Figyelem, zavar

2022.03.28. 08:30 caruso_

Figyelemzavaros, pörgős akciófilmek villámgyors snittjein szocializálódott korunkban, amikor többen arról panaszkodnak, hogy nem szívesen ülnek végig egy hosszú, olykor vontatottnak tűnő operát, furcsa módon még sincs akkora respektusa Puccini három egyfelvonásosának, mint ahogyan megilletné őket. Pedig a remekművek alig egyórás, sűrített játékidejükkel egyetlen percnyi üresjáratot sem engednek, s ezen felül is nagyszerű történetek, zenék, szövegek, azaz kikezdhetetlen alkotások, ideálisak a műfajjal barátkozók számára is. Amit előadói szempontból hátrányokul fel szokták róni, hogy igen sok énekes kell hozzájuk, az éppenséggel előny is, hiszen számos – olykor kevéssé kvalitásos – művésznek is remek szereplehetőségeket nyújtanak. A brüsszeli opera március közepén új produkcióban mutatta be a Triptichont.

01_29.jpgA köpeny - fotó: © Matthias Baus

A Théâtre Royal de la Monnaie jelenleg Európa egyik legprogresszívebb színháza, mely patinás múltja és nagy nézőtere ellenére bátran nyit a merészebb produkciók felé. Tobias Kratzer napjaink egyik legnagyobb figyelemmel kísért német operarendezője, aki a 2019-es bayreuthi Tannhäuserrel robbant be az élvonalba. Wagner, Meyerbeer, Offenbach, Beethoven, Rossini vagy Mozart műveinél – azaz Kratzer korábbi munkáinál – Puccini bizonyos operái (pl. Tosca, vagy éppen a Triptichon) érthető módon jóval kevesebb mozgásteret engednek a szabadon szárnyaló rendezői fantáziának.

02_23.jpgJelenet A köpenyből - fotó: © Matthias Baus

Kratzer ugyan mindhárom operát a mai korba helyezte, sőt némi humoros átkötésekkel is elszórakozott, eredeti cselekményükhöz azonban nem nyúlt, viszonyrendszereiket nem bolygatta. Munkája fókuszába éppen a figyelem fenntartásáért való küzdelem került, mintha végig attól tartott volna, hogy a művek lineáris történései önmagukban nem kötik le a nézők figyelmét, ezért mindhárom operánál – más-más eszközökkel –, a vélt (valójában nem létező) unalom ellen szállt síkra.

03_21.jpgJelenet A köpenyből - fotó: © Matthias Baus

A köpeny ugyan egy uszályon játszódik, ám Rainer Sellmaier díszlettervező megnégyszerezte a teret, mint nemrég Philipp Stölzl az André Chénier vagy a Parasztbecsület – Bajazzók produkcióiban. Egyszerre látjuk a hajó fedélzetét és gyomrát, a rakpartot, illetve Marcellék hálószobáját (ötödikként olykor a tv-ből kinagyítva a Gianni Schicchi Valóságshow-t is). Az ötlet technikailag működik, ám éppen A köpeny drámájának lényegét, a görög drámákból örökölt hely–idő–cselekmény sűrített hármasegységét veri szét – ezáltal megszüntetve azt az operában végig érezhető feszültséget, miszerint Marcell és Georgette sosem hagyja el a bárkát, míg a többi szereplő szabadon ki- és bejár. Kratzer a figurák egyensúlyát is felbillenti azzal, hogy Georgette-et túlságosan lelakott trampliként, míg Henrit gigerli-apacslegényként ábrázolja. Ezért a nőért nemhogy a fiúnak, de még a tetterős férjnek sem érdemes harcolni... Pedig az előadás talán legszebb jelenete éppen az, amikor a házaspár pár lépést táncol egymással. Ott valóban felsejlik a régi boldogság és az összetartozásuk. Érthetetlen viszont, hogy egy realista dráma színrevitelénél miért nem tűnt fel senkinek, hogy egy kapitány nem gyújthat rá a zsákokkal teli raktérben…

04_20.jpgMarcell: Kálmán Péter - fotó: © Matthias Baus

A három opera közül az Angelica nővér aktualizálása a legfájdalmasabb. Egyszerűen azért, mert az apáca lét és az összezárt női közösség napjainkra még annál is sokkal anakronisztikusabbá vált, mint, ahogy 1918-ban a gazdag New York-i premierközönség érezhette. A szinte díszlettelen Angelica nővérben a vetítésé lett a főszerep. Manuel Braun gyönyörű fekete-fehér videókat készített egy régi kolostorban az apácák nyílt és titokteljes életéről. A filmeken, hol az adott jelenet szereplői, hol a többi nővér szerepel. A rendező azonban éppen az opera három legérzékenyebb pontján szándékosan vagy véletlenül az érzelmek ellen dolgozott, megfosztva ezzel az operát a katarzisoktól. Amikor Angelica megérzi, hogy a várakozásteli évek után hozzá érkezett látogató, a filmen a (Black Policy jegyében természetesen fekete) torkos Dolcina nővért látjuk, ahogy titokban nassol (természetesen kókuszkrémet, és nem nutellát!). A címszereplő áriája közben két nővér szintén a tilosba téved: A köpeny című képregényt bújják, miközben a könyökük sokat sejtetően összeér... Végül a fináléban nagy ellenőrzés zajlik a cellákban, ahol megtalálják és a kandallóba hajítják a képregényt is. A lángok kicsapnak és elemésztik az egész kolostort. A vetítésnek van még egy hátulütője: annyira hangsúlyosak, hogy elterelik a figyelmet az énekesekről, akiknek így alig van módjuk megteremteni, eljátszani a szituációkat és a figurákat.

05_18.jpgAngelica nővér - fotó: © Matthias Baus

A jól szituált Buoso Donati egy valóságshow közönsége előtt az Angelica nővér-lemez hallgatása közben infarktust kap. Remek társadalomkritika, ahogy a show nézői mindenféle reakció nélkül nézik végig a végrendelet meghamisítását. Ha valóban annak lett szánva. Egyébként nagyjából hagyományos Gianni Schicchi-előadást látunk, a szokásos figurákkal és történésekkel. Az egyetlen plusz attrakció egy jakuzzi, melyben a teljes szereposztás tiszteletét teszi. Marcell rakteri dohányzásához hasonló apróság: Zita anyó és Rinuccio egy jókora panettonével érkezik Buosóhoz (melyet végül Schicchi fogyaszt el). Azzal, hogy a kapzsi rokonság ajándékot hoz a gyűlölt bácsinak, alapjában sérül a megítélésük.

06_13.jpgAngelica nővér - fotó: © Matthias Baus

Nemcsak a rendező helyezett el keresztbe utalásokat az operák között, a La Monnaie vezetősége is több szerepet bízott egy-egy művészre. Így Kálmán Péter Schicchi mellett életében először Marcellt is elénekelhette. A buffó- és karakterbaritonként beskatulyázott művész ritka, érzékeny férfibánattal nemesíti meg a hajóskapitány gyakran csak mogorvára vett figuráját, miközben hangilag is diadalmaskodik a szerep nehézségei felett. Schicchijében mindennek a munkának már nyoma sincs. Színpadi léte evidencia, jelmeze szinte nem is jelmez, annyira ő maga. Gesztusaiban, hanghordozásában nincs semmiféle színpadiasság, művész és figura észrevétlenül simul össze. Az efféle találkozás napjainkban nemcsak itthon, hanem a világ nagy operaszínpadain is ritkaságszámba megy.

07_7.jpgRaehann Bryce-Davis és Corinne Winters - fotó: © Matthias Baus

A jelmeztervező Rainer Sellmaier nem volt különös tekintettel Lianna Haroutounian alkatára. Georgette kosztümje nemcsak feszélyezte az örmény szopránt, hanem szinte komikussá is tette alakját. A művész igazán Angelica nővérként tudott kibontakozni. A Hercegnővel való kettős után magához ragadta az előadás fényét, és kitárulkozva átadta szívét-lelkét, dúsan szárnyaló drámai szopránját az opera utolsó jeleneteinek. Haroutounian méltó ellenfelet kapott az afro-amerikai Raehann Bryce-Davis személyében. Igazi black voice, ulrikai mélységgel és öntudattal, gyönyörű, győzelemre született dekoratív kőszobor.

09_2.jpgGianni Schicchi - fotó: © Matthias Baus

Az alig 27 éves Bernadette Torre szintén világkarrier várományosa. Két kis szerep után Laurettaként igen feltűnő alakítást kanyarított a rövid szerepből. Pár perces áriájában az olasz szoprán egyszerre volt elesett lányka és az apját manipulálni képes nő, Schicchi egészséges furfangjának örököse és olyan leendő asszony, akinek Rinuccio boldogan lesz hű papucsférje. Sőt, efelett az igen szépen és mívesen éneklő Torre még arra is képes volt, hogy – egyetlenként – a színpadi valóság és valóságshow kettősségét is érzékeltesse. A számos női szereplő között még egy kincset szerződtettek: a 81 éves Elena Ziliót. A főnöknőként szemüvege mögé bújva egy végigélt élet nemes bölcsessége sugárzik belőle, míg Zita anyóként korát meghazudtoló frissességgel játssza végig a szerepet, sőt, fürdőruhában táncolva (!) energiabombaként vezeti a rokonságot.

10_4.jpgGianni Schicchi - fotó: © Matthias Baus

Adam Smith bizonyára minden ügynök kedvence. A feltűnően jóképű angol tenor jogosan magabiztos a színpadon: magasságproblémája nincs, sőt még a kidolgozott és gondosan trimmelt mellizmait is megcsodálhatta a nagyérdemű a fináléban. Bár a legato-éneklésre fordítana annyi gondot mint a külcsínre, mert egyetlenegy dallamív nem sok, annyi sem hagyta el az ajkait! Panaszra azért nincs ok, kevés ilyen minőségű Henri és Rinuccio szaladgál manapság a világban. De a produkció teljes énekesgárdájáról elmondható, hogy gondosan válogatott, egyetlen gyenge énekes sem állt a színpadon. Ritka az a színház, ahol még Pinellino szerepére is jut egy feltűnő hang.

11_1.jpgGianni Schicchi - fotó: © Matthias Baus

A La Monnaie staggione rendszerben működik, havonta új produkciókkal, melyek pár év után visszakerülnek a repertoárra. A Triptichont Alain Altinoglu dirigálta, aki 2016 óta az együttes főzeneigazgatója. Jót tett Puccini operájának, hogy hosszú szünet után vették elő, így semmilyen „hagyomány” nem terhelte az előadást. Altinoglu vezényletével szerencsére A köpeny és az Angelica nővér nem előjátékul szolgált csupán a Gianni Schicchihez (mint sok Triptichon esetében), sőt, a két dráma ezúttal sokkal finomabban volt kidolgozva, és éppen a vígopera sikeredett kissé talajtalanabbra. A brüsszeli produkció azonban minden apró esetlegességével is teljes mértékben igazolta a színház minőségét és méltó helyét az európai operatérképen.

Az előadás megtekinthető: itt

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kálmán Péter Giacomo Puccini Gianni Schicchi Triptichon Angelica nővér A köpeny Théâtre Royal de la Monnaie

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1817791066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (2) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (4) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (2) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (50) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (7) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (13) Bayerische Theaterakademie München (10) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (12) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (193) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (1) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (7) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (52) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (2) Franz Schubert (4) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (3) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (21) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (1) Ian Bostridge (2) idézet (45) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Holloway (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (8) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (27) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (2) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Dallapiccola (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (3) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (1) Operaház (119) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (8) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (7) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (11) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (17) Richard Wagner (39) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (3) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (2) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stéphane Degout (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (3) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (1) Théâtre Royal de la Monnaie (2) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (11) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása