Az oroszok már Bécsben vannak

2014.12.04. 15:34 caruso_

1_6.jpgNapjainkban kevés aktuálisabb opera van, mint a Hovanscsina. Sőt, az elmúlt huszonöt-harminc évben bármikor, bármelyik rendszerváltozáson átesett országban naprakész lett volna. A mű nehézségei miatt azonban csak elvétve kerül színre Muszorgszkij remekműve. Pedig a Hovanscsina annyira mély és összetett politikai-társadalmi dráma, hogy valójában akármelyik kelet- és közép-európai operaházban akár néhány évente elő lehetne venni, mindig új megvilágításba helyezve a történetet. Ez természetesen még illúziónak is túlzás. Mindenesetre a környező országokat ismét megelőzve, a darabot negyedszázados szünet után néhány hete tűzte ismét műsorára a Wiener Staatsoper. 

Érezhető értetlenséggel fogadta a bécsi, zömében hetven pluszos közönség vasárnap este a frissen felújított előadást. Mintha a nyugati közönség nem találná az utat a műhöz, amely a felületes hallgató számára valóban tartogat dallammentes negyedórákat egy-egy kiváló ária után. Idegen az osztrákok számára a szakadozott, „elvárható” szerelmi szálat nélkülöző cselekmény, a hosszú elméleti diskurzusok, és valószínűleg a darab egész problémaköre is. A nyugati világban ugyanis ismeretlen az opera fő problematikája, miszerint: hogyan viselkednek az egymást gyűlölő oligarchák és az általuk irányított-fanatizált csoportok egy új uralkodó színre lépésekor. Ahhoz, hogy a Hovanscsina nehezen szerethető, kevésé árnyalt, kizárólag a birtokvágyuk által motivált szereplőit megértsük, valóban Hegyeshalomtól keletre kell születni. Az egykori vasfüggönyön túlról ugyanis évszázados ismerősöket köszönthetünk a színpadon.

2_6.jpg

A Hovanscsina azon kevés operák egyike, ahol a szöveg minden egyes mondata fontos. Ráadásul Muszorgszkij prózája nagyon nehéz, régies, tele utalásokkal, mögöttes gondolatokkal. Éppen ezért szinte elengedhetetlen, hogy anyanyelvi művészek tolmácsolják. Ahogy a Kékszakállú herceg várát is meg lehet tanulni idegen ajkú énekeseknek magyarul, de a hazai hallgató számára sosem lesz komplex az élmény, nemcsak azért mert egy-egy szót nem pontosan ejtenek, hanem azért is, mert a nem magyar művészek sohasem fogják tudni közvetíteni a szavak mögötti jelentéshalmazokat.

5_4.jpgAz új Hovanscsina produkció alkotóit Oroszországból importálták. Lev Dogyin az orosz színházi élet egyik legismertebb alkotója, 1974 óta a szentpétervári Kis Színház rendezője, 1983 óta vezetője. Az opera műfajával azonban eddig csak három produkció (Salome, Pikk dáma, Kisvárosi Lady Macbeth) erejéig találkozott. Mint a prózai rendezők oly sokszor, Dogyin sem vette figyelemben a színmű és az opera műfaja közti különbséget. Túlságosan bízott a szavak erejében. Azonban a négyórás darabban az oroszul énekelt szólamokat sem a bécsi közönség, sem a szólisták egy része nem értette, akik így közvetíteni sem tudták kellő mélységgel. Ettől az előadás olykor menthetetlenül unalomba fulladt. Dogyinnak természetesen van mondanivalója a Hovanscsinával, ám ez nem terjed ki a darab egészére. Az előadás elején, a színpad közepén egy hatalmas kordonnal elzárt luk tátong. Innen emelkednek ki azok az üszkös romok, amelyeken a darab játszódik. Alexander Borovszkij egymás mögött két, háromemeletes játékteret tervezett. A szereplők sohasem jönnek be oldalról a díszletbe, mindig a süllyedőkből jelennek meg. Játékukat semmilyen bútor vagy kellék sem segíti. Magukra vannak utalva. Az orosz rendszerváltást háborítatlanul átvészelő Dogyin nem hisz a Péter cár által hirdetett új világrendben, a fináléban az önmagukat máglyahalálra ítélt óhitűek a teljes díszlettel együtt tűnnek el a föld színéről, s csak az üres kráter marad utánuk. Sztesnyev alakjában – aki kihirdeti a sztreleceknek, hogy Péter megkegyelmezett nekik, és szabadon elmehetnek – mintha maga a cár is megjelenne. Az 1944-ben született Dogyin nem bízik az efféle cári kegyben, a jó hír utáni fellélegzés közben Sztresnyev emberei meghúzzák a köteleket a szrelecek nyakán. A rendező egyébként nem sokszor avatkozott be a darab menetébe. Igyekezett a főszereplőket a mai politikai palettán elhelyezni. Úgy tűnik, fantáziáját leginkább az óhitűek mozgatták meg. Doszifej nem a megszokott szakállas ősz pap, hanem a szélsőséges nacionalista oldal vezetője. Mint ilyen sokkal élettelibb, veszélyesebb és maibb figura lett. Márfa szintén nem a szokásos bajszos bárisnya, helyette egy szőke szexbomba. Azonban ha a varázslónő és a főpap szexuális viszonyt is létesít egymással, Márfa végzetes szerelme Andrej iránt értelmét veszti. Így pedig az ifjabb Hovanszkij és az óhitűek halála nem Istennek szánt áldozat lesz, hanem fatális politikai bosszú.

4_3.jpg

Az előadás másik orosz tartópillére Semyon Bychkov. Mint ismeretes, Muszorgszkij csak az opera zongorakivonatát készítettel el, így a mű hangszerelése az utókorra maradt. Többen kísérleteztek vele az elmúlt évszázadban, a Staatsoper választása ezúttal Sosztakovics 1958-as változására esett. A szovjet zeneszerző munkája néhány helyen önkényesnek tűnhet, de alapjában véve jól áll egy kis sztálinista hangzás a zenedrámának. Bychkov finom kézzel fogta össze a hatalmas együttest, ügyelve arra, hogy a zenekar ne kerüljön túlsúlyba. A pozsonyi opera énekkarával kiegészült bécsi kórus talán még sohasem szólt ennyire tökéletesen. Méltó partnerei voltak a zenekarnak.

3_3.jpgAz előadás húzónevének Ferruccio Furlanettót szánták. Az olasz basszista néhány éve a Borisz Godunov premierjén már bemutatkozott Muszorgszkij énekesként. Ivan Hovanszkijként azonban, mintha nem tudott volna mit kezdeni a kényúr árnyalt szerepével, s leginkább egy unatkozó párttitkárra hasonlított. Hatalmas basszusa ma is betölti a nézőteret, de a színek hiányoztak belőle. A szürkébb Hovanszkij mellett különösen erősnek hatott az észt Ain Anger Doszifejként. A basszista érezhetően jól éreztem magát az izgalmassá dúsított figura bőrében. Nyelvi nehézségei nem voltak a szereppel. Ő még ahhoz a generációhoz tartozik, aki megérte a kommunizmus végnapjait és az utána következő éveket, így otthonosan mozgott Dogyin világában. Elena Maximova napjaink egyik legkeresettebb mezzoszopránjává nőtte ki magát. Az énekesnő és a hanganyaga valóban szép, de már most érezni, hogy ez nem fog örökké tartani. Az olykor gombócos hangképzés közben hallani, hogy fog szétesni a voce. Maximova ízig-vérig orosz nő, de már a 21. század csinos, szabad asszonya, akit nem kötnek szülőföldjéhez évszázados béklyók, ellentétben Marfával. Andrzej Dobber pontosan érzi Salkovityij összetett szerepét, fiatalkorában, Lengyelországban ő is sok hasonló alakot figyelhetett meg. Esetleg a saklovityiji álarcos alakok figyelték őt… Christopher Ventris meghívása Alekszej Hovanszkij szerepére több mint luxus. A megbízható Herbert Lippert nem tudott igazán megbirkózni Golicin herceg szerepével. Caroline Wenborne kitűzésével értelmetlenné vált Emma figurája. Egyszerűen képtelenség, hogy valaki a túlsúlyos énekesnőt válassza egy világszép Marfa helyett.  A kétszínű írnok figurájának különös pikantériát adott, hogy Norbert Ernst erősen hasonlít Dominique Meyer igazgatóra.

Lehet persze kifogásokat találni a bécsi Hovanscsina produkción, de azt le kell szögezni, hogy napjainkban meglehetősen kevés színház képes kiállítani a zenedrámát hasonló minőségben. Bárcsak többször szólalna meg más operaházakban is Muszorgszkij zseniális látomása.

Fotó: © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Staatsoper Bécs Ferrucio Furlanetto Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij Hovanscsina Christopher Ventris

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr606957163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő