A meztelen sírásó

2024.07.24. 07:32 caruso_

Az életmű különleges darabja a Trisztán és Izolda, melyben Richard Wagner kivételesen nem azon munkálkodott, hogy őstörténetet, öntudatot, mi több, identitást adjon a „német” népnek – abban ugyanis, hogy a bajorok, szászok, elő-pomerániak stb. az 1848/49-es forradalmak után közös gyökerekre leltek, jelentős szerepe van a zeneszerző-gondolkodónak is.  Mélységes önvallomás a két szerelmes zenedrámája, még akkor is, ha az egy egoista, hímsoviniszta férfi önvallomása, melyben Izolda Trisztán miatt, Trisztán viszont leginkább önmaga miatt szenved. Ezt az aránytalanságot a mű keletkezése idején és az azt követő bő évszázadban a polgári társadalom jóval természetesebbnek és elfogadottabbnak tartotta, mint manapság. Ebből a szempontból idejétmúltnak tűnik az opera, ám mégis az öt órán át tartó kéjes halálvágy, a két szélső felvonás öngyilkossági kísérletei közé ékelt hatalmas II. felvonásbeli coitus interruptus az örökérvényű remekművek sorába emeli a Trisztán és Izoldát.

letoltes_2_6.jpgAz I. felvonás nyitójelenete - fotó: © Bettina Stöß (2022)

Ha egy német operaházban Wagnert játszanak, általában ma is borítékolható a telt ház. Ennek köszönhető, hogy olyan kisebb színházak, mint Osnabrück vagy Saarbrücken is saját Ring-produkciókkal dicsekedhetnek. De nem maradt szabad hely a Deutsche Oper Berlin július 13-i (a foci-VB előestéjén megtartott) évadzáró előadásán sem, pedig a színház enyhén szólva is kijátszott Trisztán és Izoldája ezúttal nélkülözte a húzóneveket. Ráadásul a DOB igen erős Wagner-szezont tudhat maga mögött, október és július között ugyanis mind a tíz Bayreuthban kanonizált alkotást elővették – kár, hogy éppen a társulat legizgalmasabb Wagner-produkciója, Philipp Stölzl Rienzije porosodik a raktárban. (A következő évadban a vezetőség még tovább emeli a tétet, hiszen 2025 tavaszán egy-egy Verdi-, Wagner-, illetve Richard Strauss-hónapot tartanak egymás után – kérdés, hogyan reagál majd a közönség az efféle sűrítésre.)

letoltes_3_5.jpgHangsung Yoo (Kurwenal) és Nina Stemme (Izolda) - fotó: © Bettina Stöß (2022)

A Trisztán és Izolda felújítása 2011 márciusában volt a főzeneigazgató, Donald Runnicles betanításában, Graham Vick rendezésében, Peter Seiffert és felesége, Petra-Maria Schnitzer főszereplésével. A produkciót, melyben a teljes előadói gárda többször kicserélődött, két-három évenként veszik elő. Ilyenkor kerül célkeresztbe a repertoárszínházak egyik legfontosabb láthatatlan munkatársa, a játékmester. Az ő tehetségén, emlékezőképességén, erélyességén múlik, hogy a leporolt rendezésnek marad-e bármiféle értelme, vagy sem. A Deutsche Oper napjaink az egyik legnagyobb aktív és passzív repertoárral rendelkező operaháza, melyben esténként 1800 jegyet kell értékesíteni. A két konkurens berlini társulattal szemben (Staatsoper, Komische Oper) a DOB vezetősége minél színesebb műsorral próbálja becsalogatni a közönséget, ám ennek az az ára, hogy például az évek óta pihentetett Trisztán és Izoldát két hét alatt mindössze három estén adják.

letoltes_5_3.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Bettina Stöß (2022)

Ilyen kisszámú és elszórt előadáson egy nehéz opera gondos betanítása/felelevenítése és igényes megszólaltatása majdhogynem lehetetlen vállalkozás. Szinte természetes, hogy a röpke próbaidőszakban előnyt élvez a zene a színpaddal szemben. A Deutsche Oper Berlin zenekara Juraj Valčuha vezényletével kifogástalan tudással szólaltatta meg a vérükben lévő partitúrát. Nagy német operazenekarként pontosan érezték a mű iránti felelősség súlyát, s a hazai Wagner közönség alapvető igényességét. Az ötvenen innen lévő szlovák karmester vitalitása jót tett a zenei megszólaltatásnak, hiszen egészen más színe és lendülete van a Trisztán és Izoldának, ha a dirigens potens férfiember és nem Marke király korába jutva ragad pálcát. Elmélyültebb, depressziósabb, szecessziósabb, bujább, „kamarazenekaribb” megszólaltatása bőven akadt már a műnek, de egy hosszú évad végén így is példaértékű elkötelezettséggel szólalt meg a zenedráma.

letoltes_6_4.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Bettina Stöß (2022)

Ám miután mégiscsak operaelőadást tartottak, nem pedig koncertet, a színpadnak is illett volna működnie. A jónevű Graham Vick az elemző rendezők közé tartozott, így joggal feltételezhető, hogy munkája a premierkor koherens egészet alkotott. Keresett alkotóként azonban bizonyára maradt ideje később karbantartani a berlini produkciót, 2021 nyarán azonban a COVID-19 járvány áldozataként elhunyt, így ez a Trisztán és Izolda immár esélytelenné vált arra, hogy bármiféle értelmet nyerjen. Azokból a szertehullott akciókból ugyanis, melyek a színpadon zajlottak, a legnagyobb jószándék mellett is nehéz ma már bármiféle egységes koncepciót felfedezni. Az első és a harmadik felvonás ugyanabban a térben játszódik („Hol a színpad: kint-e vagy bent”... – leginkább sehol), Paul Brown kissé lerobbant, olcsó bútorzatú díszlete lehetne éppen úgy ravatalozó, mint szebb napokat látott víkendház, vagy akár öregek otthona – tehát leginkább semmi. A II. felvonás ugyanennek a térnek egy másik nézete, kandallóval (gyengébbek kedvéért: a Szerelem Lángja...) és sziklatömbökkel kiegészítve. Brown emellett jelmeztervezőként nagy eséllyel indul a Minden Idők Legelőnytelenebb Izolda-kosztümje díjért. Ettől függetlenül ebben a térben persze el lehetne játszani a Trisztánt – de a Rigolettót és a Toscát is. Látványelemként főszerepet kapott még egy önálló életet élő hatalmas lámpa, amelyik szabadon vándorolva rendre igyekezett megvilágítani a lényeget. Mindhárom felvonás központi eleme egy koporsó, melyről azonban ritkán vesznek tudomást a színpadon, így az sem világos, vajon ki fekhet benne, valós személy (Morold úr?), vagy csak jelképként áll a szereplők útjában.

letoltes_8_2.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Bettina Stöß (2022)

A produkcióban az elmúlt évtizedek szinte valamennyi rendezői közhelye összezsúfolódott, a hulló virágszirmoktól az intravénás szerelmi bájitalig. Mintha Vick sportot űzött volna abból, hogy a szereplők véletlenül se akkor jöjjenek be, amikor a partitúrában írva van, a boldogtalan Marke például a teljes I. felvonást végigülte félig háttal, egy karosszékben szenderegve. Ezenkívül igen gyakran nagyszámú fölösleges statiszta flangál föl s alá, a papírhajóval játszó kisfiútól a bácsikákon át a Szerelmi kettős alatt meztelenül sírt ásó fiatalemberig. A produkció még felismerhető és gondolatébresztő leleménye, hogy a III. felvonás évtizedekkel később játszódik. Ha azonban Trisztán és Kurwenal viszonya ekkorra nem fordult volna át a demens Don Quijote és az őt hülyének néző Sancho Panza kapcsolatába, talán több méltóság maradt volna az előadásban. A színpadi halál helyett a hátsó üvegajtón kisétáló címszereplők jelképe az egyetlen szépen megőrzött, maradandó gesztus.  Ahogy a játékmester a produkció vélt vagy valós hajdani mondanivalóját nem tudta megőrizni, úgy szereplővezetés helyett is pusztán az énekesek interakcióinak helyeit jelölte ki. Így aztán a világ minden tájáról, több produkcióban beénekelt szereptudással érkezett művészek magukkal hozták a saját értelmezésüket. Sajnos azonban ez a recept már nem igazán működik, ugyanis a mai rendezőkre, karmesterekre, korrepetitorokra és súgókra építő énekesek szerepismeret-birtoklása már közel sem azonos azzal, ami ötven, de még húsz éve is volt.

letoltes_10_2.jpgClay Hilley (Trisztán) és Hangsung Yoo (Kurwenal) - fotó: © Bettina Stöß (2022)

A pályafutása 35. jubileumát ünneplő Ricarda Merbeth okosan felépített karrierje alatt fokozatosan jutott el mai repertoárjához, a legsúlyosabb Wagner és Richard Strauss hősnőkhöz. A hang, ha nem is különösebben izgalmas vagy egyedi, még intakt, színében hordozza a drámát, de a varázslónőséget és titokzatosságot, mely Izoldát körül kellene hogy lengje, adós marad. Sablonos játéka a hétköznapi rutinelőadások nyugalmát (és unalmát) idézi. Vélhetően ez lehet az oka, hogy Merberth keresett énekesnő, biztos támasz, de nem húzónév, pláne sztár. A berlini közönség az első pillanattól idegenkedve fogadta a Trisztánként fellépő Michael Weiniust. A Pavarotti-i méretű svéd tenor valóban már-már irreális jelenség a színpadon, de azt semmiképpen sem érdemelte meg, hogy a publikum kétszer is kinevesse (a szerelmi bájital belövésének nagyrökönye valóban igen avétosra sikeredett, viszont Kurwenál III. felvonásbeli megjegyzésén – miszerint a vállain vitte az alélt hőst – vaskos germán humor felröhögni). Tudomásul kell venni, hogy a „klasszikus” Wagner tenorok nagyjából kihaltak, és a németek két kedvence éppen nem állt a Deutsche Oper rendelkezésére. Weinius birtokolja a szerepet – ami nem kis dolog! – és értelmesen végig is tudja énekelni, még ha ez az éneklés sokkal inkább kapaszkodik a szavakba, mint a dallamokba. Alkatilag pedig nem sokban különbözik a Wagner által ideálisnak tartott Trisztántól, Ludwig Schnorr von Carolsfeldtől, legfeljebb a szakálla gondozottabb.

letoltes_11_1.jpgJelenet a III. felvonásból - fotó: © Bettina Stöß (2022)

Albert Pesendorfer jelentős hangon, színesen deklamálva adta elő Marke szólamát, helyenként ragaszkodhatott volna jobban a kottában rögzítettekhez.  A kiváló basszista ismeri a szerep titkát és képes volt a monológ alatt a nyílt színen öregúrból vénemberré aszalódni. Érthetetlenül nagy sikert aratott Annika Schlicht nadrágba bújtatott, emancipált Brangäneként. Egyenes, felfelé beszűkölő és ezáltal félreintonáló technikája szegény túlterhelt Takács Kláráéra emlékeztet. Hasonló rokonszenvvel fogadta a közönség Leonardo Leet Kurwenalként. Az inkább Verdi szerepekre predesztinált bariton valószínűleg nem sokat értett a szerepből, de legalább nem tartalékolt, jó hangosan eregette a vocét. Jörg Schörner igyekezett méltóságot adni Melot meg nem írt szerepének, a veterán Clemens Bieber, Bayreuth egykori gyakori vendége pedig ma is letisztult és autentikus Pásztor.

letoltes_12_1.jpgA III. felvonás zárójelenete - fotó: © Bettina Stöß (2022)

Egy Trisztán és Izolda előadás mindig ünnep. Másfajta, részben világibb, részben bensőségesebb, mint a Ring vagy a Parsifal, sokkal érzékenyebb, de legalább annyira hullhat az unalom mocsarába. A berlini előadás zeneileg megütötte azt a szintet, ami az egyik első német operaház hétköznapjain elvárható, az este azonban nélkülözte a komplex zenés színházi élményt, a színpadon egy jelentéstartalmát vesztett puszta váz állt.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Trisztán és Izolda Richard Wagner Ricarda Merbeth Deutsche Oper Berlin Albert Pesendorfer Graham Vick Juraj Valčuha

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr8918453121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása