Lelkiismeretfurdalás nélkül?

2023.08.04. 07:14 caruso_

Cherubini mint klasszikus mester és új, egyéni út kialakítója, örökké ragyogni fog a művészet történetében. Komoly, gyakran a sötét töprengésig az; mindig a legélesebben jellemző eszközt választja, ennélfogva ragyogóan színgazdag. Óriás az átfogó gondolatban és az egyes részletekben… néha szaggatottan, odavetett ötletekkel dolgozik, de az alapeszmében mindig összefüggő” – állapította meg igen találóan a kortárs Carl Maria von Weber, aki nemcsak sikeres komponista volt, hanem gyakorló operakarmester is. A Faniska 1806-os bécsi ősbemutatója után pedig Haydn és Beethoven(!) is koruk legnagyobb zeneszerzőjeként ünnepelték az olasz származású, de Párizsban kiteljesedett Luigi Cherubinit.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18385_41ef43ec20aa2f665302e9ebe55607e4_meda9e_020.jpgMédée: Sonya Yoncheva - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

A komponista nimbusza azonban gyorsan kopásnak indult. Még életében ugyan a zenetörténet része lett, munkáit emlegették és hivatkoztak rájuk, csak éppen már színpadra nem kerültek – pedig Franciaország talán legviharosabb évtizedeinek, a Nagy Forradalomtól Waterlooig terjedő időszaknak volt távolságtartó, mégis érzékeny zenei krónikása. Így operái magukon viselik a korabeli párizsi események lenyomatát, és ma is segíthetnének dekódolni azokat. Az utókor fintora, hogy művei közül nem a zenetörténet szempontjából fontos szabadító operák, a Lodoïska, az Elisa vagy A vízhordó maradtak olykor színpadon, hanem az időtlen mitológiai témát feldolgozó Médée. Míg a prózai deszkákon Corneille és Racine halála után leáldozott a klasszicizmus, sőt, 1799-ben már Beaumarchais, a Figaro-trilógia írója is elhunyt, a párizsi operaházakból lassabban tűntek el a mitológiai témák. Holott Cherubini – ráérezve az idők szavára – harmincegynéhány operájának csak kis hányadában kirándult az Ókorba, sőt, a Gluck reformoperái által negyedszázaddal korábban magára hagyott ösvényt talán épp ő zárta le végképp a Medeával.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18428_df12a5000331c02c92aeeb51060e5604_meda9e_039.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

Van valami megható abban, hogy Berlinben 2018-ban Daniel Barenboim sugallatára és vezényletével éppen a Staatsoperben vették elő a Médée-t, abban a színházban, amelyben 1800-ban először felcsendült németföldön. (Gondoljunk bele, milyen súlya és méltósága lenne, ha Budapesten ma is az első Nemzeti Színházban nézhetnénk Az ember tragédiáját vagy a Hunyadi Lászlót, azok között a falak között, ahol először megszólaltak. Beláthatatlan az az önkép-rombolás és a kulturális emlékezet pusztítása, melyet a mindenkori politikusok hajtottak végre nemtörődömségből vagy önös érdekektől vezérelve.) A produkció 2020 után idén júliusban ismét látható volt néhány estén az Unter den Lindenen.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18430_921861fdab7d736cf7c8e3d173a17c60_meda9e_040.jpgElsa Dreisig (Dircé) és Charles Castronovo (Jason) - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

Ahhoz, hogy Cherubini nem érdektelen operáját a maga puszta valójában elő lehessen venni, két dologtól kell megszabadítani. Elsősorban az elmúlt két évszázadban az eredeti partitúrára rárakódott „salak rétegektől”, másodsorban – bármilyen furán is hangzik – a legendás Maria Callas emlékétől. Már maga a komponista is változtatott, húzott a kezdetben nem különösebben sikeres operáján a párizsi ősbemutató után, mely Berlinen és Bécsen keresztül indult hódító útjára. A legdrasztikusabb beavatkozásra 1855-ben Frankfurtban került sor, amikor is Franz Lachner (részben Cherubini művei felhasználásával) megszüntette az egykori prózai dialógusokat és recitativókkal látta el a művet. Végül az utolsó „simításokat” az 1900-as évek elején Carlo Zangarini (Puccini és verista kortársai librettistája) végezte a szövegkönyvön. Ekkor lett Médée-ből Medea, francia opéra-comique-ból olasz pre-bel canto opera – és ezt a kanonizált változatot vitte sikerre 1953-tól Callas is. Az elmúlt évtizedek zenei igényességének hála mára elkészült az ősváltozat kottakiadása, melyhez az utóbbi években egyre több színház tér vissza, így a berlini is, ahol az opera Sergio Morabito rövid, célirányos prózájával került bemutatásra (miközben például a MET-ben az olasz változatot adják).

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18432_b9ca7f7475058267ba77d872bf27cafc_meda9e_055.jpgCharles Castronovo (Jason) és Sonya Yoncheva (Médée)
Fotó: @Bernd Uhlig (2018)

Különös, hogy létezik még egy szerep, mely felett ma is kísért Maria Callas árnya. Míg egyéb nagy alakításai a történelemkönyvek aranylapjai közé kerültek, a Lammermoori Lucia, a Norma vagy a Tosca esetében izgalmas, de meghaladott lett a görög szoprán olvasata, a bel canto énekkultúrában is új utakat nyitott Edita Gruberova, Mariella Devia vagy Cecilia Bartoli művészete, ám Medea figurája még ma – több mint fél évszázad után – sem tudott megszabadulni attól, amit Callas felépített. Bár azóta számos nagy szoprán énekelte el a szerepet, teljesen önálló olvasatot egyikük sem tudott kialakítani. Talán ez lehet az egyik oka, hogy az eredeti műnek még nem készült el a referencia-felvétele sem.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18442_4d52a0ff3781a1f31c567b01d4470880_meda9e_088.jpgSonya Yoncheva (Médée) - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

A Médée primadonna-opera. Csak akkor lehet elővenni, ha rendelkezésre áll egy olyan énekesnő, aki vokálisan és színészileg is képes elbírni azt az iszonyú terhet, melyet a két és fél felvonásnyi állandó jelenlét megkövetel. Cherubini műve ebből a szempontból „női opera”, így új nézőpontok után kutatva érdemes és jogos is női rendezőre bízni a színpadra állítását. Amikor a nyitányt követően Berlinben szétment a függöny, Dircét, az aggódó menyasszonyt épp két szolgálólánya rángatja-kínozza. Ha a néző nem tájékozódott volna előre, ebben a pillanatban bizonyossá vált számára, hogy bizony ám nő rendezte a darabot. Mégpedig a lassan félévszázados jubileumát ünneplő Andrea Breth, aki 2005 óta foglalkozik a prózai előadások mellett operákkal is. Tehát lett volna ideje megtapasztalni olyan szakmai nüanszokat, mint hogy egy III. felvonás nagyáriáját nem szabad úgy elénekeltetni a főhősnővel, hogy közben kilométereket gyalogoltatja. A produkció esztétikailag is ingatag lábakon áll: Martin Zehetgruber forgószínpadra szerelt nyers alumínium díszletei kifejezetten csúnyák. A sikeresen érvényesülő rendezőnő egyetlen gondolatfüzérre építi fel a Médée-produkciót, mégpedig arra, hogy az aljas férfiak hatalmukba kényszerítik, játékszerüknek tartják, elnyomják, megalázzák, őrületbe és halálba kergetik az ártatlan asszonyokat. Créon egy csődközeli vállalatigazgató egyetlen lányát Jasonhoz kényszeríti. Az aranygyapjú elrablójához képest még A mantuai herceg is mintaférj: Jason ugyanis menyasszonya, leendő apósa és a teljes vállalati kollektíva előtt demonstratívan ölelgeti Dircé egyik szolgálólányát. Innen nézve nem csoda, hogy Médée – egy Kundry-szerű loncsos törzsi varázslónő – nem tudta elfogadni, hogy gyermekei apja elhagyta őt. Ő és Dircé tehát nem többek, mint a férfiak áldozatai, ezért minden tettük indokolt, már-már megbocsátható. A Staatsoper férfi (és persze nem csak férfi) nézőit pedig furdalja csak a lelkiismeret, hogy a címszereplő miattuk gyilkolja le a teljes szereplőgárdát!

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18437_72227f7b85cbbc7509ef8e2b4569a955_meda9e_063.jpgSonya Yoncheva (Médée) - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

A berlini előadás a premier óta Sonya Yoncheva alakítására épül. Nem ok nélkül. Yoncheva ugyanis birtokában van a szerep alapkövetelményének: minden porcikájában primadonna. Olyan színpadi személyiség, aki nem csak hogy magára vonja a fényt, de sugározza is azt. Olyan asszony, énekesnő, akinek nevére bejön a közönség. Maga a primadonnaság nyilvánvalóan megmagyarázhatatlan és taníthatatlan. Egyszerre tűnik el a szerep mögött és mégis megmarad önmaga. Yoncheva mindezzel rendelkezik, képes uralni az előadást, annak ellenére, hogy a rendezőnő a remekbe szabott kosztüm mellé furcsa, trampli járást, gesztusokat követel a művésztől, melyek az éneklést sem könnyítik meg. A bolgár szoprán hatalmas küzdelmet folytat a szerep minden egyes hangjáért. Ma még birtokában vannak, de a valódi közönség kegyetlen: élvezi ezt a harcot, az izgalmat, az „itt és most” gyönyörét, hogy kijön-e a hang, s ha igen, hogyan fog megszólalni. Mindazonáltal Yoncheva sem tud teljesen elszakadni a nagy elődtől, gyakran menekül az arcüregébe, hogy „callasosan” keverje a vocét. Lehet fanyalogni, kifogásokat keresni, de az tagadhatatlan, hogy ezek az esték még egy jó művész hasznos találkozásai egy nagy szereppel.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18435_920769228666025b4dec612fe040ee78_meda9e_058.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

A Staatsoper az évad legvége ellenére bőkezűen válogatta össze a szereposztást. Slávka Zámečníková Lucia Popp és Edita Gruberova nyomdokain haladva Bécset és Berlint már bevette. A fiatal szlovák koloratúrszoprán hangja nem olyan izgalmas mint elődjeié, de kiválóan iskolázott, muzikális. Zámečníková nagyot akart énekelni, és az I. felvonást nyitó technikás áriájával sikerült is megalapoznia az estét. Napjaink egyik legkeresettebb spinto tenorja Charles Castronovo. A sármos amerikai kicsit mintha mindig Pinkerton lenne. Problémamentesen dalolt, de – talán a szerep hibájából is – inkább csak lézengett a színpadon, de nem volt jelen. Peter Schöne mind hangban, mind figurában teljesen jelentéktelen Créon. Egyetlen erénye a mintaszerű francia deklamáció, mellyel egyedül ő képviselte a valódi Cherubini-stílust. A „házi mezzoszoprán” Marina Prudenskaya finoman énekelte Néris szépséges áriáját, miként az itthon szinte ismeretlen berlini stúdiós Koncz Regina is feltűnően tisztán intonálta rövid szólóját.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18438_f8824d592ae8393938dd610c6db725e1_meda9e_066.jpgSonya Yoncheva (Médée) és Charles Castronovo (Jason)
Fotó: @Bernd Uhlig (2018)

A Médée hölgykoszorúját Oksana Lyniv tette teljessé. A feltűnően csinos és agilis ukrán karmester (maestra) egyszerre emlékeztet Jeanne d'Arc-ra és egy matadorra. Pálcáját szinte kardként használva próbálja érvényesíteni elképzeléseit – olykor a zenekar ellenében is. Pedig a Staatoper együttese meglehetősen jól érzi az efféle klasszicista zenét, az opera szinte szimfóniaként megszólaló nyitánya azonnal emlékezetessé tette az estét.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_18426_ff86f6b4d8dcd240ef2a60a519900515_meda9e_036.jpgSonya Yoncheva - fotó: @Bernd Uhlig (2018)

Eduard Hanslick, a legendás kritikus egykor ezt írta egy 1880-as bécsi előadás után: „Sokan dicsérték és kevesen látogatták, mindenki csodálta, de kevesen szerették, mindig is ez volt Cherubini Medeájának sorsa”. Semmi sem változott az elmúlt százötven évben…

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Staatsoper Berlin Charles Castronovo Sonya Yoncheva Maria Callas Medea Andrea Breth Luigi Cherubini Oksana Lyniv Slávka Zámečníková

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr8318185809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása