És a hajó megy

2017.11.08. 08:52 caruso_

herbstmanoever-rkw-171026-1-0819.jpgA gießeni színház évek óta úgy próbál nézőket csalogatni, hogy az premierjei között szép számban kínál ritkaságokat. Az ötlet kiváló, hiszen a német kisvárostól alig egy órára van Frankfurt és Wiesbanden, kettőre Köln, Bonn, Dortmund, Düsseldorf és Essen – s a városok operaházai egymással is erős versenyben vannak. Távolságok arrafelé nincsenek, az utak kiválóak, a vonatközlekedés előadás után is használható. Így jó ideje természetesek tehát az operai kirándulások, sőt bizonyos tartományokban színházjegyekkel a közlekedés ingyenes.

 

herbstmanoever-rkw-171025-2-3536.jpgközépen: Clemens Kerschbaumer

Gießenban minden szezonban az operák mellett egy-egy operett és musical is színre kerül. Az alkotók választása idén egy igazi ritkaságra, Kálmán Imre 1908-ban Pesten bemutatott első egészestés operettjére, a Tatárjárásra esett. Évtizedek óta nem játsszák a darabot – az utolsó előadása 1986-ban lehetett Szolnokon –, mely a maga korában meghódította a világot német nyelvterületen Ein Herbstmanöver, angolon The Gay Hussars címmel (innen a híres londoni étterem neve). Itthon is csupán az Adj egy csókot című dal népszerűsége töretlen, elsősorban Zentai Annának köszönhetően. A gießeni produkció alkotói – Michael Hofstetter és Kovalik Balázs – összegyúrták a pesti és a bécsi változat partitúráját, hogy minél több eredeti Kálmán számot emeljenek ki a feledés homályából, sőt kiegészítették a későbbi Obsitos, illetve a Der gute Kamerad részleteivel. Bakonyi Károly eredeti, Robert Bodanzky német librettóját Kovalik Balázs dolgozta át mai, gördülékeny szöveggé.

 herbstmanoever-rkw-171026-1-0232.jpgközépen: Tomi Wendt

Különös választás a Tatárjárás, amely korántsem olyan kiforrott alkotás, mint az 1912-es Cigányprímás, vagy a három évvel később készült első máig működő remekmű, a Csárdáskirálynő. Egy vidéki kastélyba az unatkozó kisasszonyok bálra várják a környéken gyakorlatozó fess katonákat. Riza bárónőnek egykor viszonya volt Lőrenthy főhadnaggyal, aki mielőtt tönkrement volna épp a bárónő kastélyát birtokolta. Bonyolult, sértődött és vágyódó viszonyuk már-már a Víg özvegy párosáét idézi. Az egyébként nem különösebben bonyolult cselekményt színesíti a Lőrenthybe szerelmes Treszka, a tábornagy lány, és a Treszkába szerelmes Marosi önkéntes, valamint a komikus antikatona, Wallerstein tartalékos őrmester. A végkifejlet a műfaj szabályainak megfelelően nem lehet kérdéses. A darab keletkezésének ideje az utolsó pillanat, amikor a Monarchia alapját képező hadsereg nimbusza töretlen, amikor a nézőtéren a kisasszonyok éppenúgy rajongtak a színpadi, mint a valós fess huszárokért. A siker tehát borítékolható volt. Ma az igazi meglepetést azonban Kálmán muzsikája jelenti, melyben nemcsak a későbbi melódiagazdagságot lehet felismerni. Meglepő, hogy a jellegzetes nagy finálék komponistája kihagyja a felvonásvégi együtteseket. Az első rész végén egyetlen trombitán szól a takarodó, a második felvonás mulatságát színpadi cigánybanda játssza, de az érkező Tábornagy prózában kergeti szét a népet. A Tatárjárás számai közelsem olyan fülbemászóak, mint a Cigányprímást követő világsikereké, ellenben jóval megalapozottabb zeneszerzői ismereteket tükröznek. Mintha Kálmán a népszerűség, a közérthetőség érdekében később háttérbe szorította volna valós tudását. A világ elvesztett egy lehetséges nagy utóromantikus magyar komponistát, nyert helyette száz éve nem fakuló slágereket.

 herbstmanoever-rkw-171026-1-0855.jpgCristiane Boesiger és Grga Peros

Kovalik Balázs húszéves rendezői tapasztalat után mert belevágni az első operettbe, ami talán jól példázza, hogy a könnyűnek nevezett műfaj valójában mennyivel problematikusabb és mennyivel több buktatót rejt, mint a végigkopmponált opera. Szabadabb kézzel, jóval inkább a percnek készültek ezek a művek, melyeket gyakran épp az aktualitásuk és az egyéniségekre szabott szerepek vittek el. Mégha napjainkban a prózákkal, az egymáshoz nem kötődő dalokkal szabadon is lehet játszani, azok, akik az operett szabályait drasztikusan fel akarják borítani, rendre kudarcot vallanak, éppúgy, mint azok, akik egy az egyben próbálják meg a letűnt legendás előadásokat majmolni. Nagyon keskeny a sáv, amelyen a műfaj színvonalasan működőképes és a 21. századi közönségnek fogyasztható. Az itthon egykor radikálisnak kikiáltott Kovalik Balázs legfőbb erénye ezúttal a meglepő hagyománytisztelet. Nem lép ki a műfaji keretek közül, egykori abszurd humor felé való vonzódását sem csillogtatja meg. Noha az operaénekesek által előadott táncos számok frissek és virtuózak, hála Leo Mujic remek koreográfiáinak, az előadás hangsúlya a melankólia felé terelődik. Mintha Kálmán megérzett volna valamit a mesés huszárvilág közelgő végéből. Kovalik és alkotótársai mindezt még hangsúlyosabbá teszik. Az eredeti műben alig létező Bence bácsiból főszereplő lesz. Az öreg cseléd, mint Csehov Firsze időtlen lebegésbe emeli a cselekményt. Lukas Noll forgószínpadra szerelt díszlete belül babaház, de kívül mintha a hullámsírra ítélt Titanic lenne, jelmezei az első felvonás ironikus „operett fehérségéből” a második felvonásra mai báli ruhákká változnak. Csupán az éjszakát a kastély előtt töltő Lőrenthy uniformisa változatlan, az ő hitén és tartásán nem fog az idő, míg Riza zavarában rendre átöltözik. Kovalik a bál végét jelentő hadgyakorlatot felnagyítva az egész „régi világ” pusztulásának vízióját vetíti elő. A közelgő világháború nemcsak a gondtalan táncos huszárokat, hanem az egész európai társadalmat el fogja söpörni. Ebben az egyre nagyobb viharban hánykolódik önérzet és szerelem között a két főhős. A 20. század pusztító szele mindannyiukat elsodorja, csupán az operett fináléja elpusztíthatatlan, immáron több mint 100 éve.

 herbstmanoever-rkw-171025-2-4136.jpgA II. felvonás fináléja

Noha a gießeni színház háromtagozatú (próza, zenés, tánc), operettszínészei nincsenek. Így a Tatárjárás szerepein is operaénekesek és prózai színészek osztoznak. Az este legnagyobb sikerét méltán aratta le Tomi Wendt a zsidóból meleggé „nemesített” Wallerstein szerepében. A középszerepeket éneklő karakterbariton ráérzett a feladat ízére és sikerült valamit feleleveníteni az egykori jellemkomikusok ízéből. A 82 éves Rainer Hustedt 1961 óta a gießeni színház megbecsült művésze. Több mint félévszázados karrierje alatt minden fontos szerepet eljátszott, mindent tud a színpadról, minden gesztusa, hangsúlya, pillantása a helyén van. Bence bácsi jutalomjáték számára és a közönsége számára is. Christiane Boesinger az a típusú szoprán, akinek nem könnyű a fachváltás, a szerepek elfogytak alóla. Riza áriáiban még felsejlik a hang kultúrája. Szintén megküzdött Lőrenthy szerepében a zágrábi Grga Peros. Matériája predesztinálja a nagyobb Mozart szerepekre, az operett műfaja egyelőre úgy tűnik feszélyezi kissé. Nemúgy Clemens Kreischbauert, aki lírai tenorként teljes erőbedobással énekli-táncolja végig Marosi kissé a szerzők által cserbenhagyott figuráját.

 herbstmanoever-rkw-171026-2-6133.jpgRainer Hustend és Tomi Wendt

Michael Hofstetternek köszönhető, hogy Kálmán Imre megszólalhatott Gießenben. Hogy mindez osztályon felül minőségben történt, mindenféle negatív értelemben vett „operettes beidegződés” nélkül, jól jelzi, hogy mit jelent, ha egy könnyednek gondolt zenét komolyan vesznek. Remélhetőleg az előadásból készül majd cd felvétel, hiszen a jórészt kiadott Kálmán életműből a Tatárjárás a mai napig fehér folt.

Fotó: Rolf K. Wegst

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kovalik Balázs Kálmán Imre Stadttheater Giessen Tatárjárás Michael Hofstetter Leo Mujić

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr6513203285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő