Diótörő-láz

2020.03.06. 08:32 caruso_

01_20.jpgMiközben még olykor a kukásokra várnak az utca szélén a borsos áron vásárolt funkciójukat vesztett fenyők, a lacipecsenyés standok eltűntek a belvárosi főterekről, az ajándékok megtalálták végső helyüket az otthonokban, a gondosan elcsomagolt fadíszek dobozokban várják a következő karácsonyt, s a boltokban végre kikapcsolták a végtelenített Csajkovszkij-csilingelést,  A diótörő díszletek is visszakerültek a raktárakba, hogy nyugodtan kipihenhessék a decembert és hosszú nyári álmomba merülhessenek. Fellélegezhetünk, a tavasz megállíthatatlanul közeledik. A diótörő ugyan eltűnt, de a kérdés megmarad: mitől lett Csajkovszkij balettje ennyire népszerű? Hogyan lehetséges, hogy a mesebalettet évről-évre egyre többen, egyre többször és tűzik műsorukra? Mitől lett a karácsonyi rítus kötelező tartozéka?

02a.jpgA bejegyzés fotói az 1892-es szentpétervári Diótörő ősbemutatón készültek

Csajkovszkij utolsó színpadi művét 1892 decemberében mutatta be a szentpétervári Mariinszkij Színház. Bár a leghíresebb számokból álló szvit már a premier előtt nagy sikert aratott, a darab korántsem lett olyan népszerű, mint a szerző előző két balettje. A kortársak kuszának találták a maga korában valóban szokatlan vonalú cselekményt, melynek első kiigazítója Alexander Gorszkij lett. Az ő 1919-es moszkvai változatába került először be a kislány, Marika álma, illetve itt kapta meg a nagy pas de deux-t a főhősnő és a Diótörő herceg. Ezt a gondolatot fejlesztette tovább 1934-ben Vaszilij Vajnonen a nálunk is jól ismert háromfelvonásos nagybaletté. Érdekes, hogy Brada Ede 1927-es operaházi produkcióját tartják a mű első külföldi előadásának. A diótörő a disszidens szovjet-orosz koreográfusoknak köszönhetően 1934-ben jutott el Londonba, George Balanchine pedig csak 1954-ben készítette el a New York-i változatát. Ennek alapján hódította meg a balett az 1960-as években Észak-Amerikát. Az USA lett A diótörő igazi táptalaja, itt vált idővel karácsonyi szimbólummá, a nagyobb együttesek után egyre kisebbek is bemutatták, sőt az iskolák is rájöttek, hogy nemcsak az első felvonásban lehet felléptetni a növendékeket, hanem az egész darabot meg lehet velük csinálni, úgy, hogy a különböző korosztályok a szintjüknek megfelelő feladatokhoz jutnak. Azonban miközben ezek a produkciók jelentős motiváló erővel bírnak úgy a gyerekek, mint a szülők részére, valójában már nem tudják megközelíteni a nagyszínpadi előadások igényességét. Olcsó ruhák, jelzésszerű díszletek, magnóról recsegő Bernstein felvételek már csak nyomokban emlékeznek a Mariinszkij díszes produkciójára.

 03_14.jpg

Napjainkra szép lassan A diótörő a globális családi hagyomány részévé vált. A karácsonyfa csak útban van, a bejglit senki sem eszi mégis mindenki süt, a balettel pedig megkínoznak minden gyereket, noha legkésőbb a Hópehely kép közepén, rendre elunják az előadásokat. Érdekes kettősség, hogy A diótörő a szocializmus legvadabb éveiben is színre kerülhetett, s miközben a keleti blokkban már rég fenyőünnepet tartottak, Stalhbaumék még vidáman karácsonyoztak, mintha még mindig 1850-et írnának. A sematizmus szürke éveiben pedig a vonatok is ontották a vidéki közönséget, akik gyakran életükben először találkoztak a műfajjal. A színházak számára a mindig teltházakat vonzó darab ma is az egyik legbiztosabb bevételi forrás, miközben az általuk kiállított produkciókban igen gyakran elsikkad valami az üres látványosság mögött: a darab valódi lényege.

 04_13.jpg

A világszerte nagyüzemivé vált Diótörő-biznisznek ugyanis már nem sok köze van Petipa és Csajkovszkij eredeti szándékaihoz. Sőt, a mai Diótörő előadások eszmeiségükben már csak nyomokban tartalmaznak Csajkovszkijt… Az orosz zseni ugyanis bátran használhatta volna Rodolfo elhíresült jelmondatát: „Vigyázat, csalok!” A jeles bűvész szállóigéjéhez hasonlóan – „Figyeljék a kezemet, mert csalok!” – a komponistánál sem szabad csak a fülünkre vagy a felületes benyomásainkra hagyatkozni, mert a szirupos romantikus külső máz mögött valójában a legfontosabb műveiben nagyon komoly és húsbavágó dolgokról kiabál. Sokszor ráadásul olyan dolgokról, melyeket abban a korban kimondani nem lehetett, sztaniolba csomagolva viszont a korabeli közönség nem értette, vagy nem akarta megérteni a valódi mondanivalót, melyek így, műalkotásba öltve talán könnyítettek valamit Csajkovszkij terhelt lelkén.

 05_11.jpg

A diótörő is egy ilyen bújócska, mely ráadásul nem volt egyedül. Az ominózus 1892-es decemberi estén ugyanis a balett előtt egy másik Csajkovszkij-opust, a Jolantát is bemutattak Szentpétervárott. Bár a két mű útja – többek között technikai okokból – igen gyorsan kettévált (és csak 2016-ban Dmitri Tcherniakov forrasztotta őket ismét össze Párizsban), valójában nagyonis rímel egymásra a két mese, két burokban élő lányka nemi ébredésének, első szerelmének története. A storyk nemhogy aktualitásukból, de modernségükből sem vesztettek az elmúlt 130 évben, pusztán a rájuk rakódott mázat kell levakarni, hogy felsejljen a szerzői szándék. Jolanta egy vak hercegnő, akit apja parancsára elzárnak a világtól, hogy nehogy szembesüljön a fogyatékosságával. Az őt körülvevő vár falán azonban áthatol egy ifjú. Nem ismeri a tiltást és beleszeret a lányba, akit végül a szerelem által és a szerelméért látóvá lesz. A diótörő, mintha mindennek az előtörténete lenne, hiszen főszereplője egy pubertáskor elején járó lány, akinek éppcsak ébredezni kezd a lelkében valamiféle zsongás.

 06_7.jpg

Felesleges lenne Csajkovszkijon és Petipán számonkérni E. T. A. Hoffmann világát, maguk is inkább Dumas fils átiratát vették művük alapjául. Bár a koreográfus szinte ütemről-ütemre megszabta a komponistának mit vár, a szerző fantáziáját ezúttal sem lehetett gúzsba kötni, A hattyúk tavához és a Csipkerózsikához méltó zene született. A diótörő tehát eredetileg nem az az egészestés nagybalett volt, aminek most ismerjük, hanem egy majd’ másfél órás opera utáni kétfelvonásos, három képes alkotás.

 07_2.jpg

Stahlbaumék karácsonyi partyjára késve érkezik furcsa, megfoghatatlan, kicsit Coppélius-szerű Drosselmeier, a család kisebbik lánya, Klára keresztapja (a gyerekek nevét az I. világháború alatt átkeresztelték az oroszos Másává és Misává). A misztikus férfi egy diótörő babát ajándékoz a gyerekeknek (Az ártatlannak tűnő dió a termékenységet, sőt a buja gondolatokat is szimbolizálja), melyet a kiskamasz báty, Franz féltékenységből tönkretesz. Ez részben gonoszság, részben viszont meg akarja szakítani a Klára és keresztapja közti áramkört. A lány azonban éjjel visszaszökik a szobába a kedves babához, mely Drosselmeier segítségével életre kel. Ekkor érkeznek karácsonyi gyömbérkeksz figurákat felzabálni kívánó egerek. A diótörő megvédené Klárát, de Franz összetörte a karját, végül a kislány menti meg lovagját, papucsával szétkergeti az egérsereget. A fiatalok otthagyják a családi fészket és egy szűzi tiszta havas tisztáson találják magukat. Megtisztulva folytatják útjukat Befőttvárba, ahol a Cukortündér vár rájuk, akinek Diótörő elmeséli, hogy mentette meg őt Klára. Amit manapság népek táncainak ismerünk, a szerzői szándék szerint különféle édességek csábtánca volt, majd a Cukortündér lejtette a pad deux-t a lovagjával. A legkülönösebb jelenet azonban a finálé. Bár 1892-ből csak néhány kezdetleges, beállított fotó maradt fenn, korabeli terveken jól látható, hogy a díszlet tetején egy hatalmas méhkas volt. A záróakkordokra innen repültek ki a termékenységet jelképező fullánkos rovarok… Ettől eléggé messze került az álmából ébredő babáját ingató Marika… Csajkovszkij nagyonis felnőtt mesét írt… csak el kéne tudni olvasni.

Szólj hozzá!

Címkék: balett Pjotr Iljics Csajkovszkij A diótörő

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3015506728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (42) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (158) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (5) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (3) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (19) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (104) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (28) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő