Kék csoportosok

2013.03.31. 11:48 caruso_

1-AJ4C3540.jpgÉrdemes elgondolkozni azon, hogy mi lehet az oka annak, hogy az utóbbi években Georg Friedrich Händel az egyik legtöbbet játszott operaszerzővé nőtte ki magát. Csak idén majdnem harminc darabja látható a világ színpadain, s mindez egy olyan évadban, amikor nincs semmiféle évfordulója sem, amire „illik” előszedni valamit. A legnépszerűbb művei: az Agrippina, a Julius Caesar, a Rinaldo, a Rodelinda és a Xerxes, de számtalan oratórium is színpadra kerül. Különös dolog, hogy Händel épp mostanában lett ennyire kedvelt. Talán a kifogyhatatlan, áradó barokk muzsika megnyugtatja korunk rohanó emberét, a cselekmények pedig oly távolinak és ártalmatlannak tűnnek, hogy nyugodtan el lehet merülni bennük. De valóban letűnt mesék vagy pásztorjátékok volnának? Aligha, különben nem lennének a rendezői színház kezében a legolvadékonyabb anyagok. Hogy sok német operaház mellett a gießeni is kedvet kapott egy Händel bemutatóhoz, az elsősorban a teátrum főzeneigazgatójának, a régi zene specialista Michael Hofstetternek köszönhető. Az Agrippina bemutatóján nem lehetett ráismerni arra az együttesre, amelyik előző este minden ihlet nélkül játszotta Gomes Foscáját. Händel partitúrája életre kelt a két lanttal kiegészített, korhű fákat használó zenekar által. Hofstetter egy percre sem hagyta ellaposodni a jó két és félóra játékidejűre húzott darabot. Ebben segítségére volt a darab rendezője, Kovalik Balázs is. Bizonyára a két évvel ezelőtti közös, müncheni Hasse: Didone Abbanadonata produkciónak köszönhetően hívta meg az Agrippina színrevitelére a magyar alkotót, akit nagyágyúként üdvözölt a kisváros sajtója, s a hatszáz fős jugendstil Stradtstheater zsúfolásig meg is telt a premierre.

1-AJ4C4408.jpg

Kovalik több barokk rendezését ismeri a hazai közönség is, hiszen az operaházi Xerxes-en kívül néhány főiskolai énekvizsgán visszatért Händel és Rameau műveihez. Határtalan fantáziája nyilvánvalón könnyebben és jóval kisebb ellenállásba ütközve kap szárnya ezeknél a daraboknál, mint egy 19. századi romantikus zenedrámánál. Az Agrippina története közismert és könnyen követhető. A római császárné mindenen és mindenkin átgázoló asszony lehetett, aki semmilyen eszköztől sem riadt vissza, hogy fiát, Nérót ültesse a trónra. A folytatást is ismerjük a történelemből. Az ókori uralkodó élete évszázadok óta az egyik legkedveltebb (opera)téma. De vajon mond még valamit a ma emberének a véreskezű diktátor trónhoz vezető útjának regéje? A legegyszerűbb rávágni, hogy sosem volt aktuálisabb és jöjjenek a sötét öltönyös napszemüveges urak, esetleg a nyilas katonák, dőljünk hátra a székben és szenvedjük végig ismét a mini Hiterek felemelkedését. A papírforma ezt követeli egy német színházban. Mi másról szólhatna az Agrippina!? Egy másik utat járt be nemrég Stefan Herheim düsseldorfi Xerxes-e, a barokk revü modoros-kacagtató pompájával. Kovalik Balázs most sem csapódott egyik áramlathoz sem, ismét egyedi megoldásra jutott. Egészen váratlan helyszínt talált a cselekményhez: egy óvodában játszatta el azt. A hét gyerekre – akiket történetesen Claudio, Agrippina, Nerone, Poppea, Ottone, Pallante és Narciso néven ismernek az operabarátok – Tante Sigrid vigyáz (akit egy 190 centis színész alakít). Kovalik, tőle szokatlan módon nem „másik történetet” mesél el, nem csavarja meg a kottában rögzített eseményeket, csupán egy másik világba helyezi. Az új környezetet olyan pontosan lőtte be, hogy jóval kegyetlenebbek lesznek az „ártatlan gyerekek” szájába adott mondatok, mintha Kim Dzsongun és elvtársai terveznék titkos bunkereikben a világ jövőjét. Az elmúlt évszázadban minden gyerek járt óvodába. Halvány emléke mindannyinknak van az ott eltöltött évekről, s olykor megdöbbenve ismerjük fel egy-egy közéleti személyiségben egy egykori pöttöm Győzőt, aki még ballagás előtt is bepisilt. Ettől lesz húsba-vágó Kovalik játéka. Emberpalántákról szól, akik azt hiszik, hogy tudják mi a szerelem, a hatalom, hogy értenek valamit a nagyok világából. S ezek a frusztrált, agresszív, szövetkező, majd egymást eláruló kis lények néhány év múlva országok sorsa felett rendelkezhetnek.

1-AJ4C0718.jpgSebastian Songin és Valer Sabadus

Az előadás nem a nyitánnyal indul, hanem a nézőtéren két szimpatikus fiatal – Poppea és Ottone – énekel egy szerelmi kettőst, majd együtt felszaladnak a színpadra, „elmesélni egykori élményeiket”. (Ők még nem tudják, csak a történelem ismerői, hogy történetük végét nem komponálta meg Händel, hiszen Ottonét végülis kivégezteti Néró, Poppeát pedig maga mellé emeli a trónra.) Lukas Noll remek teret tervezett, melyet szép kékre festettek, hogy a gyerekek még jobban érezzék magukat benne. Öröm látni, Németországban milyen gazdagon felszerelt egy óvoda. Itt aztán mindig találnak valami elfoglaltságot a nebulók. Tulajdonképpen rejtély, hogyan árad Kovalik Balázs agyából megállíthatatlanul az a mennyiségű játékötlet, mellyel állandóan ellátja a „kicsiket”. Reggel Agrippinát hozzák legkorábban az oviba. Ő a főszarkeverő, a duci kislány, aki királynő szeretne lenne, és akit rettentően irritál a gazdag szülők rózsaszínbe öltöztetett elkényeztetett kislánya, Poppea. Minden eszközt bevet, hogy maga mellé állítsa Pallantét és Narcisót, hogy segítsenek kissé ügyefogyott védencének, Nérónak. A csoport legközkedveltebb tagja a nagymaci Claudio, akinek ma ráadásul szülinapja is van. Néróval szemben áll egy másik kisfiú, a szemüveges, gátlásos, jólelkű Ottone, Poppea védence. Hogy mi sül ki a Kék csoportosok napjából? Nagy veszekedés és tortadobálás. Szerencsre Tante Sigrid időben érkezik, és még mielőtt igazán baj lenne, egy alapos monológ utáni barátság-játékkal helyreállítja a rendet. De mi lesz, ha a gyerekek felnőnek, és nem nyílik az utolsó pillanatban az ajtó?

1-AJ4C2916.jpgTerry Wey

A gießeni színház számára fontos volt a Händel bemutató, és négy főszerepre is vendégművészeket hívott. Az alig néhány státuszban lévő szólista között természetesen nincs kontratenor, a produkcióba pedig kettő is szerepelt. Az 1709-es velencei ősbemutatón Nérót szoprán, Narcissót pedig alt kasztrált énekelte, Ottonét alt énekesnő. Gießenben Nérót férfi szopránra, Ottónét kontratenorra, Narcissót mezzoszopránra bízták, ezzel is megerősítve a párhuzamot a két lány két védence között. A legnagyobb várakozás Valer Sabadus fellépését előzte meg. A fiatal művész nemrég végzett a Müncheni Zeneakadémián, ahol éppen a Hofstetter – Kovalik-féle Didone Addandonatában diplomázott. A produkcióval egy csapásra berobbant a német zenei köztudatban. Két év alatt a második portrélemeze jeleneik meg Hasse áriákkal, illetve angol dalokkal, s néhány hete a Didode világelső felvétele is napvilágot látott a Naxos-nál. Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a nagyérdeműt elsősorban az ifjú hang-virtuóz izgatta. Vokálisan Sabadus igazolta is a várakozásokat: gyönyörű, minden regiszterben kiegyenlített hangjával elképesztő legatókat képes áténekelni. A szerepet viszont ezúttal nem sikerült olyan alaposan felépítenie, mint Münchenben, a záró áriájában nem tudta megmutatni, melyen rettentő lehet, ha Néró egyszer felnő. Terry Wey  aki a Weiner Sängernkaben neveltje, minden szempontból hátrányból indult Sabadussal szemben. Ottone nem mutatós szerep, mégis a kopaszodó fiú az elesettségnek és a gyermeki bánatnak olyan végtelen mélységét tárta fel, amivel csatát tudott nyerni. Agrippinaként Francesca Lombardi Mazzulli érezhetően élvezte, hogy kegyetlenkedhet. Ritka alkalom egy fiatal szoprán életében, amikor nem kell ártatlan szüzet játszani. Lombardi Mazzulli néhány félrecsúszott frázison kívül uralta a szólamát. A spanyol Naroa Intxausti - a társulat tagja - visszaadta a hitet abban, hogy kis színházakban lehet még olyan pályája elején járó művészeket találni, akik idővel nagy házakban is meg fogják állni a helyüket. Intxausti Poppeája ravaszul kétszínű, méltóan aljas vetélytársa Agrippinának. A főszereplők közül talán Hans Christoph Begemann Claudiója sikeredett a leginkább valósághűre. Hasonló kisfiúk minden szembejövő ovis csoportban megtalálhatók. Nem különösebben izgalmas hangjával azt mutatta meg, hogy basszusként is lehet kulturáltan énekelni, anélkül, hogy végigüvöltené a szerepét.

1-AJ4C4198.jpgNaroa Intxausti és Hans Christoph Begemann

Ritkaság manapság az olyan produkció, ahol azt érzi az ember, hogy üvöltés és erőszak nélkül született. A gießeni Agrippina ilyen lett. Érződik rajta a másfél havi közös szeretet-teli alkotó- és csapatmunka. Utazó világsztárok nélküli együtt-muzsikálás és önfeledt játék. Öröm nézni. Csak ne függene végig a nézőtér feje fölött a felhő: Fel ne nőjenek ezek a kis szörnyetegek!

Fotó: Rolf K. Wegst

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Georg Friedrich Handel Kovalik Balázs Valer Barna Sabadus Agrippina Stadttheater Giessen Michael Hofstetter

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr825185184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő