Kaptárlakók

2016.10.27. 10:59 caruso_

turandot-102_v-variantbig16x9_w-576_zc-915c23fa.jpgAki jelen lehetett 1995. október 20-án a Szegedi Nemzeti Színház Turandot premierjén, sohasem fogja elfelejteni azt az estét. Egy ember életében meglehetősen ritkán adódik olyan alkalom, amikor megérzi, hogy egy történelmi pillanat részese, egy műfaj történetében még kevésbé gyakoriak az efféle a mérföldkövek. Márpedig a szegedi este ilyen volt. A húszas évei elején-közepén járó müncheni főiskolás Kovalik Balázs első szárnypróbálgatásával olyan távlatokat nyitott, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak idehaza. A premier napjától datálhatjuk a magyar operajátszás történetének rendszerváltását. A Turandottal – bármilyen naivnak is tűnik helyenként a mából a produkció – a hazai operarendezés több évtizedes elmaradását átugorva Kovalik megmutatta, mi módon lehet egy operához viszonyulni, hogyan lehet egy darab mélységeit, kódjait fejtegetni, kérdéseit feszegetni. A siker hasonlatos volt ahhoz, mint ahogy Peking népe ünnepelte a három kérdést megfejtő Ismeretlen herceget. Az előadásvégi ováció alatt egyetlen ember ült karba tett kézzel a földszíni bejáró melletti páholyban: az ország színházi tótumfaktuma, Vámos László, aki képes volt évente sokezer kilométert autózni, hogy mindenütt jelenlévőnek láttassa magát. A koros rendező látszólag értetlenül állt a siker és az előadás előtt, mely annyira nem illeszkedett becsontosodott értékrendjébe. Ha rajta múlt volna, Kovalik sohasem kerül fel Pestre. Vámos azonban félévvel később meghalt, a Turandot pedig 1997 óta az Operaház kultikussá lett előadása. Lassan húsz éve divat Kovalikot nézni. Rendezései a közbeszéd részévé váltak, olyanok is elmennek az előadásaira – színházba járók vagy „pusztán” értelmiségiek –, akik korábban finnyásan kerülték a műfajt.


foto_7_turandot_22_10_2016_oper_leipzig_tom_schulze.JPG

Mindezek tükrében Kovalik hatalmas kihívásaként élhette meg, hogy a lipcsei opera éppen Puccini utolsó művére kérte fel a két évvel ezelőtti Árnyék nélküli asszony sikere után. Egy rendező két út között választhat, ha karrierje során újra találkozik egy darabbal: mindent ugyanúgy csinál, mint korábban (nincs ember, aki meg tudná mondani egy Zeffirelli Bohémélet-felvételről, hogy mikor és hol készült), vagy egészen új utakat keres. Kovalik Balázs, noha megtartotta az 1995-ös Turandot néhány gondolatát, látványban és mondanivalóban a korábbitól gyökeresen eltérő előadást hozott létre. Folytatván a tavalyi Macbethben is követett utat, az operát alapanyagnak kezelte, hogy arra építve mesélje el saját vízióját. A rendező különleges párhuzamot vélt felfedezni az 1919-ben bemutatott Árnyék nélküli asszony és az 1926-os Turandot között. Mindkét szecessziós-egzotikus mese a világháborút követő kiábrándulás szülötte, főhősnőik, a Färberin és Turandot viszolyognak attól, hogy betöltsék a számukra rendelt ősi szerepet: nem akarnak asszonnyá válni. Az előadás látványvilágának hangulati hátterét Fritz Lang 1927-es némafilmje, a Metropolis adja. Heike Scheele díszlete egy fehér áttetetsző méhkas, ahol egyszerre van minden rejtve és mégis minden látható. A nép a színpad aljáról az odúiba vagy a középen fenyegetően forgó hatalmas propeller által a halálba menetelhet, míg magasan fölötte, „ezüst hídon” él a császár és kiválasztott környezete. Sebastian Ellrich jelmezei nem az 1920-as évek tudományos fantasztikus világát idézik, sokkal inkább egy nem is olyan távoli falanszter képét vetítik elő. A nép és az uralkodó környezete feketében, a katonák szürkében, a császár és Kalaf fehérben vannak, színeket csak Turandot (vörös), Liú és Timur (zöld) kap.

 foto_13_turandot_22_10_2016_oper_leipzig_tom_schulze.JPGLeonardo Caimi és Olena Tokar

Kovalik Balázst - miközben minden szereplőjét önálló sorssal ruházza fel-, elsősorban Turandot illetve a nép sorsa izgatja. A rendező visszaállította a patriarchális társadalmi rendet azzal, hogy Altoumot nem a szokásos roskatag bábcsászárként ábrázolja, hanem hideg, cinikus diktátorként, aki hatalma megtartása érdekében használja a kérdésfeltevő lányát is. Létezhet-e jövedelmezőbb üzlet a hercegi vágóhídnál!? Altoum hatalmát szolgálja az erős hadsereg éppenúgy, mint a katonai parancsnok Mandarin és a munkájukba belefáradt élveteg miniszterek. Az akaratától megfosztott, félállati sorban tartott, halálra dolgoztatott vak-napszemüveges népben, ha emberi érzések támadnának (mint a Holdkórus alatt), azokat a rendszer azonnal véráldozattal fojtja el bennük. Ebben a világban nincsenek rítusok, csengettyű, füstölő vagy virágszórás. Gyerekek sincsenek. Egyetlen szőke kisfiú, a „Perzsa herceg”, (pontosan úgy öltöztetve, félmeztelenül, piros nadrágban, mint Az árnyék nélküli asszony meg nem született gyermeke) a propeller-vágóhídon végzi, hogy aztán a Gyerekkar megszólalásai alatt ott „kísértsen” Turandot és Kalaf között.

foto_15_turandot_22_10_2016_oper_leipzig_tom_schulze.JPGA világtól elzárt, ám titokban a nép közé vegyülő túlsúlyos és önbizalom hiányos Turandotnak esélye sincs, hogy emberi érzésekkel találkozzon. Már az első találkozásukkor megérinti őt az Ismeretlen, akinek, arca van és merészen néz rá. Sokkal hosszabb utat tud így bejárni a Jéghercegnő az első csókig. Kapcsolatuk csúcsa az intim tükörszobába helyezett Kérdés-jelenet, ahol a zárt térben próbálják egymást és önmagukat megismerni. Ám Kovalik lipcsei Kalafja nem feddhetetlen hős. Inkább felelőtlen, irányíthatatlan kalandor, akinek nem elég, hogy a miniszterek segítségével megtudja a három megfejtést, keresztülhúzva számításaikat, tovább játszik Turandottal, míg a csók utáni fináléban egyszerűen faképnél hagyja a császárlányt. Timur már Pesten sem volt a megszokott vak aggastyán, a mostani előadásban az előzött uralkodó abszolút tetterős férfi, akit Liú – miközben Kalafért lángol – minden elképzelhető módon (ki)szolgál. Az apa-fiú-rabnő szerelmi háromszög tovább bonyolítja a szereplők érzelmi életét. A nép érzékenységét felkorbácsolja Liú halála, és tiltakozásuk jeléül mellé fekszenek a földre. A vészhelyzetet csak fokozza a csók által önmagára talált Turandot győzelmi mámora. Altoum hatalma meginogni látszik, s ezt a pillanatot használja ki a Mandarin, hogy elvágja a diktátor torkát. Az emberek napszemüvegüket levéve, összekapaszkodva riadtan tekintenek a jövőben, s a magára talált és magára maradt Turandot sorsa is kérdéses…

 

Egy ennyire precízen átgondolt-átforgatott koncepció hatalmas koncentrációt igényel a színpadon levőktől. Az est legnagyobb sikerét jogosan az énekkar aratta (karigazgató: Alessandro Zuppardo), aki maximális odaadással vetette bele magát a produkcióba, úgy, hogy közben gyönyörűen is szólt. Hasonlóan elképesztő hangzásélményt nyújtott a Gewandhausorchester, pedig Matthias Foremny karmesternek semmifelé önálló mondanivaló nem jutott eszébe Puccini partitúráját lapozgatva.

 foto_18_turandot_22_10_2016_oper_leipzig_tom_schulze.JPGLeonardo Caimi és Jennifer Wilson

Jennifer Wilson nyilatkozatai szerint eddig 27 különböző rendezésben énekelte a címszerepet. Az eltelt évek alatt valószínűleg olyan mélyen beült a figura, hogy az új értelmezéssel nem mindig tudott mit kezdeni, s olykor csak zavartan pislogott a zenekari árok felé. A legendásan nehéz szólammal erős küzdelmet folytatott az amerikai szoprán, s ha a hangokkal nem is, a dallamívekkel adós maradt a premier estéjén. Leonardo Caimi pontosan olyan Kalaf volt, ahogy azt egy átlagos olasz tenortól elvárják világszerte. Kellemes színű, könnyed tenorját jól adagolva eregette, s amikor nem énekelt (vagyis széttárt karokkal gesztikulált) játszani is képes volt. A húszas évei végén járó ukrán Olena Tokar eszményi Liú alkat, szépszínű lírai szopránján úgy énekelte a szólamot, ahogy azt a legnagyobb művészek felvételein hallhatta. Randall Jakobsh igazi macsó Timurjánál nem volt zavaró az enyhén favágószerű hangadás. Martin Petzold megérezte, és ki is aknázta a császár parányi szólamában a jutalomjáték lehetőségét. Jonathan Michie, Szergej Piszarev és Keith Boldt magabiztosan beültetett miniszterhármasa úgy bonyolult a szólamokba, mint a színpadi játékokba látható örömmel vetette bele magát. Seijong Chang Mandarinja végig kellő súllyal nehezedett a birodalomra.

 foto_17_turandot_22_10_2016_oper_leipzig_tom_schulze.JPGA Miniszter-terzett

A lipcsei közönség szokatlanul forró ovációval köszönte meg a Turandot premierjét. Az ünneplés nemcsak évtizedek óta nem játszott remekműnek és a hazai ének- és zenekarnak szólt, hanem az egyszerre látványos és mai problémákat feszegető produkciónak is.

Fotó: © Tom Schulze

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Turandot Kovalik Balázs Giacomo Puccini Oper Leipzig Jennifer Wilson

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7911842325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő