Az éjszaka, amikor háromszor kelt fel a hold

2023.02.01. 09:10 caruso_

Daniel Barenboim nem élt volna hiába, ha semmi egyéb érdeme nem lett volna, mint az, hogy a német kormányzaton átverekedte a berlini Staatsoper felújítását – amely „természetesen” éveket csúszott és a tervezett költségvetés többszörösét emésztette fel, ám végül mégiscsak a 21. századi színházrekonstrukció iskolapéldája lett. Különös tiszteletet sugárzó, már-már antik méltósága és bája van az Unter den Lindenen álló merész-rózsaszínre festett épületnek, melynek büféjébe, az Apollo-Saalba nem lehet meghatottság nélkül belépni, s melynek otthonos nézőterébe valóban páratlan akusztikát sikerült a felújítóknak varázsolniuk. A leghalkabb pianók is eljutnak a fülekbe, és a leghangosabb forték sem szaggatják a dobhártyát, mind a zenekar, mind a színpad egy tömbben szól, nem hullanak a mélybe a magasságok vagy a mélységek.

2b56bdsv2yu3haqemz6yaepxpe.jpgBrandon Jovanovich és Elina Garanca a 2019-es felújítás főszereplői - Fotó: © Matthias Baus

Természetesen bőségesen akadnak egyéb érdemei is nagybeteg, a 80. születésnapját követően az 1992 óta viselt művészeti vezetői és főzeneigazgatói tisztségeiből visszavonult Barenboimnak. Például a covid-járvány előtt, 2019-ben bemutatta a berlini színpadokon 1945 után nem véletlenül oly ritkán színre kerülő Sámson és Delilát. Saint-Saëns operájának bizonyos mondatai („Mort au chef des Hébreux!”, azaz „Halál a zsidók vezérére!”) érthetően ma sem szalonképesek a Bundestagtól néhány saroknyira. Barenboimot azonban bizonyára gyengéd szálak fűzik a műhöz, melyből már 1978-ban, Párizsban készített remek felvételt, Plácido Domingo és Jelena Obrazcova közreműködésével. Érdekes lenne megtudni a vonzalom alapját, hiszen a Sámson inkább okosan felépített, andalítóan, sőt, tulajdonképpen meglehetősen erkölcstelenül fűszerezett oratórium, mintsem valódi drámai szituációkat rejtő opera.

00_samson_et_dalila_foto_l_romano.jpegBrian Jagde a produkció nápolyi előadásában - Fotó: © Luciano Romano

A produkció megvalósulásán töprengő Barenboim sajnos nem ismerte azt a jelmondatot, melyet a legenda szerint valamelyik hollywoodi filmmogul-honfitársunk írt fel anno az irodája falára, miszerint: „Nem elég magyarnak (Barenboim esetében: zsidó gyökerű argentinnak) lenni, tehetségesnek is kell lenned!” Ha véletlenül mégis ismerte, érthetetlen, hogy miért nem alkalmazta az általa szerződtetett rendező, Damián Szifron meghívásakor. Nem újkeletű gondolat filmes alkotókat átcsábítani az operaszínpadra, Petrovics Emil ezirányú budapesti kísérletei például már az 1980-as években elbuktak. A filmes, televíziós, sőt a prózai rendezők is csak a legritkább esetben tudnak sikeresen alkalmazkodni az opera műfajának színpadi-zenei specifikusságaihoz. Barenboim 2017-ben a világhírű Wim Wenderst bízta meg a – értelmesen szinte előadhatatlan – Gyöngyhalászok színrevitelével. Két évvel később pedig a most is futó Sámsonra Szifront, Argentína legnépszerűbb filmrendezőjét és forgatókönyvíróját, a hazájában veretlen, Európában még ismeretlen Los Simuladores című sorozat, valamint az Oscar-díjra is nevezett Eszeveszett mesék alkotóját.

https_www_staatsoper-berlin_de_downloads-b_de_media_27448_49b55a289cabbc3217c99bc502986adc_ber_samson_ohp_0105_et.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Matthias Baus

Bár napjainkban a szakemberek ázsiója rohamosan csökken, s a mindenki számára könnyen hozzáférhető ismeretek mentén sokan úgy érzik, hogy mindenhez értenek (legalábbis bármit meg tudnak oldani néhány wikipedia szócikk elolvasása vagy youtube videó megnézése után), a valóságban azért ez nem így van. Bizony, az operarendezés is önálló szakma – miként az operaigazgatás, a sebészet, a balettcipő készítés vagy az építészet is az. Hiába sok a tehetségtelen, lelkiismeretlen vagy érthetetlen szférákba kalandozó alkotó, produkcióik mégis más bázisra épülnek és más nívót képviselnek, mintha outsiderek vennék kezükbe az irányítást. Tagadhatatlan viszont, hogy az elmúlt évtizedben jelentős operarendező alig bukkant fel. A már korábban kihalásra ítélt, még megmaradt néhány nagy karmesternek a maguk szempontjából abban teljesen igazuk van, hogy produkcióihoz általában olyan színpadi alkotót követelnek maguk mellé, akik „nem vonják el a figyelmet a zenéről” – azaz valójában önmagukról. Mindez egyfajta magyarázat lehet Szifron berlini felkérésére, mentség azonban a végeredmény ismeretében semmiképpen sem.

1_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022-8844.jpgBrian Jagde a produkció nápolyi előadásában - Fotó: © Luciano Romano

A Staatsoper Sámson és Delila produkciója úgy fest, mintha valaki 2019-ben a klasszikus Ben Hur film színpadi változatát próbálta volna megrendezni, de ehelyett akaratlanul is a Brian élete sikeredett. Az alkotói szándék ellenére nevetségessé vált előadásnak már az alapgondolata is kínos és egyszersmind mosolyfakasztó. Szifrón ugyanis ahhoz a kisrealizmushoz nyúlt vissza, amely ma már egy létező térben és időben (azaz helyszínen és korban) játszódó operánál, mint a Bohémélet vagy a Carmen is egyre nehezebben hiteles, nemhogy egy bibliai történet esetében. Étienne Pluss számos kiváló és modern színpadkép alkotója ezúttal az 1950-es évek amerikai szuperprodukciók mára teljesen anakronisztikussá vált látványvilágát óhajtotta megvalósítani Berlinben. A díszletekhez tökéletesen illeszkedtek Gesine Völlm szintén „korabeli” kosztümjei (egyedül a címszereplők II. felvonásbeli ballonkabát jellegű ruhájuk stílusidegen némileg, dehát éjjel hideg van a sivatagban…). Az I. felvonás sziklalakásainak birtokosai furcsán értelmezték a bibliai zsidó családmodellt, ugyanis egy-egy házikóba akár húsz énekkaros is betömörült, hogy aztán egy színpadtechnikai bravúrral felemelkedjen az egész falu és kiderüljön, hogy Delila, a varázslatos szépségű papnő egy sziklabarlangban rendezte be szerelmi fészkét…

326047388_2387719858061218_2044256162303668691_n_1.jpgDelila: Anita Rachvelishvili -
Forrás: Anita Rachvelishvili Official Facebook Page

A látványvilághoz tökéletesen illeszkedett az a valami, amit a színlap rendezésként hirdetett. A szereplők között ugyan semmiféle szituációt, interakciót nem sikerült megteremtenie Szifrónnak, tehetségéből csupán olyan látványos félreműködésekre futotta, mint amikor Sámson egy kötélen bevonszolt egy hatalmas plüss bikát, majd kitépve a szarvát, azzal szúrja halálra az elnyomó hadsereget. A Főpap viszonylag egyértelmű mondata („J'ai gravi la montagne pour venir jusqu'à toi.”, azaz „Feljöttem hozzád a hegyekbe.”) nem azt jelenti, hogy a szoknyás egyházfi két katona kíséretében sziklát mászik – mint tették az előadásban –, hanem súlyt ad a ténynek, miszerint ő személyesen ereszkedett le Delilához, az „ügynökhöz”, kiadni a feladatot. Az csak hab a tortán, hogy a két szerencsétlen katona egy sötétben világító arannyal teli ládát is magával cipelt az éjszakai túrára…

1_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022-8949.jpgAnita Rachvelishvili és Brian Jagde - Fotó: © Luciano Romano (Nápoly)

Az előadásban tucatszám fordulnak elő a hasonló félreértések. Miután a rendező nem tud mit kezdeni a zenékkel, az I. felvonás csábító kis balettjére például egy pas de deux-t koreografáltat, amelyben a címszereplők a családalapítás gyönyöreiről ábrándoznak. Hogy mit keres a záróképben a Saint-Saëns által határozott kézzel megrajzolt Főpap mellett egy agg statiszta mint áldozati kivégzéseket végrehajtó fő-főpap, és Delila miért öli meg a Főpapot a legnagyobb kavarodás közepette, azt csak Szifron tudhatta. Azonban az már több mint kínos, hogy a Staatsoper illetékesei közül senki sem tette fel azt a kérdést a rendezőnek, hogy mégis miféle éjszaka az, amikor az összevont – tehát egyetlen éjszakán játszatott – első két felvonásban háromszor jön fel a telihold?

3_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022-9654.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano (Nápoly)

Noha Daniel Barenboim kénytelen volt visszavonulni, pálcája (amennyire ez lehetséges) nem került illetéktelen kezekbe. Thomas Guggeis, a frankfurti opera leendő főzeneigazgatója nem először bizonyíthatta a Staatsoperben rátermettségét. Legutóbb a színház új Ring-ciklusának második sorozatát dirigálhatta el, alig 29 évesen! Guggies határozott, világos mozdulatokkal vezeti a kiváló zenekart és a fantasztikus állapotban lévő énekkart, figyel az énekesekre, de nem enged az önkényeskedéseknek. Feszes tempóinak köszönhetően nem derülnek ki a triptichonként felépített statikus mű (nagyrészt kórustablókból álló szélső felvonások felvonás /a "felemelkedés" és a "bukás"/ között a második, a "szerelem", vagy még inkább "kéjvágy" mely mindössze egy áriából és két kettősből áll) gyengéi, a zenekari hangzásból egy valami hiányzik egyelőre: az erotika.

3_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022-9306.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Luciano Romano (Nápoly)

A Sámson és Delila januári sorozatának nagy kérdése volt, hogy sikerül-e a visszatérés Anita Rachvelishvilinek, aki valószínűleg szülés után túl hamar kezdett újra énekelni, majd ijedtében az utóbbi időben több előadást le is mondott. (A grúz mezzoszoprán alig 25 évesen robbant be a nemzetközi operaéletbe, s lám, tizenhárom évvel később már kérdéseket vet fel a karrier.) Rachvelishvili valóban jelenetős voce, igazi dús, egyedi színű mezzoszoprán, hátborzongató mellhangokkal. A január 15-i nyitóelőadáson azonban helyenként súlyos intonációs gondokkal küzdött, fájdalmas volt a Tavasz-ária, a szerep két nagy magassága pedig világsztárhoz méltatlanra sikeredett. Rachvelishvili térhódítása a nemzetközi operaporondokon azért is örvendetes, mert megtörni látszik a „nádszálkirálylányok” uralmát. A jelenség ma is igéző, ám különösebb kisugárzás nélküli, a mezzo játékkészsége rendezői irányítás híján pedig szomorúan közhelyes.

06953669_27144353_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022_9111.jpgAnita Rachvelishvili és Brian Jagde - Fotó: © Luciano Romano (Nápoly)

Jóval kevésbé problémás eset Brian Jagde-é. A jóképű amerikai tenor kifejezetten szép színű olaszos tenor hang birtokosa melyet (igaz, hogy nem használ különösebben árnyaltan) egy Mario del Monaco vagy Plácido Domingo nélküli korszakban igazi öröm hallgatni. A lassan beérett Egils Silins a magasságokkal kisé küszködő, ám igen korrekt Főpapot énekelt, érdekessé tenni azonban ő sem tudhatta a sablonos figurát. Kissé fakó, de jelentős hang birtokosa Grigory Shkarupa, aki a Staatoperhez méltón szólaltatta meg Abimelech monológját. Paul Gay nem tudott súlyt adni az Öreg zsidó Saint-Saëns által oly szépen megírt szólamának. Ígéretesen énekelte a két filiszteus rövid szólamát a Ház két neveltje, Magnus Dietrich és Friedrich Hamel.

3_samson_et_dalila_ph_l_romano_2022-0596_0.jpgAz opera zárójelenete - Fotó: © Luciano Romano (Nápoly)

A koprodukcióban készült Sámson és Delila talán nem hatott annyira anakronisztikusan tavaly ősszel a nápolyi Teatro San Carlóban, mint Berlinben. Egy nyolcvan zenés színházzal rendelkező ország fővárosának kiemelten dotált állami palotájában természetesen helyük van az úgynevezett hagyományos produkcióknak is. A Damián Szifron által jegyzett előadással nem is az a gond, hogy nem Zelenszkij bunkerében, az 1933-as Berlinben, vagy a világűrben játszódik. Sokkal inkább arra a problémára világít rá, hogy felgyorsult világunkban mennyire kevéssé van már bármiféle helye a rajzfilm-, vagy képregény-szerű produkcióknak. Részben az erősen behatárolt színpadi látványvilág miatt, mely már nem veheti fel a versenyt a filmekkel, részben pedig azért, mert eltűntek azok a rendezők és énekesek, akik tartalommal tudnák megtölteni az efféle előadásokat. A Sámson és Delila berlini előadásának fájdalmas tanulsága, hogy ha van is jövője az opera műfajának, azt nem a múltba visszamenve kell keresni.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Sámson és Delila Staatsoper Berlin Camille Saint-Saëns Anita Rachvelishvili Thomas Guggeis

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3118038622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása