Kinyílott a pálma. Megírom.

2022.06.01. 08:35 caruso_

Olcsó közhely, hogy színházba járni ünnep. Elsősorban azért, mert ahhoz, hogy egy előadás valóban ünneppé nemesedjen, mind a színpadon, mind a nézőtéren igen sok külső és belső tényező szerencsés és legtöbbször kiszámíthatatlan együtt állása szükséges. Megmagyarázhatatlan például, hogy mi tarthatta össze romjaiban is, évtizedekkel a premier után Mikó András Manon Lescaut-ját, Seregi László Spartacus-át, vagy Nádasdy Kálmán Bohéméletét. Az okok mélyén ott kell lennie a függöny mindkét oldalának egyfajta közös tudástára, melyből – mint egy olyan bűvészláda, aminek tartalmát mindenki ismeri vagy legalábbis sejti – rendre közös és közösségi élményt okoz a belbecs prezentálása. Valami ilyesfajta varázsláda a német nyelvterületen Richard Wagner művészete.

01_34.jpgJelenet az Előjátékból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Ma is mindenütt eseményszámba megy egy Wagner-premier. Beszélnek róla, sokan elzarándokolnak a színházba, hogy részt vegyenek a szertartáson, amelyen pontosan tudják, hogy mi fog elhangzani, ezért inkább arra kíváncsiak, hogy hogyan. Mindennek persze semmi köze a nemzeti operák kokárdás álpátoszához vagy a Wagner Társaságok szektáihoz. Inkább a német polgári lét egyik ki nem mondott alapja a színházba járás. Így történt ez a hamburgi teltházas Tannhäuser-sorozaton is, melynek érdekessége számunkra, hogy Mundruczó Kornélt kérték fel az új produkció megrendezésére.

02_28.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

A „kérték fel” és a „megrendezésére” kulcsszavak, mert az eredmény láttán nem biztos, hogy az alkotó el is végezte a munkát. A fentiek alapján viszonylag egyértelmű, hogy Wagnert rendezni német nyelvterületen egészen más felkészültséget igényel és egészen más felelősség, mint mondjuk egy Verdi-operát. Bécsben egyszer a közönség hangosan felszisszent, amikor a Siegfriedet éneklő tenorista eltévesztett egy szót, most pedig Hamburgban egy olyan hanghiba miatt történt hasonló szisszenés, amely máshol talán fel sem tűnne. S hogy mennyire együtt élnek az ő Wagnerükkel: háromszor tapsoltak bele a Tannhäuser-előadásba – egy ilyen „incidens” miatt a pesti rajongók négykézláb zarándokolnának a bayreuthi sírig mesterük bocsánatáért esedezve. Ha pedig ennyire felkészült egy közönség, el lehet képzelni, mennyire azok az előadók. Márpedig egy rendezőnek elsőbben őket kell meggyőznie a tudásával.

03_26.jpgTanja Ariane Baumgartner és Klaus Florian Vogt
- Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Mundruczó Tannhäusere egy hippitanyán indul, egy világtól elzárt oázisban. A szabadelvű kis közösségben még akár a dalnok és Vénusz szerelemgyerekei is felfedezhetők. Az előadást a bécsi verzió szerint játszották, így a jelenet időtartama közel a duplája a megszokottnak. Ez azonban nem válik az opera javára. (Ahogy Richard Strauss mondta csodálkozva, amikor kiderült, hogy Budapesten húzás nélkül adják A rózsalovagot: „Maguk ezt a sok szart mind eljátsszák!?”) Hermann és társai mai vadászok, az édenből kiszakadt Tannhäusernek is részt kell vennie a leölt szarvasok vérének csapolásában. A trófeák immáron vörösen izzó szemekkel preparálva a II. felvonásban a wartburgi díszasztalra kerülnek – a természet elpusztításának, dísztárggyá alázásának érdekes fonalát azonban a rendező sajnos a továbbiakban veszni hagyja. Egyáltalán, semmi olyan nem történik a színpadon, ami valójában már ne fordult volna elő az elmúlt 150 év Tannhäuser-előadásaiban – néhány ötletecskét sivár 20 percek követnek.

04_24.jpgJelenet az I. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Mintha Mundruczó nem értelmezte volna az operát, csupán több, de főleg kevesebb ihlettel állította volna színpadra (azt csak a beavatottak tudhatják, mint jelenthet a színlapon Caroline Staunton társrendezősége…). Mundruczó bátortalanul incselkedik a groteszkkel: amikor a pincérek egyszer elejtik a tálcát, az csak idegesítő, amikor hatodszorra, már dühítő. A II. felvonás végének viszonylag koncentrált zeneiségét sem érdemes megtörni két lovagteremben idétlenkedő hajléktalan magánszámával. A produkció legemlékezetesebb pontja, amikor a Vénusz ölébe visszavágyó címszereplő a dalnokverseny közepén felröppen a légbe, majd Ikaroszként aláhull. Így a köztudatban valószínűleg The Flying Tannhäuser címen fog fennmaradni a produkció. Az előadás végén a halott címszereplő felett (vajon mibe hal bele?) – talán az örök tavaszt szimbolizálva – kinyílik egy pálmafa, melynek közepén még egy sárga lámpa is kigyullad. Az énekkar – talán még sosem-látott színházi hatásként – a nézőtérről énekli a finálét…

06_17.jpgErzsébet: Jennifer Holloway - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Hasonlóan hektikus Mundruczó / Staunton szereplővezetése: valójában egyetlen figura érdekelte őt: Erzsébet. Egy súlyosan kényszeres, mégis nagyon szeretnivaló mai lány lett a szűz várkisasszonyból, szép és nagy emberi történettel. Csak hát a Tannhäuser nem Erzsébet operája, az előadás több mint felében magukra utalt énekesek bolyonganak a színpadon, mindenféle rendezői segítség nélkül. Ezúttal a díszlet is inkább akadálypályaként működött: Monika Pormale, mintha a tavalyi Vadászati Világkiállítás dekorelemeit exportálta volna műsziklástól, műmohástól, műpálmástól, műtavastól, művízesésestől. Sosem fog kiderülni, hogy a szereplők miért másszák meg rendre a színpad közepi dombocskát, amikor meg is kerülhetnék…

05_22.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Mindez azért is dühítő, mert minden szempontból osztályon felüli szereposztást sikerült a produkcióhoz szerződtetni. A felújítást Kent Nagano tanította be, aki május 12-én zsinórban vezényelte a harmadik estét, egy pillanatnyi kihagyás, üresjárat vagy gondolatszegénység nélkül. Érezhetően a zenekarnak is szívügye Wagner műve, a 70 éves Nagano pedig nem csak a metronómszámokhoz igyekezett ragaszkodni, hanem arra is nagyon figyelt, hogy vigyázva énekeseire mikor fogja vissza együttesét, és mikor öntheti szabadjára a hangfolyamot.

07_10.jpgWolfram: Christoph Pohl - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

A zömében német anyanyelvű szólistáknak nem csupán a szöveggel és szerepeikkel van élő kapcsolatuk, hanem érezhetően annak tudatában léptek színpadra, hogy ők azok a médiumok, akik közvetítik Wagner művészetét. Előadásukban nem az volt a kérdés, hogy betanulták-e a szólamot, és minden szó mögött tudás, jelentőség és felelősség lakozott. Valami hasonló elmélyültség éltethette Cosima Bayreuth-ját.

08_5.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

A németek kedvenc Wagner-tenorja napjainkban vitathatatlanul a germán erényekkel dúsan felruházott Klaus Florian Vogt. Korunk Peter Hofmannja szőke, magas, szélesvállú, még őriz némi csibészes bájt is – csak a hangját igen nehéz megszokni. Valamiért a közönséget ez a fogyatékosság, a ritka kellemetlen színű, orron át préselt voce cseppet sem zavarja. Egy szerencsésebb korszakban legfeljebb Taminóig jutott volna, de hol van ma a világban egy valódi Tannhäuser-hang!? Mindezek ellenére Vogt győzi a szólam buktatóit, végül a Római elbeszélést is végigénekli – tehát nem kiabálja vagy suttogja.

09_4.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Az előadás igazi revelációja azonban Jennifer Holloway. Az amerikai jugendlich-dramatisch szoprán tökéletesen elsajátította a wagneri dikciót, alakítása pedig korunk legnagyobb énekes-színészeivel vetekszik. Érdekes módon interpretálásában a szerep csúcsa nem a két közismert ária, hanem a Tannhäuser-kettős kisebb szólója (Verzeiht, wenn ich nicht weiss, was ich beginne!), az önfeltárulkozás gyönyörű megnyilvánulása. Az átlényegülésnek ezt a fokát egyre ritkábban látni, Holloway immáron jó eséllyel pályázik Evelyn Herlitzius lassan megürülő trónusára. Erzsébetje hús-vér nő, pofonokat oszt és bátran áll ki az igazáért, valójában éppen olyan szabad lélek, mint Vénusz, sőt, a szerelmen túl a teljességet nyújtotta volna Tannhäusernek. Megmagyarázhatatlan, miért nem őt választotta a dalnok. Tanja Ariane Baumgartner Vénuszként teljes fegyverzetben áll a színpadon: érzéki hang, érzéki asszony. Jogos az értetlensége és a felháborodása: hogyan lehet egy ilyen nőbe beleunni!?

10.pngJelenet a III. felvonásból - Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Christoph Pohl nemes hangú Wolframjával nem akarta beüvölteni a hatalmas teret. Többet, mást mutatott: felélesztette a szunnyadó német dalkultúrát. Sőt, efölé is tudta emelni a minnesänger alakját, a III. felvonásban képes volt megmutatni, hogy hiába volt Eschenbach korának legnagyobb dalnoka, hiába a halhatatlanság bizonyossága, ha az ember boldogtalan a földön. Nagy operai pillanat! Pohlhoz hasonlóan szintén Drezda neveltje Georg Zeppenfeld. Tömör, egy tömbből faragott basszusa, markáns színpadi figurája méltán juttatta a vezető német énekesek élvonalába. Nála is csodálni való a szöveggel és a szereppel való minden pillanatban élő kapcsolat. Olyan médiumként nyilvánul meg a színpadon, akinek feladata közvetíteni Wagnert. Ritka az olyan Tannhäuser-előadás, ahol az alcím, A wartburgi dalnokverseny is érvényre jut. Hamburgban ez történt, a dalnokok (Daniel Kluge, Jürgen Sacher, Martin Summer és az itthon méltatlanul ismeretlen Páll Levente) valóban egymást igyekeztek túlszárnyalni énekművészetükkel.

11_2.jpgKent Nagano karmester és Klaus Florian Vogt
- Fotó: © 2022 / Brinkhoff/Mögenburg

Ha színpadilag feledhetőre is sikeredett a hamburgi premier (a közönség inkább a rendezőn, mint a rendezővel nevetett olykor), zeneileg osztályon felüli minőséget képvisel a produkció. Napjainkban ehhez fogható szereposztást talán össze lehet még állítani, ennél jobbat azonban aligha. A Hanza-város operaháza ismét bebizonyította, ma is a legnagyobb dalszínházak között van a helye. A hálás közönség hosszas álló tapssal köszönte mega művészeknek a nagyszerű estét.

1 komment

Címkék: beszámoló Mundruczó Kornél Richard Wagner Tannhäuser Kent Nagano Georg Zeppenfeld Klaus Florian Vogt Christoph Pohl Staatsoper Hamburg Jennifer Holloway

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3417845227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.02. 19:50:41

Na igen, míg egy-egy hibásan ejtett olasz szó ritkábban tűnik fel a magyar vagy német közönségnek, a német szövegben ejtett hiba már nem marad észrevétlen.

Jómagam nagy élvezettel hallgattam a Szöktetést William Christie vezényletével, kiváló szereposztásban:

Mozart - Die Entführung aus dem Serail / Schäfer, Petibon, Bostridge, Paton, Ewing, Löw, Les Arts Florissants, Christie

www.amazon.com/dp/B00000IWRJ/ref=cm_sw_r_awdo_S1YZ518Z5NDEEEH3Z53J

A kiváló énekesek és a korhű hangszereken játszó zenekar tökéletes élményt nyújt, de a dialógusokban ejtett _nyelvtani_ hibák egy egészen picit zavaróak.

"Einem Mädchen wie ICH, jung, schön, zur Freude geboren, wie eineM Magd zu befehlen..."

vagy ugyanitt:

"es kostet MIR nur ein Wort, so hast du fünfzig auf die Fußsohlen"

Azért is meglepő, mert Patricia Petibon német kiejtése hibátlan.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (2) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (4) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (2) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (2) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (2) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (50) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (6) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (10) Bayerische Theaterakademie München (9) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (11) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (183) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (7) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (50) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (2) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (3) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (20) Gianni Schicchi (3) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (45) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Holloway (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (7) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (27) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (1) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (1) Operaház (117) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (8) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (5) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (11) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (16) Richard Wagner (39) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (3) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stéphane Degout (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (3) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (1) Théâtre Royal de la Monnaie (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (1) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (11) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása