Egy nap a múzeumban

2024.02.23. 07:56 caruso_

Georg Friedrich Händel nevéhez mintegy negyven opera és közel azonos számú színpadra állítható oratórium köthető – s mi tagadás, ez a tetemes műjegyzék többé-kevésbé azonos recept alapján készült. Történetük a Bibliában, az ókorban vagy a mitológiában gyökerezik, szerep-leosztásuk és szerkezetük meglehetősen egy kaptafára készült: a hosszabb recitativókat (ezekben bonyolódik a számos csavart rejtő cselekmény) és áriákat (melyek általában egyetlen érzelemről zengenek olykor 8-10 percen keresztül is) csak elvétve követi például duett. Azonban Händel szinte mindig színvonalas zenét írt, egy-két gyöngyszemet és slágert majd’ minden művében találni. Így nem csoda, hogy az elmúlt évtizedekben a színházak lelkesen merítenek az életműből, hol újrafelfedezve a ritkaságokat, hol pedig „csak átfésülve” a slágerdarabok (pl.: Giulio Cesare, Alcina, Rinaldo, Agrippina, Xerxes, Rodelinda) valamelyikét.

420933075_924655525691262_8475905478140504823_n.jpgGiulio Cesare: Gaëlle Arquez - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Mindez Párizsban sincs másként, ahol a főváros két állami fenntartású operaháza közül a népszerűbb művek az Opéra Bastille-ban kerülnek színre, míg a balettek, az ínyencségek és a barokk alkotások a Palais Garnier-ban kapnak helyett. Ha érthető is ez a felosztás, valójában a nagyoperák előadására épült 2200 fős monumentális Garnier Palota hatalmas nézőtere és akusztikája nem igazán kedvez a kevés szereplős, kis zenekarra komponált preklasszikus alkotásoknak, így Rameau, vagy éppen Mozart operái szinte eltűnnek a Hugenották és az Aida méreteihez készült térben. Ám miután ezek a művek töretlen népszerűségnek örvendenek Párizsban, a színház vezetőségének számos oka volt, hogy 2011-ben műsorra tűzze a zenéje és története okán is közkedvelt Händel-opust, a Giulio Cesarét.

420545070_924655539024594_4334191964619269857_n.jpgCleopatra: Lisette Oropesa - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Mindenekelőtt az Opéra rendelkezésére állt a kor legnépszerűbb és legizgalmasabb francia koloratúrszopránja, Natalie Dessay, akinek két hangszalagcsomó-műtét és számos zajos nemzetközi lemondás után a Händel-éneklés és Cleopatra bravúrszerepe egyszerre belső megerősítést és méltó színpadi visszatérést jelentett. És bár Dessay két évvel később végleg búcsút mondott az operaszínpadnak, egyedi zamatú és teljes értékű alakítását DVD-n az utókorra hagyományozta. A művészt a produkcióban megbízható barátok vették körül Emmanuelle Haïm karmesternő és Laurent Pelly rendező személyében. Még 1997-ben a pályája elején járó Dessay vitte sikerre Pelly első operapremierjét, a lyoni Orfeusz az alvilágban-t, kapcsolatuk (melynek legmaradandóbb alkotása, Az ezred lánya ma is több városban látható) mindvégig gyümölcsöző maradt. A francia rendező azok közé az alkotók közé tartozik, akik mindig nagyon profi, ízléses, kellemes és közönségbarát produkciókat hoznak létre – gondosan ügyelve arra, hogy munkáikban véletlenül se állítsanak semmi relevánst.

420536302_927023022121179_510953438316938171_n.jpgJelenet, középen: Lisette Oropesa - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Händel operái valóságos ajándékok a szárnyaló fantáziájú rendezők számára, hiszen fordulatos cselekményük és laza meseszövésük bármilyen korban és színpadi szituációban működtethető, éppúgy lehet belőlük véres történelmi dráma, mint kacagtató komédia. Csak egyet nem szabad megtenni: gondolat nélkül magukra hagyni a művészeket, a három és fél órás játékidejű operák ugyanis könnyen gyötrelmes és nyúlós estévé válhatnak. A párizsi Giulio Cesare 2011-ben nagy sikert aratott, a rendezés idén februárra már túljutott a harmincadik előadáson, pedig 2014 óta a raktárban pihent. Bár a mostani felújítást végző Laurie Feldman világszerte foglalkoztatott felújító-betanító és Pellyvel is többször dolgozott együtt, ezúttal úgy tűnt, mintha pusztán a színpadi járásokat sikerült volna precízen átadnia a vadonatúj szereplőgárdának. Így míg a nagyszabású díszletek és kosztümök ragyogtak, az eredeti produkció mondaivalójából, humorából, szellemességéből nem sok maradt, az egykori ügyetlenségek viszont felnagyítódtak.

420983388_924655515691263_5327767443017936504_n.jpgLisette Oropesa és Gaëlle Arquez - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Pelly viszonylag egyszerű (de korántsem újszerű) ötletre építette fel a rendezését. A koncepció alapja, hogy a kariói Grand Egyptian Museum-ban (GEM) egész nap pakolnak a munkások, miközben a raktérben a dolgozók számára láthatatlanul (Chantel Thomas monumentális és szellemes díszlete méltó az intézményhez) a Giulio Cesare életre kelő ókori hősei lineárisan végigjátsszák az opera történetét. A szereplők – huncut kis manóként – természetesen folyamatosan elmozgatják a múzeumi tárgyakat (oszlopokat, szőnyegeket stb.), amit konstatálva a dolgozók (kevés hasonló minőségű válogatott statiszta-csapat van ma a világban!) rendre igencsak értetlenkednek. Ez vicces is lenne, ha a rendező következetes maradna önmagához, ám olykor nem tud ellenállni, és például Tolomeo a munkásokkal fogatja el Sestót – totális színpadi kavarodást okozva ezzel a játéksíkok között. Külön pikantériát kölcsönöz a koncepciónak, hogy a GEM csak 2023-ban nyílt meg, tehát a 2011-es rendezés legalábbis a közeljövőben játszódik. Az még elképzelhető, hogy a gigaköltségvetésű egyiptomi múzeumot úgy sikerült megépíteni, hogy egy nagyobb szélvihar feltéphesse a raktár ajtaját (...) és láthatóvá váljon a sivatag (a következő jelenetben a munkások már egy hajómakett vitrinjét pucolják...), az azonban kissé riasztó rendezői jövőkép, hogy az intézmény tele van a jelenleg Európában található szobrokkal és torzókkal, sőt barokk festményekkel – tehát, ha komolyan értelmezzük Pelly vízióját, Egyiptom nemsokára leigázza és kifosztja a kontinensünket....

417391039_927023008787847_5147535306612397419_n.jpgGiulio Cesare: Gaëlle Arquez - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

A szórakoztatónak készült és valaha apró viccekkel telezsúfolt, mára kiüresedett rendezés ebben a formájában egyetlen módon lenne még életképes: a makulátlan zenei megvalósításban, egymást túllicitáló bravúrénekesekkel. Az Orchestre de l’Opéra national de Paris élén álló Harry Bicket ugyan precízen, ám meglehetősen sótlanul interpretálta Händel sziporkázó partitúráját. Olybá tűnt, mintha az angol maestro az egész művet egyetlen tempóban vezényelte volna végig, így az előadás olyan monotonná vált, mint egy sivatagi tevegelés. Bicket nem ügyelt arra, hogy karmesterként úgy építse fel produkcióját, hogy minden felvonásnak legyen két-három zenei csúcspontja, melyekre feljuttatja az együttesét – és a nézőket.

420496870_927023032121178_2945133542687568374_n.jpgCleopatra: Lisette Oropesa - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Talán a 2011-es párizsi premier tapasztalataira építve gondolhatták azt a szereposztás felelősei, hogy a Giulio Cesare főszereplője a primadonna, Cleopatra – így elsősorban Dessay hiányát kellett pótolniuk. (A helyzet valójában bonyolultabb, az operának öt egyenrangú főszereplője van, Cesare, Cornelia, Sesto, Cleopatra és Tolomeo, de talán csak a Salzburgi Ünnepi Játékok engedhette meg 2012-ben azt a luxust, hogy öt egyenrangú sztárt szerződtessen.) Hogy miféle gyors erózió ment végbe a műfajban az elmúlt évtizedben, jól jelzi az az egyszerű tény, hogy Natalie Dessay bizony ma már pótolhatatlan, nincs hozzá hasonló szoprán egyéniség. A Cleopatra szerepét átvevő MET-sztár, Lisette Oropesa életrajzából megtudható, hogy a kubai származású amerikai szoprán vegán és maratonfutó (Vajon mit evett Leontyne Price vagy Joan Sutherland?). Sajnos a fogorvosa nevét nem közlik, pedig a ragyogó fogsor a művésznő elsődleges éke. Oropesa Erna Bergerre emlékeztető igencsak régimódinak tetsző hangadással, és erős, helyenként kellemetlen vibrátóval énekel, miközben természetesen a virtuóz szerep minden hangja tisztán megszólal. A művésznő otthonosan mozog a színpadon – egy az egyben átvéve Dessay mozdulatait, csupán a tapsrendnél vált át a fiatal és bájos Netrebko csitriségére. A vészharangok jogosan konganak, ha a világ egyik legkeresettebb szopránja ennyit tud.

417405852_927023035454511_8471399676188758238_n.jpgJelenet, középen: Rémy Bres - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Az operaszínpadokat egyre jobban ellepik a jobbnál jobb kontratenorok, lassan száműzve a 20. századi barokk produkciók anakronisztikussá váló, nadrágba bújtatott mezzoszopránjait. Hiába csodálkoznak rá néhányan még mindig a falzett-hangképzésre, férfi szerepekben a magas hangon éneklő férfiak természetesebben hatnak ma a színpadon, mint a mély hangon éneklő nők (tisztelet a kivételnek). A Giulio Cesare felújításán is kontratenorra bízták a címszerepet, melyet idén vett át Gaëlle Arquez – talán a kiváló francia mezzoszopránnak nem talált a színház egyéb testhezálló feladatot az évadban. Értékes voce, makulátlan hangképzés és stílusismeret jellemzi a dekoratív művésznőt. A világhódító hadvezér figurája helyett Arquez már alkatánál fogva is inkább egy kicsit esetlen, ám kedves szerelmes kamaszt ábrázol. Az operában azonban van egy hasonlóra írt figura, Sesto, akinek felnőtté válása (azaz, hogy megtorolhassa apja gyilkosát) a mű egyik vezérmotívuma. Emily D'Angelo szerencsés alkat, némi sminkkel valódi elveszett mai tinédzserré válik, miközben éneklésében van valami fanatikus keménység. Az özvegy Cornelia szerepét nagy kultúrával interpretálja az inkább oratórium-éneklésre termett Wiebke Lehmkuhl, az azonban nehezen érthető, hogy miért bomlanak ezért az asszonyért a férfiak.

417396374_927022978787850_6919862272330667016_n.jpgTolomeo: Iestyn Davies - fotó: ©Vincent Pontet / OnP

Iestyn Daviesnek nem sikerült eldöntenie, hogy komikusra vagy zsarnokira vegye Tolomeo figuráját, mely így leginkább súlytalanná vált – az angol kontratenornál egyébként is vannak izgalmasabb hangok és énekesek a piacon. Az idő múlásával egyre megmagyarázhatatlanabbá válik Luca Pisaroni karrierje. Hangja, ha jól képzett is, teljesen érdektelen, Achila, a marcona katona szerepében színpadi viselkedése pedig szinte dilettánsnak hat. Nireo rövid szerepében felhőtlenül lubickol Rémy Bres, a stúdiós Adrein Mathonat (Curio) feltűnő basszus hang birtokosa.

420482308_927023018787846_6933392582964444662_n.jpgFotó: ©Vincent Pontet / OnP

Laurent Pelly Giulio Cesare produkciójának végén beesteledik. A munkások hazamennek, csupán a visszatérő őr lámpája pásztázza végig a láthatatlan semmit – azaz a finálét éneklő szereplőgárdát. Együtt dalol élő és holt. A megfogyatkozott nézők pedig már egyben reménykednek éjjel negyed 12-kor: nehogy hajnalban elölről kezdjék...

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Julius Caesar Georg Friedrich Handel Opéra national de Paris Laurent Pelly Lisette Oropesa Luca Pisaroni Gaëlle Arquez

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2218337253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása