Te is lehetsz Odüsszeusz

2022.07.25. 11:14 caruso_

Érdemes elgondolkozni azon, hogy a 20. század második feléből – a korábbiakhoz képest, és a bő termés ellenére milyen kevés operának sikerült megkapaszkodni a színházak repertoárján. Ha végiglapozzok Csehy Zoltán – nem eléggé értékelt – (Poszt)modern operakalauzát, ismeretlen szerzők és sosem hallott címek sorával szembesülünk. A gyors feledés vagy a feltámadás hiánya az lehet, hogy míg az operaházak rendre (és jogosan!) kötelességüknek érzik, hogy időről-időre új műveket rendeljenek és ősbemutatókat tartsanak – így támogatva a kortárs zeneszerzőket, de az élő operakultúrát is –, addig a komponisták zenei nyelve mindjobban elszakadt nemcsak a közönség ízlésétől, hanem a számukra befogadható-megérthető zenétől is.

ulisse_org_2615.jpgOdüsszeusz: Iain MacNeil - Fotó: © Barbara Auermüller

Az operaházak természetesen igyekeznek minél felkapottabb komponistákat megbízni, a szerzők pedig minél izgalmasabb, extrémebb vagy épp népszerűbb témákat (olykor akár kifejezetten a ponyva irodalomból-filmekből merítkezve) keresni. Az elkészült operától gyakran függetlenül azonos a végeredmény: nagy kritikusi részvéttel megtartott premier, egy röpke előadássorozat (amennyiben lehetséges, videófelvétellel összekötve), majd a feledés. Kiváló és szomorú példa erre a valóban világhírű Kurtág György évtizedek óta várt Beckett-adaptációja, a Fin de partie (A játszma vége). A hatalmas sajtóvisszhangú 2018-as milánói premiert (6 előadás) egy-egy amszterdami (3x) és valenciai (4x), majd idén tavasszal hosszabb párizsi (9x) sorozat követte, egyazon produkcióban, az ősbemutató alkotói- és előadói-gárdájával. Bár a világjárvány meghiúsította a budapesti és a New York-i bemutatókat, A játszma vége négyéves mérlege (4 város, 22 előadás) nem sok optimizmusra ad okot.

ulisse_org_2622.jpgJelenet, középen: Iain MacNeil - Fotó: © Barbara Auermüller

S ha kortásaink ilyen gyorsan kerülnek a kottatárak hátsó polcaira, mit várhatunk a tegnapiaktól, azoktól az operáktól, melyek mondjuk fél évszázada (egy zeneileg jóval képzettebb és nyitottabb világban) készültek!? A dodekafon firenzei mesterét, Luigi Dallapiccolát (1904–1975) az 1930-as évek végétől haláláig hazájának egyik legjelesebb komponistájaként tartották számon. Mindhárom operája mélyén – az első magyar operafilmként is ismert Éjszakai repülés (1940), a viszonylag gyakran színre kerülő egyfelvonásos, A fogoly (1950), illetve a főműként számontartott Ulisse (1968) – a szerző azt a kérdést kutatja, hogy mennyire lehet szabad az ember.

ulisse_org_2616.jpgOdüsszeusz: Iain MacNeil - Fotó: © Barbara Auermüller

A magyar Dallapicolla-irodalom természetszerűen meglehetősen szegényes. Az 1970-es évek derekán jelent meg egy beszélgetős könyvecske, melyben a komponista helyett a pökhendi és meglehetősen korlátolt szerző önmagát tolja előtérbe, miközben leplezetlenül kiélvezte az állami pénzen Firenzében töltött heteket. Jóval több és mélyebb tudás és gondolat van abban a néhány oldalban, melyet Peskó Zoltán írt bölcs és mélyenszántó könyvében. Peskó nemcsak a 20. század második felének – Solti György és Doráti Antal mellett – legjelentősebb, nemzetközileg is elismert magyar karmestere volt, hanem Dallapiccola és kora zenéjének legavatottabb értője és tolmácsolója, a zeneszerző elkötelezett híve.

ulisse_org_2623.jpgAz Alvilági-jelenet - Iain MacNeil és Yves Saelens - Fotó: © Barbara Auermüller

 „Az Ulissét ugyanolyan jelentős műnek tartom, mint Schönberg Mózes és Áronját, Debussy Pelléas és Mélisande-ját, vagy Bartók Kékszakállúját. Kiemelkedő, emblematikus mű. (…) A kritikusok közül egy sem akadt, aki felismere volna az Ulisse jelentőségét. (…) Én mindenesetre nem aggódom sem az Ulisse, sem az életmű többi darabja miatt, mert biztosra veszem, hogy vissza fog kerülni az operaházakba. Föl fogják fedezni. Dallapiccola egyelőre szunnyad. De visszatér; erre szavamat adom!” – Peskó Zoltán jóslata két évvel halála után idén júniusban, Frankfurtban teljesült.

ulisse_org_2624.jpgDanylo Matviienko, Katharina Magiera és Iain MacNeil - Fotó: © Barbara Auermüller

Noha az Ulisse (a szerző Odüsszeusz latin nevét választotta a mű címéül) teljes mértékben „befogadható” opera, a maga teljességében valószínűleg csak mintegy tucat beavatott zenetudós számára bontakozik ki. Bár a mű hűen követi Homérosz eposzának történéseit, valójában sokkal inkább az öregedő Dallapiccola önvallomása és életművének esszenciája, mint cselekményes opera. A mű szövegét is a komponista jegyzi, a librettót számos számára fontos idézettel tarkítva, Szent Ágostontól Dantén és Thomas Mannon át James Joyce-ig. A szerző abszolút modern, szinte filmes dramaturgiát alkalmaz a jelenetek felépítésekor, akár bátor időbeli ugrásokkal. A kompozícióban két mélyebb réteg fedezhető fel: a szereplők személyes és másokkal összefonodó dodekafon hangsorai, valamint önidézetek Dallapiccola korábbi munkáiból. Kérdés persze, hogy ezeket a megbúvó finomságokat a komponistán és Peskón kívül hányan értették, és hogy az egyszeri hallgató érzékelte-e a sok és elképesztően összetett okosságból bármit is.

ulisse_org_2621.jpgIain MacNeil, Jaeil Kim, Katharina Magiera és Danylo Matviienko - Fotó: © Barbara Auermüller

A frankfurti előadás rutinos rendezője, Tatjana Gürbaca fontos név napjainkban. A török-olasz felmenőkkel rendelkező, Berlinben született alkotó éppúgy „vándor”, mint Odüsszeusz, vagy a Triesztből gyermekként Grazba száműzött, majd Firenzében otthonra lelt Dallapiccola. Gürbaca, mint kettős identitással rendelkező női rendező alkalmas lehetne Ulisse érzékenységének ábrázolására, ám éppen az operát meghatározó kapuzárás környékéről visszapillantó, időtlenségbe hajózó férfibánattal, a hazatalált, ám Pénelopé mellől is a „véghetetlen tengerre” szálló vándor alakjának lényegével maradt fájdalmasan adós a produkció. A rendezői koncepció szerint napjainkban egy romokat látogató turistacsoportból random módon kiválasztanak egy férfit. Ám ez alapján a világ összes operája eljátszható. A „te is lehetsz Odüsszeusz” koncepció azonban épp Dallapiccola művénél bicsaklik meg, lévén itt az opera, mint műfaj szinte csak egy eszköz a lírai önvallomáshoz. Gürbaca profi módon, kevés eszközzel rakja fel az eposzból kiragadott, töredezett jeleneteket. Ám attól, hogy egy-egy képet önálló történetként állít be, nem születik meg Odüsszeusz belső útja. A rendező ábrázol, de nem mesél. Míg Klaus Grünberg letisztult díszletei összefogni igyekeznek az előadást, addig Silke Willrett jelenetenként eltérő stílusú (és többször kissé bazári) kosztümjei épp a töredezettséget erősítik.

ulisse_org_2617.jpgIain MacNeil, Katharina Magiera és Danylo Matviienko - Fotó: © Barbara Auermüller

Az Ulisse sikere elsősorban a címszereplőn áll vagy bukik, a többiek, útitársak vagy felbukkanó emlékek csak kísérők ebben az operában, még ha a szerző abszolút tudatosan egy-egy énekesre több, lélekben rokon szerepet is bízott. Az ifjú, bizonyára skót ősökkel rendelkező kanadai Iain MacNeil nagyjaink egyik figyelemre érdemes fiatal énekese. Világos baritonja gondosan karban tartott, ám ennél sokkal izgalmasabbak azok a féktelen energiák, életösztönök, melyek meghatározzák MacNeil színpadi lényét. Mindezekkel fel lehetett robbantani tavaly nyáron Erlben egy Königskinder-előadást, pompás Mozart- vagy Rossini- figurákat lehet kreálni, ám Dallapiccola Ulissese talán sohasem lesz az övé. MacNeil megoldásai kiválóak, csak éppen ő maga a szereposztási tévedés. Az operát az eredeti olasz helyett németül játszották (talán a könnyebb szövegérthetőség kedvéért), így legalább a frankfurti közönségnek nem kellett a színpad helyett a feliratozótáblát néznie. Ám éppen az angol anyanyelvű címszereplő nem tudott eljutni a szövegértelmezés mélyére, inkább deklamálta, mint élte a szöveget.

ulisse_org_2618.jpgOdüsszeusz: Iain MacNeil - Fotó: © Barbara Auermüller

A kortárs műveken edződött Annette Schönmüller az utolsó pillanatban, imponáló magabiztossággal ugrott be az előadásba, erejében természetesen Kirké/Melato szólamának eléneklésére futotta, a szerepeket a színház statisztája, Alona Mokiievets alakította – kellő erotikával fűszerezve. Sarah Aristidou cserfes Nausikaa volt, Claudia Mahnke megható Antikleia. Odüsszeusz asszonyai közül legkevésbé a Kalypsót/Pénelopét éneklő Juanita Lascarro volt meggyőző. Telemakhoszt érdekes módon kontratenorra komponálta Dallapiccola. Ha ezzel az volt a szándéka, hogy megkérdőjelezze a jövő generációjában vetett hitét, jó választás volt a kissé túlkoros és ernyedt Dimitry Egorov. Demodokos és Teiresziasz kettős szerepe azért fokozottan nehéz, mert megszólalásuk elég közel van egymáshoz, míg a dalnok és a jós karaktere meglehetősen eltérő. Yves Saelens-nek remekül sikerült a váltás, bár alkatához valószínűleg a phaiákok udvara áll közelebb. Andreas Bauer Kanabas magabiztosan, megszokott nagy hangon énekelte és táncolta végig Alkinoosz király szerepét. Pénelopé kérői közül Danylo Matvienko emelkedett ki, az amerikai Brian Michael Moore pedig súlyt adott Eumaiosz, a végzetet megsejtő koldusnak.

ulisse_org_2619.jpgKaterina Magiera, Iain MacNeil és Dimitry Egorov - Fotó: © Barbara Auermüller

Az Oper Frankfurt elkötelezettsége a Dallapiccola-premier megvalósításában vitathatatlan. A színház valóban mindent elkövetett a méltó megszólaltatásért, Francesco Lanzillotta értő vezénylete mellett úgy tűnt, a Frankfurter Opern- und Museumsorchester, a kórus és a szólisták számára nem tűnt lehetetlen vagy kétségbeesett vállalkozásnak az Ulisse megszólaltatása. Efelett mintha a társulat nemcsak élvezte volna a szokatlan kihívást, hanem elkötelezetten a vállalkozás mellé is állt. A szépszámú néző és a várakozás feletti siker őket – és Peskó Zoltánt – igazolta.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Oper Frankfurt Francesco Lanzillotta Luigi Dallapiccola Ulisse Tatjana Gürbaca Iain MacNeil Claudia Mahnke

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2917890427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (2) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (4) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (2) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (50) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (7) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (13) Bayerische Theaterakademie München (10) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (12) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (193) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (1) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (7) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (52) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (2) Franz Schubert (4) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (3) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (21) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (1) Ian Bostridge (2) idézet (45) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Holloway (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (8) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (27) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (2) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Dallapiccola (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (3) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (1) Operaház (119) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (8) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (7) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (11) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (17) Richard Wagner (39) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (3) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (2) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stéphane Degout (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (3) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (1) Théâtre Royal de la Monnaie (2) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (11) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása