Egyetlen lapra

2023.10.10. 07:28 caruso_

A fociedzőséghez és az operarendezéshez mindenki ért – legalábbis addig, ameddig a lelátókon vagy a képernyők előtt kell a témáról okoskodni. Amikor azonban a nem szakemberek olykor valódi lehetőséget kapnak, általában kudarcot vallanak. Könnyű kijelenteni, hogy: „Ezt így én is meg tudnám rendezni!” Valójában azonban az operarendezés nagyon is bonyolult szakma (függetlenül a mindenkori végeredménytől), melynek alapjaival a rendre méltatlankodó „operabarátok” sajnos éppúgy nincsenek tisztában, mint például a műfaj területére átránduló koreográfusok, prózai- vagy filmrendezők. A zenés színház ugyanis egyedi koordináták szerint működik, s aki ezeket az alapokat nem sajátítja el, szinte bizonyos, hogy csapdába esik. Ez történt a török származású, de Olaszországban élő világhírű kiváló filmessel, Ferzan Özpetekkel is, aki 2019-ben, a Teatro San Carlóban állította színpadra a Pillangókisasszonyt. A produkció egy sorozat erejéig idén ősszel új szereposztásban ismét látható volt Nápolyban.

377565915_697300325758872_1817881939324262211_n.jpgA nyitójelenet (főpróba) - fotó: @Teatro di San Carlo

Egy operaház általában akkor kér fel rokonterületeken alkotó művészeket egy-egy produkció megrendezésére, amikor úgy érzi, hogy a vérfrissítés, egy újszerű látásmód rávilágíthat a művek addig ismeretlen aspektusaira – vagy a húzónév által remélnek a produkció számára plusz-reklámot és esti bevételtöbbletet. Özpetek esetében nem is feltétlenül lenne borítékolható a kudarc, hiszen Cso-cso-szán különleges hősnő, története akár a török filmes bűvkörébe is kerülhetne, ám éppen az opera műfajának kötöttségei miatt a rendező legfőbb eszközeitől, az érzékeny, önállóan is mesélő kamerától és a saját dramaturgiájával felépített történettől lett megfosztva. A rendező a hatalmas térrel sem tud mit kezdeni, ahol hiábavalóak is lennének az apró rezzenések, melyek a zenekar túloldalán már láthatatlanok.

375222506_694473202708251_3426548196670722072_n.jpgFerzan Özpetek Nápolyban - fotó: @Teatro di San Carlo

Puccini operájának színpadra állításánál két utat választhat a rendező: vagy megmarad a kisrealizmus talaján, vagy valami a valóságtól teljesen elrugaszkodó, szimbolikus történetet varázsol a színpadra. A Pillangókisasszony esetében harmadik út nem létezik, márpedig Özpetek éppen ezen az úton indult el: megpróbálta összehurkolni az első kettőt. Ennek a bátortalan semmittevésnek az lett a különös eredménye, hogy előbukkantak a mű (Puccininál szokatlan) dramaturgiai gyengéi: a japán esküvő már avíttá vált ábrázolása, Suzuki és Goro kis civakodó jelenete a II. felvonásban, vagy ahogy a III. felvonás elején Cso-cso-szán épp csak kiér a színről, már meg is érkeznek az amerikaiak – akiket a szolgáló azzal fogad, hogy úrnője alszik.

378879248_698355535653351_5164893089480695852_n.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: @Teatro di San Carlo

A rendezőt mintha lebénította volna maga a kihívás (vagy rosszabb esetben egyszerűen dobta a bizonyára kiválóan jövedelmező feladatot). Nehéz eldönteni, hogy melyik a kellemetlenebb: amikor eszébe jutott valami, vagy, amikor nem. Szereplői általában geometrikus alakzatban állnak a színpad előterében, ami a leggyakrabban az egyenes vonal, s csak néha merészkednek a három-, négy-, esetleg ötszögig. A hagyományos terek helyett az I. felvonás a nagaszaki gésanegyedben játszódik, ami semmit sem tesz hozzá a darab értelmezéshez. Némi nyüzsgés ugyan támad a színpadon a statisztéria miatt, valós szituációk azonban nem születnek. A felvonás végén amíg Butterfly átöltözik a házikóban, Pinkerton mögötte veszi fel a köntösét, majd az utca közepén egy szőnyegen lesznek egymáséi. Sergio Tramonti díszletei a második részben V alakú, helyenként áttört, a zsinórpadlásig érő nyomasztó szürke falakká válnak, melyek nemcsak látványnak csúnyák, de a kis ajtókon még a szereplők se nagyon férnek be. A tér egyetlen bútora egy méretes ágy, ami szép jelkép is lehetne, ha abban hálták volna el a nászéjszakát… Így azonban funkciótlan és értelmetlen, ráadásul az összes többi kelléket (tea, tőr stb.) az ágy mögül kell irracionális módon előrángatni. A jelmezek – melyek tervezője Alessandro Lai volt – az elmúlt közel százhúsz év akármelyik Madama Butterfly előadásához készülhettek volna.

379115223_698355608986677_6184994218399171782_n.jpgCso-cso-szán belépője (Ailyn Perez) - fotó: @Teatro di San Carlo

Egy Pillangókisasszonyt bármelyik operaház játékmestere le tud ilyen színvonalon rendelkezni. Az, hogy a produkció mégsem hullott a teljes közöny mocsarába, sőt, igen izgalmas este kerekedett belőle, az jórészt Ailyn Perez érdeme. A negyvennégy éves, mexikói bevándorlók gyermekeként született amerikai szoprán, aki most, Nápolyban debütált Cso-cso-szánként ugyanis vokálisan és figurában is teljes és izgalmas alakítást nyújtott. Megállapíthatatlan, hogy (a fotók tanulsága alapján a próbákon jelenlévő) Özpeteknek ebben mennyire volt része – az mindenesetre gyanús, hogy az előadás többi figurája csak alapszinten volt kidolgozva, különösen a címszereplőhöz képest.

377581620_697300005758904_2715528765238918194_n.jpgSaimir Pirgu (Pinkerton) és Ailyn Perez (Cso-cso-szán)
fotó: @Teatro di San Carlo

Perez szakít a szerep elfogadott és bevált előadói hagyományaival és nem ártatlan, tisztaszívű, naiv szerelmes lyánykát játszik. Az ő Cso-cso-szánja nem áldozat. Tökéletes gésa, aki rájön, hogy Pinkertonnal megfogta az Isten lábát. Mindent erre az egy lapra tesz fel: tökéletes szerető és asszony lesz, mert ő akar lenni ezerből az az egy, akinek sikerül kimászni a prostituált létből, a nyomorból és eljutni Amerikába. Végig szerepet játszik – mint minden profi utcalány –, ám ezzel a szerepjátékkal senkinek sem árt. Mindenki csak eszköz a kezében, Sharpless éppúgy, mint a saját gyereke. Miközben agyával felfogja, hogy szinte lehetetlen, amit akar, ennek ellenére hol negédes mosollyal, hol ál-naiv kedvességgel, hol kegyetlenül hárítja el az akadályokat a kitűzött célja elől (milyen anya az, aki a hároméves gyerekének meséli, hogy visszamegy a gésának?). Amikor ráeszmél, hogy veszített, ugyanolyan határozottan ragadja meg a tőrt, ahogyan élt. Utolsó áriája nem egy anya szívszaggató búcsúja – hiszen tudja, úgysem fog semmire emlékezni a gyerek, ha felnő –, a kölyök szinte az útjában van, hogy végre befejezhesse az életét. Perez (bár sűrűn bájolog a körülötte lévőkkel) nem akarja, hogy a közönség szeresse. Az őszinte és kőkemény mondatokat mindig a nézőtérrel szemben énekli. Nem az „icipici asszony”-t, az „áprilisi illat”-ot játssza el, hanem egy ma is létező és érvényes emberi sorsot jár végig és egy sokkal nehezebb úton diadalmaskodik.

379346164_698355618986676_7175864130134853289_n.jpgAilyn Perez (Cso-cso-szán) és Saimir Pirgu (Pinkerton)
fotó: @Teatro di San Carlo

A szoprán ritka bölcsességgel építi repertoárját, ráérősen haladva a nagyobb hangot igénylő szerepek felé. Mindennek az is az eredménye, hogy a voce ma is teljesen egyben van, hiszen a művésznő magabiztosan birtokolja a bel canto technikát, így nem kell a verismo felől megközelítenie a szólamot. De Perez nem csupán technikás énekes és ritka szép „krémes” hangszín birtokosa (ami önmagában is öröm a fülnek). Napjainkban sajnos szinte kizárólag a kontratenoroknál figyelhető meg az a valaha általános jelenség, hogy nem a tradíció vagy felvételek alapján, hanem a kottakép és saját vokális képességeik szerint a zenei fantáziájuk segítségével teremtenek meg egy szólamot. A szopránok közül talán Mariella Devia volt az utolsó, akinek minden egyes megszólalása azzal a különleges örömmel ajándékozta meg hallgatóit, mintha az adott frázis abban a pillanatban, spontán született volna meg, így a közönséget egyszeri, megismételhetetlen örömhöz juttatta. Összességében Ailyn Perez ritka kincs a mai szürkévé, sematikussá váló operaénekesi mezőnyben.

378978159_698355588986679_1084389210419463507_n.jpgAilyn Perez (Cso-cso-szán) és Marina Comparato (Suzuki)
fotó: @Teatro di San Carlo

Puccini nem árnyalta túl Pinkerton szerepét. Saimir Pirgu pedig pontosan tudja, mi kell az olasz közönségnek: nagy frázisok és magabiztos magasságok. Az albán tenor mindezzel nem is marad adós, ráadásként a szerelmi kettősben a köntösét is leveszi, amit nem minden tenor tehetne meg ennyire büntetlenül. Sharplessként Ernesto Petti annyira jelentéktelen volt, hogy vélhetően mire előadás után hazaért, ő maga is elelejtette, hogy hol és mivel töltötte az estéjét. A széphangú Marina Comparato sem tudott érdekes figurát csinálni a valóban nehezen megfogható Suzukiból. A pályakezdő Laura Ulloa végre nem egy májbajos jótékonysági hölgyet alakított Kate-ként, hanem egy olyan feleséget, akinek nincs különösebb kedve egy félvér zabigyerekkel hazaállítani. Paolo Antognetti tenorjában Gorónál nagyobb lehetőségek is vannak. Közel negyvenéves pályafutás tapasztalatával Paolo Orecchia fajsúlyossá tudta tenni Yamadori nyúlfarknyi jelenetét. Hasonlóképpen volt ereje Ildo Song Bonzójának, aki végre nem mesebeli handabandázó varázslóként érkezett, hanem egyedül, szürkén, szegényen, ősei igazságával.

376227339_699190125569892_1077582958192115108_n.jpgDan Ettinger - fotó: @Teatro di San Carlo

Az előadást Dan Ettinger, a színház főzeneigazgatója vezényelte. Munkálkodásával elsősorban azt a furcsa tételt bizonyította, miszerint Puccininek nem feltétlenül tesz jót, ha minden egyes hangjegyet gondosan lejátszik a zenekar. A nápolyi együttes nyilvánvalóban tökéletesen ismeri és érzi ezt a zenét, ám ahelyett, hogy a helyi tradíció szerint eljátszhatták volna. Ettinger úgy irányította az együttest, mint azt Bécsben az 1950-as évekbeli Beethoven koncerteken volt szokás. Ennek megfelelően például a röpke előjáték olybá tűnt, mint egy nagy szimfonikus nyitány.  A partitúra ugyan a maga teljességében szólalt meg, a zenei formák is tisztábban bontakoztak ki, mint egy repertoár előadáson szokás, mégis az egész karmesteri produkción egyfajta nehézségi erő ült, amely vontatottá tette az egész estét. Néhány rezes félrefújás a nehezebb állásokban igen gyakori a Pillangókisasszonyban, de a masszívan hamis első oboást legkésőbb a szünetben haza kellett volna küldeni.

379299235_698355505653354_1778100080138861905_n.jpgAilyn Perez az opera fináléjában - fotó: @Teatro di San Carlo

A nápolyi Teatro San Carlo egyike Olaszország legnagyobb operaházainak. Műsora gazdagon, gondosan és bölcsen van összeállítva, jó részt a hazai repertoárból válogatott művekkel, produkciónkként egy-egy sztárral megspékelve. Egy tucat opera, néhány balett és jó pár koncert fér egy-egy stagionéba, nyilvánvalóan mindez szigorúan a közönségigényhez igazodva. A nápolyi publikum, ha nem is olyan rettegett, mint egykoron, ma is igényes, és most is méltón megadja a módját a színházba járásnak. A Pillangókisasszonyon a hatalmas nézőtér az utolsó székig el volt adva, és amikor Ailyn Perez a II. felvonás elején eltévesztett egy szót, azonnal érezni lehetett, hogy ez többeknek fel is tűnt, de ugyanígy érzékelni lehetett, hogy mennyire értékelik a szépen sikerült frázisokat. Öröm és kihívás lehet Nápolyban énekelni.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Giacomo Puccini Pillangókisasszony Dan Ettinger Ailyn Perez Teatro di San Carlo Napoli

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7218231169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása