Egy nap Bellinivel

2024.10.15. 08:29 caruso_

Napjainkra olyannyira elcsépeltté váltak a különféle kerek (és nem kerek...) évfordulókra való villanásnyi megemlékezések, hogy azokkal lassan szinte kizárólag a fantáziátlan zenei szerkesztők és az unatkozó, magamutogató operanénik szemetelik tele az internetet. A valódi súlyukat vesztett, felületes és gyakran minden szakmaiságot nélkülöző múltidézésekkel szemben tanulságos kivételt képez a Cataniában, Vincenzo Bellini szülővárosában szeptember 23-a, a zeneszerző 1835-ös halálának évfordulója köré időzített rendezvénysorozat. Idén szeptember 14. és 28. között került megrendezésre a több szicíliai város és intézmény által támogatott BelliNiana – Omaggio al Cigno di Catania című fesztivál, mely rangjában és költségvetésében ugyan nem versenyezhet a legnagyobbakkal, szándékai azonban jóval nemesebbek.

20240923_203512_resized.jpgVincenco Bellini szobra a Teatro Massimo Vincenzo Bellini szalonjában

Mind a maga Bellini-életmű, mind a zeneszerző és szülővárosának kapcsolata megérne egy mélyebb kutatást. A tehetséges ifjú (akinek első mestere nagyapja volt) tizennégy évesen azzal a kikötéssel hajózott el Cataniából, hogy a város által adományozott ösztöndíját amint teheti, visszafizeti. Ez azonban sohasem történt meg. Bellini egyetlen egyszer, 1832-ben, mint elismert komponista tért vissza Szicíliába, hogy aztán halála után több mint negyven évvel szülővárosa székesegyházában díszes körülmények között leljen örök nyugalmat. A hírességekben szűkölködő, önmagát definiálni igyekvő Cataniának nagy szüksége volt a „tékozló fiú”-ra, bizonyítandó a világnak és önmagának, hogy igenis hozzátettek valamit az európai kultúrához. (Akadnak hasonló magyar példák?) De az önmenedzselésben oly kiváló Bellinit sem kellett félteni, a kifinomult szőke fiú imázsában ugyanis nagyban épített az 1800-as évek elején még egzotikusnak ható déli származására.

20240923_152053_resized.jpgGiulio Monteverde 1882-es Bellini szobra Cataniában

Mind a maga Bellini-életmű, mind a zeneszerző és szülővárosának kapcsolata megérne egy mélyebb kutatást. A tehetséges ifjú (akinek első mestere nagyapja volt) tizennégy évesen azzal a kikötéssel hajózott el Cataniából, hogy a város által adományozott ösztöndíját amint teheti, visszafizeti. Ez azonban sohasem történt meg. Bellini egyetlen egyszer, 1832-ben, mint elismert komponista tért vissza Szicíliába, hogy aztán halála után több mint negyven évvel szülővárosa székesegyházában díszes körülmények között leljen örök nyugalmat. A hírességekben szűkölködő, önmagát definiálni igyekvő Cataniának nagy szüksége volt a „tékozló fiú”-ra, bizonyítandó a világnak és önmagának, hogy igenis hozzátettek valamit az európai kultúrához. (Akadnak hasonló magyar példák?) De az önmenedzselésben oly kiváló Bellinit sem kellett félteni, a kifinomult szőke fiú imázsában ugyanis nagyban épített az 1800-as évek elején még egzotikusnak ható déli származására.

20240923_145519_resized.jpgBellini-szobor a cataniai Giardino Belliniben

Nehéz dolga van annak, aki megpróbálja feltárni, ki is lehetett valójában Vincenzo Bellini. Az alig harmincnégy évesen elhunyt zeneszerző hagyatékát ugyanis ifjúkori barátja, Francesco Florimo (1800–1888) muzikológus meglehetősen szabad kézzel kezelte, bizonyos leveleket eltüntetetett, másokat átírt, és neki köszönhető az az idealizált, már-már wertheri Bellini-kép is, mely az elmúlt közel kétszáz évben (tévesen) meggyökeresedett a köztudatban. Pedig a cataniai hattyú (olaszul még szebb: Il Cigno di Catania), jóval izgalmasabb és életrevalóbb személyiség lehetett, mint ahogy azt a Zachár Ilonák egykor megírták.

461170535_538145158610566_9158480760569938009_n.jpgCatania elöljárói és a Teatro Bellini vezetősége az emlékmisén
fotó: © Giacomo Orlando

Bár Cataniában napjainkban is működik egy Fondazione Bellini, úgy tűnik, hogy a zeneszerző születésének 1801-es bicentenáriuma még nem volt megfelelő alkalom a teljes életmű átvilágítására. Talán a lassan közelgő 2035-ös kerek halálozási évforduló módot ad majd a világnak arra, hogy új megvilágításba helyezve megpróbálja értelmezni Vincenzo Bellini alakját, akit eddig a nagy primadonnák számára írt hősnőin keresztül próbáltak megismerni, miközben elfelejtették végigkövetni, hogy miféle tenor-figurákban dekódolhatta inkább önmagát. A szerelemtől, mint szinte valami halálos betegségtől szenvedő-szenvelgő „hősök” (köztük az operairodalom egyik legantipatikusabb tenorjával, a Normát és gyermekeit elhagyó Pollionéval) ugyanis legalább annyi kérdést vetnek fel, mint az unalomig elemzett szoprán szólamok.

460985282_538145071943908_2846142533542432347_n.jpgBellini sírjának megáldása - fotó: © Giacomo Orlando

Az idei szeptember 23-i évfordulós megemlékezés a dómban kezdődött egy délelőtti misével, melyen a városházáról ünnepélyesen átvonuló nobilitások és a színház – az 1890-ben a Normával megnyitott Teatro Massimo Vincenzo Bellini – vezetősége is részt vett. Nem lehetett könnyű dolga a papnak, akinek a szószékről egy férjes asszonyok után koslató, vélhetően szodomita művészt kellett méltatnia! A liturgia zenei kíséretét az operaház énekkara biztosította – érezhetően minimális próbával (a meghirdetett Janáček-tételt bizonyára okkal kihagyva). A mise végén megáldották a sírt, melyre éppúgy méretes koszorúk kerültek, mint a zeneszerző köztéri szobraira.

20240923_113050_resized.jpgBellini koporsója és egyéb relikviák a Museo Belliniben

Nem messze a dómtól áll Bellini napjainkban múzeumként funkcionáló szülőháza. A két részre bontott néhány éves állandó kiállítás első három terme a zeneszerző és Catania kapcsolatát hivatott bemutatni. A vitrinekben néhány családi fotó, levél és kotta árválkodik. Az utolsó szoba ráadásul kifejezetten barbárnak tűnik: középen a koporsó, melyben 1876-ban Párizsból hazaszállították a holttestet, s miután akkoriban kezdett teret nyerni a fényképezés, a negyven éves kihantolt tetemet gondosan be is fotózták az utókornak. S „akinek ennyi jó kevés”, még egy akkor levágott szőke hajtincs is gazdagítja a múzeum leletegyüttesét. A kiállítás másik része jóval barátságosabb, itt már a 21. század technikája dominál, operaházi páholyoknak berendezett szobácskákban 3D-s filmeken keresztül követhetik végig az érdeklődők Bellini útját. Csak éppen 2024-ben, egy borongós szeptemberi napon már a nyugdíjas francia és angol középosztálybeli turisták se fordítanak egyetlen órácskát sem a múzeum teljesen kihalt termeinek meglátogatására...

20240922_215710_resized.jpgA Teatro Massimo Vincenzo Bellini

Ellenben este a Teatro Massimo Bellini tele volt: a város és a színház évfordulós ajándékaként ugyanis ingyenes(!) koncertszerű előadáson csendült fel a mindössze tíz operából álló életmű egyik ritkasága, Az idegen nő. Bár néhány éve Zürichnek és a Theater an der Wiennek volt egy közös kísérlete a mű színpadra állítására, a cselekmény olyannyira irreális (mondhatni hülyeség), hogy nem biztos, hogy érdemes műsorra tűzni ezt az operát. Miután azonban mégiscsak Bellini és Felice Romani – a 19. század egyik legprofibb librettistája, aki sosem vesződött önálló történetek kitalálásával, hanem kizárólag már befutott színműveket adaptált – boszorkánykonyhájában készült a zeneileg és Bellini operai gondolkodását tekintve nem érdektelen alkotás, olykor érdemes megszólaltatni.

screenshot_20241014_234455_instagram.jpgA koncert közönsége - fotó: © Giacomo Orlando

A koncert a lehető legklasszikusabb körülmények között zajlott, se jelmezek, se vetítés, se feliratozás, se büfé, kizárólag a hallgatók, az előadók és a felcsendülő Bellini volt jelen. Fabrizio Maria Carminati (a budapesti Ezred lánya-premier betanítója) nem zenetudós és nem pálcavirtuóz, hanem megbízható iparos. Nem uralja le az estét, nincsenek világmegváltó ötletei, egyszerűen koordinálja a muzsika megszólalását. Márpedig a Teatro Massimo Bellini ének- és zenekara tökéletesen érzi a bel canto stílust. A 21 órakor kezdődő(!) estét körüllengte az egyszervolt olasz operaelőadások rég lecsengett bája, amikor még a szellemes és ösztönös muzsikálás és annak befogadása egyfajta természetes közöséggé vonta össze az előadót és a nézősereget.

screenshot_20241014_234524_instagram.jpgValerio Borgioni, Jessica Pratt és Fabrizio Maria Carminati
fotó: © Giacomo Orlando

A mű főszerepére a keresett ausztrál Bellini-szopránt Jessica Prattot kérték fel, aki kiváló minőségben interpretálta a szólamot. A voce ma már inkább Agathára vagy Brabanti Elzára predesztinálná, de fantáziadúsan díszít és minden kottában szereplő hangot leénekel. Hiába viselte azonban Joan Sutherland medálját, valódi lángot gyújtani mégsem volt képes. Az természetes, hogy egy primadonna szereti önmagát, hiszen ebből építkezik, az a gesztus azonban, ahogy a tapsrendben a karmesteri dobogóra mászva hajlongott, talán rávilágít az üresség okára, ami nem más, mint az intelligencia és a kollegialitás hiánya. A legkiválóbb olasz iskola eminense a tokiói Aya Wakizono, aki Isoletta hálátlan, kétjelenetes szólamából is szerepet tudott csinálni. Személyében napjaink egyik legígéretesebb Hamupipőkéje lépett fel Cataniában.

1460831885_1065501704941310_864100399413601035_n.jpgJessica Pratt Joan Sutherland brossával

Az esti igazi revelációja Valerio Borgioni volt Arturo nehéz tenor szerepében. Az Európa többi részén még ismeretlen olasz művész muzikalitásával, minden regiszterben kiegyenlített énekével és korlátlan magasságaival a fiatal Juan Diego Flórezre emlékeztet. Elfogódott kommunikációja egyfajta ifjonti bájt kölcsönöz számára, az 1960-as évek San Remo-i fesztiválgyőztesek külcsínét idéző sármja pedig valószínűleg igen gyorsan fel fogja kelteni a jelentősebb menedzsmentek figyelmét. Franco Vassallo repertoárján régóta szerepel Valdeburgo. A hatalmas rutinú művész taníthatatlanul otthonosan mozgott a hazai közegben. Szinte beéneklés nélkül kezdett, mégis minden magasságát taps köszöntötte, érzelmes nagyáriájában pedig bebizonyította, hogy a közelmúlt legkiválóbb olasz baritonjainak, Renato Brusonnak vagy Leo Nuccinak is méltó utódja. Kisebb szólókban két veterán (Nicola Pamio, Riccardo Ferrari) és egy pályája elején járó művész (Gaetano Triscari) jeleskedett.

bellini1_1.jpgFotó: © Giacomo Orlando

Catania nem foglal el különösebben előkelő helyet a világ operatérképén, de talán az első féltucat olasz ház között sem szerepel. Mégis, a La straniera-koncert olyan hibátlan minőségben szólalt meg és olyan eleven zenei élményt nyújtott ezen az estén, mellyel kevés színház veheti fel a versenyt. Aligha van ma olyan együttes, amelyik ennél sokkal jobban tudná megszólaltatni ez a Bellini-opust. Az elkövetkező években érdemes lenne nem csupán a zeneszerző életrajzát feltárni, hanem az életművet is a maga teljes pompájában, 21. századi szemüvegen keresztül megszólaltatni. Történtek ugyan a közelmúltban kísérletek (Cecilia Bartoli „historikus” Normája valószínűleg vakvágány), de éppen ez a cataniai példa mutatja, hogy nem biztos, hogy Bellini esetében az az eldöntendő alapkérdés, hogy az élő olasz tradíció vagy a leporolt-rekonstruált partitúra felől kell-e megközelíteni az életművet. A szülőváros évfordulós koncertje ugyanis igen egyszerű választ adott a „hogyan”-ra: jól.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló kiállítás Vincenzo Bellini Az idegen nő (La stragniera) Teatro Massimo Vincenzo Bellini

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5918708176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (15) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (14) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (240) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (4) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (2) Claus Guth (2) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (11) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (34) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (2) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (6) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (3) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (5) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (133) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (42) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (3) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (43) Staatsoper Berlin (7) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (5) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása