Főisten lánya a gróf titkos szeretője, avagy Szilágyi Arabella titokteli élete V. – A zeniten

2024.05.15. 07:45 caruso_

Szilágyi Arabella energiáját 1891 nyarán valószínűleg lekötötte bérházának építtetése (talán cseperedő lánya nevelése) és ezért nem sietett az Operaház rendelkezésére állni. Miután nem sikerült a szerződés részleteiben megállapodni a színházzal, a következő két évadban vendégként lép fel átlagosan havi három estén. Korábbi szerepei (Santuzza, A walkür-Brünnhilde, Ortrud, Sába királynője, Donna Anna) mellé újakat is kap. A kritika hozzáállása nem sokat változik, szemére hányják állandósult intonációs problémáit, de elismerik drámai erejét és hangjának megerősödését, valamint azt, hogy váltótársnőivel ellentétben legalább magyarul énekel. Ez utóbbi megjegyzés nem csupán Italia Vasquez és társai olasz és egyéb nyelvű szereptudása ellen szól, hanem az asszimilálódott Budapestről is, hiszen Szilágyi származását karrierje alatt sohasem firtatták. Első új feladatát, A zsidónő debütálását (ráadásul a Siegfried-premier előtt négy nappal!) nem kíséri különösebb siker, a szólamot mindössze négyszer énekli, pedig a papírforma szerint Rachel neki való szerepnek kellett volna lenni.

 saba.jpgSzilágyi Arabella a Sába királynője szerepében

Több mint négy évvel A walkür magyarországi bemutatója után került először színre a Siegfried, ezúttal is külföldi karmester, a megbízható Josef Řebíček vezényletével, aki azonban messze nem egy Mahler-kaliber. A hosszú opera fogadtatása sem volt olyan pozitív, mint a Ring korábbi részeié, és Szilágyi Arabellának is meggyűlt a baja a szólamával. „Brünnhildét Szilágyi Bella kisasszony adta, meglehetősen közepes sikerrel, minthogy magasabb hangjai gyakran megtagadták azt a szolgálatot, melyet a zeneíró tőlük várt.” (Vasárnapi Újság) Az 1892 áprilisi premiert ismét féléves szakmai szünet követte, mely alatt alig néhány koncerten lépett fel.

Az 1892/93-as évadot novemberben egy Siegfried előadással kezdi (miközben már javában tanulja Az istenek alkonyát), majd 24-én kerül sor pályafutásánek egyik legérdekesebb kísérletére. Miután az Operaház éppen szerződtetett Carmen nélkül működött, kipróbálták a színház Santuzzáját és Brünnhildéjét a francia pre-verista opéra comique címszerepében. Érdemes hosszabban idézni a Pesti Napló értő sorait, mely a „Szilágyi Arabella jelenséget” is megkísérli megvilágítani. „Szilágyi k. a. a szerepet kitűnően fogta föl és az alak lényegét: a könnyelmű, kalandor, érzéki czigányleány merész csapongását markáns vonásokkal emelte ki. Hogy a Merimée Prosper és Bizet Carmenjét, a párducz termetű, csábos szeretőt, mégsem adta elénk a maga teljességében, ezt tehetségének éppen az az erőteljessége okozta, mely a wagneri zenedrámák széles styljében sokkal otthonosabb, mint a franczia játékdalművek könnyed, pikáns, szenvedélyes, de nem robusztus alakjaiban. Carmen drámaisága a Brünnhilde-féle »Kraft weib«-ok a széles keménységétől nagyon messze áll. A kifejezések erejét itt, hangban és mozdulatokban mérsékelni kell, különben összetöri a finom keretet, és túlzásba csap, mely az illúzió teljességét lehetetlenné teszi. A mai Carmen némely felkiáltása inkább a máglyára lépő walkür száján lett volna helyén. Wagnernél a zenekar tombolása félig elnyeli az ilyen kitörések harsány voltát, de Bizetnél a stílszerűséget tökéletesen megrontja, kivált, ha egy negyedhanggal magasabban szárnyal, mint kellene.”

 kep_674.jpgSzilágyi Arabella Zichy Gézának írt levelének utolsó oldala
Forrás: Operaház Emléktár

Noha az őszinte közönség-érdeklődéssel kísért Carmen nem volt bukás, s a kritikák szerint „minden felvonás után többször függöny elé szólították” Szilágyit – ami ekkoriban az őszinte siker fokmérője volt –, a művész soha többet nem énekelte a szerepet. Néhány nappal az előadás után a szoprán levelet küldött Zichy Géza intendánsnak (ez a művésznő egyetlen fennmaradt irománya az Operaház Emléktárában), melyben Diósy Béla sértőnek vélt kritikája nyomán kilátásba helyezi a visszavonulását. Szilágyi nagyon is zsaroló pozícióban volt alig két héttel Az istenek alkonya premierje előtt, pontosan tudta, hogy aktuálisan nem pótolható. Mindez a szokásos primadonna hisztinek is tűnhet – hiszen a művésznő kritikagyűjteményében összességéban a negatív felhangok dominálnak –, ám még inkább a sorok mögött megbúvó csodálatos női ösztönről árulkodnak.

A walkür 1889-es bemutatójakor nem állt az Operaház rendelkezésére nyolc biztos muzikalitású hölgy, a walkür-lányokat Mahler úgy válogatta össze részben külsős énekekből, részben zeneakadémistákból. A premieren Siegrune szólamát az akkor húszéves Handel Berta kapta, egy újpesti izraelita fűszerkereskedő lánya. Az ígéretes növendék 1890-ben diplomázott, majd egy évet Lipcsében töltött, mielőtt az Operaház tagja lett volna. Szólistaként A varázsfuvola I. hölgye és a Faust Margitja után a Fidelio címszerepét is a pályakezdő mezzoszoprán kapta, majd 1892 őszén – tehát Szilágyi Arabella levele idején – debütált Ortrudként, nem sokkal később Rachelként, sőt Sába királynőjeként is. Szilágyi megérezte, hogy fiatalabb és vokálisan jobban képzett konkurencia érkezett – aki ráadásul a következő nyáron hozzáment Diósy Bélához. Igen hamar Handel Berta lesz Szilágyi Arabella operaházi utódja, közel két évtizeden keresztül szerepeinek továbbvívője.

 handel_b_ortrud_001.jpgDiósyné Handel Berta Ortrudként (1898)
Forrás: Operaház Emléktár

Egyelőre azonban még Szilágyi többé-kevésbé sikeresen birkózik meg élete legnehezebb szerepével, Az istenek alkonya Brünnhildéjével. A december 10-i premier után a kritikák java elismerő, ha meg is jegyzik, hogy a művésznő a Zárójelenetre elfáradt. 1893. január 30. és február 4. között tartották az Operaházban az első teljes Ring-ciklust, melyben Szilágyi Arabella öt nap alatt énekelte el a három Brünnhildét. Az újságok ezúttal egy emberként hajtanak fejet teljesítménye előtt. A jövőben azonban csak A walkürben énekli Wotan lányát. Már Az istenek alkonya premier környékén arról cikkezett a sajtó (némiképp sajnálkozva), hogy Brünnhilde lesz a visszavonuló Szilágyi Arabella utolsó szerepe. Méltó és nagystílű búcsú lett volna, de kérdés, hogy komolyan gondolta-e akkor a harmincegy éves művész, hogy hátat fordít a színpadnak. Kétségtelen, hogy 1889 után arányaiban sok előadást és koncertet mondott le indiszpozícióra hivatkozva, s miután szerepei javát váltótárs nélkül vitte, ilyenkor a színház műsorváltozásra kényszerült. A lemondások hátterében lehettek egészségügyi okok, betegesség, de bizonytalanság és félelem is – tehát mentálhigiéniás problémák –, az azonban bizonyos, hogy Szilágyinál mindez nem egy primadonna attitűdje volt.

1893 márciusában a szoprán rekedtsége miatt kellett elhalasztani egy héttel a neowagnerista Mihalovich Ödön Toldijának ősbemutatóját is. Ha a várva várt jelentős új magyar opera nem is született meg, Szilágyi Arabellának ezúttal jelentős sikere volt Piroska szerepében, melyet tavasszal hétszer énekelt. A pozitív kritikák közül kiemelkedik Márkus Miksáé a Magyar Hírlapban. „Az összes szereplők közül a legnagyobb elismerés Szilágyi Arabellát illeti, aki a Piroska rendkívül nehéz és fárasztó szerepét nagy ambíczióval, törekvéssel és hatással énekelte. Igazi művészi feladatot végzett s megérdemelte a zajos tapsokat, amelyeket nyílt színen is kapott.”

 toldi.jpgJelenet a Toldiból

Az évad végén, május első napjaiban a szoprán nyolcoldalas levelet küld a Pesti Hírlapnak, melyben arról panaszkodik, hogy miután sem a sajtó, sem a közönség nem értékeli eléggé a munkáját, visszavonul a színpadtól. Bár a levél eredetije elveszett, abban a művész valószínűleg azt is jelezte, hogy külföldön folytatná a pályafutását – ennek azonban (beleértve az állítólagos bécsi fellépéseit) egyelőre nincs nyoma. Nem tudni, hogy sértettség állt-e a háttérben, vagy lassan beleunt az éneklésbe, mindenesetre a továbbiakban nem kereste a kapcsolatot az Operaházzal és koncertfellépést is csak elvétve vállalt. Üdítő kivétel lehetett a HMBC, a Hunnia Magyar Bicycle Club 1893-as szilveszteri estéje, ahol „Szilágyi Arabella, aki visszavonult a színpadtól, de a kerékpársport iránt való tiszteletből, melyet maga is űz, részt vett az ünnepélyen.” Egy dekoratív, gyermekét egyedül nevelő, háztulajdonos, biciklin közlekedő primadonna a századforduló Budapestjén igencsak vagány jelenség lehetett.

Az ígéretesen fejlődő Diósyné Handel Berta 1894 márciusában egészséges leánygyermeknek adott életet (mégpedig Diósy Editnek, az Operaház későbbi – nem különösebben jelentős –szopránjának), így szerepköre egy időre elárvult. Nikisch Artúr, az előző nyáron hivatalba lépett művészeti igazgató valószínűleg anélkül szerződtette vissza Szilágyi Arabellát, hogy korábban hallotta volna. A szoprán ismét felölti régi kosztümjeit, s a következő másfél évben havi öt-hat előadásban elénekli Brünnhildét, Ortrudot, Santuzzát, a Sába királynőjét, Rachelt, Donna Annát és Piroskát. Első új szerepét, a Hugenották Valentine-jét mindössze két előadás erejéig vette át Italia Vasqueztől – a szokásos Janus-arcú kritikákkal kísérve. Az április 14-i Walkür-előadás érdekességét az adta, hogy megtekintette a Manon Lescaut ürügyén Pesten tartózkodó Puccini. Ő volt Léo Delibes után a második világhírű zeneszerző, aki láthatta Szilágyi Arabellát, sőt – illendőségből vagy őszintén – gratulált is a művésznőnek. Az előadást Nikisch Artúr vezényelte. Vajon hány szopránnak adatott meg, hogy a korszak két igen jelentős Wagner-karmestere, Nikisch és Mahler keze alatt is Brünnhilde lehetett!?

galaest_1894_10_14.jpg Az 1894. október 14-i Navarrai lány előadását 
Ferenc József császár és Sándor szerb király is megtekintette
Forrás: Operaház - Emléktár)

Szilágyi Arabella utolsó jelentős új szerepe Massenet verista egyfelvonásosának, A navarrai lánynak Anitája a mű magyarországi bemutatóján. A siker – mind az operáé, mind a szopráné – ezúttal egyöntetű. „Szilágyi Arabella kezében nyugszik az egész mű és felülmúlhatatlan játékának és énekének egyaránt köszönhető a siker. Az ő személyének megválasztásakor az igazgatóság jól cselekedett, amikor Anita szerepét egy oly színésznőre bízta, aki kiváló szorgalmánál, határozott tehetségénél, jó felfogásánál és énektechnikai képzettségénél fogva bírja mindazon feltételeket, melyek e nehéz és nagy szerep alakításához megkívántatnak. Csak azt sajnáljuk, hogy Szilágyi Arabella nem rendelkezik azzal a magas hanganyaggal, amely szereplését csak fényesebbé tette volna.” (Ország-Világ) Szilágyi az évadban tizenhétszer énekli Anitát, alakítását állítólag a rettegett bécsi Eduard Hanslick is dicsérte. Közel nyolc év után, egyetlen előadás erejéig 1894 novemberében ismét magára ölti Amneris kosztümét, az estről nem maradt fenn releváns kritika. 1895 tavaszán a Toldi szerelme címen némileg átírt-megrövidített Mihalovich-opusban ismét sikerre viszi Piroska szólamát (a reprízt Siegfried Wagner is látta), április 25-én pedig a zeneszerző, Nicola Spinelli jelenlétében nagy sikert arat Mariaként a komponista három előadást megért Az alsó révnél című verista rémdrámájában.

Szilágyi Arabella az évad végeztével Bécsbe utazik tanulni, majd az alpokaljai Mürzzuschlagba, illetve Marienbadban piheni ki a szezon fáradalmait. Szeptember 5-én még elénekelt egy Navarrai lányt, majd nem sokkal a harmincnegyedik születésnapja előtt végleg megválik az Operaháztól.

Szólj hozzá!

Címkék: Operaház elfeledett magyar énekesek Szilágyi Arabella

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5418404251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (236) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (10) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (6) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása