„Apukám, ennyi volt, mindent elértünk, hová lehet innen még eljutni!?” – még szinte ma is hallani Seregi László jellegzetes hangját. És ez a mondat nem is akárhol hangzott el, hanem a Metropolitan Opera színpadán, 1990-ben, az Ausztrál Nemzeti Balett Spartacus-vendégjátéka után. A koreográfusnak igaza volt, sem ő – a II. világháborút nagy szerencsével megúszó, egykor Stern Laci névre hallgató néptáncos –, sem a Nyíregyházáról elindult balett-táncos még csak nem is álmodhattak a magyar rendszerváltás előtt New York-i vastapsról. Ráadásul, ha nem is a legrövidebb távon, Seregi jóslata valóra is vált: A makrancos Katát megalkotta még, de az életmű koronájának szánt Vihar sosem készült el, az akkor 35 éves Szakály Györgyre pedig várt néhány jó táncos-szezon és ikonikus szerep, élete második felét azonban fokozatosan behálózta a megkeseredettség.
Mindhalálig tánc (1993, fotó: Mezey Béla, forrás: Operaház Emléktár)
Mercutio halála (Prokofjev - Seregi: Rómeó és Júlia, 2010)
Ruairi Bowen (Lechmere) és Äneas Humm (Owen Wingrave)
Rossini: Tankréd - Festival della Valle d’Itria - fotó: © Clarissa Lapolla
Jelenet a III. felvonásból - fotó: © Bernd Uhlig
Evelyn Herlitzius (Begbickné) - Fotó: © Thomas Aurin
Aryeh Nussbaum Cohen (Olga), Cameron Shahbazi (Mása)
Jelenet az I. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus