Etiópok vagyunk

2013.01.30. 12:40 caruso_

Aida_Zágráb01.jpgA Verdi-bicentenárium évében szinte valamennyi operaház igyekszik valami érdekességgel előhozakodni. Jó lenne azt írni, hogy bizonyára számtalan új könyv és cd is napvilágot fog látni, de erre kevesebb az esély. A különböző összkiadások alig több mint tíz éve, a komponista halálának centenáriumán elárasztották a még létező piacot, sok értelme nincs ismételni, új felvételek azóta szinte kizárólag dvd-re készültek. Így elsősorban a színházak felelőssége, hogy lehetőséget adjanak Verdi művészetének 21. század eleji újragondolására. A Zágrábi Nemzeti Színház vezetősége Kovalik Balázst bízta meg, hogy újítsa fel az egyik legnépszerűbb Verdi-opust, az Aidát.

Valljuk be, kevés opera akad, amelyik annyira a konvenciók foglya, mint az Aida. Szinte elképzelhetetlen festett pálmafák, kasírozott kincsek, és elefántcsorda nélkül. Sőt, mintha maga a mű sokak számára nem is lenne több mint elő- és utójáték a Bevonulási indulóhoz. Pedig az értett Verdiről könnyelműség volna azt feltételezni, hogy egy egzotikus képregény megírása foglalkoztatta. Nyilván megkísérelni is lehetetlen egy operát a bemutatójának kora közönsége szemével nézni. Nem tudhatjuk melyik mondat, vagy szituáció lehetett számukra mély és egyértelmű jelentéssel bíró mozzanat. Számunkra már nem tapad a librettóhoz ez a többletjelentés. Verdi korának fontos közéleti személyisége, gondolkodója volt, sőt egy időben parlamenti képviselő is. A középkorú művész operáival nyilvánvalóan elsősorban az őt foglalkoztató kérdésekről mesélt kora nézőinek, a kor divatos műfaja, az opera játékszabályainak betartásával. A termékeny ifjú évek után az 1862 és 1871 közti évtizedben mindössze három művet alkotott: A végzet hatalmát, a Don Carlost és az Aidát. Mindhárom opera egyik tartópillére az egyház és a magánszereplők viszonya az egyház intézményéhez – tehát nem Istenhez. A végzet hatalma Gvárdiánja passzív résztvevője a drámának, amikor közbeavatkozhatna sem teszi, Fra Melitone egyedülállóan vaskos paródia Verdi életművében, akinek a drámai operairodalomban sincs párja. A Don Carlos Fülöp királya miközben a fél világ ura, egy vak kilencvenéves főpap rabja. Az idősödő uralkodó képtelen önálló döntésre, egész udvarát megfigyelik a Főinkvizítor emberei, a szereplők sorsát, végzetüket ők tartják kezükben. Az Aidában sem különb a helyzet. A király és Ramfis is basszus szólam, de a főpapé sokkal hangsúlyosabb, Egyiptom ura mintha csak szekundálna neki. Ez a történet is kirajzolódik az Aidában, ha egyszer a festett falak mögé nézhetünk.

Aida_Zágráb02.jpg

Márpedig Kovalik Balázs rendező nem arról nevezetes, hogy meghagyná a közönségnek a darabokhoz tapadó illúziót. Most is lebontotta az Aidáról a számára nem fontos rétegeket, hogy a darab csontvázára építethesse vissza a saját vízióját. Megszüntetve az ókori mű-egyiptomi operett-varázst, egy akár ma is létező Közel-keleti katonaállam életébe csöppenünk. Az erős ország bázisát a fanatikus hit táplálja, melyet a papok közvetítenek. Ramfis jól tudja, hogy hazájának nem érdeke a béke, hatalma erősítése érdekében katonai győzelemre van szüksége. Mi sem egyszerűbb, mint tolószékbe lökni és kicsit összevérezni az egyik megbízható katonát és már kész a látszólagos katona atrocitás, amiért válaszlépésként le lehet rohanni Etiópiát. A siker garantált, érdemes hozzá bevetni egy becsvágyó ifjú katonát, Radamest. Csakhogy a legtökéletesebb államgépezetekbe is kerülhetnek porszemek. A király és a győzelmi mámorban úszó udvartartása kielégíthető némi etióp vérrel, de Amneris és Radames esküvője már veszélyes lehet a papi hatalomra nézve. Némi kis szerelmi affér kedvez a hadvezér bukásának, és az egyház döntése ellen lázadó királylány is megbűnhődik.

Ha csak érintőlegesen is, de szerepel egy másik nép is az Aidában, a leigázott etiópok. Őket Benedek Mari koszos-zöld, jobb napokat látott ruhákba öltözteti, ellentétben a fukszia - fekete-fehér kombinációban pompázó egyiptomiakkal. S van még egy jelentős különbség közöttük: az egyiptomiak mind kopaszok, arcukat egyformán festik, szemöldöküket egyformán húzzák ki, csak a testalkatuk különbözeti meg a hideg nemzet tagjait egymástól. Az etiópok vert serege, főleg idősek, nők és gyerekek kultúrájuk roncsait, szoborcsonkokat szolgáltatnak be egy olyan civilizáció tagjainak, akik számára az semmit sem jelent. Nem nehéz felismernünk ebben a gyászmenetben Európát, melynek végóráira Kovalik nem először irányítja rá figyelmünket.

Létezik egy másik porszem is az államhatalom nagy gépezetében, amely még annyi vizet sem zavar, mint Amneris királylány. Radames ifjú katonaként elrabolta a gyermek Aidát, aki azóta az egyiptomi udvarban él, szinte láthatatlanul. Önálló akarata alig van, egyedül szerelme létezik, mely beteljesülhetetlen. Alig várja a halált, mely számára a boldogság egyetlen lehetséges forrása Radames oldalán. Antal Csaba tiszta vonalakkal olyan piramis alakú forgó díszletet tervezett, melynek csapdáiból nem szabadulhatnak a főszereplők. Míg Aida és Radames boldogan ül egymás mellett a sírkamrában, Amneris özvegyként gyászolja férjét. Majd amikor elénekli az opera zárómondatát, „Békét”, leveszi a napszemüvegét. Az egykor tejben fürösztött királylányt megvakították. Sötét.

Aida_Zágráb03.jpg

A Horvát Nemzeti Színház ugyan rendelkezik saját magánénekesi gárdával, az Aidában mégis több hazai, - elsősorban a rijekai Zajc Színház szólistái - (az előadás ugyanis koprodukcióban készült és február 21-től a kikötővárosban lesz látható) - és külhoni vendéget léptettek fel. Noha a január 25-i és 26-i premierek után az évadban már csak négy előadást terveznek, egyes szerepekbe három énekes is be fog mutatkozni, melyre nehéz magyarázatot találni. A Zinka Milanovok, Leontyne Price-ok, Takács Paulák és Misura Zsuzsák ideje letűnt. Ilyen hangnagybirtokosok már csak mutatóba maradtak néhányan. De talán épp ennek köszönhetően Aidát gyakran éneklik líraibb hangú, lányosabb alkatú művészek. Az első szereposztás legnagyobb sikerét Kristina Kolar aratta. A fiatal rijekai énekesnő élete első szopránszerepében debütált Zágrábban. Szép hangszínnel, kifogástalan technikával énekelt. Bizonyára elsősorban erre koncentrált, ezért kicsit végig kívülállóként volt jelen az előadásban. Olyan érzése támadt az embernek, mintha 1966-ban a moszkvai Csajkovszkij verseny döntője előtt a tanár nénije szépen megfésülte volna, miközben azt mondogatta: úgyis nyerni fogsz. Aztán második lett. Makvala Aspanidze nem bonyolította túl a szerepét. Az ő Aidája szenvedni jött a földre, szenved is mindhalálig, egy hangszínben, sokat nem fogva fel a körülötte lévő világból. Talán az önmagába vetett hite miatt mégis hiteles. Két nap egymás után énekelte Amneris nehéz szólamát Tea Demurishvili. A második napon érződött rajta helyenként a fáradság, de a szerep benne van annyira a torkában, hogy felül tudott kerekedni az esetleges problémákon. A két szereposztás összes énekese közül ő volt az egyetlen, akinek önálló vokális elképzelése volt a szerepről. Amnerise egy olyan nő, aki mindent megkapott az élettől, az elutasítás szó nem szerepel a szótárában, így nem is tudja értelmezni. Meg is lesz a böjtje.

Aida_Zágráb05.jpgAz első szereposztás Radamese, Efe Kislali török. Olyan országból jött, ahol a Kovalik által temetett világ majdhogynem valós. Így Kislali önmagában is autentikus figura, szemében a keleti emberek ravaszsága és életbölcsessége. Baritonális tenorját okosan adagolja, biztosan pihenve meg minden magasságon, ahogy ezt del Monaco és Corelli felvételeiről megtanulta. A másik Radames, George Oniani többé-kevésbé korrektül énekli és játssza végig az estét, nem hagyva különösebb nyomot maga után. Sinisa Hapac Amonasrója igazi Balkáni Férfi, vajda és ellentmondást nem ismerő családfő.  A horvátok nemzeti büszkesége, Vitomir Marof idősb Barinkay Sándor és Germont György keverékeként állt értetlenül egykori nemes hangja romjain, azt kérdezve magától: „Hogyan is csöppentem ebbe az előadásba?” Ramfist Luciano Batinic és Ivica Cikes énekelték. Batinic kiélvezte a rendezés által megnövelt szerepe minden előnyét, Cikes inkább csak szép színű hangját igyekezett pozícionálni. A király szerepében a fakó Ivica Trubic foglalkoztatása a premieren tökéletesen érhetetlen, Sinisa Stork korrekt alakításával szemben. A Horvát Nemzeti Színház a produkció körül a legnagyobb médiahátteret az olasz vendégkarmesternek biztosította. Antonello Allemandi korrektül összetartotta a zenekart, olykor meglepően hektikus tempókat diktálva.

Aida_Zágráb04.jpgMár a szünetben érezni lehetett, hogy forr a levegő a zágrábi színházban. Jobb napokat látott egykori nagyságok távoztak felháborodva, kalapjukon a toll csak úgy rezgett utánuk. Szarukeretes filozófuskülsejű urak tárgyalták izgatottan a látottakat. A közönség egy része egyszerűen nem akart hinni a szemének, Bevonulási indulóra vánszorgó nyomorult etiópokat, a balettzene alatt mészárlásba torkoló orgiát látott. Olyan víziót, amely valósággá válhat egyszer, az Aida megszokott tevekaravánjával szemben. Az előadás végén a tekintélyes fujjolást azonban bőven kísérte brávózás, ahogy ez Pesten is megtörtént pár éve a Fidelio emlékezetes premierjén. Az emberek azóta vitatkoznak a látottakon, a zágrábi előadásra lehetetlen jegyet szerezni. Kovalik Balázs felrázta az állóvizet, a kultúra – ha csak kis időre is – de fontos lett. Az előadás tehát célt ért.

Fotók: Horvát Nemzeti Színház, Zágráb

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Giuseppe Verdi Kovalik Balázs Aida Horvát Nemzeti Színház Zágráb

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr225052972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő