Sellő a bárd alatt

2023.01.27. 08:39 caruso_

Talán Robert Carsen 2002-es párizsi produkciója indította el azt a Ruszalka-lázat, amely úgy két évtizede végigsöpört a világon. Akkoriban alig akadt operaház, illetve operarendező, aki ne készítette volna el a saját változatát. Aztán – ahogy ez lenni szokott – néhány év alatt az emberré varázsolt sellőlány története is lerágott csonttá vált, és Dvořák szépségesen unalmas partitúrája diszkréten visszakerült a kottatárak polcaira, hogy csak az elkoptathatatlan Dal a Holdhoz andalítsa rendületlenül az operagálák közönségét.

kob_rusalka_0080.jpgRuszalka - Fotó: © Komische Oper Berlin

Barrie Kosky 2011-ben – még berlini intendánsi évtizedének megkezdése előtt – állította színpadra a Komische Operben a Ruszalkát. A produkció néhány év szünet után, nagyrészt új szereposztásban 2023 januárjában tért vissza. Miután a rendező éppen egykori színházában készíti elő az Őrült nők ketrece premierjét, a Ruszalka felújító próbáin is részt vehetett, segítve az előadás karbantartását.

f7e68e2e690e1bdcfaba1cd20770fc30--rusalka-barrie.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Komische Oper Berlin

Kosky azok közé az elsőrangú alkotók közé tartozik, akiknek nem feltétlenül van határozott rendezői névjegyük, azaz nem minden produkciójukról lehet azonnal megmondani, ki jegyzi (Kosky esetében ez különösen igaz a „komoly” operákra, a musical és operett előadásainak stílusjegyei jobban emlékeztetnek egymásra). Szerencsésebb esetben az egyes művek önmagukban mozgatják meg az alkotó fantáziáját, és a kész vízióihoz keresi technikai megoldásokat. Életművében az is gyakran előfordul – miként a Ruszalka esetében is –, hogy önmagának ad fel rejtvényeket, s maga az alkotói megvalósítás keresi a válaszokat. Koskyt, aki nemcsak a közép-európai gyökerű alkotó, hanem a kultúrkör nagy ismerője, értője, sőt érzője is, Dvořák operájában a mű keletkezésének miliője ihlette meg. Ez pedig a „boldog békeidők”, az 1900-as századforduló Prágája, mely a vasútnak köszönhetően immáron nemcsak szellemileg, hanem fizikálisan is igen közel került Bécshez. És a Monarchia fővárosának mitikus központjában ekkoriban egy a Berggasse 19. félemeletén álló kanapé, Siegmund Freud kanapéja állt. A Komische Oper produkciója is ebben a szellemi műhelyben gyökerezik, Kosky Ruszalkája sokkal inkább a tudatalattiban mártózik meg, mintsem Dvořák mesebeli tavában.

kob_rusalka_0156_c_ikofreese_drama_berlin_de.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © Iko Freese

A rendező első, önmaga számára készített feladványa maga a játéktér. Klaus Grünberg díszlete egyszerre követi a Komische Oper nézőterének architektúráját, és rövid úton le is zárja azt. A puritán térnek egyetlen bejárata van középen, és egyetlen bútordarabja: egy pad a rendezői jobbon, mely egy pincenyílást rejt, Ruszalka búvó-, és talán élőhelyét. Az alkotók tehát lemondanak erdőről, palotáról, sőt magáról a meséről is, a századfordulós elkárhozott szereplők interakciója egyfajta horrortörténetté lényegül át, mely Bartókhoz hasonlóan eldöntetlenül hagyja a néhány évvel későbbi Balázs Béla-i kérdést: „Hol a színpad: kint-e vagy bent…”? Ahhoz azonban, hogy egyetlen járással lejátszható legyen egy sokszereplős opera, erős rendezői technikai tudásra van szükség. Noha a színpadról száműzve lett a zenében oly meghatározó víz, annak sodrása és bizonytalansága – éppen tudat alatt – mégis visszakerül az előadásba.

rusalka_020.jpgA Víziember és a sellők - Fotó: © Komische Oper Berlin

Bár Klaus Bruns fekete jelmezei – miként az egész produkció – az 1900-as éveket idézik, mégis a realizmus és szürrealizmus határmezsgyéjén mozognak. Kosky talán az első rendező, aki komolyan vette a címszereplő sellő-létét, és valóban halfarokban mozgatja Ruszalkát, ameddig Ježibaba bűbájok és egy pokolian fájdalmas gerinc eltávolító műtét kíséretében meg nem szabadítja attól, hogy emberré válhasson. A wagneri hosszúságúra nyúlt, egyben játszott első két felvonás egyetlen vonalat képez: Ruszalka maga által vágyott és választott beavatási szertartását. Bár talán a Hercegen kívül mindenki tudja, hogy a lány kudarcra van ítélve, ki-ki szerepe és vérmérséklete szerint vesz részt a keserű és cinikus játékban. A sellő három testvére gonosz és félbolond, ők már elbukták az életüket, alig várják, hogy végre Ruszalka is hasonló sorsra jusson. Míg a Viziember totális passzivitásba temetkezik, addig Ježibaba, fölényes mosollyal teszi a dolgát, az Idegen hercegnő szintúgy. Hangsúlyos szerephez jutnak az előadásban a halak, ezek a farokkal rendelkező, néma állatok, Ruszalka távoli rokonai. A jelkép telitalálat, hiszen a sellőségétől megfosztott címszereplő az emberré válásért cserébe a beszédkészségét áldozta fel. Az egyre csalódottabbá és idegesebbé váló Herceg kérdéseire csak tátogni tud – mint a partra vetett hal. A dráma dekódolva van: az első rész végére Ruszalka – aki épp hogy járni tanult meg, így fess vőlegényével keringőzni természetesen nem tud – tehát elbukik.

rusalka_057.jpgA Szakács és a Kukta - Fotó: © Komische Oper Berlin

Mintha Dvořák ihlete lassan hömpölygő operája harmadik felvonásának első húsz percére teljesen kiapadt volna, s a nyitójelenetek lennének nem mások, mint a szépséges zárókettős kínosan hosszú felvezetései. Kosky Ruszalkájának sorsa eddigre megpecsételődött, ami ezután következik, az már csak levezetés, utójáték. A rendező egy furcsa haláltáncot rendez az első jelenetekre, melyben mintha maga világ folyna szét. Ruszalka méhéből sellő-zombik szakadnak, és mire a Herceg megérkezik, ő maga is élő halottá válik. Ez a se nem sellő, se nem emberi lény végül maga veszi szájába szerelme, a halott Herceg kezében ragadt horgászbotot, hogy az opera utolsó hangjai utáni drámai csendben is levegő után kapkodjon, míg el nem nyeli a sötétség.

kob_rusalka_0288_c_ikofreese_drama_berlin_de.jpgA Herceg, Ruszalka és az Idegen hercegnő - Fotó: © Iko Freese

A Ruszalka a ritka „női” operák egyike. Természetesen a műfaj jelentős hányadának központjában különböző sorsú asszonyok állnak, ám ezeket általában férfiak alkották a saját képükre. Igen ritka az a komponista, aki valóban héttérben tud maradni, és nem kizárólag férfiként gondol az általa megírt figurákra. Dvořák egyike a keveseknek, így a Ruszalkának különösen jól állhat, ha női dirigens veszi kézbe. A Komische Oper már hagyományainál fogva is a sokszínűség híve. Az intézményt jelenleg két intendáns, Susanne Moser és Philip Bröking vezeti, a leendő főzeneigazgató, James Gaffigan mellett pedig Erina Yashima első karmesterként erősíti a társulatot. A japán családban, de Németországban született fiatal dirigens, finom ívekkel, elsősorban az opera romantikus színeit hangsúlyozva vezényelte az előadást.

rusalka_038.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Komische Oper Berlin

A produkció bemutatója idején bizonyára jó oka volt az alkotóknak, hogy németül újították fel a művet. Számos érv szól amellett, hogy egy elsősorban nem nemzetközi közönségnek játszó társulat a közönség anyanyelvén, és ne a nehezen megtanulható csehen szólaltassa meg Dvořák operáját. Ám ezek az érvek inkább az anyanyelvi énekesek esetén állják meg a helyüket, amennyiben ugyanis egy-egy felkért művész hadilábon áll a német deklamációval (és ez elsősorba a koreai tenorra igaz) és nincs mögötte tökéletes nyelvi coach, a szöveg közvetítése nem valósul meg.

kob_rusalka_0477.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Komische Oper Berlin

Kim-Lillian Strebel ideális Ruszalka. Az angol-svájci szoprán okosan és kiváló beosztással vette birtokba a nehéz szólamot, érti, éli a szerepet. Ráadásul Strebel rendelkezik egy énekeseknél rendkívül ritka adománnyal: különlegesen beszédes és kifejező arca van, okos, szép szemekkel. Képes fenntartani az érdeklődést a figura iránt, magával ragadja nézőit – és hallgatóit is. A tenor-kérdésre ritkán kap ideális megoldást a Komische Oper közönsége, kevés az olyan megfizethető énekes-színész, aki mind énekesként, mind színészként képes megfelelni a színház speciális követelményeinek. Sung Min Song jól képzett tenor, magas, sármos, de ennél nem tud több lenni. A társulat megbízható tagja, Tijl Faveyts szálfatermetű Viziemberként gondozott hangon, habár kissé monotonon kesergi végig az előadást. Ellenben Karolina Gumos körül mindig felforr a levegő, a pipázva színre lépő Idegen hercegnőként minden pillanatában egyszerre csábító és pusztító. Tisztában van az eszköztárával, és ki is aknázza azt. Pontosan felméri, hogy Ruszalka még vetélytársnak is halovány, könnyedén diadalmaskodik a néma, járni is alig tudó lány felett. Nora Sourouzian Ježibabája kissé túlságosan úri nő, hiányzik belőle az a megtanulhatatlan kelet-európai földszag, mely a 2011-es premier boszorkányát, a lengyel Agnes Zwierkót naggyá tette. Johannes Dunz szép énekével fajsúlyossá emelte az Erdőőr (az előadásban halat bontó és főző szakács) szólamát, Mirka Wagner pedig meg tudta tölteni tartalommal a Kukta szerepét.

kob_rusalka_1007.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Komische Oper Berlin

A Komische Oper Ruszalka-produkciója több mint tíz évvel a bemutatója után is mély, értékes és szépen karban tartott előadás, melyet azonban mégis áthat valami furcsa távolságtartás. Igazán nem képes hatni az érzelmekre. Mintha egy biológus igen nagy szakértelemmel és szellemesen prezentálva boncolna fel egy halat, majd végül csodálkozva eszmélne rá, hogy a széttrancsírozott lényben megtalált mindent, éppen csak a működésnek alapját, a lelket nem.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Ruszalka Komische Oper Berlin Barrie Kosky Antonín Dvorák

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr9918035096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása