Az Operaház válsága

2013.02.26. 14:07 caruso_

Bubik_borító.JPGA héten ismét sikerült egy igen különleges könyvritkaságra bukkannom. Sajnos az illető antikvárium is tisztában volt a kiadvány raritásával, így az árát megfelelően lőtte be. Az alig ötven oldalas füzetecske hívogató címe: A M. Kir. Operaház válsága. Bubik Árpád, a buzgó szerző, - aki magát a Magyar Művészek Szövetkezetének ügyvezető-igazgatójaként tünteti fel - bizonyára a saját zsebéből fizette műve megjelenését. De ki is volt ez a bizonyos Bubik, aki 1925-ben anyagi áldozatot nem kímélve hívta fel a figyelmet önmagára azzal, hogy egy kötetet szentelt annak, hogy bejelentse: ismeri a válságból kivezető utat. Az illető úriember életéről kevés feljegyezni valót tart fontosnak a magyar színháztörténet. Orosházán született 1896-ben, az I. világháború után egy termelőszövetkezetet igazgatott. A 20-as években már Pesten találjuk a Programm című színházi újság szerkesztőjeként, majd külföldön élt, ahol különféle stagione-társulatokat vezetett. 1933-ban (!) Németországba költözött, Berlinben több színházat – köztük Max Reinhardt Theater unter den Linden-jét – bérelte. A szíve azonban hazahúzta, az 1941/42-es évadban az Operettszínházat és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot vezette. Katasztrofálisan. Ahogy ez azokban az időkben oly jellemező volt, ő is zengzetes nyilatkozatokkal kápráztatta el a sajtót, az operett megreformálásáról, „magyarításáról”. Ez abból állt, hogy kiirtott a darabokból a poénokat és kirúgta a zsidó származású színészeket, például Latabár Kálmánt. A közönség viszont sajnos Latyira volt kíváncsi, nem a reform-operettekre. Nyáron már csak Berlinből üzengetett haza, majd igen gyorsan visszavonult. A világháború után Ausztriában élt, majd Argentínában telepedett le. Ekkor szerződtette a szintén hazátlanná vált Dohnányi Ernőt egy dél-amerikai hangversenykörútra, de a vállalkozás nem hozta meg egyikük számára sem a remélt anyagi hasznot. Végül visszatért Európába, 1965-ben, Berlinben halt meg. Bubik életét áttekintve egy szó jut eszünkbe: kalandor. A háború előtt számtalan hasonló impresszárió élt, s működött szerte a világban több-kevesebb sikerrel. Ami különösen kétessé teszi alakját, az a nyílt rokonszenvezés a náci Németországgal.

képeslap02_2.jpg

De térjünk vissza arra huszonkilenc esztendős fiatalemberre, aki úgy érezte, mondanivalója van Pest művelt polgársága számára, melyet egy gyönyörű betűkkel szedett brosúrában tett közzé. Szerzőnk három témában fejtette ki határozott nézeteit: Az Operaház 1925. február 13-án történt bezárásának hiteles története, A magyar és osztrák állami színházak cserevendégjátékairól és végül: Nyílt levél Szász Károly úrhoz. A leglogikusabb kérdés, ami felvetődik a kilenc évtizeddel későbbi olvasóban, hogy miért is zárt be az Operaház egy évad közepén. A világháború és az azt követő forradalmak addig talán sosem-látott válságba sodorták az országot. Az infláció olyan mértékű volt, hogy a művészek bérét minden év szeptemberében újratárgyalták, de a megbeszélt összegek néhány hónappal később már csak töredéküket érték. A zenekar volt az az egységes csoport, amelyik nem bírta tovább és február elején sztrájkot helyezett kilátásba, ha nem rendezik a bérüket. A vezetőség ellenállt, s végül maga Wlassics Gyula igazgató záratta be a színházat majd két hétre, míg megállapodás nem született a további működésről. Sokáig mentek a találgatások arról, hogy ki lesz a színház új vezetője. Végül egy ifjú zeneakadémiai tanár nyerte meg az Operaházat. Radnai Miklós évtizedes működésével aranykorszakot temetett. Ám amíg februárban még Radnai mit sem sejtett a ráváró hatalmas feladatról, addig egy másik fiatalember árgus szemekkel figyeli az operaházi eseményeket. Bubik Árpád olyan határozottsággal rója sorait a válságról, mint aki tökéletesen ismeri a helyzetet és képes játszi könnyedséggel megoldani azt. A válság okait a szubvenció leszállításában, a fegyelem meglazulásában, a tekintély lerombolásában és a művészeti vezetés gyengeségében látja. „Biztosítani kell a tagoknak a megélhetést, el kell bocsátani a nélkülözhető tagokat (magánénekeseket és karmestereket is). Rendezni kell a nyugdíjakat. Nyugdíjazni kell az öregeket és azokat, akiknek művész teljesítménye annyira leromlott, hogy nem üti meg a legszigorúbban megállapított mértéket. Ha az anyagi feltételek meg vannak adva, vissza kell állítani a tekintélyt és a fegyelmet. Keresni kell egy kormánybiztost, aki a hóhérmunkát elvégzi és az új igazgatót bevezeti.” Talán nem nehéz kitalálni, hogy Bubik kit szeretne látni tisztogatás után az igazgatói székben. Zseniális elképzelés, de Klebelsberg miniszter úgy tűnik nem vett tudomást az önként-jelentkezőről. Mint a kötet második részéből kiderül, nem először.

Hofoper.jpg

Bubiknak ugyanis volt egy másik nagyívű terve is. Az osztrák – magyar állami színházak cserevendégjátéka. Azt találta ki, hogy Bécsből néhány estére áthozná a Hofoper és a Burgtheater társulatát, eközben az Operaház és a Nemzeti Színház együttese az üresen maradt osztrák színházakban mutatná meg repertoárja és művészei legjavát. Tanulságos végigolvasni a két színház által bemutatásra javasolt művek listáját. A bécsiek a Falstaffot, a Cosi fan tuttét, Az afrikai nőt és a Trisztán és Izoldát hozták volna, mi a Farsangi lakodalmat (két estén), a Bánk bánt és A vajda tornyát vittük volna. A koncepciók kontrasztja is megdöbbentő a két intézmény között. Az osztrákok látványos európai műsort állítottak össze remekművekből, mi ismét csak bizonyítani akartuk, hogy igenis nemzeti(es) operáinknak helye van a világ színpadain. Az áttörés ezúttal sem sikerült. Noha Bubik minden vezetőnél kilincselt, elméletben mindenki támogatta is, végül a magyar minisztérium lefújta a tervet. Hogy mi oka volt a kulturális csereakció meghiúsítására? Egyedül a racionalitás. Az ország anyagi helyzete ismert, Ausztriáé sem volt különb akkoriban. A nagystílű Bubik egyetlen dolgot nem gondolt végig. Szerinte az egész cserevendégjáték finanszírozható lett volna a színházak esti bevételéből. Bárki, aki látott már költségvetést, tudja, hogy ez tökéletes képtelenség. A legcsodálatosabb azonban a magyar sajtó reakciója, amikor kitudódott a terv. Bubik sűrűn idézi a 8 Órai Újság cikksorozatát, amely betekintést enged az akkori közgondolkodásba. ”…mi már azt sem helyeseljük, hogy a Nemzeti Színház színpada német színészeknek engedtessék – ha csak rövid időre is – át. Nem sallangos sovinisztaságból mondjuk ezt. Bár nem nagyon követeljük, de elvégre nem bánjuk,  ha néhanapján német színészek is jönnek a magyar fővárosba. van azonban itt elég – sőt az elégnél több – színpad a magánvállalkozás kezén: tessék a németeknek azok egyikén ütni föl a sátorfájukat. Ma már nem félünk a német szó erejétől – de a Nemzeti Színházban nem hangozzék el már szó, mint magyar.” Majd rátér a bécsi kiruccanás veszélyeire: „A Nemzeti Színház művészeit meg kell óvni attól, hogy jobb érzésük ellenére, kényszerüljenek tiszta tógájukkal az emigráció alakjai közé keveredni. (Mint ismeretes, ekkoriban a több tízezer régóta Bécsben élő magyar mellett néhány-száz 1919-es emigráns is élt, tőlük óv a cikkíró.) Ez nem a kérlelhetetlenség szelleme, csak annak az álláspontnak időszerű kifejtése, amire szintén figyelmeztetni kívánjuk a Nemzeti Színház bécsi vendégszereplésének előkészítőjét, hogy a Nemzeti Színház művészit meg kell óvni, mi legalább szeretnénk megvédeni őket attól, hogy tekintélyükhöz, nemzeti karakterükhöz és az általuk is képviselt magyar szellem tisztaságához hozzádörgölőzhessék a bécsi ellenségeink konfidensen szereplő társasága.” Klebelsberg miniszter ilyen érvek mellett természetesen azonnal lefújta az akciót.  Az „Atlantis kávéházban hemzsegő kommunisták” így nem tudtak titkos akciót indítani…

Végezetül igen elgondolkoztató a Szükség van-e a M. Kir. Operaházra? című 1925-ös kérdésfeltevés. „Mai parlamentünk legnagyobb részben kisgazdákból és arisztokratákból áll, akiknek vannak őket sokkal közvetlenebbül érintő érdekeik, mint az Operaház létezése. A kisgazdák természetesen nem járnak az Operaházba, azt nem is ismerik és érdeklődést sem tanúsítanak iránta. Legfeljebb egyes előkelő kisgazdáknak az iskolázott fia képezhet esetleg összekötő kapcsot az Operaház ügyében. Arisztokratáink – néhány kivétellel – nem tanúsítanak nagy érdeklődést Operaházunk sorsa iránt de nem is igen van érzékük ehhez. (…) Sokszor halljuk: „agrárállam vagyunk, ezzel mindenki számoljon és így rendezkedjék be” továbbá „fizesse meg az Operaház fenntartását az, aki oda mulatni jár”.”

Bubik könyvecskéjét szórakoztató kortörténeti olvasmányként is lehet lapozgatni. A baj akkor történt meg, amikor húsz évvel később az egykori fiatalember hatalomhoz jutott és elkezdte megvalósítani dilettáns elképzeléseit. S Bubik esete nem egyedi jelenség a magyar színháztörténetben…

Szólj hozzá!

Címkék: könyv Operaház Bubik Árpád

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr935106485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő