Utolsó emberek

2023.07.28. 07:32 caruso_

Ismerik Rudi Stephant? Hallották már Az első emberek című operáját?” – kezdte szellemes videó-ismertetőjét a júliusi premier előtt Konrad Kuhn, az Oper Frankfurt dramaturgja. Bartók és Kodály országában vélhetően egyedül az elképesztő tudású (ám tudását Fafnerként őrző) Mesterházi Máté felelt volna két igennel a fenti kérdésekre. Ám ezúttal nincs okunk szégyenkezni a Zeneakadémia könyvtárában megbúvó tudor káprázatos műveltségével szemben. Rudi Stephan nevét ugyanis német operai berkekben sem sokan ismerik – vagy legalábbis ismerték eddig.

347425091_733196392146037_2320315731209406085_n.jpgFotó: © Matthias Baus

Ennek elsődleges oka ezúttal is a politika, azaz a világháború. Ezúttal nem a második, hanem az első, ahol a galíciai fronton egy ellenséges golyó kioltotta az alig 28 éves pályakezdő zeneszerző életét. Ebben az életkorban ugyan Pergolesi már két éve halott volt, de Mozart az „öt nagy” közül még csak a Szöktetést vetette papírra, Verdi éppen első leendő sikerén, a Nabuccón dolgozott, Wagner Párizsban éhezett, Puccini a feledhető Lidérceken kívül egyetlen maradandó hangjegyet sem írt, és még Richard Strauss is innen volt a századelő nagy opera-botrányán, a Salomén. Így nem csoda, hogy Rudi Stephan hagyatékából néhány tucat dalon, zongora- és zenekari művön kívül csak egyetlen opera maradt ránk. A komponista nem érhette meg Az első emberek ősbemutatóját sem, mely épp Frankfurtban volt (ahol a hitleráj előtt éppen úgy mint napjainkban igen izgalmas és progresszív repertoárt vittek) 1920-ban, öt évvel a zeneszerző korai halála után.

347428468_733196138812729_367347726279831643_n.jpgAmbur Braid  (Chava) és Andreas Bauer Kanabas (Adahm)
Fotó: © Matthias Baus

Ez esetben talán még a szokásosnál is kevesebb értelme van a „Mi lett volna, ha Stephant hosszú élettel ajándékozza meg a sors?” típusú kérdéseknek. Azt pedig szerencsére még megtippelni sem lehet, merre sodródott volna emberileg élete derekán, az 1930-as években. Meghallgatva Az első embereket ugyanis nem kizárt, hogy a 20. század első évtizedeinek egyik legeredetibb német komponistája is válhatott volna belőle. Nagy ívű posztromantikus zenekarkezelésébe éppen úgy belehallható Mahler, mint Richard Strauss, valamint Schreker, Korngold vagy akár Zemlinsky – Rudi Stephan mégsem epigon. Operájában nemcsak magabiztos, de markáns hangszerelőnek is tűnik, a Kajin szólamát helyenként alátámasztó szaxofon például meglehetősen előremutató gondolat az 1910-es évek elején.

5086_04frerstenmenschenohp0259_gross-3.jpgIan Koziara (Chabel) - fotó: © Matthias Baus

Szintén nem bátortalan kezdőre vall a témaválasztás, Otto Borngräber korábban betiltott, „erotikus misztériumnak” titulált drámája. A mindössze négyszereplős alapmű a Paradicsomból való kiűzetés után játszódik. A nő már elkövette az ősbűnt, a férfi még nem… Adahm és Chawa (a szerzők használják ezeket a névírásokat) középkorú házaspár. A férfi a világ jobbá tételén dolgozna, az asszonyban azonban nagyon is fortyog még a szexuális vágy. A világban azonban egyelőre rajtuk kívül csak a két fiuk, Kajin és Chabel van… Míg a nagyobbik fiúban már felébred a testiség, a kisebbik egyelőre csak Istent látja… Borngräber ebből az erősen freudista századfordulós szemszögből meséli el Kain és Ábel történetét. Stephan kétfelvonásosa szinte „csúcsra jártatja” a kamaraopera (a szó trisztáni értelmében) műfaját, melyben mellékszereplők nélkül kizárólag a négy egyenrangú szólista hivatott fenntartani a feszültséget. Hatalmas erény, hogy ez nagyjából sikerül is, a második felvonás két kettőse viselne csak el némi húzást. Az első emberek valóban színpadra termett, izgalmas alkotás, kár, hogy csak elvétve szólalt meg az elmúlt évtizedekben.

347406360_733196182146058_720389122226640239_n.jpgIain MacNeil (Kajin) és Andreas Bauer Kanabas (Adahm) - fotó: © Matthias Baus

Tobias Kratzer nem tartozik a finomkodó rendezők közé, Frankfurtban is határozott kézzel rakta színpadra a rábízott produkciót. Olvasatában nem az első emberekről mesél, hanem az utolsókról. A fokozatosan kibontakozó drámában egy atomkatasztrófa utáni világot ábrázol, amelyben a család két évtizede egy föld alatti bunkerben kénytelen élni (kiválóan funkcionál és igen esztétikus Rainer Sellmaier mindkét kisrealista díszlete). Lakásuk egyik falára az illúzió megőrzése érdekében maguk vetítik az évszakokat – éppen tavaszt –, ám a pusztává vált földre csak szkafanderben merészkednek fel. Adahm a mesterséges fényben próbálja apró csíráit életben tartani, miközben még az áramellátás is akadozik. Ebben a megmaradt földi pokolban nem csoda, hogy rendre pattanásig feszülnek az összezárt családtagok… A második felvonásban a fiúk felmenekülnek gyerekkoruk roncsai közé, Chava utánuk… A felszabadult, már-már állati ösztönöket csak egy gyilkosság csillapíthatja el. Kretzer ezen a ponton túllép a szerzőkön, de még a Biblián is. Kajin rádöbbenve bűnös vágya következményére és tette súlyára, öncsonkítást végez és elvérzik. A rendezés keretein belül ez még koherens is lenne, a valódi probléma az opera vége, ekkor ugyanis Adahm hitet tesz egy új világ eljövetele mellett – mire kinyílnak a csapóajtók és emberek tucatjai bújnak elő a földből. Ezzel a gesztussal viszont az egész előadás el lett bagatellizálva. Ha ugyanis nem Adahmék az egyetlen túlélők, a srácok nyugodtan átkopoghattak volna valamelyik szomszédos bunkerbe egy jót diszkózni, és nem kellett volna édesanyjukat mint egyetlen nőt – üldözni…

5087_05frerstenmenschenohp0329_gross-1.jpgAmbur Braid  (Chava) és Andreas Bauer Kanabas (Adahm)
Fotó: © Matthias Baus

Az első emberek előadói szempontból sokkal közelebb áll A kékszakállú herceg várához, mint a Parasztbecsülethez. Hiszen annyira koncentrált mű, és oly módon építkezik a négy szólistára, hogy azok egyetlen pillanatnyi üresjáratot sem engedhetnek meg maguknak. A színpadi jelenlétben és a mű melletti elkötelezettségben nem is volt hiba Frankfurtban. Ám az valószínűleg nem, vagy nem csak az évad végének tudható be, hogy bizonyos hangok elhasználódottabbnak tűntek, mint azt a művészek életkora indokolná. Sokkal inkább a társulati lét nagyüzemi kihasználása lehet az, ami idő előtt megeszi a vocét.

347564566_733196088812734_4490521973444532265_n.jpgIan Koziara (Chabel) és Ambur Braid (Chava) - fotó: © Matthias Baus

Chawa szólama nehézségben Sentáéval vetekszik, alakítójának egyszerre kell nőnek, (ős)anyának és asszonynak lenni. Ambur Braid mindhárom színészi kritériumnak eleget tesz, jugendlich dramatisch szopránja azonban már helyenként lebegésnek indult. Iain MacNeil, a frankfurti együttes erőssége, végre tökéletesen testhezálló feladathoz jutott. Valóságos tesztoszteron-bombaként viseli Kajin szerepét, és nem csupán elfogadhatóvá, de még szerethetővé is képes tenni a papíron nem különösebben szimpatikus figurát. Világos baritonja végre otthonosan szól Stephan igényes partijában. A nem különösebben kellemes hangszínű Ian Koziara maga is meglepődött, mekkora gikszert énekelt az I. felvonás végén. Nem kellett volna. A nem egészen megalapozott technika és az idő előtt ráosztott súlyos hőstenor főszerepek már megtették hatásukat. Andreas Bauer Kanabas hangilag és alkatilag is beérett Adahm szerepébe. Basszusa most szépen szól, apaként méltósága, férfiként súlya van.

5089_09frerstenmenschenohp1008_gross-1.jpgIan Koziara (Chabel) és Iain MacNeil (Kajin) - fotó: © Matthias Baus

Miként anno Kerényi Miklós Gábor (alias Kero@) operaházi Mózesében utolsónak a címszereplő is megérkezik az ígéret földjére, a frankfurti tapsrend alatt is még egyszer felnyílik egy bunkerajtó és azon jön fel meghajolni az est karmestere, Sebastian Weigle. A gesztus lehetne olcsó is, de ezúttal megható. A jeles dirigens ugyanis tizenöt év után ezzel a produkcióval búcsúzott főzeneigazgatóként. Számos emlékezetes premier, felfedezés és CD fűződik nevéhez, valamint a nem elhanyagolható tény, hogy a város meg tudta őrizni kiemelt helyét a német operatérképen. Weigle sodró lendületű, ezer színben pompázó zenekari összjátékkal köszönt el Frankfurttól. A hatvankét éves, ereje teljében lévő maestro nevét érdemes lenne beledobni abba a kalapba, melyből a tanácstalan berlini uraknak lassan Daniel Barenboim ősszel megüresedett helyét kellene kisorsolniuk.

347417324_733196202146056_2561510229226752171_n.jpgAmbur Braid (Chava) - fotó: © Matthias Baus

Közel száz éve, hogy a folyamatosan születő új operák helyett a közönség – okkal – különféle reneszánszokba menekül. Ezek közül az újrafelfedezések és rácsodálkozások közül az utóbbi időkben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az 1900-as évek első évtizedeiben keletkezett német operák. Hosszú élete vége felé Richard Strauss valószínűleg álmában sem gondolt volna arra, hogy halála után fél évszázaddal azok az egykori riválisai egyszer majd feltámadnak és ismét a konkurensei lesznek, akiket szó szerint és átvitt értelemben is túlélt. Márpedig napjainkban éppen ez történik: Franz Schreker, Alexander von Zemlinsky, Kurt Weill, Jaromír Weinberger vagy Erich Wolfgang Korngold neve mellé a 2021-as amszterdami és a 2023-as frankfurti premier után nyugodtan odaírhatjuk Rudi Stephan nevét. Megérdemli.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Oper Frankfurt Andreas Bauer Kanabas Iain MacNeil Rudi Stephan Die ensten Menschen Tobias Kratzer Sebastian Weigle Ian Koziara

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7618180521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása