Elfeledett magyar énekesek – Gyenge Anna

2012.12.19. 10:05 caruso_

Gyenge Anna1.jpgNemrég, amikor Angerer Margitról írtam, azt hittem, hogy az ő ifjúságánál bonyolultabb történetbe nem fogok egyhamar belefutni. De – ahogyan ez lenni szokott – már a következő „elfeledett énekes” élete is hatalmas csavarokat és fehér foltokat tartogatott. Gyenge Anna Kézdivásárhelyen született, a lexikonok szerint 1890. április 19-én, vagy 1894. március 20-án (Néhol az 1884-es, - egyébként irreális - dátum szerepel.). Mindez kissé különös annak tükrében, hogy a Csík megyei polgári leányiskola (ma Petőfi Sándor Általános Iskola) IV. osztályának előmeneteli és mulasztási naplójában, az 1907/08-as tanévben születésnapjaként 1893. április 20. van feltüntetve. Anna édesapja, (miklósvári) Gyenge János igen hamar meghalt, anyja második férjével, Vitos Károly hadnaggyal talán súrlódásai lehettek a leánynak, mindenesetre gyorsan Kolozsvárra küldik tanulni (Valószínűleg Csíkszeredára is járt, s egy másik verzió szerint pedig a székelyudvarhelyi a Tanítóképzőben is megfordult.). Minden bizonnyal itt láthatott életében először színházat, mely iránt életre-szóló szerelemre lobbant. Akkoriban szokás volt, hogy a csinos, ám vagyontalan lányok színésznőnek álltak, hogy ott feltűnve, minél előbb jó partit tudjanak maguknak csinálni. Anna igen fiatalon, tizennégy évesen Pestre került, Rákosi Szidi legendás színiiskolájába. A növendéket úgy Szidi mama, mint fia, Beöthy László, - a Király és a Magyar Színház akkori igazgatója - igen tehetségesnek találta. Hamar felléptették az évtized operett-sikerében, a János vitézben, ahol Medgyaszay Vilmától vette át Iluska szerepét. Ezután 1911-ben Krecsányi Ignác szerződtette két évre temesvári társulatába, mely nyaranta Budán is tartott előadásokat. Gyenge ekkor ismerkedett meg Rosner Dezső bankárral, akivel 1912-ben házasságra lépett, s egy zord februári estén Krecsányi hiába várta színházban a lányt, szálláshelyéről hozták a hírt, hogy Amerikába szökött. Az előadás elmaradt.

Gyenge Anna3.jpgAmerika ezekben az években számtalan nemzet fiainak, köztük honfitársainknak is,  volt a célállomása, az „ígéret földje”, ahol megpróbáltak új életet kezdeni. Csak 1905 és 1907 között több mint félmillió magyar állampolgár hagyta el hazáját egy szebb jövő reményében. A letelepedettek fokozatosan alakították ki saját kis társadalmukat az új hazában. Gyakran maradtak egymás közelében a nációk, így lett az amerikai nagyvárosoknak zsidó, kínai, olasz vagy éppen magyar negyede. Nagyon sokan az angol nyelvvel alig, vagy csak fokozatosan barátkoztak meg, maguk között pedig általában az anyanyelvükön beszéltek. Ahogyan idővel vágyakozni kezdtek a hazai ízek után, ugyanúgy vágyakoztak a hazai kultúra után is. Erre érzett rá Heltai Árpád színész, aki egykor szintén Krecsányi tanítvány volt, s alapította meg az Állandó Magyar Színházat, melynek igazgatója, rendezője, díszlettervezője volt egy-személyben. Hogy a Rosner házaspárt mi motiválta a kivándorlásra, sosem fogjuk megtudni. Annából nem lett az a típusú színésznő, aki a jó parti megszerzése után azonnal hátat fordít a deszkáknak. Miközben csatlakozott az Állandó Magyar Színházhoz, ahol – miután komolyabb énektanulmányokba is kezdett Serly Lajosnál – operettek főszerepeit alakította Amerika-szerte. A társulat egyik karmestere Rappe (Fedák) Ernő volt. Valószínűleg neki köszönheti Gyenge Anna – aki ekkoriban cserélhette nevét Anne Roselle-re – hogy állandó fellépője lehetett a Radio City Music Hallnak. Nem tisztázott, hol ismerték meg egymást Antonio Scottival, a nagyhírű baritonnal. Egyes vélemények szerint ő intézte el a meghallgatást, melynek eredményeként 1920. november 1-től Gyenge Annát leszerződtette a Metropolitan Opera. Ígéretes pályakezdés! Nem sokkal később, december 4-én már színpadra is engedték az új szopránt. A Bohémélet Musettájaként debütált - alig három héttel Caruso utolsó előadása előtt -, olyan világsztár partnerekkel, mint Frances Alda, Beniamino Gigli (ez volt a sztártenor harmadik előadása a MET-ben), Scotti és Adamo Didur. A New York-i színháznak két évadon keresztül maradhatott tagja. Musettán kívül apróbb szerepeket kapott: az egyik varrólányt a Louise (Charpentier) MET premierjében, Tebaldót a Don Carlosban, az egyik Viráglányt a Parsifalban és a Fiatal lányt A három király szerelmében (Montemezzi), valamint énekelt egy-egy áriát néhány koncerten. Összesen harmincöt alkalommal állt a legendás színpadon, utoljára 1922. április 23-án. Hogy miért nem hosszabbították meg a szerződését, nem tudni. Mindenesetre ez a két évad elég volt ahhoz, hogy utána hosszú évekig a Metropolitan szopránjaként hirdesse magát. Ezekben az években születik egyetlen fia is. Amerika legnagyobb operaháza után Anne Roselle a kisebbekben próbált szerencsét, drámaibb fachra váltott és csatlakozott Antonio Scotti vándortársulatához, majd Philadelphiában lépett fel a Faustban és az Aidában. „Végre egy amerikai lány, aki felülmúlja az összes európai művészt, akit valaha láttam” - írta egy chicagói kritikus egy 1925-ös Aida előadása után. Másnap kiderült, hogy az amerikai lány történetesen magyar.

Gyenge Anna4.jpgAz Ígéret földjén mégsem olyan egyszerű dolog állandó szerződés nélküli operaénekesnek lenni, ezért Gyenge Európában próbál szerencsét. Drezdába szerződik 1925-ben, s a színház tagja marad 1930-ig. Ezekből az évekből egyetlen ottani szerepét ismerjük: ő énekelte Turandotot, 1926. július 4-én, a poszthumusz Puccini mű német premierjén, Fritz Busch vezényletével, Richard Tauber partnereként. Szerencsére erről az alakításáról maradt fenn hangfelvétel is. Lassan birtokba veszi Európa nevesebb operaszínpadait: Berlin, Párizs, Varsó és Milánó közönsége ünnepelte, de fellépett Belgiumban, Kairóban és Alexandriában is. A Veronai Aréna első Turandot előadásán 1928-ban George Thill partnereként énekelte a címszerepet. Bécsben is a Puccini-szerepben debütált, majd  Donna Annát, Aidát, Elzát és Toscát alakította, 1935-ig. A Covent Gardenben két szerepet énekelt, Donna Annát 1929-ben Elisabeth Schumann, Mariano Stabile és Heddle Nash partnereként, valamint Turandotot 1934 nyarán, Eide Norena, Armand Tokatyan és Ezio Pinza oldalán.

Amerikában 1927 szeptemberében bukkan fel ismét, ezúttal San Franciscóban énekli az első MET-en kívüli Turandot a kontinensen, valamint Aidát, Toscát és Neddát. A követető dátum ami ismert, 1929, ekkortól egészen 1934-ig rendszeresen fellép Philadelphiában. Főszerepei – a Faust Margitja, Aida, a Tannhäuser Erzsébetje, a Lohengrin Elzája, Violetta Valery, Tosca, s végül a Luxemburg grófja Angélája – mellett két igen jelentős zenei eseményen is közreműködött. 1931. március 19-én Marie-t énekelte Berg Wozzeckjének amerikai bemutatóján, Leopold Stokowski vezényletével. Az opera annyira érdekesnek ígérkezett, hogy ősszel New Yorkba is elvitték, így Gyenge Anna még egyszer meghajolhatott a legendás gyémántpatkó közönségének. Hogy milyen volt a korban legmodernebbnek mű fogadtatása, a hírhedten konzervatív operabarátok körében, azt el tudjuk képzelni. Ugyancsak 1931-ben mutatták be Philadelphiában először németül a kontinensen Richard Strauss Elektráját. Az előadást Reiner Frigyes vezényelte, Roselle partnerei a szintén magyar származású Margarete Matzenauer (Klytaemnestra), valamint Charlotte Boerner (Chrysothemis) és Nelson Eddy (Orestes) voltak.


Gyenge Anna2.jpgMiközben két kontinens között ingázott, a legszélsőségesebb repertoárt énekelte Mozarttól az operetten és Verdin át Alban Bergig, anélkül, hogy hangján a kopás bármi jele érződne. Arra is szakított időt, hogy 1926-tól, - vándorszínészből világjáró énekessé avanzsálva - szülőhazájában is fellépjen. A Magyar Királyi Operaházban 1926. február 24-én mutatkozott be Aidaként. Az elkövetkező tizenkét évben viszonylag sűrűn felbukkant Pesten, sőt, az 1936/37-es évadban állandó vendég titulussal működött. Itthon is igen változatos repertoárt mutatott be, harmincegy operaházi estje alatt alakította Aidát, Cso-cso-szánt, Toscát, Margitot (Faust), Leonórát (A trubadúr), Szaffit (A cigánybáró), Santuzzát és Neddát (egy estén!), Turandotot, Erzsébetet (Tannhäuser), Konstanzát (Szöktetés a szerájból), Szilágyi Erzsébetet (Direkt erre az elkalomra tanulta meg!), Mimit, Desdemonát és Donna Annát. A felsorolt szerepek napjainkban három énekesnő repertoárját teszik ki. Szinte hihetetlen, hogyan fért meg Konstanza és Turandot egyetlen torokban, ráadásul úgy, hogy olykor csak néhány nap különbséggel voltak a fellépései. A harmincas években Gyenge Anna végigjárja a vidéki városokat is, Szeged, Miskolc, Debrecen, Nagykanizsa az ismert állomásai. Hol teljes szerepben lépett fel, hol áriaestet adott, de 1936-ban Erdélybe is elment, ahol Kodály dalokat énekelt (Ne feledjük, Kodály művészete ebben az időben még korántse vívta ki magának azt a helyet, ahová a háború után emeltetett.). A magyar világsztár rendszeresen énekelt a Rádióban is, s egy filmfelvételéről is tudunk. „A Magyar Rádió 10 éves jubileuma alkalmából a magyar filmgyártás is méltó módon kivette részét. A Halló, Budapest című film forgatókönyvét K. Halász Gyula és Kristóf Károly meséjéből Békeffi László írta. A film vígjátéki történet keretében bemutatja a Magyar Rádió életét. A főszerepeket Bársony Rózsi és Kabos Gyula alakítják. A film úgynevezett rádió-műsor részében szerepel a Budapesti Filharmonikus Társaság zenekara Dohnányi Ernő vezényletével, Hubay Jenő hegedül, Németh Mária egy népszerű dalt, Svéd Sándor operaáriát énekel, Gyenge Anna 200 cigány kísérete mellett nótázik. Bársony Rózsi szólószámát is 100 tagú jazz zenekar kíséri. (…) A Halló, Budapest tulajdonképpen egy gazdag kiállítású amerikai filmrevühöz hasonlít.” Sajnos az 1935-ös mozi elveszett, vagy lappang valamerre, napjainkban csak néhány részlete ismert. Így egyelőre nem tudhatjuk, hogyan mulatott Gyenge Anna.

Pesten – és valószínűleg Európában – utoljára 1938-ban lépett fel, ekkor hagyta el véglegesen az öreg kontinenst.  Az okok valószínűleg Rosner bankár származása körül keresendők. Amerikai karrierje azonban töretlen: 1934-ben, San Franciscóban Aidát énekel, majd Clevelandben Toscát és Sieglindét. Ha azt hinnénk, hogy Turandot és Elektra után nincs tovább, tévedünk. Ránk maradt harmincöt percnyi felvétel egy Don Giovanni előadásból, mely a St. Louis Operában volt 1941-ben. A két világsztár – Ezio Pinza és Tito Schipa – mellett szinte csak magyar közreműködője volt az előadásnak: Gyenge Donna Anna, Bokor Margit Zerlina és Alváry Lőrinc Leporello, az előadást Halász László vezényelte. Ez az utolsó teljes operaelőadása, amiről tudunk, de áriákkal 1946-ig biztosan fellépett Amerika-szerte, és a rádiókban is megfordult olykor. Jelenlegi ismereteink szerint összesen huszonegy lemez készült vele 1926 és 1949 között. Az elsőt még Drezdában készítette a Turandot két áriájából, németül. Áriafelvételei lp-n, majd két cd-n is megjelentek az elmúlt években, de ezen kívül rögzített Schubert dalokat, és magyar (vagy magyaros) részleteket a Cigányszerelemből, A cigánybáróból, a János vitézből (Alex Shandor és cigányzenekara közreműködésével), és a Csárdáskirálynőből, ahol partnere Jan Peerce volt.

Amikor visszavonult a színpadról, sokakhoz hasonlóan tanítani kezdett. Életrajzai nagy részében szerepel, hogy Philadelphiában halt meg, 1955. március 21-én. (A magyar wikipédia ezt kiegészíti azzal, hogy 1974-ben – azaz halála után tizenkilenc évvel – adott magáról utoljára életjelet, ami azért nem rossz teljesítmény.) Ezzel szemben a Lakeland Ledger című floridai lap 1978 őszén közölt egy riportot az idős művésznővel, melyben elmeséli, hogy mintegy huszonöt évvel korábban New Yorkban tanított, onnan csábították át férje halála (1956) után a napfényes államba. Megtetszett neki az újonnan épülő város, még a helyi színházban is fellépett néhány kisebb szerepben. Egyetlen fia 1975-ben meghalt, három unokája távol élt tőle. Anne Roselle ezután még egyetlen újságírót fogadott, azzal a megkötéssel, hogy csak halála után jelenhet meg a cikk. Hogy erre mi oka volt, kideríthetetlen. Miklósvári Gyenge Anna egy idősek otthonában halt meg, 1989. július 31-én, kilencvenhat éves korában.

Szólj hozzá!

Címkék: elfeledett magyar énekesek Gyenge Anna Anne Roselle

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr244972520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (134) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása