Ébresztő, norvégok!

2015.06.30. 16:49 caruso_

bolygo1_1.jpgKevés nagyobb hatású mestert ismert az egyetemes zenetörténet, mint Richard Wagnert. Életművével évtizedekre maghatározta az operaműfaj fejlődését, színházi ötleteit máig csodálják, irományait napjainkban is vitatják. A róla szóló irodalom feldolgozhatatlan mennyiségűvé duzzadt. Nagy forradalmár volt, aki a weberi romantikától a négyestés Ring monumentalitásán át egészen a Parsifal misztikus letisztultságáig jutott. Nincs még egy operaszerző, aki ekkora utat tett volna meg, aki három fiatalkori opus után csak korszakos remekműveket alkotott volna. Szám szerint tízet. S ebben a tíz műben nem egyszer újította meg az opera műfaját. De Wagner ennél is továbbment: végigjárta Európát, hogy pénzt gyűjtsön egy olyan operaház felépítésére, amiben csak az ő darabjait játszanák. Ez a tette nem csak a 19. században volt párját ritkító, azóta sem volt példa ilyesmire. Ma már kijelenthetjük, a jövőben sem lesz senkinek lehetősége hasonlóra. Wagner Walhallája, a bayreuthi színház ma is építtetője szándékai szerint üzemel. A makacs zseni eredetileg úgy tervezte, hogy operaházában egyetlenegyszer szólaltatja meg Siegfried történetét, a későbbi Tetralógia magját, majd a darab összes kottájával együtt porig égeti a színházát. A lánglelkű eszme felett idővel diadalmaskodott a germán praktikum, a Festspielhaus csak most, Kovalik Balázs Bolygó hollandi rendezésében égett el, a címszereplő monológjának végén, beteljesítve ezzel a komponista álmát.

Ez a szörnyű makacs, és saját zsenialitásában nyíltan kéjelgő ember nemcsak az operaművészetben volt forradalmár, a drezdai eseményekben való részvétele miatt egy évtizedre száműzték németföldről. 1848-ban még a királyság eltörlése mellett foglalt nyíltan állást, de ez évekkel később nem zavarta abban, hogy milliókat szedjen ki a bajor uralkodó, II. Lajos zsebéből. Wagner a magánéletében sem követte különösebben a polgári családeszményt. Első feleségétől, Minna Planer színésznőtől elvált, Mathilde Wesendonckkal való szerelmének elég nyilvánvaló emlékeket állított, Cosima Liszt megismerkedésükkor Hans von Bülow karmester hitvese volt…

bolygo2_1.jpgA bolygó hollandi - Zágráb (1909)

Wagnerre mindent lehet mondani, csak azt nem hogy konzervatív lett volna. Lázadó volt zeneszerzőként, színházcsinálóként, politikai gondolkodóként és magánemberként is. Halála után özvegye, majd menye, Winifred Wagner próbálták burokba zártan konzerválni a Wahnfried Villa kertjében nyugvó mester életművét. A Harmadik Birodalom összeomlása maga alá temette a Hitlert nyíltan kiszolgáló Ünnepi Játékokat is. Wieland – a tehetségesebb unoka – felismerte, hogy a világháború után így nem folytatható az életmű ápolása. Visszanyúlva az 1920-as években kísérletező Adolphe Appia munkásságához, a festett kétdimenziós kulisszákat minimális, stilizált díszletekre cserélte, és a darab mondanivalóját fényhatásokkal igyekezett alátámasztani. Bayreuth 1951-es újranyitásakor Wieland Wagner a teljes Ring mellett a Parsifalt állította színpadra. Ezektől az előadásoktól szokás datálni az operai rendezői színház kezdetét. (Prózában jóval korábban elszakadtak a reális színjátszástól, elég csak Max Reinhardt, Brecht, vagy az orosz expresszionisták művészetére gondolnunk.) Tehát azok a több mint fél évszázados színpadi reformok, melyekben a mai előremutató előadások gyökereznek, Bayreuthban születtek és a Wagner család életművéhez köthetők. A Festspielhausba azóta is „modern” rendezőket hívnak meg, hogy évről évre helyezzék új megvilágításba az életmű tíz operáját. Hogy a közönség vállára veszi vagy kifujjolja a színházi gondolkodót, mindegy. Az operaművészet – mint ahogy egyetlen művészeti ág sem – sohasem fordul vissza.


bolygo3_1.jpgParsifal - Bayreuth (1951)

A fentiek alapján meglepő, hogy éppen a reformer Wagner életművét védik minden újítástól fogadatlan – és gyakran fogatlan – prókátorként a különböző országok konzervatív operalátogatói és Richard Wagner Társaságai. Miként a mesterdalnokok Nürnbergben hasztalan próbálták megóvni kicsiny közösségüket a kívülről jött ifjú frank lovagtól, éppen úgy nem állhatja útját Mester műveinek újabb és újabb értelmezéseinek semmilyen társaság. A Bayreuthban székelő család, élükön a Pesten is kifütyült Katarinával, bizony a Regietheater elkötelezett híve. Az ortodox rajongók az ausztriai Welsben vigasztalódhatnak. Ott még vérszín vitorlájú bárkán érkezik a Hollandi, és hungarocell hattyún Lohengrin.

A rendezői színház meglepően hamar ütötte fel a fejét Magyarországon, Nádasdy Kálmán két utolsó rendezése 1959-ben, a „díszlet nélküli” Kékszakállú herceg vára, valamint a Trisztán és Izolda nyilvánvalóan ennek jegyében fogant. Különös dolog, de annak ellenére, hogy az Operába járóknak lett volna ideje és módja elfogadni Regietheater létét, nagyon sokaknak nem sikerült megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy a színházművészet folyamatosan megújul. Talán elfelejtik, talán végig se gondolják, hogy a szerzői szándék mennyire számon kérhetetlen évszázadokkal az alkotó halála után. Képzeljük csak el azt a fűtetlen kis külvárosi színházat, gyertyavilágítással, szedett-vedett énekesekkel és színpadi lehetőségekkel, ahol A varázsfuvola először megszólalt! Vajon ugyanazt jelentette 1791-ben egy gonosz szerecsen a színpadon, mint ma? Megvetjük ma is Violettát, mert prostituált? Ugyanúgy gondolunk egy zsidó aranyművesre, mint 1835-ben? Hiszünk abban, hogy le lehet élni egy életet valaki mellett, akinek a nevét sem tudjuk? Ilyesmi kérdéseket tesznek fel napjaink rendezői, ahelyett, hogy mesekönyvként elfogadnák az operák cselekményét. A válaszaikat egy olyan közegben próbálják megadni, ahol ezek a kérdések érvényesek, vagy érdekesek lehetnek. Ebben még semmi ijesztő, vagy elutasítanivaló sincs. Mi másért járna az értelmiség színházba, mint azért, hogy az előadás által felvetett kérdéseket továbbgondolja. S ha az alapkérdések nem változnak az évszázadok során, a válaszok nagyon is mások lehetnek.

 bolygo5.jpgA bolygó hollandi - Wels (2008)

Az operarendezések nem örökérvényűek. (Nádasdy sem ismerne rá a Bohéméletére.) Ma adnak válaszokat a problémafelvetésre. Néhány év múlva nem sokat fognak mondani. Jöhet az újabb előadás. Felgyorsult a világ, s ezt a színházművészet is megérzi. Szinte lehetetlen egy 15-20 éves játékfilmet pirulás nélkül végignézni, a színházakban pedig 2-3 évnél ritkábban játszanak tovább egy előadást. Hogyan is lehetne akkor időt-állóbb egy operarendezés? Az új produkciók nem egy életre szólnak, pár év elteltével készül egy másik, egész más megvilágításba helyezve a darabot. Ettől érdekes az egész. Az opera színház is. Tehát játék. Ma így játsszuk, holnap úgy. Kiabáni és dühöngeni, csak annyira érdemes, mint egy kihagyott tizenegyes után. Nyilvánvalóan éppen úgy vannak olyan rendezések, amik célt érnek, mondanak valamit és olyanok, amik üres lufik, mellébeszélések. Talán ez utóbbi mostanában túlsúlyba került. A közönség eldöntheti, mit minek tart. De azt nem szabad elfelejteni, hogy az operarendező – a laikus operabaráttal szemben – szakember. Évekig tanulta a szakmáját, majd tudását produkcióról produkcióra csiszolja. Tehát – szerencsésebb esetekben – nem ostoba kóklerekről van szó, akik tönkre akarják tenni a kultúrát, hanem alkotó művészekről, akik kezében az alapanyagot, a masszát történetesen operának nevezik.

 bolygo4_2.jpgA bolygó hollandi - Müpa (2015), fotó: Posztós János

Tegyük a színünkre a kezünket: egy papírmasé hajón betolt torzonborz figura nem érdekli ma a nézőt. Egyszerűen nem érinti meg. Leginkább nevetséges és visszataszító lenne az „eredeti” Bolygó hollandit látni. A rendező tehát nem tehet mást, ha hű akar lenni a szerzői szándékhoz, minthogy átalakítja úgy a figurát, hogy az a nézőkből 2015-ban is azt a hatást váltsa ki, mint amit Wagner elképzelt. Ezt persze nem kell szeretni, de azért elutasítani valamit, mert újszerű annyira értelmes, mint kiabálni az Oktogonon, hogy combino jár a lóvasút helyett. A bolygó hollandiról annyit tudunk, hogy egy világból kiábrándult alak, aki remény nélkül hajszolja magát, Sentáról, hogy egy rajongó lány. A lányát pénzre váltó Dalandot már száz éve is nagy ragasztott orral énekelték, sejtjük, miért. A Müpa előadásában a Hollandiból kiégett operaénekes lett. Jó párat ismerünk, akik otthon ülnek, és arról nyilatkoznak, hogy ők még mekkora Toscák (stb.) lennének, de már senki sem gondol rájuk. Hasonlóan tele van a színházak környéke olyan lányokkal, akik feltétel nélkül felnéznek egy művészre, s, ha az elhívja őket kávézni, csak zavartan pislognak. (Amennyiben eljutnának a csókig, magukban megállapítanák, hogy a szomszéd Pistinek is pont ilyen szagú a szája.) Máris két ismerős figura áll a színpadon álszakáll és festett kép nélkül. Hús-vér emberek, létező típusok. Hogy a Kormányos lánykákat kényszerít pisztollyal a lába elé? Érdemes beírni a böngészőbe a pedofil szót, özönlenek a találatok papokról, apákról, tanárokról. Mindenképpen elítélendő tett, de éppen a Wagner rajongók ne tudnák, hogy kedvenc német karmesterük is hasonló módon vezeti le a feszültséget egy-egy fárasztó előadás után a Bayreuth közeli fürdőkben!? A pedofilok köztünk élnek. Öltönyben operába járnak, és mosolyogva tapsolnak mellettünk. Nincs megváltás? Nincs. Maga Wagner írta meg így  A bolygó hollandi eredeti változatban.

S a nép, az istenadta nép? Elég vérfagyasztó a III. felvonás kórusjelenete, amikor a nemzeti érzelmű focibarátok azt kiabálják a kedves nézők arcába, hogy: „Ezek halottak, nem kell már nekik étel-ital!”, „Vének ezek, sápadt az arcuk, a szeretőik is rég meghaltak már!”, „Ezek kísértetek, esküdni mernénk rá!” Wagner bizonyára nem arra gondolt, hogy ekképp riogassa tízezreket fizető úri közönséget, de szavai döbbenetesen aktuálisak lesznek ebben a kontextusban.

Szólj hozzá!

Címkék: Richard Wagner A bolygó hollandi

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr117586046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő