Főisten lánya a gróf titkos szeretője, avagy Szilágyi Arabella titokteli élete III. – „Bukott nő” az Operaházban

2024.05.09. 07:39 caruso_

1886 májusában, amikor a még mindig csak huszonöt éves és nem különösebben rutinos énekesnő végre az Operaház tagja lett, mintha el akarta volna feledtetni önmagával és a pesti publikummal az egykori kis sikerekkel és kis kudarcokkal indult Spiegel Arabellát, amikoris új művésznévvel Szilágyi Bellaként tüntette fel magát a plakátokon. Ekkorra megérthette azt is, hogy miután a jelentős német színháznak számító Boroszlóba nem hívták vissza (és bizonyára más városokban is sikertelenül próbálkozott), nem érdemes külföldön kísérleteznie, sokkal kézenfekvőbb itthon folytatni az igazán el sem kezdett karrierjét. Az Operaház vezetősége azonban – Podmaniczky Frigyes és Erkel Sándor mellett Káldy Gyula főrendező, az egykor megvádolt konkurens énektanár – nagyon is jól emlékezhetett a társulatot hat évvel korábban Bécs kedvéért cserben hagyó akkori növendékre, s nyilvánvalóan már ezért sem kapkodtak Szilágyi Arabella után. Nem véletlen, hogy szerződtetésére csak Podmaniczky távozását követően, Keglevich István intendánsságának kezdetén került sor. Ebben akár szerepe lehetett a szoprán grófi támogatójának is, de maga Szilágyi Bella is más érzéssel sétálhatott Pest grand boulevard-ján 1885 tavaszán, miután a korábbi Sugár utat Andrássy útra keresztelték...

 szilagyi_arabella_parasztbecsulet.jpgForrás: Operaház Emléktár

Nyilvánvaló, hogy amennyiben Spiegel Arabellában élt a művészi becsvágy (és élnie kellett, hiszen minden pofon és kudarc után újra és újra színpadra állt!), nem pusztán háztulajdonos és kitartott akart lenni, hanem énekesnő is, szüksége volt a Magyar Királyi Operaházra. Az azonban erősen vitatható, hogy a dalszínháznak is szüksége volt-e 1886 tavaszán még egy nem kirívóan tehetséges kezdő szopránra.

A fach nagy drámai szerepeinek javát ekkoriban az olasz Emma Turolla tartotta kézben, őt Györgyné Zsófia és Szigetiné Human Erzsi volt hivatott tehermentesíteni. Még élt a legendás bécsi Marie Wilt és rendszeres vendégsztárként járt Budapestre a koloratúrszoprán Bianca Bianchi is, akiket Ábrányiné Wein Margit és Komáromi Mariska helyettesített a hétköznapokon. Maleczkyné Ellinger Jozefa 1874 óta az együttes egyik oszlopaként szintén elsősorban koloratúr szerepekben lépett fel, a jugendlich-dramatisch szólamokat Reich Irma és Rotter Gizella kapta, míg Kordin Mariskának jutottak a másodrendű feladatok. Szilágyi Bellával szinte azonos időben és szerepkörre szerződtették Dévay Jankát és Seyler Leonát, egy jeles zeneszerző lányát, de a neves énekescsalád tagja, a húszéves Stoll Gizella is ekkor kezdte pályáját.

 devai_janka_dsc_2965bs.jpgForrás: Operaház Emléktár

A könnyebb naiva szopránszólam tehát telítve volt, az Operaház pedig havonta átlagosan mindössze húsz estén játszott. Szilágyinak nem lehettek korlátlan magasságai vagy virtuóz koloratúrtechnikája, és nem birtokolhatott hatalmas, zsíros, drámai hangot sem. A korabeli énekes átlagnál ugyan dekoratívabb lehetett, de színészetét kezdetben sekélyesnek ítélték. 1886-ban már nem számított üdvöskének, korábbi nadrágszerepeit a nála is fiatalabb kolleginák énekelték. Ilyen körülmények között még szuverén repertoárt építeni sem lehetett egyszerű, nemhogy kiugrani a vetélytársak közül. De a vezetőség sem volt könnyű helyzetben, amikor döntenie kellett arról, hogy melyik produkcióba tűzze ki az új tagot, hiszen még maga Szilágyi sem ismerhette igazán saját képességeit – a Boroszlóban énekelt Margit és Carmen(?) pedig meglehetősen differenciált hangot és személyiséget feltételez... Szilágyi Arabella operaházi tagságának két éve alatt ezekre a kérdésekre egyik félnek sem sikerült választ adnia – nyilvánvalóan az ebből adódó kudarcok miatt bocsátották el 1888 júniusában.

Tagsága huszonnégy hónapja alatt mindössze huszonkilenc estén léptették fel – tizenkét szélsőségesen különböző szerepben. Repertoárját megvizsgálva nehéz eldönteni, hogy vezetői a helyét keresték-e, vagy inkább minél előbb tönkre akarták tenni. Pedig A varázsfuvola I. hölgye, amit a május 20-i bemutatkozására kitaláltak, okos választás volt, hiszen a szerep gondos zenei formálást igényel, precíz muzikalitásra nevel, nem különösebben megterhelő, de (pro és kontra) ki lehet benne tűnni. Ezzel szemben a Pesti Hírlap ítésze mintha csak az évekkel korábbi bírálatát ismételte volna. „Felső hangjai eléggé csengők, de középen orgánuma némileg fátyolozottan hangzott és intonációja sem volt mindig kifogástalan.” Szilágyi Arabella alig néhány nappal később Félicien David valaha igen népszerű Lalla-Roukh-jának könnyed lírai címszerepét is megkapja. Kritikusai ezúttal sem kényeztetik el, szemére vetik, hogy nem fejlődött az évek alatt, s talán énektanárhoz sem jár. Véleményük szerint hangja erőtlen, magasságai élesek és felfelé erősen disszonál (azaz hamis), lélegzetei rövidek, prózája túl patetikus, mozdulatai közhelyesek. A drámaibb részekben érezte inkább otthon magát – ott bujkálhatott már a leendő tragika, de ezt sem a hang, sem a ráosztott szerepek nem segítették megszülni, a színház pedig mentor nélkül magára hagyta. A szezon utolsó debütálásáról, a Cselre cselt című Schubert-kisopera Ludmilla grófnéjáról az ítészek már említést sem tesznek.

 a_s_ckingeni_trombitas_1886_marie_1_001.jpgNesser: A säckingeni trombitás - Marie jelmezterve (I. felvonás), 1886
Forrás: Operaház Emléktár

Talán okulva a bírálatokból arra használta fel a nyári szünetét, hogy Párizsba utazzon, ahol a legendás Mathilde Marchesitől vett énekórákat. Visszatérve Micaëla lesz az első új szerepe – a kritikusok epésen megjegyezték, hogy a költséges továbbképzésnek semmi nyoma. 1886. november 6-án tartották Victor Nesser A säckingeni trombitás című operájának magyarországi bemutatóját, melyben Marie, a női főszerep lett Szilágyi Arabella első valódi premierje, amelyet jelentős közönség-érdeklődés kísért. A Németországban nagy sikert aratott mű hazai produkciója rossz csillagzat alatt született, de a bemutató kudarcáért jórészt minden kritikus a menthetetlenül hamisan intonáló szopránt okolta. Énekét többször kísérte a közönség pisszegése, ami igazán nem volt jellemző megnyilvánulás az Operaházban. „Őszintén sajnálkozva e fiatal énekesnő fölött, nem részletezzük, micsoda kínpadra vonatott ma este mind ő, mind a vele együtt szereplők, mind a közönség. (...) A kisasszonyt minden egyes száma után szolemnisen kipisszegte a közönség és kacaj nyomta el a legfelső karzaton alkalmazott gyönge tapsgépezetet” – írta a Budapesti Hírlap. A szerepet a következő előadáson Rotter Gizella vette át.

Szilágyi Arabellát kéthavi szilenciumra ítélik (remélve, hogy a közönség megfeledkezik a fiaskóról), ami után Lalla-Roukh-ként tér vissza, majd két nyúlfarknyi szerepet kap, A trubadúr Inezét és a Traviata Flóráját – ami igencsak megalázó lehetett az egykori Violettának, még ha az első estén a világhírű Marcella Sembrich is énekelte a címszerepet. 1887 júniusában, amikor a kritikusok féllábbal már szabadságon vannak és a bérletes közönség nagy része is lehúzódott a birtokára, a szopránt újabb mélyvízbe dobják, ezúttal az Ernani Elvirájával kellene megküzdenie. A Pesti Hírlap bírálatában ezúttal már nem volt kímélet. „Azt meg kell adni, hogy a kisasszony rendkívül »hálás« közönséget tudott magának összegyűjteni, amely derűre-borura tapsolt, mihelyt Elvira csak a száját felnyitotta. Azt is szívesen elismerjük, hogy ma kevesebbet disszonált, mint egyébkor. De amiről még mindig nem tudott minket meggyőzni, az az, hogy kellő kvalifikációval bírna a Magyar Királyi Operaszínháznál elsőrendű szerepek betöltésére, és attól tartunk, hogy erről nem is fog minket soha meggyőzni. Hálával tartozhatik az intendánsnak, hogy alkalmat nyújtott neki, A säckingeni trombitás bemutatója alkalmával vallott kudarc helyrehozására, de ezzel azután érje is be és óvakodjék attól, hogy a maihoz hasonló jelenetek ismétlésével kihívja maga ellen a közönség oppozícióját.

 a_s_ckingeni_trombitas_1886_marie_2_002.jpgNesser: A säckingeni trombitás - Marie jelmezterve (II. felvonás), 1886
Forrás: Operaház Emléktár

Szilágyi Arabella azonban, ha vásárolt is magának klakkor, az ambícióit továbbra sem adta fel.  Operaénekes akart lenni. Az 1887/88-as szezont ismét Lalla-Rough-ként kezdi, majd elénekelhet egy Traviatát – a kritikusok mindkét estétől távol tartották magukat. Hogy a fellépések nem is sikerülhetettek jól, arra bizonyíték, hogy az igazgatóság koncepciót váltott, és a koloratúr szerepek után kiosztották rá a Gioconda mezzoszopránra írt Lauráját. A kudarc papírforma szerint következett be, Szilágyi Arabellára újabb tétlen hónapok vártak, egészen május közepéig, amikoris újabb művészileg nehezen indokolható próba elé állították. „Amnerist Szilágyi Bella kisasszony énekelte, s mint tudjuk, megválván az Opera kötelékéből, az ő mai föllépése is búcsúzó volt. De őszintén bevalljuk: mai föllépésével kellemesen lepett meg, ha rövid ittléte alatt többször mutatta volna be magát oly előnyösen, mint ma, bizonyára nem kellene megválnia Operánktól. Meglehet azonban, hogy eddigi sikertelenségeiben nem Szilágyi kisasszony volt annyira hibás, mint inkább a rendezőség, mely úgy hangjának természetével, mint egész egyéniségével ellenkező feladatok megoldására szánta, azt hívén, hogy a könnyebb játékoperákban és koloratúr szerepekben könnyebben értékesítheti. Ez egy alapos csalódás volt. Szilágyi Bella kisasszony, mint drámai énekesnő fejlődhetik s haladhat, de mint koloratúr énekesnő aligha érvényesülhet. Az előadást a lóverseny és a bazár dacára szép számú közönség hallgatta végig.”

 jelmez_aida_008.jpgVerdi: Aida - Amneris jelmezterve (I. felvonás), 1884
Forrás: Operaház Emléktár

Úgy tűnik a Pesti Napló kritikusának és társainak is kezd felsejleni, merre vihetne Szilágyi Arabella útja, még ha az Operaház el is engedte a művésznő kezét. Annyit azért még rúgott bele búcsúzóul Beniczky Ferenc, az új kormánybiztos, hogy a szerződése lejárta előtt, mindössze hat nappal Amneris-bemutatkozása után beugrasztotta a Faust könnyed, koloratúrát is igénylő Margit szólamába. Az előadást egyedül a Pesti Hírlap ítésze nézte meg, de ő sem a látottakról formált véleményt, amikor azt írta, hogy „Nagyon szép dolog az, ha a nagyurak a művészetet pártolják, de csak úgy, ha ezt a saját zsebükből teszik és nem akarják »műpártolásuk« költségeit másokkal megfizettetni.”

Szilágyi Arabella 1888 júniusára állás nélkül marad. Szeptemberben Aradon koncertezik, egyébként csend van körülötte. Beniczky októbertől új művészeti igazgatót szerződtet Gustav Mahler személyében. S ezzel a döntéssel nemcsak az Operaház történetében kezdődik egy új fejezet.

Szólj hozzá!

Címkék: Operaház elfeledett magyar énekesek Szilágyi Arabella

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3718395395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (236) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (10) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (6) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása