Erdő szélén házikó

2022.05.24. 08:28 caruso_

A közép-európai operakultúra felől nézve elképesztően régen, 1678-ban nyílt meg Hamburg első operaháza a Gänsemarkt, azaz a Libapiac téren. Az intézmény ma is nagyjából ugyanazon a helyen működik, immáron a harmadik épületben. Történetében olyan művészek jelentették a mérföldköveket, mint George Friedrich Händel, Georg Philipp Telemann, Christoph Willibald Gluck, Johann Adolph Hasse, majd a 19. század vége felé Bernhard Pollini, Hans von Bülow és a Pestről frissen elűzött Gustav Mahler, a 20. század második felében pedig Rolf Liebermann. A Hanza-város dalszínházának sajátossága, hogy polgári – tehát nem főúri – kezdeményezésre nyílt, így léte még irigylésre méltóbb. Ugyanis hazánkban (ha Máder Rezső egyetlen évadot /1907-1908/ megért Népszínház–Vígoperáját nem tekintjük) a Népopera (a mai Erkel Színház) 1911-es indítása volt az első ilyen – sorozatos bukásra ítélt – kísérlet. A Hamburgische Staatsoper jelenlegi 1955-ben átadott közel 1700 férőhelyes épülete a II. világháború utáni német gazdasági csoda optimizmusát hirdeti. A város komolyzenei életét azonban nemrég alaposan felforgatta az öt éve megnyílt lenyűgöző Elbphilharmonie. A világcsoda építészeti remek jogosan vonz nagy tömegeket, azonban érezhetően a Staatsoper közönségét is elszipkázva.

stueck-3242-original.pngA II. felvonás nyitójelenete - Fotó: © Arno Declair (2018)

A hétköznapi Fidelio-előadás nézői közül feltűnően hiányzott a középgeneráció. Az idős bérletesek mellett örvendetesen sok volt viszont a fiatal. Mintha Beethoven, a „német Erkel” főművét, a „német nemzeti operát” kellett volna megnézni az osztályoknak (ha kötelező penzumként ülték végig, akkor példás odafigyeléssel tették). A boldog Nyugat-Európában természetesen ismeretlen a nemzeti opera moloch-ja, Gluck, Mozart, Weber, Wagner, de akár még Richard Strauss művei egyszerűen hatalmas kultúrájuk szilárd részei. Éppen ezért különösen érdekes a Fidelio esete. Ez a mű az európai kultúra egyik vitathatatlan alapköve – és ugyanakkor „rossz”, szinte előadhatatlan opera, hiszen a Beethoven-opus a maga meséjével mára tulajdonképpen megrendezhetetlenné vált. Itt van mindjárt az alaphelyzet: egy férfi börtönőrként dolgozó, magas szoprán hangon éneklő asszony, akiről a környezetében senkinek sem tűnik fel, hogy nő. Néző legyen a talpán, aki ma ezt a színpadi nonszenszt elfogadja – vagy rendező, aki megoldja. 2008-ban Kovalik Balázs volt egyike a keveseknek, aki azzal, hogy Leonore álmaiba, vágyaiba, vagy visszaemlékezéseibe emelte a cselekményt, így mentesítve a szerep énekesnőit a nadrágban való sírásástól.

stueck-3243-original.pngFotó: © Arno Declair (2018)

A hamburgi előadás rendezője, a színház intendánsa, Georges Delnon (aki a 2014-es operaházi Parasztbecsület – Bajazzók produkciót is jegyzi) közel sem nevezhető merész alkotónak. Fidelióját furcsa kettősség lengi körül, – egyszerre játszódik a kisrealista valóságban, melynek falait azonban minduntalan áttöri egy (rém)álomvilág. A történet az 1960-es, 70-es években játszódhat, Lydia Kirchleitner jelmezeiből nem kideríthető, hogy Európa nyugati vagy keleti felén. Kaspar Zwimpfer erdő közepi börtönén nem is igazán vannak rácsok, mégis végig érezni a házat láthatatlanul körülvevő szögesdrótot. A külvilág vetített erdeje olykor őzikékkel vagy fehér farkasokkal népesül be, ajtónyitáskor kutyaugatás hallik – a közönség egyöntetű derültségére. A díszlet egyik falából kerülnek elő – kissé ügyetlenül – a börtön különböző részei, ezzel is megtörve az előadás realizmusát. A cselekmény egyes pontjain a főszereplők minden ok nélkül nekiülnek ebédelni, mintha az opera történései csak kellemetlen intermezzók lennének a levesezés közben.

stueck-3244-original.pngAz I. felvonás quartettje - Fotó: © Arno Declair (2018)

A 2018-as premierhez képest teljesen új szereposztás játszotta az idén májusi előadássorozatot. Nem tudni, hogy az alkotó állította-e be őket, vagy egy igen gondos segéde. Mindenesetre érdekes kettősségként Delnon remek szereplővezetéssel tiszta viszonyrendszereket teremt a figurák között, miközben maga a rendezés, az alapgondolat meglehetősen kusza. Ez általában éppen fordítva szokott lenni: a rendező sokszor nem tudja a gyakorlatban is működtetni a nagyszerűen kimódolt alapkoncepcióját. Ráadásul mintha Delnont leginkább Marzelline sorsa érdekelte volna: az apja által elnyomott lány zongorázással is kénytelen nyugtatni a börtönszemélyzet idegeit, s mintha nem lenne elég számára Jacquino állandó zaklatása, a II. felvonás előjátéka alatt – zeneileg erősen megkérdőjelezhető módon – még Pizarro is megerőszakolja őt… Ehhez képest Leonoréval semmi olyan nem történik, ami ne lenne egy kosztümös Fidelio-előadás része (az Otto Schenk-féle verziókban legalább néhány papírmasé követ odébb görgetnek, míg itt mindössze két járólap felszedéséig jutnak).

stueck-3247-original.pngPizarro és Rocco kettőse - Fotó: © Arno Declair (2018)

Némi túlzással azt is lehetne állítani, hogy mindegy mi zajlik a színpadon, amíg az előadást Kent Nagano vezényli. A karmester egy olyan III. Leonora-nyitánnyal kezdett, mely szinte mellékessé tette az utána megszólaló operát. Nagano világos értelmezésében nem maradtak kérdések, az első hangtól egyértelmű volt: itt csak a szabadság diadalmaskodhat. Bár ilyen egyszerű lenne a világ!

Felelősség a Fidelio szerepeit megszólaltatni német színpadokon, melyek talán sokkal inkább eszmények, jellemek, mint valós, komplex alakok. Az amerikai Jacquelyn Wagner ideális Leonore, nagyon szép küzdelmet folytat a figurával és a figuráért színészileg és vokálisan egyaránt. A közönség méltán rokonszenvez vele, noha a volumen egy cseppet kevés a hatalmas térben. Tanulságos, hogy végre egy énekesnő (kronológiailag igen helyesen) Mozart, és nem Wagner felől közelíti meg a szólamot. Narea Son, a főhősnővé emelet Marzellineként nemcsak nagyot énekel, hanem képes végigjárni az elnyomott lány sorsát. Pechje van, hogy szabadítóját abban a Fidelióban véli megtalálni, aki egészen más küldetéssel tartózkodik a börtönben.

stueck-3245-original.pngRabok kórusa - Fotó: © Arno Declair (2018)

Benjamin Bruns akkora „Gott!” felkiáltással kezdte áriáját, hogy hihetetlennek tűnt, hogy hasonló elánnal legyen képes folytatni. Pedig sikerült! És nemcsak a pokolian nehéz áriát, hanem magát a szerepet is. Ha létezik még világszínvonalú Florestan, az angol tenort feltétlenül dobogós hely illeti. Fricsay Ferencre emlékeztető figurája egy olyan megkínzott, világból kiábrándult civil értelmiségit idéz, aki egyetlen dologra vágyik: a mártírhalálra. És ez sem adatik meg neki. Ahogy a fináléban az égnek emeli hitvese karját („Nincs oly szó, mely méltón zengi asszonyának hű szívét!”), fájdalmasan megszorítja a bilincset leoldó kezet. Burns-nek egy ember tragédiáját sikerült egyetlen mozdulatba sűrítenie. Hasonlóan nagyot alakított a másik angol, Simon Neal. Kissé fás hangú Pizarrója valódi pszichiátria tanulmány. Egy bipoláris mosolygós gyilkos, aki akkor igazán kegyetlen, amikor széles (és bizonyára igen büdös) szájjal vigyorog. Figurája magára vonja a fényt, ha bent van a színpadon, minden apró gesztusa figyelmet érdemel. Operaszínpadon ritkán látni ennyire komplex alakítást. Igazán izgalmas lehet Wotanja is, Neal talán feltárhatja a főisten elfeledett arcait is. Az ember nagyon szeretne drukkolni Andreas Bauer Kanabasnak. A fiatalabb korosztályhoz tartozó énekes érezhető szakmai mélyrepülésben van, mintha pszichésen nem tudná feldolgozni a színpadra lépéssel járó izgalmakat. Basszusa nagyot szól ma is, de a figura egyre inkább egy szomorú idült alkoholistára emlékeztet. Bernhard Berchtold jóval a „Jaquino kor” után játssza a szerepet. Remek ötlet egy ötvenes tenoristára bízni a szólamot, mely így súlyt kap és a tutyimutyi börtönőrből egy rosszképű, Torschlusspanik előtt álló erőszakos fráter lesz. A miniszter szerepében a többiekhez képest kissé unalmas és szürkén szóló Chao Deng érzi, hogy ebben a történeben nem ő a megváltó, így cinikus, leleplezett politikusként kell távoznia a börtönből.

stueck-3246-original.pngJelenet a II. felvonás fináléjából - Fotó: © Arno Declair (2018)

Zeneileg Németország egyik vezető dalszínházához méltóan megszólaló, színpadilag inkább kérdéseket feltevő, mint válaszokat adó produkció a hamburgi Fidelio. Georges Delnon nem is tudja befejezni az előadást: az erdőben kitavaszodik, a hófehérbe öltözött beáramló énekkar elnyeli a szólistákat, akiknek végül mégsem sikerül rendesen megvacsorázniuk.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Fidelio Ludwig van Beethoven Kent Nagano Andreas Bauer Kanabas Staatsoper Hamburg

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr617838787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (2) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (4) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (2) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (2) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (2) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (50) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (6) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (10) Bayerische Theaterakademie München (9) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (11) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (183) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (7) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (50) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (2) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (3) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (20) Gianni Schicchi (3) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (45) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Holloway (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (7) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (27) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (1) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (1) Operaház (117) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (8) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (5) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (11) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (16) Richard Wagner (39) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (3) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stéphane Degout (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (3) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (1) Théâtre Royal de la Monnaie (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (1) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (11) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása