Schlumberger Tóni kelepcébe kerül

2022.05.06. 08:32 caruso_

„– Hé, tovább kell mennünk!
De a kocsinak annyi!
Akkor nem mehetünk tovább…” – ezzel a meglepő és németül sokkal erősebben hangzó párbeszéddel kezdődik az 1930-as évek egyik legizgalmasabb zenés színpadi műve, az igen hosszú című Mahagonny városának felemelkedése és bukása. Kurt Weill és Bertolt Brecht művének címszereplője tehát kivételes módon nem egy személy, hanem egy város. Az opera többek között azért is különleges, mert a műfaj ősi vitájában – azaz: mi a fontosabb, a zene vagy a szöveg – ezúttal a szöveg felé billen a mérleg nyelve. Kevés olyan időszaka van az elmúlt évszázadnak, amikor a Mahagonny ne lett volna aktuális. Mindez persze korántsem jelenti azt, hogy állandóan repertoáron lett volna, sőt: a nácik tiltották, az USA-ba pedig csak az 1970-es években jutott el. Okkal. Lehet szeretni a Mahagonny-t, vagy fintorogni jobbról és balról, az azonban tagadhatatlan, hogy a szerzőpáros valamire nagyon ráérzett. A korabeli kapitalizmus kritika pedig ma éppúgy érvényes, hiszen naponta érezzük a saját bőrünkön, hogyan falja fel az embert a fogyasztói társadalom.

01_33.jpgAz opera nyitójelenete

Kurt Weill természetszerűleg ritka vendég az egyre szűkülő és szürkülő olasz operai palettán. Ezért is különlegesen örömteli esemény a Teatro Regio di Parma április végi premierje. Bár a mű címe gyönyörűen hangzik olaszul is – Ascesa e caduta della città di Mahagonny –, a színház (vélhetően jogörökösi nyomásra) úgy döntött, hogy német nyelven tűzi műsorra az operát, csupán a narrátor prózáját fordították le. Ez a kétnyelvűség nem tett jót az előadásnak, ráadásul a helyi publikum a zömében hazai művekre épülő repertoár miatt évszázadok óta megszokta az anyanyelven befogadható előadásokat. A színház döntését azonban az élet mégis visszaigazolta: a vírushelyzet miatt – Olaszországban még mindig kötelező a beltéri maszkviselés – a második előadásra már négy beugró énekest kellett hirtelen összeszedni a világból, természetesen német nyelvterületről.

02_27.jpgAz aranyásók érkezése

A premier érdekességének ígérkezett, hogy az évek óta visszavonultan élő Henning Brockhaust bízták meg a produkció színpadra állításával. A veterán rendező hosszú ideig képviselte a „német modernséget” az olasz operaházakban (azon ugyan bőven lehetne vitatkozni, hogy munkái mennyire voltak „modernek” vagy „tipikusan németesek”). Az előadás előtti bemondás előbb a beugrókat mutatja be, majd a telefonok kikapcsolása mellett a kötelező maszkhasználatra figyelmeztet, végül a művészek Ukrajna melletti kiállásáról biztosít. Világjárvány, háború – kiváló táptalaj egy Mahagonny-interpretációhoz! Mindebből az aktualitásból azonban semmi sem valósul meg a következő 3.5 órában.

04_23.jpgJenny: Nadja Mchantaf

Mintha Brockhausnak az égvilágon semmi sem jutott volna eszébe Weill és Brecht művéről. Mindenfajta értelmezés nélkül, üres musicalként állítja színpadra az operát, még arra sincs gondja, hogy az egyes jeleneteket tisztességesen lerendelkezze. Lehet, hogy ő is ahhoz a generációhoz tartozik, mely olyan hatalmas művészegyéniségeken szocializálódott, akik megoldanak mindent, kisugárzásukkal betöltik a teret. Ám ennek a generációnak az utolsó mohikánjai is 70 év felett vannak. Így maradt a mai nagyvárosi vetítés, a fehérre festett arcok, a ténfergés, a háttérbe húzódó gézes-maszkos arctalan tömeg és elöl a sürgő-forgó rikító balettlányok hada. A modernség netovábbját egy jegesmedve képviselte. Egyetlen emlékezetes jelenet a Jimmy elítélése utáni Benares című szám volt. Itt értelmet nyert, ahogy a szólisták kiengednek a szerepükből és rájuk szakad a nihil.

 03_25.jpgJelenet az I. felvonásból

Margherita Palli díszleteit a széria végén nyugodtan tovább lehet értékesíteni, biztos akad olyan trupp, amelyik szívesen eljátssza benne a La Mancha lovagját. Giancarlo Colis neve szerepel a színlapon jelmeztervezőként, de, hogy valóban végzett-e bármiféle munkát, vagy csak szétosztotta a kínai bálabontásból felvásárolt ruhákat, az rejtély marad. A rendező munkáját könnyítette Valentina Escobar koreográfus is. Táncaiból éppen csak a stílus és a fantázia hiányzott. Miután Brockhaus magára hagyta a szereplőit, azok kénytelenek voltak korábbi tapasztalataikból vagy saját eszköztárukból építkezni. Csak hát a Mahagonny alapja a szöveg, Brecht minden mondatának súlya, jelentése van. Hogy a szereplők viszonyulnak-e egymáshoz, vagy a legendás brechti elidegenítés mentén épphogy nem viszonyulnak, az más kérdés, mindenesetre a magán tengés-lengés egyik úton se vezetett sehova.

10_5.jpgJelenet a II. felvonásból

A pármai előadás másik érdekessége a rendezői segítségnyújtás elmulasztása mellett a zenekari interpretáció. Christopher Franklin helyes tempókat véve és gondosan ügyelve a szólistaegyüttesre dirigálta végig az estét. Az Orchestra dell Emilia-Romagna Arturo Toscanini híres Verdi-zenekar, mely az 1930-as évek berlini dzsesszes muzsikájával először találkozott. A hatás igen különös, az együttes ugyanis gyönyörűen muzsikálja Weillt. A Mahagonny azonban nem a Norma...

05_21.jpgÖzvegy Begbickné: Alisa Kolosova

A szólistagárdában a hölgyek kerültek erőfölénybe. Alisa Kolosova idővel nagyszerű Begbickné lesz. Tartalmas voce, dögös nő. A szerephez egyelőre hiányzik az életkora, még nem kiélt kaszírnő, hanem nagyon is vérbő madame, aki még innen van a vágyakon és nem túl. Orosz akcentusa ad egy kétes színt a figurának, érdemes lenne németre cserélni. Az utolsó pillanatban érkezett a produkcióba Nadja Mchantaf, a Komische Oper őszi premierjének Jennyje. Érződik rajta a legjobb német iskola, gondolkodó énekesszínész, minden mondata mögött értelem lapul, igazi birtokolhatatlan macskanő. Okosan beosztott szopránja kissé fáradtnak tűnt, mely remélhetőleg átmeneti probléma csupán.

07_9.jpgJimmy: Tobias Hächler

Az opera főszereplője papíron a lázadó Jimmy Mahoney. A casting direktor sajnos melléfogott, amikor leszerződtette Tobias Hächlert. A német tenor vokálisan sem egészen ura a szerepnek, de az igazi gond az, hogy egyszerűen nincs jelen a színpadon. Az előadás főhős nélkül maradt, így Mahagonny városának bukása is értelmét vesztette. Hächler figurája, viselkedése ugyanis a legkevésbé sem emlékeztet egy moralizáló alaszkai favágóra, sokkal inkább a Cirkuszhercegnő Schlumberger Tónijára. A Joe-t játszó kedves mackós Jerzy Butryn jelentős Wagner-basszussá érhet. A beugró Simon Schnorr (Spórolós Billy) az a típusú ártalmatlan dilettáns, aki minél jobban igyekszik, annál jobban leveti magáról a színpad. Schnorr nagyon igyekezett.

08_4.jpgHétszentség Mózes: Nagy Zoltán

Újabb remek szereppel bővült Nagy Zoltán repertoárja. A bariton kiváló német dikcióval oldja meg az alkatától távolálló brutális gengsztert – felelőtlen gigerlit csinál belőle. Nagy Zoltán élvezi és uralja a játékot, Hétszentség Mózese túlélésre van kódolva, az ilyen alak mindig talpra esik – vagy Begbickné ágyába. Ám azzal, hogy a rendező valamiféle szerelmi szálat sző az özvegy és Mózes köré (ellenpontozva a Jimmy–Jenny duót?), a harmadik bűnöző, Fatty céltalanná válik. Matthias Koziorowski az előadás délelőttjén érkezett Pármába, így az egész próbafolyamatot megúszta. Ennek ellenére éles karaktertenorjával lenyűgözően pontosan illeszkedett a zenei együttesekbe. Nem tudni, ösztönösen vagy egy korábbi produkcióból átemelve, de a fináléban volt egy apró gesztusa: „Ám ez a Mahagonny Mit sem nyújt, ha pénzetek nincs, Mindent ont, ha pénzetek van, És ha pénz nincs, minden eltűnik, A pénz az egyetlen támaszunk” – énekli a három csalódott városalapító. Míg a többiek karba tett kézzel állnak, Koziorowski úgy érinti össze ujjait, mint egykor Angela Merkel. Na, ezek a leheletfinom, messzire mutató gesztusok adják a Színház értelmét!

09_3.jpgA Box-jelenet

A fenti, Közép-Európából indult, és számos nyugati előadáson csiszolódott fanyalgásnak van egy másik olvasata is. A Teatro Regio di Parma idei stagionéjában egy operett-egyveleg, valamint a Carmen, A kegyencnő és a Norma szerepel. Ilyen operák mellett a Mahagonny igencsak merész vállalkozás. A közönség soraiban az elmaradhatatlan helyi nobilitások mellett feltűnően sok volt a diák, akik csendben figyelték végig az estét. Ha a produkciót „modern operai missziónak” szánták és a pármaiak elégedetten távoztak, mégis megérte létrehozni az előadást.

Az előadás megtekinthető: itt

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kurt Weill Mahagonny Teatro Regio di Parma

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1917824899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (2) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (4) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (2) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (2) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (2) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (50) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (6) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (10) Bayerische Theaterakademie München (9) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (11) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (183) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (7) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (50) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (2) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (3) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (20) Gianni Schicchi (3) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (45) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Holloway (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (7) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (27) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (1) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (1) Operaház (117) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (8) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (5) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (11) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (16) Richard Wagner (39) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (3) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stéphane Degout (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (3) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (1) Théâtre Royal de la Monnaie (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (1) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (11) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása