Verona egykor és...

2012.08.21. 09:53 caruso_

Verona_2012_01.JPGElőször majdnem húsz évvel ezelőtt, 1993 nyarán jutottam el Veronába. Elég fiatal voltam és egyetlen (?) bécsi kiruccanás után ez volt az első igazi operatúrám. Ahogy ez ilyen fontos élményekkor lenni szokott, minden igen élesen vésődött a tudatomba. Nemcsak a három előadásról – Carmen, Parasztbecsület – Bajazzók, Traviata – maradtak bőséges emlékképeim, hanem a várostól, a hotelszobán át az Aréna előtt árult legyezőkig sok mindenről. Merthogy Verona központjában akkoris az Aréna állt a nyári operafesztiváljával, melynek a turistafogalom nagyobb részét köszönhette. Érdemes végignézni a Fesztivál jelesebb közreműködőinek listáját: Lando Bartolini, Renato Bruson, Silvano Carolli, Giovanna Casolla, Alberto Cupido, Ghena Dimitrova, Plácido Domingo, Maria Dragoni, Alida Ferrarini, Salvatore Fisichella, Cecilia Gasdia, Paolo Gavanelli, Bonaldo Giaiotti, Kristjan Johannsson, Vincenzo La Scola, Nicola Martinucci, Leo Nucci, Bruno Pola, Antonio Salvadori, Neil Shicoff, Dolora Zajick és Giorgio Zancanaro. Ma már nehéz megállapítani, hogy akkoriban az ünnepi játékok fontosak voltak-e az operatörténet szempontjából, az azonban biztos, hogy aki számított Olaszországban, az néhány előadás erejéig fellépett az Arénában. Egyértelműen látszik, hogy egy ehhez hasonló művészekből álló listát nemhogy a Fesztivál vezetése nem tud ma kiállítani, de a világban is megfogyatkoztak az ilyen színvonalú énekesek, ahogy erre az idei Turandotról szóló beszámolómban utaltam.

Verona_2012_05.JPG
Néhány évig 1993 után pár napra minden nyáron ellátogattam Veronába, megnéztem pár előadást, elmerültem a város forgatagába. Aztán több szezon kimaradt, másfelé vettem az utamat, 2005-ben tértem vissza egyetlen napra. Idén 1999 óta először vehettem jobban szemügyre ismét az egykori operaparadicsomot. Verona ugyanis két évtizede elsősorban az Arénába látogató turisták elkényeztetésére építette fel idegenforgalmát. Nemcsak az ókori amfiteátrum körüli Piazza Bra-n szól minden a műfajról, de valahogy az egész város is. Mára ennek nyoma sincs. Parfüméria lett a sétálóutcában lévő hatalmas Ricordi boltból, eltűntek az üzletek kirakataiból az énekesek képei, az operai tartalmú kiadványok. Egyetlen könyvesboltban találtam két polcnyi komolyzenéhez köthető könyvet. Lemezboltnak nyoma sincs. Ezzel szemben felgyorsult az élet: mindenhol légkondicionált ruhaboltok és társaik csábítják az arra-járót. Van egy haláltánc jellege, ahogy mindent lehet kapni – elsősorban olyan dolgokat, amire a leendő tulajdonosnak semmi szüksége sem lesz a későbbiekben.  Egykor egy csendes kapualjba, ha szinte véletlenül betévedt az ember, ott találta „Júlia erkélyét”. Percek telhettek el úgy, hogy csöndes szemlélőt, bárki megzavarta volna a reneszánsz udvarocskában. A bejárat falát egykori Rómeók és Júliák szívecskébe foglalt neve díszítette, mellettük telefonszerű masinák néhány líráért Shakespeare szerelmespárjának bús regéjét mesélték. Ma be sem lehet férni az udvarba. Az egykor zárt erkélyt megnyitották így minden turista lehet néhány percre Júlia. Sajnos lesz is, míg lent több százan figyelik a csöppet sem ifjú csöppet sem szépségeket, ahogy magukat kelletve simogatják a kőpárkányt. Akik sajnálják a néhány eurót a házba való bejutásért, lent egy igen ronda női szoborral is pózolhatnak. A Veronai Szűz melle vélhetően szerencsét hozhat, legalábbis erre utal, hogy már fényesre dörzsölték látogatói. Számomra a legiszonyúbb mégsem ez. A falak már feketék az idővel legalábbis szülői korba lépett egykori szerelmesek szív-rajzaitól, így az új generáció új eszközökkel kénytelen nyomot hagyni az évszázados falakon: a használt rágógumijukat lapogatják fel, erre írva az utókornak egybefonódó neveiket, korunk sajátos lenyomataként.

Verona_2012_08.JPG

Attól még, hogy a város kevésbé szól az opera műfajáról, mint két évtizede, az Aréna nem tart kevesebb előadást, a szezon éppoly hosszú, mint annak idején. Ám a közönség tapasztalható és drasztikus csökkenésével minden eszközt megragadnak, hogy megpróbálják megtölteni esténként a tizenötezer főt befogadni tudó nézőteret (Az általam látott szerdai Turandoton jócskán maradtak üres székek, elsősorban a földszint vége felé.). Az árak nem olcsók, hiszen helytől és naptól függően 17 és 198 Euró között mozognak. A szertartás viszont a régi: a felső számozatlan helyekre órákkal az előadás kezdete előtt megkezdődik a sorban állás, majd a bejutottak várakozását enyhítendő megindulnak az árusok, kapható itt minden a látcsőtől a sörig. Az „úri közönség” kezdés előtt fél órával kezd beszivárogni, a földszinten még mindig kötelező az ing és ajánlott a zakó is. Nekik is kijut a földi javakból bőven. Kezdés előtt háromszor jön ki egy jelmezes, hogy egyre szaporodó számú gongütéssel fokozza a nézősereg izgalmát. A nyitány előtt szinte varázsütésre meggyulladnak az apró gyertyácskák, tízezer kis láng várja az operát. Noha a siker általában garantált, az olasz közönség még ma is az egyik legőszintébb a világon. Néhány éve lelkiismeret furdalás nélkül buu-zták ki José Curát, akit kevésnek találtak, és most sem volt mindenki elégedett Carlo Ventre Nessun dormá-jával. Szerencsére itt még léteznek árnyalt különvélemények. Az előadás végeztével a közönség egy része még beül egy könnyed vacsorára a Piazza Bra valamelyik teraszára. Miután a sztárok kiosztották a szokásos autógrammjaikat, a mindenhez értő rajongók elmondták nekik a véleményüket és jótanácsaikat, összegyűlik a csapat és együtt elvonulnak az éttermek előtt. A közönség pedig, felismerve a művészeket, mégegyszer tapssal köszöni meg az estét.

Verona_2012_06.JPGHogy kiből áll ma Verona közönsége? Természetesen még mindig akad egy tehetős, elsősorban olasz, osztrák és német réteg, akik szívesen töltenek pár napot a városban. Rajtuk kívül a lelátókat gyakran olyan turisták töltik meg, akiknek ez lesz életül első – nem ritkán egyetlen – operai élménye. Fogalmuk sincs, hogy mit fognak látni-hallani, még az olyan darabcímek, mint az Aida, vagy a Tosca sem jelentenek számukra többet, mint néhány fotózható jelenetet és ismert áriát. Mindig is jelent voltak az Aréna történetében, de nem ők voltak túlsúlyban. Ne feledjük, az opera műfaja egyre inkább kiszorul az európai alapműveltségből, és rohamosan válik egy egyre szűkülő réteg bogarává. Veronában húsz éve az akkori olasz trendnek megfelelő modern produkciókat hoztak létre. Annak idején a Carmen az 1930-as évek Spanyolországában játszódott – ezzel ugyan semmit sem hozzáadva a történethez – mára Zeffirelli mesternek hála, visszakerült egy szépséges sosemvolt mesevilágba. 2012-ben szinte kizárólag értelmetlen, látványos, „hagyományos” rendezések uralják az Aréna repertoárját. A tervek szerint ez jövőre, a centenáriumi évben sem lesz másképp, talán csak a Fura dels Baus Aida produkciója fog némi enyhülést hozni.

Ez a folyamat jelentős veszélyeket tartogat a műfajra nézve. Ha azt állítjuk, hogy az opera nem több mint szép látványban való szép éneklés, minden tartalmától fosztjuk meg. Ezzel azt állítjuk, hogy nem vagyunk kíváncsiak a zenedrámák mondanivalójára, hogy ez mekkora kulturális értékcsökkenést jelent, felesleges elmagyarázni. Úgy tartják, az opera a legösszetettebb műfaj, minden megtalálható benne: a dráma, a zene, a tánc, a képzőművészet. Ha megfosztjuk a drámától és nem akarjuk, hogy szóljon hozzánk, olyan, mintha a Hamlet helyett a Cirkuszhercegnőre ülnénk be inkább. Kérdés, hogy egy „értelmetlen műfajra” ki lesz kíváncsi a jövőben.

Verona_2012_04.JPG

Verona még egy turistacsalogatót készített idén nyáron. a Palazzo Fortiban megnyitották az Arena Museo Operát, amit szellemesen AMO-nak rövidítenek. Valószínűleg még nem látogatják sokan a kiállítás, operajeggyel ugyanis féláron engedik be az érdeklődőket. Nem mentem be. Életemben egyetlenegy operamúzeumban voltam, Milánóban. Neves festmények, hajtincsek, kéziratok és kopott balettcipők körül szörnyűséges hullaszag terjengett a Scala poros termeiben. Ha egy műfajt végleg múzeumba terelünk, akkor azt mondjuk róla: Halott vagy! A halottakra pedig az elején sokat gondolunk, majd egyre kevesebbet, végül szinte már csak kötelesség szerűen látogatjuk őket olykor. Veronában ma az opera jó úton halad efelé. 

Verona_2012_09.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: Arena di Verona

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr154722354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő