Copf és pihe

2023.03.08. 08:30 caruso_

Megkísérelni megérteni a német operakultúra jelenségeit és jelenlegi állapotát jóval célszerűbb az 1690 (tehát az első németföldi operaház, a braunschweigi megnyitása) óta zajló folyamat részeként, mintsem sokszáz kilométer távolságból fotók vagy trailerek alapján sommás ítéleteket pufogtatni. A Regietheater kialakulásának éppúgy megvannak a reális és világos kultúrtörténeti okai, mint annak, hogy napjainkban ennek az olykor megbotránkoztató és félresikerült előadásokat is felvonultató, ám mindenképpen jelentős és izgalmas szellemi-színházi irányzatnak miért látszik leáldozni. A rendezői színház felfutását és tündöklését követő lejtmenet azonban – bárki is remélné – nem a „hagyományos” operajátszás visszatérése lesz. A végeredmény ugyan majd csak évtizedek távlatából fog kirajzolódni, ám a folyamatokat és az irányvonalakat már most is szükséges lenne rögzíteni.

318896096_1148779205756370_4977170665480186085_n.jpgSarah Brady az előadás kreatívján

Mindezt kiválóan modellezi a hannoveri színház jelenlegi működése, és legújabb premierjük is, Rimszkij-Korszakov Szaltán cárja. Amikor 2019-ben Eva Kleinitz elhunyt – az Opéra National Du Rhin igazgatója, akinek abban az évben kellett volna átvennie a Staatsoper vezetését –, nagy gondba került a városi kulturális kormányzat. Sürgősen találniuk kellett valakit a nagy és jól prosperáló intézmény élére, s szinte csak egyetlen kikötésük volt, hogy az illető mindenképpen nő legyen. Így jutottak végül el a baseli színházig, illetve annak operaigazgatójáig, Laura Bermanig. Az új intendáns színrelépésével a női alkotók száma is fokozatosan megsokszorozódott, az idei évad tíz premierjéből már hetet ők rendeznek.

323165226_904987593976058_1450854021350355592_n.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Míg húsz-harminc éve ritkaságnak számított egy-egy színház élén a női vezető, rendező vagy karmester, napjainkban egyre gyakoribb, sőt, mintha Nyugaton az egyenlőség és sokszínűség zászlója alatt ez már jóval több is lenne, mint kötelező fejkvóta. Mintha a tehetség és rátermettség helyett az illető neme, bőrszíne vagy egyéb olyan orientációja került volna előtérbe, melynek a valódi művészi kvalitáshoz semmi köze sincs, viszont döntően – és nem feltétlenül építő jelleggel – befolyásolják az adott (művészi) intézmény sorsát és mindennapjait. Ezen irányvonalak mentén (különféle „kvótákkal”) Európa-szerte számos olyan alkotó és előadó kap napjainkban megmutatkozási lehetőséget, akiknek tehetsége nem feltétlenül indokolja, s a munkájuk sem igazolja vissza azt.

letoltes_6_2.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Az operák döntő többségét az elmúlt évszázadokban férfiak írták, így dalműveik hősnőit is – Carment, Susannát, Turandotot, vagy éppen a Trubadúr Leonóráját – elsősorban az ő szemükön keresztül látjuk. A 21. századi operaművészetnek azonban jelentős impulzust adhatnak női alkotók is, akik „másfajta” érzékenységükkel és világlátásukkal új perspektívába tudják helyezni ezeket a férfiak által megírt sorsokat. Ám az elmúlt évtizedek háborúk és éhezések nélküli, télen-nyáron 22 fokban tartott, éppen az eltörléskultúra zászlóvivőivé felcsapott hangoskodóinak ez az operafronton igen kevés eredmény. Mondvacsinált problémáik és a történelem során korábban sosem tapasztalt túlérzékenységük valójában egyre nevetségesebbé és tökéletesen kiszolgáltatottá teszi őket a nagyon is létező valódi erőkkel szemben. Míg azon lármáznak, hogy Aidát kizárólag színesbőrű, Cso-cso-szánt távol-keleti, Carment roma vagy Rigolettót fogyatékkal élő művész személyesítse meg, a pénzes közönség – beleunva az álproblémákba és az azok megoldásául szolgáló előadásokba – vészesen fogy. A kultúrára egyre kevésbé fogékony felnövő politikusnemzedék pedig a tömegek bólogatásával kísérve néhány éven, esetleg évtizeden belül el fogja zárni a pénzcsapokat. A hannoveri Staatsoperben ezek a jelenségek már kezdenek kirajzolódni – legalábbis erre utal, hogy egy ritkán játszott, klasszikus opera premier utáni hatodik előadására félig sem telt meg a nézőtér egy februári vasárnap estén.

letoltes_1_3.jpgJelenet a III. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Pedig az európai színpadok méltatlanul ritka vendégének, Nyikolaj Rimszkij-Korszakovnak Szaltán cárja szép és megismerésre érdemes dalmű. Igaz, mintha maga a komponista se vágyott volna a nemzetközi dicsőségre, operái keletkezésük idején az orosz múltba, a mesevilágba, a közös tudatalattiba menekülést jelenthettek, egyúttal különös, egyenes derekú, ám csöppet túlírt és avítt válaszokat is Csajkovszkij nyugatias, manapság is aktuális problémákat feszegető alkotásaira. És ezzel a zeneszerzői gondolkodással a Nyugat ma sem tud igazán mit kezdeni, pedig megismerése közelebb vinne a szláv lélek, sőt talán a mai világpolitikai helyzet megértéséhez…

letoltes_4_2.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Rimszkij-Korszakov egy akkoriban éppen százéves Puskin verses mese alapján íratta operája librettóját. A történet két férfiről szól, Szaltán cárról és fiáról, Gvidon hercegről. Az uralkodó kihallgatva három lány beszélgetését, a legszimpatikusabbat feleségül veszi, majd ellenőrizetlen pletykákra hallgatva elűzi az udvartól, és újszülött fiával hordóba zárva a tengerre bízza sorsukat. Militrisza cárné megmenekül, fia pedig daliává cseperedve megment egy hattyút, aki olykor lánnyá változva hálából teljesíti az ifjú kívánságait. Végül kiderül, hogy – a Csajkovszkij-balett hősnőjéhez hasonlóan – ez a hattyú is elátkozott hercegnő, aki végül természetesen Gvidon felesége lesz. A királyfi ráadásként a negyedik felvonás végére legyőzve gonosz nagynénjeit a szüleit is újra összeboronálja.

letoltes_9.jpgSarah Brady (A hattyú hercegnő) és José Simerilla Romero (Gvidon herceg) - fotó: © Sandra Then

Férfimese a Szaltán cár a javából! Az asszonyok fenntartások nélkül teljesítik a cár és a herceg kívánságait, miközben azok még a Brabanti Elza-i kérdést se teszik fel nekik, mintha nem is érdekelné őket, kicsoda Militrisza és A hattyú hercegnő valójában. Megfejthetetlen, hogy a hannoveri Staatsoper miért éppen ezt a talányos Rimszkij-Korszakov operát választotta az életműből, ám ha már így döntöttek, jogos a 21. századi igény, hogy egy női rendező „korrigálja” az ugyancsak macsó mese napjainkban szinte elfogadhatatlanná vált világképét.

Eva-Maria Höckmayr mintha nem lett volna egészen a feladat és a felelőssége teljes tudatában. A terjengős, gyakran statikus, Európában szinte ismeretlen opera nagyívű koncepciót kíván. Míg a Mariinszkij Színház szuvenír-előadása ma is Iván Bilibin 1936-os produkciójának látványvilágát idézi, és nem sokban különbözik attól, amivel Szergej Gyagilev lassan százhúsz éve meghódította Párizst és Londont, addig Dmitri Tscherniakovnak 2019-ben Brüsszelben sikerült mély és nemes, orosz népmesei alapokon nyugvó pszichológiai drámává emelni a művet.

zarsaltan_hannover.jpgSarah Brady (A hattyú hercegnő) és Barno Ismatullaeva (Militrisza cárné) - fotó: © Sandra Then

Höckmayr ma is láthatatlan szálakkal összetartó kulturális kapocsként értelmezi a meseoperát, legalábbis erre utal, hogy a szereplők az előadás elején összeülnek meghallgatni, ahogy egy orsós magnón egy megnyugtató férfihang oroszul recitálja Puskin szépen csengő verssorait. A mesemondó később is többször és hosszan rázendít – bizonyára kellemes perceket okozva ezzel a néhány orosz anyanyelvű nézőnek. A rendezőnő a férfi főszereplők ellenében a két hősnőre koncentrál, mindketten látványos jelképet kapnak: Militrisza egy hatalmas, zsinórpadlásról lelógó copfot, melynek emberi léptékű mását a száműzetésben is magával viszi, A hattyú hercegnő megjelenéseit pedig rendre égi tollhullás kíséri. Hull a pihe, mint a műhó a konzervatívabb Diótörőkben és Bohéméletekben…

Ebben a produkcióban – a mű ellenében – igazuk csak a nőknek lehet. Szaltán cár az előadás második felében vakként bolyong (később valamiért az egész férfikar is), Gvidon – aki mégiscsak a problémamegoldó hős gyermek – szőke parókában, tehetetlenül rója a színpadot kilométereken keresztül, fel s alá. Az előadás egyetlen szereplőjének sincs kidolgozott jelleme, illetve maguk a jelenetek sincsenek megcsinálva, pláne egymásra építve. Andy Besuch jelmezei elsősorban a színekkel jellemeznek: összekötik a cári párt, ördögi vörösbe bujtatják a gonosz nővéreket, és mintha éppen ez a színrendszer sugallná azt, hogy a lompos Gvidon és a decens hercegnő mégsem egy pár. Ezek a kódok, az értelmetlenül szétvilágított színpadkép és a szereplők közötti szinte megkoreografált mozgásrendszer az opera értelmezéséhez nem sokat ad hozzá – inkább eltávolít a történettől, és olyan érzetet kelt, mintha egy végtelenített és végtelenül unalmas pantomim lenne.

das-maerchen-vom-zaren-saltan_barno-ismatullaeva-jose-simerilla-romero-statisterie-der-staatsoper-hannover-_-sandra-then-800x533.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Julia Rösler szinte díszlet nélküli térben képzelte el az előadást. Olykor lejön egy fehér U alakú fal, amely a hordóba zárást szépen szimbolizálja, de a későbbiekben azon kívül, hogy lehet rá vetíteni, értelmét veszti. Ezenkívül jobbára feleslegesen áll a színpadon felnagyított három kellék: A hattyú hercegnő szárnya, amelyet hol felvesz, hol nem, egy hatalmas trón, aminek alig van szerepe, és egy másik hatalmi attribútum: egy abroncsos aranyszoknya, mely végképp inkább látványos, mintsem szükséges. Höckmayr a nézői szíveket mindig megdobogtató gyerekekről sem feledkezik meg, ezúttal Gvidon hasonmásaként érkeznek mind többen, egyszer még a birnami erdőt(!) is a hátukra veszik valamiért. A történések és a jelképek mögött nincs valódi jelentés. Olyan, mintha a színpadon végig egy szabad asszociációs játék zajlana, nem pedig egy rendező által vezetett operaelőadás. Értelmezhette a produkciót az alkotói stáb így is, meg úgy is. Ugyanígy tehet a néző is. De vajon gondolt bármit is a rendezőnő az operáról? Vagy talán blöff az egész előadás!?

A hannoveri 2019-es társulatcsere nagy erénye egy izgalmas, friss karmestergárda megjelenése. Az angol James Hendry még harmincon innen, imponáló határozottsággal és magabiztossággal vezényelte a hosszú Rimszkij-Korszakov partitúrát, nem hagyva ellaposodni a lírai jeleneteket sem. Interpretációját egyelőre elsősorban a precízség jellemzi, az érzékeny orosz színek elővarázslása még hiányzik belőle.

letoltes_2_3.jpgMonika Walerowitz, Ketevan Chuntishvili, Beatriz Miranda
és Barno Ismatullaeva - fotó: © Sandra Then

A szereplőgárda élén a csodálatos üzbég szoprán, Barno Ismatullaeva áll. Érzéki szláv hang, biztos technika. Nagy kisugárzással uralja a színpadot, nemes asszonyi tartással viseli az igazságtalanul száműzött Militrisza cárné sorsát. Inkább kívülállóként, mint résztvevőként jelenik meg a mesében A hattyú hercegnő megszemélyesítője, Sarah Brady. Két nappal korábban A csavar fordul egyet Nevelőnőjeként éppoly fekete hipszterlányt alakított, mint a Szaltán cárban finoman visszafogott szőke úrinőt. Technikai problémái nincsenek, de azt nem mutatja meg, hogy ki ő, vagy az általa életre keltett figurák valójában. José Simerilla Romero remek szőke parókájában és oroszos hangadásában képes volt Gvidonként szláv herceggé válni. Az enyhén karcos hangú bariton, Daniel Miroslaw csak a cár áriájában tudott valódi súlyt adni a címszereplő egyébként sem különösebben megrajzolt figurájának. A beugró Gala El Hadidi kissé túlöblösített altjával és dekoratív külsejének kiélvezésével adott színt a gonosz nagynéni, Barbariha alakjának. A két gonosz testvér körül a stúdiós Beatriz Miranda korrekt volt, míg a színpad széléről kottából éneklő (s az előadást így megmentő) Nataliya Bogdanova apró hangját elnyelte a zenekar. Helyette a Szakács nővér szerepét a produkció egyik játékmestere, Clara Jensen játszotta – remekül. Az opera több apró férfiszerepét Hannoverben összevonva három énekesre osztották. A Benetton katalógus szerint összeválogatott szólisták közül (a színösszeállításból ezúttal a Távol-Kelet kimaradt) Sunnyboy Dladla és Yannick Spanier megállta a helyét, Darwin Prakash jóval kevésbé.

das-maerchen-vom-zaren-saltan_jose-simerilla-romero-chor-der-staatsoper-hannover-_-sandra-then-800x533.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Sandra Then

Rimszkij-Korszakov megkésetten romantikus, pazar zenekari hatásokkal tarkított, jól énekelhető operái értékes színesítései lehetnek az operaházak repertoárjának. A hannoveri Szaltán cár mégis elrettentő példája annak a folyamatnak, melyben a tehetség helyett egészen másfajta érdekek mentén születhet meg egy előadás. A színpadi szemfényvesztés a megmaradt közönséget azonban kevéssé zavarta, Pomádé király udvarához hasonlóan ünnepelték a meztelen királyt.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Staatsoper Hannover Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Mese Szaltán cárról

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr8618066086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (239) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása