, ám ha lehet, ennél is fájdalmasabb látvány, ahogy a megcsalt Erzsébet a „Zurück von ihm!” kezdetű monológja alatt egy arany vesszővel lassan hátba szúrja a lelkét megsebzett dalnokot.

csm_tannhaeuser_2024_c_wilfried_hoesl_3_0f933e336f.jpgAz I. felvonás fináléja - fotó: © Wilfried Hösl

Az amazonok folyamatos jelenléte egyfajta időtlenséget kölcsönöz a produkciónak, míg a férfiak 13. századot „finoman” megidőző jelmezei határozott tartással ruházzák fel a viselőiket, az egész fehér-fekete-vörösben tartott kosztümegyüttes alapszínei pedig egyértelmű jelentésekkel bírnak. A díszletek közül a leghatásosabb a II. felvonás folyamatos mozgásban lévő fehér függönye, mely a maga rafinált irányváltásaival a kettősben végig elválasztja egymástól Erzsébetet és Tannhäusert – Castellucci ezzel lírai vízióvá emeli a duett legmélyebb tartalmát.

csm_tannhaeuser_2024_c_gerhaher_v_mikneviciute_k_f_vogt_c_wilfried_hoesl_3f7b552d41.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Wilfried Hösl

A II. felvonást záró külső zarándokkar alatt az addigi világ elsüllyed, a fény egyedül a proszcénium nyílás feletti nőalakot világítja meg, mely összekötő kapocsként szolgál. Az utolsó rész időtlensége ugyanis a jövőbe vezet. Egy (kissé didaktikus) vetítés jelzi Erzsébet várakozásának idejét (egy perctől évmilliárdokig), miközben az elhunyt nő és Tannhäuser testét szobrokra, csontvázakra, végül mindössze két fehér porhalomra cserélik az Idő láthatatlan urai. Az üdvözítő zárókar alatti sötétben beforduló ravatalokon immár a két énekes saját keresztneve olvasható, akik fognak egy-egy maroknyit a „saját poraikból”, s amikor kiszórják a kezükből, azok az idő végtelenjében végre egyesülnek. Keserű és mégis felemelő diadal, de hiszen éppen ezt komponálta meg Richard Wagner is!

csm_tannhaeuser_2024_c_wilfried_hoesl_5_42302cc5f8.jpgA dalnokverseny - fotó: © Wilfried Hösl

A Tannhäusert Münchenben 1867-ben Hans von Bülow tanította be, a mű tehát több mint százötven éve a törzsrepertoár része. A Bayerische Staatsoper zenekara ennek megfelelő magabiztossággal birtokolja nem csupán a szólamokat, hanem az ethoszt is. Sebastian Weigle kissé mechanikusan indította az első két felvonást, de mindhárom finálé fokozása mintaszerűre sikeredett. Efölött a jeles német karmester ismeri azt a titkot is, miszerint a Wagner-operák lényege nem harsányságukban, hanem éppen ellenkezőleg, az áttetsző, már-már kamarazenei pillanataikban rejlik. Weigle pedig számos ilyen momentummal örvendeztette meg az ínyenceket.

csm_tannhaeuser_2024_k_f_vogt_c_wilfried_hoesl_2_fdae642a7d.jpgKlaus Florian Vogt a II. felvonás fináléjában - fotó: © Wilfried Hösl

A 2017-es premier-szereposztásból egyedül a címszerepet éneklő Klaus Florian Vogt maradt meg az idei, július végi sorozatra. Mély és nagyon emberi alakításán meglátszik az egykori gondos szerepelemzés, bukott, világból kiábrándult szőke, ötvenes Tannhäusere már sokkal inkább csak sodródik az árral, mintsem maga alakítaná sorsát. A németek (egyik) első számú Wagner-tenorja nagyon tudja a szólamot, inkább természetesen énekel, mintsem túldeklamál – magával a hangszínnel azonban aligha van emberi fül, mely képes lenne megbarátkozni. A nagyívű karriert futó Elisabeth Teige egyenes szólamvezetésével, és némileg lebegő, ám kordában tartott hangjával vokálisan már kissé távol került Erzsébet szólamától (Turandot is a repertoárján van!), ám a szerep egyszerű asszonyi letisztultságával képes magán tartani a figyelmet. A húzásmentesen előadott (és ezáltal igencsak unalmasra nyúlt) Vénusz-jelenetben Yulia Matochkina hatalmas, dúsan áradó szláv mezzójával méltón képviselte a szerelemistennőt – akiből talán éppen emiatt az állandó fortissimo miatt lehetett csömöre Tannhäusernek, a dalnoknak.

lm0a3387.jpgJelenet a III. felvonásból - fotó: © Wilfried Hösl

A Grazból induló Andrè Schuen az elmúlt évtizedben a jelentősebb baritonok közé került. Ha felfelé egy gondolatnyit szűkülő orgánuma szépségében nem is vetekedhet Hermann Preyével vagy Eberhard Wächterével, mindenképpen méltó Wolframmá érett – immár egy München méretű házban is. A német dalkultúrán csiszolódott művész minden megszólalása egyedi és élményszerű. Wolframjából száműz minden fellegek felett járó és impotens szerelmi álmot; hátrébb lép, s mint egy ifjú Gurnemanz az események krónikása és olykor csendes mozgatója lesz. A nem élete legjobb napját kifogó Ain Anger érdeme, hogy kimozdította Hermann szerepét a Madarász Henrik-felé fehérszakállú, impotens bölcselkedésből, és Daland, a világot jól ismerő és értő figurája felé vitte a figurát. Ez az őrgróf átérzi unokahúga baját, s a dalnokversenyt éppen ezért nem véletlenül tematizálja, monológja közben pedig alig várja, hogy Ámor nyilai kiröppenjenek az ősi csarnokban. Jonas Hacker a hagyományosnál jóval keményebb és karcosabb Walter volt, a veterán Martin Snell súlyt adott Biterolf rövid monológjának, a dalnokegyüttest pedig méltón egészítette ki Reinmarként Köpeczi Sándor.

5b3a5-tannhaesuser_k_f_vogt_c_w-e1496936108771.jpgKlaus Florian Vogt  a III. felvonásban - fotó: © Wilfried Hösl

„Bayreuthi szereposztás!” – sóhajtott fel egy idős úr a szünetben. Bár a két főszereplő valóban ingázott a Wagner-szentély és a Staatsoper között, kérdés, hogy létezik-e még az egykor jogosan hivatkozott bayreuthi minőség. A müncheni előadással egyenrangút ki lehet állítani még vezető operaházakban, sokkal jobbat azonban ma nem, az nem lehet kérdés, hogy a jelenleg futó bayreuthi gondolatiságában messze nem üti meg ezt a mértéket. Az Opernfestpiele válogatott közönsége tehát elégedetten távozhatott a színházból. Aki pedig arról beszél, hogy húsz-harminc-ötven évvel ezelőtt mennyivel jobb énekesek álltak rendelkezésre világszerte, az most rohanjon még élőben meghallgatni kedvenc műveit, hiszen húsz-harminc-ötven év múlva valószínűleg legalább ekkora lesz a „minőségromlás” a mai állapothoz képest!

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Romeo Castellucci Richard Wagner Tannhäuser Bayerische Staatsoper André Schuen Klaus Florian Vogt Sebastian Weigle

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5718464845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (236) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (10) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (6) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása