Madonna bizsui

2015.06.01. 09:26 caruso_

procesia_1_dejstvo.JPGErmanno Wolf-Ferrari maga kovácsolta össze jól csengő művésznevét szülei vezetéknevéből. A német származású Herr Wolf az 1870-es években, Velencében szeretett bele Signorina Ferrariba. A két vérvonal szerencsésen erősítette egymást, s az önálló hangú zeneszerzővé cseperedett Ermanno munkáiban éppen úgy felismerhető a német, mint az olasz századfordulós operai boszorkánykonyha minden fortélya. A komponista életét München és Velence között osztotta meg, műveihez is kétnyelvű librettók készültek. Noha Wolf-Ferrari elsősorban velencei ihletésű vígoperái által lett híres, az utóbbi időben drámai művei – mint a Sly és a Madonna ékszere (vagy ékszerei) – is olykor színre kerülnek. Az utóbbit 1911-ben Berlinben mutatták be, Budapesten 1913-ban a Népoperában játszották, Reiner Frigyes vezényletével, 1925-re jutott el a Metropolitanbe, ahol Maria Jeritza és Giovanni Martinelli énekelték a főszerepeket.


natalia_ushakova_maliella.JPG

Úgy tűnik, 1911 a pikáns operák éve volt, ekkor mutatták be A rózsalovagot és a Pásztorórát is. A korabeli magyar kritikák megjegyzik, hogy a Madonna ékszere erkölcstelen tematikája miatt nem juthatott el sem a Hofoper, sem a Királyi Operaház színpadára. A Nápolyban játszódó történet valóban a verizmus határait feszegeti. Carmela asszony fia Gennaro, mellett az árva Maliellát is felnevelte. A fiú szerelmes a vadóc lányba, akit viszont a helyi maffia, a Camorra vezetője, Rafaele izgat. Vonzalmuk kölcsönös, ám amikor Gennaro imádottja számára ellopja a templom oltáráról Madonna ékszerét, a Maliella odaadja magát neki. A lány később Rafaeléhez menekül, aki, amikor meglátja az ékszert, eltaszítja magától. Maliella a tengerbe veti magát, a lopás miatt érzett lelkiismeret furdalása miatt Gennaro öngyilkos lesz. Hogy a Szent Szüzet két bűnös ember önkéntes halálával békítették meg, nem zavarta a korabeli közönséget. Wolf-Ferrarit – miként néhány évvel korábban Leoncavallót – egy újsághír ihletette a darab megírására, tehát a mű alapja megtörtént eset. A komponista, aki ekkor már túl volt A négy házsártos és a Susanne titka jelentős sikerén, nagyot akart alkotni. Talán ez az egyetlen igazán súlyos teher az operán. Az első felvonásban Nápoly teljes utcai életét igyekezett színpadra vinni, olyan dallambőséggel, ami több zeneszerző fél életművét kitenné. Később ez a közlésvágy csitul, a másik két felvonásban a szereplők drámája kerül előtérbe, melyet a méltán világhíres Intermezzo, Rafaele kiváló szerenádja és egy meglepően modern orgiává fokozódó balettzene tartóztat csak fel. Wolf-Ferrari önálló hangja mögött nemzedékek munkássága áll, a veristákon és német kortársaikon kívül még a Parsifal Viráglányai hangja is felismerhető három ledér leányzó Camorra-csábító dallamaiban (Ami tekintve, hogy 1914 előtt Wagner utolsó operáját nem lehetett Bayreuthon kívül meghallgatni, több mint érdekes…). Az opera hangszerelése végig meglehetősen dús, a nápolyi hangulatot egy gitáron kívül nem kevesebb, mint három mandolin hivatott érzékeltetni. Sikerrel. Maliella mintha Carmen és Nedda unokatestvére lenne, a két férfi viszont inkább papírszagú figura, Carmela mama, Lucia néne közeli rokona, s hogy a négy főhősön kívül miért kellett még tovább 25 (!) plakátos szerepet írni, rejtély. Ha létezik méltó lezárása egy korszaknak, a Madonna ékszere jó eséllyel pályázik arra, hogy mandolinon játszott záróakkordjai befejezzék azt, amit a Parasztbecsület hárfája 1890-ben elkezdett.
jana_bernathova_stella_daniel_apkovi_rafaele_maria_rychlova_concetta_michaela_ebestova_serena.JPG                                              középen: Daniel Capkovic

A Madonna ékszere megszólaltatása hatalmas feladat. Öröm, hogy a szomszédos Szlovák Nemzeti Színház operatársulata vállalkozott ennek az izgalmas 20. századi ritkaságnak a bemutatására. A pozsonyiak a mai napig úgy hirdetik magukat az Operngasse boltjaiban, mint „Bécs negyedik operaháza”. A két város olyan közel van egymáshoz, hogy nemcsak a turisták, hanem az operabarátok is szívesen ugranak át néhány órára a szlovák fővárosba. A háromtagozatú Nemzeti Színház tíz éve egy második, Müpa jellegű épülettel gazdagodott. Úgy tűnik, a színház építésekor nem sikerült a széles nézőtér akusztikáját megoldani, ami sokat levon az előadás értékéből. Az opera bemutatása nyilván az osztrák Friedrich Haider – Edita Gruberova ex-férje –, az együttes főzeneigazgatója ötlete volt. Haider nagy ambícióval tanította be a mamutzenekart, s az énekkar is látszólag örömmel vetette be magát a szokatlan, színes feladatba.
natalia_ushakova_maliella_daniel_apkovi_rafaele.JPG

Az előadás színrevitelét az olasz Manfred Schweigkoflerre bízták. A rendező (korábban színész és rock énekes) 2001 óta vezeti a bolzanói színházat, 2010 óta foglalkozik operákkal. Az igényes honlapja – s valószínűleg ez alapján hívták meg Pozsonyba – szerint esztétikus és érdekes előadásokat csinált. A Madonna ékszere kisrealizmusa nem könnyen adja meg magát a rendezői színháznak. Ez a történet csak egy olyan vallásos, zárt közösségben működhet, mint a nápolyi. Schweigkofler a helyszínt megtartja, de a cselekményt az 1960-es évekre teszi át – legalábbis az I. felvonásban háttérbe tolt Fiat 500-as erre enged következtetni, miközben a lakásban gyertyával világítanak... Michele Olcece díszlete a darab elején még csak arisztokratikusan szegényes, később nemcsak csúnya, de hasznavehetetlen is lesz. Mindezt tetézik Concetta Nappi csúf színű és előnytelen szabású jelmezei. Valószínűleg szintén ő volt a felelős azért a fél kiló ócska bizsuért, amit a szereplők Madonna ékszerei néven egymáshoz vagdostak. Az nem baj, ha egy színháznak nincs rengeteg pénze, az a baj, ha mindez meglátszik az előadáson. Manfred Schweigkofler nem bánik rosszul a tömegekkel, de amint a szereplőket kellene mozgatni, pláne szituációt teremteni, azonnal ügyetlenné válik. Maliella és Rafaele rácson keresztüli egymásra találása több mint mosolyt fakasztó volt, az pedig elképzelhetetlen, hogy egy olasz férfi a családi étkezőasztalon tegyen magáévá egy nőt. Értelmetlen volna sorolni a hasonló szituációkat, amelyek nyilván nem segítettek a művészeknek kibontani a szerepüket. Maliella - aki mégiscsak az opera abszolút főszereplője – úgy tűnik el a darab végén a színpadról, mintha nem is az ő történetét láttuk volna…
kyungho_kim_gennaro.JPG                                                            Kyungho Kim

A Szlovák Nemzeti Színház egy kiválóan összecsiszolódott opera-együttessel büszkélkedhet. Vannak benne kiváló és kevésbé kiváló művészek, de ami ennél fontosabb, hogy teljesítményükön érződik az összeszokott közös alkotómunka. Egy ilyen közösséget csak akkor érdemes megbolygatni, ha sikerül olyan vendégművészt hívni, aki doppingolja a társulatot. Natalia Ushakova nem tartozik ezek közé. Az orosz énekes repertoárján éppúgy megtalálható a Salome (Pesten is csinálta) és Az éj királynője, ami szakmai nonszensz. Ushakova folyamatosan és kellemetlenül alulintonál, a színpadon kizárólag önmagával törődik, a partnereit semmibe veszi. Az orosz énekesnő karrierjének – noha Bécsben él, közép-európai színházakban lép fel – egyetlen titka lehet: egy olyan támogató, aki „befizeti” Ushakovát egy-egy szerepre. Az előadás végén egy hangos BÚ kiáltás megmentette a szlovák közönség becsületét. Szintén idegen test volt az eladásban Kyungho Kim Gennaroként. A fiatal koreai pontosan olyan hangszínnel és üzembiztossággal énekel, mint a legtöbb távol-keleti tenorista, ám a színpadon leginkább egy bambuszrügyért epekedő pandára hasonlít. A két főszereplő között semmiféle interakció nem történt, a dráma nem született meg. Valószínűleg jóval izgalmasabb a másik szereposztásban Adriana Kohutkova és Michal Lehotsky kettőse. Daniel Capkovic diadallal vívta meg küzdelmét Rafaele szintén nagyon nehéz szólamával. Denisa Slepkovska szép hangú anya volt. Kisebb karakterszerepekben kiváló volt Igor Pasek és Maxim Kutsenko.
scena.JPG

Két dolog miatt érdemes megnézni a pozsonyiak Madonna ékszerei produkcióját. Egyfelől maga az opera nagyon izgalmas felfedezést tartogat a verizmus és a 20. század eleji opera barátainak, másfelől az előadásban megfigyelhető egy olyan ensemble színházkultúra, amit napjainkban egyre nehezebb tetten érni.

Fotó: Jozef Barinka

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Ermanno Wolf-Ferrari Madonna ékszere Slovenské Narodné Divadlo Bratislava

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr937508138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő